Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäinen Bemarini

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cyrox
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 8

    Ensimmäinen Bemarini

    ...ja aluksi toivotan itseni tervetulleeksi erittäin asiallisille ja näyttäville UUDEN AUTONI kaltaisille sivuille :lol:

    No niin poijjaat. Ensimmäinen ihme on nyt sitten hankittu ja vekotin on 520i -89. Miksei kukaan ole aiemmin kertonut millä ajetaan!?!?!?!?
    Ko. laitteella vetäminen on aivan omaa luokkaansa kadettien ja camryjen parinkymmenen vuoden sahaamisen jälkeen. Tehoja ei ole tietenkään tarpeeksi, kone ilmeisesti aika alimitoitettu koriin.. mutta ajelu on silti helvetin hauskaa kutosella vääntämistä. :P Jos tuohon 2 litraisen tehoon alkaa kyllästymään jossain vaiheessa niin...minkäköhän kokoinen kone olisi optimaalinen ko.koriin? Mistä sellainen kannattaisi hankkia ja mitä sellainen maksaa?

    Autolla on työnnetty 315000km ja peli käy ja kukkuu kuin kello. Varusteena on mm.ilmastointi joka ei toimi. Mahtaneeko täältä löytyä päteviä vinkkejä sen korjaamisen/tarkastamiseen jotta saisi vian paikallistettua?

    Puhalluksessa on muutakin häikkää.. nimittäin autoon ei tule kuin kuumaa taikka v...n kuumaa ilmaa, -olivatpa hanikat ja vempeleet sitten missä asennossa tahansa. Mistäköhän vikaa kannattaisi lähteä
    hakemaan--->hankkimaan vara-osia?

    Muutenkin olisi mukavat saada mielipiteitä/kokemuksia ko.mallista? Kuten sanoin auto on itselläni ensimmäinen eikä ko.merkistä ole minkäänlaista kokemusta edes kaverin kavereilta.
    Ystävällisistä vinkeistä/neuvoista/mielipiteistä kiitollinen jo etukäteen.
  • harri525ixTA
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 101

    #2
    Re: Ensimmäinen Bemarini

    Originally posted by Cyrox
    ...ja aluksi toivotan itseni tervetulleeksi erittäin asiallisille ja näyttäville UUDEN AUTONI kaltaisille sivuille :lol:

    No niin poijjaat. Ensimmäinen ihme on nyt sitten hankittu ja vekotin on 520i -89. Miksei kukaan ole aiemmin kertonut millä ajetaan!?!?!?!?
    Ko. laitteella vetäminen on aivan omaa luokkaansa kadettien ja camryjen parinkymmenen vuoden sahaamisen jälkeen. Tehoja ei ole tietenkään tarpeeksi, kone ilmeisesti aika alimitoitettu koriin.. mutta ajelu on silti helvetin hauskaa kutosella vääntämistä. :P Jos tuohon 2 litraisen tehoon alkaa kyllästymään jossain vaiheessa niin...minkäköhän kokoinen kone olisi optimaalinen ko.koriin? Mistä sellainen kannattaisi hankkia ja mitä sellainen maksaa?

    Autolla on työnnetty 315000km ja peli käy ja kukkuu kuin kello. Varusteena on mm.ilmastointi joka ei toimi. Mahtaneeko täältä löytyä päteviä vinkkejä sen korjaamisen/tarkastamiseen jotta saisi vian paikallistettua?
    M50B25TU eli 24-v 2.5 litran vanos on aika hyvä kompromissi käyttöominaisuuksien, kulkupuolen ja ylläpidon kalleuden suhteen, jos auto on manuaali. helpoin ja halvin tapa upgreidaa konetta on vaihtaa auto. tietysti jotta tämän faktan sisäistää niin ainakin yksi tekniikanvaihto pitää ensin tehdä

    vanhempi M30B35 sisältää vähemmän mahdollisesti hajoavia osia (joita on maailma pullollaan kun konetyyppiä tehtiin neljännesvuosisata) joten ei mikään huono vaihtari sekään. tehoa on hiukan enemmän kuin M50:ssä, samoin kulutusta. 535i oli aikoinaan yksi nopeimpia tavismarkkinoille tehtyjä sarjavalmisteisia sedaneita.

    kylmäkone: vie se alkajaisiksi ilmastointikorjaamoon, jossa selviää onko siellä kylmäainetta ja pitääkö se systeemi ylipäänsä paineita. kylmäaine ajan kanssa katoaa, joten halvin korjaus on aineen lisäys. tuo ilmenee esim. siten että kylmäkoneen valonappi syttyy ja sammuu painettaessa mutta kompura ei kytkeydy.

    Comment

    • theelekrep
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1653
      • Vantaa

      #3
      Nonnii. Parhaan olet valinnut! Itsellä tällä hetkellä kolmas bemari ja tuskin tulen enään ikinä mitään muuta merkkiä ajamaan tai siis omistamaan.

      Noita koneen vaihtoja tuskin kannattaa enää tehdä kun saksasta saa melkeen sillä koneen hinnalla koko auton. Mut jos vaihdat niin sitten varmaan toi m50b25:nen ois jo aika sopiva tohon koriin ja ton vanhan 12v koneen tilalle. Alustaan tuskin tarvii muutoksia tehdä. Kertokoon viisaammat enemmän.

      Edit: harri525ixTA ehti olla nopeempi. :lol:
      e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Ja tehoista ensin... Searchillä löydät varmaan läjäpäin kommentteja "osta vähintään 525:nen". Eli nyt jos kaipaat lisää paukkua niin teit ensimäisen virheen ja hankit 12 venttiilisen 2 litraisen koneen. Lyhyesti: olisi tullut halvemmaksi hankkia suoraan 525 ja kutitella sitä tarpeen vaatiessa. Voihan tekniikkaa vaihtaa mutta kalliiksi tulee (search). Ongelma voi tosin olla että löytyy huomattavasti parempikuntoinen / halvempi 520 kuin 525, kuten itsellenikin kävi ja kallistuin sitten tohon nuhapumppuun. Täytyy vaan hyväksyä se että ei pääse Esson pihalla polttaa kumia pissisten iloksi :lol:
        Ilmastoinnista varmaankin kaasut kateissa niinkuin yleensä. Järjestelmän täyttö alan liikkeessä väriaineen kans, jolloin kotvasen käytön jälkeen voidaan etsiä vuotokohtaa. Ja sitten toivot että vuoto ei ole kennossa.
        Lämmityslaite on sähköisesti ohjattu, elikkäs siellä on termostaatit jotka mittaa kulj./matkustajanpuolen lämpötilaa (en tiä tarkkaan missä) ja sen perusteella sähköservo ohjaa "läpällä" autoon kylmää tai kuumaa ilmaa. Taitaa toi servo/läppäsysteemi reistailla yleensä. (joku (tai search) voi valaista tarkemmin...)
        Itsellä ei oo valittamista ko. autosta ja tosiaan jos alusta on kondiksessa niin ajelee kyllä mielummin tolla kuin jollain uudella TOYotalla.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          #5
          onpa tota tehty joskus jopa 1.8:lla kahvinkeittimellä...

          sitä nyt on aika paha toisen puolesta päättää mikä olis hyvä auto toiselle!
          kuitenkin varteenotettavia vaihtoehtoja on varmaan noi 525 24v,530 V8,535 ja 540!

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Kannattaa sitten laittaa hiukan jäitä hattuun "uuden auton huumassa", ennenkuin kiikuttaa vm.-89 bemun ilmastointi+lamppärihuoltoon metro-autoon. Voi tulla laskua sen verran että lämppäri maksaa sitten enemmän kuin auto. Toisaalta kun myöskin suhtautuu heti aluksi niin että pikku ja vähän isompaakin remppaa on tiedossa vaikka/kun keulalla komeilee BMW merkki, jää mahdollinen pettymyskin pienemmäksi ja seuraavakin merkki on BMW.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Tervetuloa vaan BMW:n ja varsinkin E34:ten kiehtovaan maailmaan... E34:n on kyllä loistava auto ajo-ominaisuuksiltaan sillon kun kaikki on kunnossa. Moottoriin en ota kantaa, koska joillekkin tuo 2 litranen riittää ihan hyvin ja toisille taas ei riitä mikään... Ilmastoinnista tulikin jo tuossa edellä ihan tarpeeksi juttua ja hakutoiminnolla löytyy kyllä lisää tarinaa samoin kun tuosta kokoajan kuuman ilman puhalluksesta johon on todennäköisesti syynä viallinen vesiventtiili.

              Tuossa pari linkkiä vesiventtiilistä alkuun:
              Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.



              Ja onhan noita vesiventtiileitä täälläkin porukka itse putsaillut.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Cyrox
                Newbiemmer
                • Aug 2004
                • 8

                #8
                No niin.Mukavaa että foorumi on näinkin eläväistä sorttia. Alankin kiusaamaan täällä typerillä kysymyksilläni viisaampia mutta sallittakoon se minulle, -kesken on hauska olla :wink: Ja kiitosta joka ukolle vinkeistä/mielipiteistä/neuvoista... täytynee alkaa sitä vesiventtiiliä ensiksikin ihmettelemään... jotta miten ja mistä sen koettaisi putsata?

                Tuo koneen "tehottomuus" kun ei nyt(ainakaan vielä)niin paljoa häiritse että alkaisin uutta pataa vouhottamaan... ahdetulla 2-pyöräisellä koko kesän sekoilu ja kaahailu liikenteessä on vienyt autolla "pääsemis"halut hetkiseksi aikaa. Oliskohan tuo M30B35 sitten paras valinta..hmmm.. paljonkohan vie kaupunkiajossa..entäs matka-ajossa..hmmm...
                sillä jossáin vaiheessahan se sitten alkaa... tiedättehän kyllä... että kovempaa ja kovempaa ja mikäänhän ei sitten riitä. Nautitaan nyt ajo-ominaisuuksista täysin palkein... ja siitä että 150 vauhdissa voi kommunikoida huutamatta kanssamatkustajan kanssa.

                Kulutusta jäin miettimään eri konetyypeillä ko autossa... omani näytti yhdellä nopealla otannalla vievän n.12L satasella kaupunkiajossa. Mahtaneeko olla muita KÄYtännön lukemia kulutuksista tiedossa?

                Niin joo.. ja jos tuota vesiventtiiliä en jostain syystä saa puhdistettua niin olisiko vinkkejä mistä kannattanee hankkia? Mahdollisesti jollakin tallissa ylimääräinen? Mieluiten kyllä kuulisin hieman "kädestä pitäen neuvoja" aiheesta(joita sain kyllä jo oikeinkin hyviä linkkeineen...ei vaan tuo ameriikankieli riittävästi meikäläiselle aukea)että miten ja mistä ko.venttiili irti-oton jälkeen oikeaoppisesti puhdistetaan.

                Kiitos vielä kerran lukuisista mileipiteistä etc. :wink:

                Comment

                • theelekrep
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1653
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Cyrox
                  Kulutusta jäin miettimään eri konetyypeillä ko autossa... omani näytti yhdellä nopealla otannalla vievän n.12L satasella kaupunkiajossa. Mahtaneeko olla muita KÄYtännön lukemia kulutuksista tiedossa?
                  Molemmilla, sekä m20 & m50 koneilla noi 2.5:set on taloudellisempiä ainakin ohjekirjan mukaan. Käytännössä isompi vie kuiten aina enemmän.

                  Mulla oli ennen tommonen e34 m20b25:nen niin en sillä kyllä oikeestaan missään päässy alle 12L/100km. Tosin toi mun kaasujalka on useimmiten aika helvetin painava. :roll:
                  e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                  Comment

                  • rocroc
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 573
                    • keminmaa

                    #10
                    Tuolla juttua vesiventttileistä: http://bmwe32.student.utwente.nl/joh...tervalves.html

                    Omani (tosin 525i m20) vie kaupungissa 10-12 ja maantiellä 7,5-8,5
                    tuskin 2 litraisen kulutukset tuosta paljon eroaa.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by Cyrox
                      No niin.Mukavaa että foorumi on näinkin eläväistä sorttia. Alankin kiusaamaan täällä typerillä kysymyksilläni viisaampia mutta sallittakoon se minulle, -kesken on hauska olla :wink: Ja kiitosta joka ukolle vinkeistä/mielipiteistä/neuvoista... täytynee alkaa sitä vesiventtiiliä ensiksikin ihmettelemään... jotta miten ja mistä sen koettaisi putsata?

                      Tuo koneen "tehottomuus" kun ei nyt(ainakaan vielä)niin paljoa häiritse että alkaisin uutta pataa vouhottamaan... ahdetulla 2-pyöräisellä koko kesän sekoilu ja kaahailu liikenteessä on vienyt autolla "pääsemis"halut hetkiseksi aikaa. Oliskohan tuo M30B35 sitten paras valinta..hmmm.. paljonkohan vie kaupunkiajossa..entäs matka-ajossa..hmmm...
                      sillä jossáin vaiheessahan se sitten alkaa... tiedättehän kyllä... että kovempaa ja kovempaa ja mikäänhän ei sitten riitä. Nautitaan nyt ajo-ominaisuuksista täysin palkein... ja siitä että 150 vauhdissa voi kommunikoida huutamatta kanssamatkustajan kanssa.

                      Kulutusta jäin miettimään eri konetyypeillä ko autossa... omani näytti yhdellä nopealla otannalla vievän n.12L satasella kaupunkiajossa. Mahtaneeko olla muita KÄYtännön lukemia kulutuksista tiedossa?

                      Niin joo.. ja jos tuota vesiventtiiliä en jostain syystä saa puhdistettua niin olisiko vinkkejä mistä kannattanee hankkia? Mahdollisesti jollakin tallissa ylimääräinen? Mieluiten kyllä kuulisin hieman "kädestä pitäen neuvoja" aiheesta(joita sain kyllä jo oikeinkin hyviä linkkeineen...ei vaan tuo ameriikankieli riittävästi meikäläiselle aukea)että miten ja mistä ko.venttiili irti-oton jälkeen oikeaoppisesti puhdistetaan.

                      Kiitos vielä kerran lukuisista mileipiteistä etc. :wink:
                      Yleensä tuosta vesiventtiilistä menee sisällä olevat kumitiivisteet paskaks jolloin se päästää koko ajan läpi kuumaa nestettä, tuohon vesiventtiiliin saa korjaussarjan jossa tulee mukana uudet sisukset..., näin ainakin E28:ssa

                      Jos konetta aiot vaihtaa, kallistusin kuitenkin M30B35:n puoleen. M30 kuitenkin on melkein pomminvarma kone ja kuluttaa yhtä vähän kuin tuo M50B25:kin...

                      Comment

                      • vexu524tdic
                        BTCF Member
                        • Jan 2004
                        • 776
                        • Gallia = Kinnula

                        #12
                        Nuo vesiventtiilit toimivat sitten pulssiperiaatteella.
                        Kannattaa mitata virta päällä, lämmöt minimissä tuleeko venttiilien liittimiin KOKOAJAN n. 12V, jos EI TULE vika löytyy ohjauspuolelta. Esim. jossain oli juttua lämmönsäätimestä, kuskin puolen säätimessä on max. asennon kytkin joka kytkee myös vänkärin puolen täysille (riippumatta vänkärin säätimen asennosta). jos tämä kytkin on jumissa > vänkärin puolelta tulee vain kuumaa! Velipojalla oli juuri tämä vika, ei tullut jännitettä vänkärinpuolen vesiventtiiliin ja luonnollisesti se oli auki koko ajan. Helppo testata: Kun kääntää töpselit ristiin niin alkaa kuskin puoli kuumenemaan :lol:
                        e70 X5 3.0sd -08
                        f30 320i xdrive -16
                        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                        e30 316 -88 2,2TIC M10
                        e21 323i -81 ruostekasa...

                        Comment

                        • nurminen81
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 47

                          #13
                          Tuosta koneen vaihdosta ajattelin vielä sen verran mainita, että olin juuri saanu katsastuskonttorilta jonkimoisen lapun siitä mitä pitäisi vaihtaa, jos laittaisi m50b25:sen tekniikan e34 m20b20:sen tilalle! Huomasin, että halvemmaksi melkein tulee myydä oma e34 520 ja pistää remontti budjetin rahat siihen päälle ja ostaa suoraan ALKUPERÄINEN 525!!! En nyt ala luettelemaan kaikkia vaihto-osia, mutta esim. jarrut pitää olla mallia jäähdytetyt ABS. :? :?
                          E34 520
                          E21 320 ex

                          Comment

                          • Cyrox
                            Newbiemmer
                            • Aug 2004
                            • 8

                            #14
                            Originally posted by vexu524tdic
                            Nuo vesiventtiilit toimivat sitten pulssiperiaatteella.
                            Kannattaa mitata virta päällä, lämmöt minimissä tuleeko venttiilien liittimiin KOKOAJAN n. 12V, jos EI TULE vika löytyy ohjauspuolelta. Esim. jossain oli juttua lämmönsäätimestä, kuskin puolen säätimessä on max. asennon kytkin joka kytkee myös vänkärin puolen täysille (riippumatta vänkärin säätimen asennosta). jos tämä kytkin on jumissa > vänkärin puolelta tulee vain kuumaa! Velipojalla oli juuri tämä vika, ei tullut jännitettä vänkärinpuolen vesiventtiiliin ja luonnollisesti se oli auki koko ajan. Helppo testata: Kun kääntää töpselit ristiin niin alkaa kuskin puoli kuumenemaan :lol:

                            Okay. Otin kolminapaisen liittimen irti ja mittasin jokaisen: Ei virtaa. Avasin suurella autoasentajan itseluottamuksella venttiilin(3 10mm mutteria ja 6kpl ristipääruuveja) ja voilaa.. sitten magneettiventtiili nurinpäin ja vetelemään venttiilejä ja virrat kiinni. Kaveri väänteli lämmönsäätimiä ja niinpä "venttiilintapit" liikkuivat säätöjen mukaan. Kamat kiinni ja titeamaan että toimiihan se. Sulakkeen numero 27 oli ratkaisevassa osassa sillä se poltti itseään ahkerasti aiemmin.. oli juuri vesiventtiilin sulake meinaan. Kiitosta paljon vinkeistä.

                            Koneen vaihto taasen taitanee olla kaikkine katsastukseen vaadittavine muutoksineen niin vaativa toimenpide, että taidan tyytyä toistaiseksi cruisailemaan tuolla peri litraisella.

                            Comment

                            • harri525ixTA
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2004
                              • 101

                              #15
                              Originally posted by Cyrox
                              No niin.Mukavaa että foorumi on näinkin eläväistä sorttia. Alankin kiusaamaan täällä typerillä kysymyksilläni viisaampia mutta sallittakoon se minulle, -kesken on hauska olla :wink: Ja kiitosta joka ukolle vinkeistä/mielipiteistä/neuvoista... täytynee alkaa sitä vesiventtiiliä ensiksikin ihmettelemään... jotta miten ja mistä sen koettaisi putsata?

                              Tuo koneen "tehottomuus" kun ei nyt(ainakaan vielä)niin paljoa häiritse että alkaisin uutta pataa vouhottamaan... ahdetulla 2-pyöräisellä koko kesän sekoilu ja kaahailu liikenteessä on vienyt autolla "pääsemis"halut hetkiseksi aikaa. Oliskohan tuo M30B35 sitten paras valinta..hmmm.. paljonkohan vie kaupunkiajossa..entäs matka-ajossa..hmmm...
                              sillä jossáin vaiheessahan se sitten alkaa... tiedättehän kyllä... että kovempaa ja kovempaa ja mikäänhän ei sitten riitä. Nautitaan nyt ajo-ominaisuuksista täysin palkein... ja siitä että 150 vauhdissa voi kommunikoida huutamatta kanssamatkustajan kanssa.

                              Kulutusta jäin miettimään eri konetyypeillä ko autossa... omani näytti yhdellä nopealla otannalla vievän n.12L satasella kaupunkiajossa. Mahtaneeko olla muita KÄYtännön lukemia kulutuksista tiedossa?

                              Niin joo.. ja jos tuota vesiventtiiliä en jostain syystä saa puhdistettua niin olisiko vinkkejä mistä kannattanee hankkia? Mahdollisesti jollakin tallissa ylimääräinen? Mieluiten kyllä kuulisin hieman "kädestä pitäen neuvoja" aiheesta(joita sain kyllä jo oikeinkin hyviä linkkeineen...ei vaan tuo ameriikankieli riittävästi meikäläiselle aukea)että miten ja mistä ko.venttiili irti-oton jälkeen oikeaoppisesti puhdistetaan.

                              Kiitos vielä kerran lukuisista mileipiteistä etc. :wink:
                              litran parin kulutuserot ei tunnu yhtään missään. jos tuntuu niin sit budjetit on vanhojen bemarien kanssa pulaamiseen muutenkin liian pienet

                              mulla 525ixTA vie kaupungissa 12-14, maantiellä ysin pintaan. ajotapa vaikuttaa erittäin paljon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎