Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nakutusanturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    Nakutusanturi

    Idea olis että sais tommosen anturin kiinni tohon mosaan.
    vaikka perjaatteella 2 lediä. Punanen=nakuttaa vihreä=ei nakuta

    Mitä "tietoa" tommonen anturi lähettää? resistanssi vaihtelee? katkoo?
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #2
    Nakutus eri moottoreilla on hieman erillaista joten varmaa nakutuksen tunnistinta on hieman hankala saada ilman perusteellisia testejä.



    Itse tein kuitenkin tuommoisen ja kytkin sen megaruuttaan. Eli myöhästää sytkää tietyn verran jos nakutusta ilmenee. On kuitenkin sen verran herkkä että ottaa myös muusta koneen melusta joten en ole vielä ihan satavarma reagoiko pelkästään/ollenkaan pelkkää nakutukseen.

    Lisäsin omaani vielä 10nf konkan sarjaan anturin kanssa. Tämä auttaa jonkin verran. Kotisivuillani kuvia aiheesta.
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3
      Eli siis toi pikkunen boxi on summeri/ledi varotus nakutuksesta?

      Ainakin todella helppo toteuttaa
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • wj
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 3253
        • Järvenpää

        #4
        Sullahan on tossa toi "megaruutta"
        no käsittääkseni siinä voi/pitää jättää ilmämäärämittari pois kokonaan.
        Mutta miten sen jälkeen toimii tasakaasu? ja kun vetää lämän tiskiin tukehtuuko kone? No ei varmaan mutta pitää tämäkin tietää
        - 2006 Mustang cabriolet
        - Sleekcraft Enforcer 28'

        Comment

        • Tom1s
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 669
          • .

          #5
          Originally posted by Wittu_joo
          Eli siis toi pikkunen boxi on summeri/ledi varotus nakutuksesta?

          Ainakin todella helppo toteuttaa
          Jeps eli summeri huutaa kun "nakuttaa"... vielä todellinen testi tolla tekemättä ja toinen vastaavaan 555-timeriin perustuva kytkentä tiedossa mikäli toi ei toimi halutulla tavalla.

          Ilmamäärämittaria ei varsinaisesti ole vaan sama homma hoidetaan hienommin imusarjan paineen ja lämpötilan avulla. Tasakaasu toimii niinkuin ennenkin ja boksin saa menemään closed looppiin jolloin hienosäädetään lambdalla. Toimii paremmin kuin vanhalla ilmamäärämittarilla mutta säätöihin saaminen on oma tuskansa
          F31 328i M-Sport

          Comment

          • wj
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 3253
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by Tom1s
            Originally posted by Wittu_joo
            Eli siis toi pikkunen boxi on summeri/ledi varotus nakutuksesta?

            Ainakin todella helppo toteuttaa
            Jeps eli summeri huutaa kun "nakuttaa"... vielä todellinen testi tolla tekemättä ja toinen vastaavaan 555-timeriin perustuva kytkentä tiedossa mikäli toi ei toimi halutulla tavalla.

            Ilmamäärä mittaria ei varsinaisesti ole vaan sama homma hoidetaan hienommin imusarjan paineen ja lämpötilan avulla. Tasakaasu toimii niinkuin ennenkin ja boksin saa menemään closed looppiin jolloin hienosäädetään lambdalla. Toimii paremmin kuin vanhalla ilmamäärämittarilla mutta säätöihin saaminen on oma tuskansa
            Joo o. Kun tässä on suunnitteilla että talvenaikana rupeen tommosta megaruuttaa vääntämään. Karttoja saa varmaan foorumilla tota vääntäneiltä?

            Olenko nyt hirveen väärin laskenu että kaikkine hilppeineen tommonen kustantaa ~300€

            Justiin sain tietää että joulu-tammikuussa tulee kouluun 20 000€ arvonen piirilevykone. Joka toimii esim. ares ohjelman kautta.

            Eli sen jälkeen voin tehdä ja myydä mihin vehkeeseen vaan piirilevyjä
            - 2006 Mustang cabriolet
            - Sleekcraft Enforcer 28'

            Comment

            • 131
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 393
              • Siilinjärvi

              #7
              Mulla oli Link+ ja siinä nakutusanturilla (joka lie periaatteessa mikrofoni) "kuunneltiin" ensin "normaali" melu, ja sitten hälyrajat säädettiin sen yläpuolelle +10%.

              Nakutusanturiksi löytyi Sutiin kautta Bosch donitsi antureita käytettynä n. 10e kappale. Ja sehän ei mene rikki jos ei lekalla täräytä.
              Marko

              http://www.uniball.fi/

              BMW E30 S54B32 SS
              Fiat 131 Abarth g.4 historic

              http://www.131abarth.com/
              http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
              https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

              Comment

              • Kreuzotter
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 145

                #8
                Nakutusanturi on pietsosähköinen komponentti. Mekaaninen liike (tärinä) saa aikaan vaihtojännitteen. Lähtöimpedanssi on hyvin suuri, joten bufferi - yleesä myös vahvistin - tarvitaan anturin perään.

                Kunnollista systeemiä on vaikea rakentaa ilman perusteellista analyysiä moottorin käyttäytymisestä ja resonansseista. Nämä parametrit ovat moottorikohtaisia. Anturin lähettämän tiedon analysointiin tarvitaan DSP:tä (digital signal processing), jolla kaikesta hälystä saadaan kaivettua esille mahdollinen nakutus. Vähän samaan tyyliin kuin formuloitten kierrosluku analysoidaan moottorin äänestä (kun tiedetään sylinterien lukumäärä) TV-lähetyksessä.

                Veikkaisin että tuollaiset yksinkertaiset systeemit tulkitsevat korkeat kierrosluvut nakutukseksi.
                Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3059
                  • Suomi

                  #9
                  Joo ja lisäisin vielä että jokaisella koneella on oma ominaistaajuus millä tuo nakutus esiintyy joten turha odottaa ihmeitä esim. Saabin järjestelmää käyttäen..Konekohtasia systeemejä.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Ko. anturit ovat yleensä pietsokide antureita eli eräänlaisia mikrofoneja. Ongelmana on (kuten jo todettiin) että kullakin moottorityypillä tahtoo olla omat ominaisäänensä/taajuutensa, joten anturit vaativat suodattimet suodattamaan pois ne "normaalit" äänet.

                    Kyllä sen suodattimen pystyy suunnittelemaan itsekin, mutta se vaatii kyllä vankkaa tietämystä ja kalliita mittareita.

                    t :Timo

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Hyvä tietää.

                      Mutta mikä anturi tohon olis sopivin?
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Originaali, siihen tarkoitukseen tehty anturi. Jostain muusta BMW mallista, esim. E23/745:sta. Muissakin (uudemmissa) malleissa sellainen lienee jo on.

                        t: Timo

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎