Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua! "Injector load cut off" (530d -01)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Apua! "Injector load cut off" (530d -01)

    Iso ongelma: Aluksi tänään tyhjäkäynnillä tuntui jäävän silloin tällöin "sytytys" välistä, sen kuuli äänestä ja tunti persauksessa. Vikailmoitukseksi tallentui "517 injector cylinder 4, load cut off". Räpläsin kyseisen suuttimen liitintä ja seuraavalla käynnistyksellä täräyksiä ei tuntunut, tosin aiemminkin ne tulivat hieman harvakseen.

    Lähdin ajamaan pidemmälle ja cruise päällä auto nyki hieman ja sen näki kierroslukumittaristakin. Liikennevaloissa seisoessa auto alkoi tärisemään ihan pirusti ja sen jälkeen liikkuminen oli todella kankeaa ja nykivää.

    Sain auton kotiin ja talliin peruuttaessa tuntui että auto veti ihan viimeisiään. Vikailmo oli edelleen sama, paitsi että Carsoftilla katsoessa se oli "0205 Injector cylinder 4". WDS:n mukaan tuo 0205 on 6-pytty eikä nelonen!

    Otin suuttimien johdot irti ja mittasin ohmeja. Kaikissa suuttimissa sama luku, hyvin pieni. Johtoja mitatessa 4-johto eroaa muista:
    1-pytty 1160 kOhm
    2-pytty 1330 kOhm
    3-pytty 1480 kOhm
    4-pytty 300 kOhm
    5-pytty 1440 kOhm
    6-pytty 1250 kOhm
    Mutta jos käännän yleismittarin piuhat ristiin, niin tilanne on päinvastainen, eli 4-pytty on noin 1500 kOhm ja muut noin 300 kOhm!! En ymmärrä.

    Irrotin johtojen toisen pään liittimen DDE:sta ja mittasin karvat yksi kerrallaan WDS:ään verraten: Johdot kunnossa mittaukseni mukaan.

    Irrotin koko DDE:n ja purin piirilevyn esiin pöydälle, en löytänyt mitään selkeää kylmäjuotosta tms. Ikävä kyllä pinni 6, johon tämä vika viittaa, on sellaisessa paikassa ettei sitä voi oikein tutkiakaan.

    Kokeilin vielä vahingossa käyttää autoa 4-suuttimen piuha irrallaan ja käynti oli juuri aiemman kaltaista ja vikailmoitus sama. Piuha paikallaan käynti on aluksi tasaista ja hetken päästä nelospytty jää pelistä pois.

    Mikä neuvoksi??? Kiirekin olisi.. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? DDE rikki?
    Last edited by -Tapi; 14-10-2007, 22:07.
    ---
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Kaiken järjen mukaan itse suutin kuitenkin todennäköisempi syyllinen kuin DDE. Puhutaanko tässä nyt siitä projektiautosta ei vakioilla suuttimilla?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Juu, 530d jossa 535d suuttimet.

      Mutta miksi vastus olisi sitten erilainen piuhoissa?
      ---

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Originally posted by -Tapi View Post
        Mutta miksi vastus olisi sitten erilainen piuhoissa?
        Just just... Ajatushärö täällä päässä. Eli mittasit niitä johtojen vastuksia suuttimien liittimiltä proksimaalisuuntaan DDE:tä kohti. Pahalta kyllä kuulostaa. DDE:ssä suuttimien ohjauksessa lienee trankku, kärähtänyt? Kauhuskenaario tässä on tietysti se, että nuo suuttimet kuormittavatkin enemmän kuin vakiot ja tuo oli nyt ensimmäinen poikinut.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 323
          • Hml

          #5
          DDE mittaa ainakin turbon ohjaussolenoidille menevän virran ja heitää vikakoodin jos ei ole rajojen sisällä. Veikkaisin, että suuttimien kohdalla DDE toimii varmaankin samalla tavalla eli jos virtaa menee liikaa lopetetaan ohjaus kokonaan (+vikakoodi) ja jos virtaa menee liian vähän toimitaan muuten normaalisti, mutta pistetään vikakoodi päälle.

          Mutta jokatapauksessa vaikuttaa kuitenkin DDE vialta, koska yhdessä suuttimenohjauksessa resistanssi erilainen DDE:n päässä.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            No nyt se toimii..

            P*ska remontti, ei oikein jäänyt varmuutta mistään. Kaveri varautui oskilloskoopin kanssa paikalle ja oli tarkoitus mitata suuttimen ylimenojännitettä (nähdä jääkö ohjaus pois välillä), kas kummaa kun auto alkoi pelaamaan..

            Yksi erikoinen asia kyllä jäi mieleen: Juuri nelospytun suuttimen piuhat olivat eripäin kuin muiden, olleet luultavasti jo kk sitten tekemästäni venttiilijousien vaihdosta asti. Eilen tuli tuo huomattua ja korjattua ennen ekaa starttausta. Tällä ei kyllä pitäisi olla väliä, kelahan siellä vain on.

            Auto toimi tämän aamun työmatkan ainakin OK, saapa nähdä jatkossa.
            ---

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Mystistä... Ette sitten kokeilleet nelospytyn piuhoja uudelleen "väärinpäin"? Eikös voiman/liikkeen suunta kuitenkin muutu, jos kelan virran suunta muutetaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Ette sitten kokeilleet nelospytyn piuhoja uudelleen "väärinpäin"?
                En kokeillut. Ajattelin olla härnäämättä autoa enempää, suuttuu vielä.
                ---

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎