Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sama ecu katilla ja ilman?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kauko
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 35

    Sama ecu katilla ja ilman?

    Moro,
    Nyt olis taas Kakella sellanen kysymys, että oksat poies. Nimittäin ihmettelen tuota tekniikanvaihtobemari 325:n Motronic poksia. Sen koodi on 0261 200380, eli ilmeisesti kyseessä on Motronic 1.3. Nyt olen huomannut, että monissa kohdin tuon poksin mainitaan olevan katalysaattorillisissa autoissa. Nythän onkin niin, että tuossa kiertopalkinnossa ei ole kattia, eikä lambdaakaan. Jotenkin en usko, että tismalleen sama poksi voisi edes olla katillisissa(=lambdallisissa) autoissa, kuin ilman. Meikäläisen poksi näyttää jotenkin pikkasen sekoilevan outputissaan, ja jos onkin niin että se kaipaa lambdan signaalia, eikä sitä saa lainkaan, niin ei ihme jos ei ole arvot ihan optimissaan. Kaiken kukkuraksi löysin konehuoneesta nipparilla apparin puolen lokariin kiinnitetyn nelinapaisen pyöreän liittimen, joka oli tulpattu, enkä löydä sille mitään järkevää funktiota, paitsi ehkä lambda?


    Lyhyesti: onkohan kaikissa 380-loppuisissa ecuissa aina lambdat? Jos on, niin eihän tuo rakkine voi toimia oikein kun siinä ei lambdaa ja kattia ole?

    Tässä kyssärisarjassa edelleen metsästetään autossa ilmeneviä häiriöitä, joita ovat ailahteleva tyhjäkäynti, tukehtuminen kun kaasua polkaistaan nopeasti, yleinen puhdittomuus alakierroksilla. Kun kierroksia on reilummin, yli 3000 about, niin lennättää soraa kuten pitääkin. :think
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Boksista en tiedä mutta oireet viittaa rikkonaiseen/puuttuvaan lambdaan.

    voisiko olla niin että joku edellinen omistaja on laittanut jonkun viriviri-putkiston ja heittänyt katin sekä lambdan mäkeen?. :think
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • Kauko
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 35

      #3
      Originally posted by Axum View Post
      Boksista en tiedä mutta oireet viittaa rikkonaiseen/puuttuvaan lambdaan.

      voisiko olla niin että joku edellinen omistaja on laittanut jonkun viriviri-putkiston ja heittänyt katin sekä lambdan mäkeen?. :think

      Hmmm... Nyt kun mainitset, niin itseasiassa onhan tuossa joku viriputkisto. Myyjä oli siitä kovinkin ylpeä, jonkinlainen osasarja se näyttää olevan. Kahtena erillisenä putkena menee taakse asti. Sen verran olen auton alla käynyt, että kattelin kuinka voi luova olla ihminen, jolla on putkenkappaleita, muutama lommoinen vaimentaja ja putkentaivutin. Se muuten vuotaakin parista paikasta, terveiset vaan Kouvolaan...

      Voisiko todella olla joku niin hölömö, että jättää "makeiden" äänien takia lambadan pois?? Kyllä kai sitten... Pitäisi varmaan napata kuva siitä tyhjästä liittimestä, josko porukka tunnistaisi sen lambdan letkuksi. Yleismittarilla mittailin, että niihin pinneihin tuntuu tulevan pariin kohtaan 0,6 v ja muihin joku 0,3 v maata vasten. Tosin tällainen mittaus ei kyllä sinänsä kerro mitään, koska signaalihan saattaa olla mitä vaan, mutta yleismittari tulkkasi arvoja tuollaisiksi...

      Comment

      • /PETE/
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 430
        • Seutula City / Vantaa

        #4
        Tuo liitin saattaa hyvin suurella todennäköisyydellä olla Lambdan liitin. Kuvaus, sijainti ja napojen määrä kyllä täsmää.
        E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
        EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

        Comment

        • jani1632
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 2243
          • Etelä-pohjanmaa

          #5
          99,9% varmuudella se on Lambdan liitin.
          Jos lambda on pois ,boxi pitää lambda arvonaan n.0,5volttia(vikatila),kun sen normaali vaihtelu väli on 0,1-0,9volttia,joten ainakaan kaikkia tehoja tuosta ei ulos saada,kaasuun vastaavuus kärsii ja myöskään mahdollinen katalysaattori ei toimi oikein.
          Jollain tavalla myös nuo kuvailemasi oireet voisi johtua ko.lambdan puutteesta mutta on olemassa myös monia muita vikakohteita,kuten imuvuodot,jako,lämpötunnistimet...yms.
          Last edited by jani1632; 18-10-2007, 23:31.
          Tallin täytteet:
          E70 3.0d -09
          E34 540ia -94
          E39 520d -00
          E39 528i M-sport -00
          E60 520i -04
          E30 -86
          E61 520da -09

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Lambdaa ei vain käytetä täydellä kaasulla, no can do kun kapeakaista "näkee" käytännössä vain 14.7:1 ja inan molemmille puolin sitä, ja kovalla kuormalla ajetaan yleensä jotain 12-13:1 seoksia.

            Tyhjäkäynnillä sitä voidaan käyttää, mutta sen puuttuminen ja siten vikatilassa oleminen ei kyllä aiheuta seilaamista, vie vain seokset pois katin toiminta-alueelta kun ajetaan kiinteällä sopalla. Seilaaminen johtuu juuri siitä, kun kone yrittää korjata lambdan mukaan, joka antaa sitten jotain mitä sattuu milloin sattuu.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by jani1632 View Post
              99,9% varmuudella se on Lambdan liitin.
              Jos lambda on pois ,boxi pitää lambda arvonaan n.0,5volttia(vikatila),kun sen normaali vaihtelu väli on 0,1-0,9volttia,joten ainakaan kaikkia tehoja tuosta ei ulos saada,kaasuun vastaavuus kärsii ja myöskään mahdollinen katalysaattori ei toimi oikein.
              Jollain tavalla myös nuo kuvailemasi oireet voisi johtua ko.lambdan puutteesta mutta on olemassa myös monia muita vikakohteita,kuten imuvuodot,jako,lämpötunnistimet...yms.
              E30 M3 kohdalla ei penkissä huomattu mitään eroa onko lambda kytketty vai ei.
              Osakaasulla lambda kiinni, seos oli hivenen laihempi.
              Käytännön ajossa kulutus on lambda irti pienenpi, kun ei yritä säätää seosta liian laihalle.
              Ymmärtääkseni lambdan merkitys ja ns."vikatila" on olematon noinkin vanhoissa ohjelmaversioissa(1,0-1,3).
              Katti tosin kärsii jos sellainen autosta löytyy ja lambda ei ole kytkettynä.
              Aprilia RSV4

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎