Announcement

Collapse
No announcement yet.

tds ei enää käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    tds ei enää käynnisty

    Nyt iski paha probleema. Vaihdoin e34 tds:ään viskon ja sen jälkeen ei enää lähde käyntiin. Aiemmin pelannut moitteetta ja toiminut hyvin. Visko oli irrottaessa melko tiukassa ja vaati pientä kikkailua irrottaessa, mutta entinen saatiin pois. Sitten vain uusi paikalleen ja pieni kiristys kumivasaralla avaimen päähän(ei mitenkään kovasti). Nyt kun käynnistää niin savua tulee putken täydeltä ja jos pitkän hinkkauksen jälkeen saa hetkeksi käymään niin kalisee ja sammuu heti. Eli aivan kuin ajoitus olisi mennyt päin prinkkalaa.
    Onko kellekään sattunut vastaavaa, kun tunnustaa että toi ajoituksen muuttuminen tuossa yhteydessä on utopistinen ajatus.
    laittakaa ideoita mitä ois voinu tapahtua, ei ite keksi
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    eikö tosiaan kukaan osaa sanoa asiasta mitään?
    Alkaa jo nostattaa itelle harmaita hiuksia.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Raine
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2603
      • N/A

      #3
      ..........
      Last edited by Raine; 24-06-2013, 01:08.
      ///Motorporot

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 923
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        en kyllä löytänyt noin pikakatsomalta yhtään anturia saatika sähköjohtoa tuolta jakopään puolelta. En siis tiedä missä tuo nokka-akselin asentotunnistin sijaitsee.
        Purin tuossa autosta pois hieman putkia ja letkuja ja syylärin, kun arvelin tarkoituksena ollut jo pitempään avata toi jakopää. Näytti vain aika vaikean näköiseltä. Eli jos vaihtaa jakoketjut yms. niin pitääkö se välikoppa kannen ja öljypohjan väliltä purkaa kokonaan pois ja lähteekö se edes siitä ilman öljypohjan irrotusta(onko esim ohjuritappeja)?
        Ruiskutuspumpusta tuli mieleen, että onko jollain jumittunut se määränsäädin tai jokin muu? Tuli vaan mieleen että kun piha oli startatessa mustana savusta ja tuo kun ei oo aiemmin savuttanu liioin ees kaasupohjassa kiihytellessä.
        ja tosiaan nyt sellanen oli toi starttaus että ei ees yritä ja noin 10-20sek hinkkauksella saattaa alkaa yrittämään käyntiin. Sitten hörähtää käyntiin ja sammuu samantien. Kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan mitään vaikutusta missään vaiheessa. Pari kertaa sai kierroksia hieman nousemaan, mutta heti kun kaasua hivenen löysäsi niin sammu samantien.
        Mystinen vika johon jotain vastausta kaipaisi, kun pitäis jo maanantaina ajella reilu 200km.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • uti
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 195

          #5
          ajoitus

          Ei se niin utopistinen ajatus ole, se ajoituksen siirtyminen. Hihna on kampuran päässä kiinni ja jos ketju on tarpeeksi löysä,laahaimet ja hammasrattaat kuluneet, saattaa hyvinkin hypätä yli sellaisella äkillisellä iskulla. Eikö se kiristä ketjua vaan moottorin käydessä, öljynpaineella. Jos alempi ketju siirtyy niin samalla siirtyy ylempikin, vaikuttais alemman ketjun siirtymiseltä. Eli voi siten venttiilit käydä mäntien liki. Ja ajoitus tietysti pois paikoiltaan.

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            Se ongelma on just se että kun konetta pyörittää väärään suuntaan ja jakopää on kulunut niin ketju saattaa hypätä. Varsinkin jos voimaa on käytetty. Venttiilikoppa auki ja 8 mm pora kampuran reikään ja tutkimaan onko nokka kohdallaan?

            Jos ei ole, niin laita heti nokka kohdalleen, eli nokkapyörä auki. Jne.ennenku paikat repee...
            VOi olla että kone lähtee käyntiin kun käännät syöttöpumppua. Heittokellolla vois kattoo pumpun ajoitusta kohdalleen.
            Last edited by jpeltoma; 28-10-2007, 10:33.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • jones69
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 510
              • Myrskylä

              #7
              Hmm... Enpä itse usko että jako olisi hampaalla hypännyt, mutta mahdollista on että nokan päästä olisi ketjupyörä luistanut. Ketjupyötä kun ei ole millään kiilalla sidottu nokka-akseliin. Starin vierestä oranssi tulppa pois (jos se on vielä tallella) siitä työnnät vaikka 12mm poranterästä tehdyn työkalun (lohkon reikä 12mm vauhtipyörän reikä 10mm) sisään jolla saat YKK:n kohdalleen(tietenkin pyörittämällä konetta käsin jotta tappi osuisi oikeaan reikään ). Tätä toimenpidettä helpottaa huomattavasti startin ja imusarjan irroitus. Kun ykk on säädetty kohdalleen avaat venttiilikopan, nokka akselissa on ajoitus tulkille tehdyt "boorit" siinä 1sylinterin tuntumassa niitten olisi syytä olla 90 asteen kulmassa venttiilikopan tiiviste pintaa nähden. Jos tämä on aivan pielessä niin voihan sulla olla kone 180astetta pieleen käännetty (tällöin ykk tullkki pois ja pyörität konetta 180astetta ja tulkki takasin). Tämän tarkastus onnistunee parhaiten suorakulmalla mutta olen minäkin ajoittanut nokan cd kotelolla . Ei muutakun onnea yritykseen :P
              Last edited by jones69; 28-10-2007, 10:57.
              E91 320d ///M-Sport "Voll"

              E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Ton ajotuksen vois melkein katella, mutta huomasin nyt että akku oli melko tyhjä. Pyöritti kyllä eilen hyvin, mutta ei lähtenyt käyntiin. Eli eikös alhainen jännite aihettanut ruiskupumpun kanssa juuri näitä käynnistymättömyys ongelmia. No testataan jahka saadaan akku ladattua täyteen.
                Onko muuten mahdollista että jokin laite ois syöny akun tyhjäksi, kun mulla eilen oli avaimet virtalukossa useamman tunnin. Virtalukko siis siinä ekassa asennossa että rattia voi pyöritellä ja jne. Ei kuitenkaan ollu stereot auki eikä muutakaan sellasta, mikä virtaa ois mielestäni voinu kuluttaa.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • jones69
                  BTCF Member
                  • Dec 2005
                  • 510
                  • Myrskylä

                  #9
                  ns. radioasennossa on kyllä muitakin laitteita/ohjainyksiköitä virrallisena joten voi hyvinkin syödä akun tyhjäksi...
                  E91 320d ///M-Sport "Voll"

                  E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    no ei ollu akkuvika. Täydellä akulla nyt starttailin ja ei mitään vaikutusta.
                    Oiskohan tosiaan jako jotenkin kampiakselilta hypänny, koska nokka-akseli oli hieman aikaisella. Säädin sen kohdalleen, mutta ei käyntiinlähtö parantunut. No sitten säätelin ruiskupumppua, kokeilin laittaa aikaisemmalle ja hävisi viimeisetkin yritykset. Väänsin niin myöhäiselle kuin nopsasti sain(pitää kokeilla saako vielä menemään myöhäisemmälle), mutta ei parannusta alkutilanteeseen.
                    Eli kysynkin että onko jollekin todella tapahtunut toi ketjun hyppäys kampiakselilla ja jos on niin missä yhteydessä?
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      No kyllä toi diagnoosi nyt taitaa väkisinkin varmistua siihen, että se jako hyppäsi kampiakselilta. Kävin vääntämässä ruiskupumpun niin myöhäselle kuin sain ja nyt lähtee käymään kun pitää hieman kaasua. Sävelet on kuitenkin aika karmeet eli on edelleen aikaisella(tiedän kokemuksesta kun kerran säätelin ja testailin ton pumpun kanssa).
                      Voisko joku noheva bemaristi nyt laittaa mulle ohjeet tai linkin ohjeisiin tuon jakopään purkamiseksi. Ketjut ja muut tarvittavat osat laitetaan tietysti samalla uusiksi.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Tuossa jotain ohjetta M51D25:een, jollei tarvittavaa tietoa löydy niin katsellaan sitten lisää
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • jpeltoma
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 600
                          • pirkanmaa

                          #13
                          Jakopään purku onkin sitten aika savotta...se kone on sensuhteen alunperin suunniteltu ns. kertakäyttökoneeksi. Pitää ottaa Kansi pois, öljypohja pois jne. Melkeen helpointa olis nostaa koko pata pois sieltä pöydälle...Eli varmista nyt heittokellolla että pumppu on tosiaan pois ajotuksesta.

                          Itse tosin olen kikkaillut joskus yhteen M51 koneeseen alimman ketjun uusiksi, vain avaamalla syl kannen. Vedin vanhalla ketjulla uuden ketjun paikalleen. Ketjussahan ei ole liitolenkkiä, vaan purin ketjun MP-ketju työkalulla ja niitasin ite paikalleen. Jaon kanssa sai hetken kikkailla että osu kohdalleen. Tietysti ketjua vois ensi tutkailla kansi auki, että missä kunnossa se on. Ketju on joskus outo, se saattaa olla täsysin ok, mutta joukossa on yksi huono lenkki...
                          __________________________________________________ ________________________
                          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 923
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            no kolme tuntia siihen kahdelta meni. Kone nyt levällään(öljypohjaa ei tarvinnut irroittaa). Ja vikakin selvisi, eli kampiakseli hypänny yhellä hampaalla kuten oli jo vahva aavistus. No nyt uusia osia tilalle ja taas testailemaan(kasaaminen menee ainakin ens viikonloppuun). Onko nuista muuten koskaan menny kellään se ketjun kiristin, nythän se ois helppo vaihtaa sekin. Laaharit ym oli mielestäni hyvässä kunnossa. Ketjut taas ei.
                            Tuossa hieman konetta pyörittelin ja tulin siihen tulokseen että jako hyppää todella herkästi jos kone pääsee pyörähtämään taaksepäin. ÄLKÄÄ siis mielellään koskaan menkö edes avaimella pyörittämään taaksepäin jotta ei tommosta vahinkoa pääsis tapahtumaan. On nimittäin sen verran tympeä purettava että ei ihan huvikseen kannata kokeilla.
                            Mutta suurkiitokset varsinkin Lekalle, joka laitto linkin tuohon korjaamo-oppaaseen, siitä oli suuri hyöty.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 923
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Nytpä sitä taas piti jo kasailla.
                              jakopäähän sijoittelin uudet ketjut ja yllätys, yllätys noin sentin verran oli vanhat venyneet. Otin myös jaköpään kopasta yhden ohjuripultin pois(tilalle tavallinen pultti yläpuolelta) niin jatkossa ehkä mahdollista ottaa toi jakopäänkoppa pois ilman kannen irroitusta.No toivottavasti ei tarte ottaa enää koskaan.

                              Mutta asiaan. huomenna ois edessä kannen asennus ja sain kiristysmomentin yhdeltä korjaamolta. Sanoivat että ensin 50nm ja sitten +90astetta ja vielä 90astetta. Mutta sitten pitäis käyttää lämpimäksi ja kiriä vielä 90astetta! Eli onko tuo oikea tapa kun tuntuu että aika tiukalle menee. Ja pitääkö toi viimeinen kiristys tehdä kun kone vielä lämmin vai odottaa että se jäähtyy ja vasta sitten kiristellä?
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎