Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberin asennuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bääm
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 401
    • Pori

    Eberin asennuksesta

    Mitenkäs tommonen kannattaa asentaa? Mihin kytketään vesiletkut ja mistä voi ottaa bensan? Entä puhallin, miten se saadaan puhaltamaan hiljaisella?

    Tossa nyt muutama kysymys alkuun. Onko jollain valmiita ratkaisuja vai pitääkö soveltaa itse? Jos jollakin on jotain sähkökaaviota missä näkyy toi puhallin niin olisin kiitollinen.

    Auto 328 -99 (varmaan muistakin voi soveltaa)

    Kiitän.
    330d -03 M57N
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Taitaa olla kolmas kerta, kun parin viikon sisällä laitan tämän saman linkin:

    Eberin asennus @ BTCF FAQ


    EDIT: Ja palovakuutuksen saat luultavasti unohtaa, jos itse asennat.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Bääm
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 401
      • Pori

      #3
      Siinähän oli asialliset ohjeet. Kiitän.
      Mutta mites toi puhaltimen asetus? Löytyykö keltään noita sähkökaavioita?
      Entäs toi vesiventtiili, onko se ilman jännitettä kiinni vai auki?

      Mites jos tartutaan tohon palovakuutus asiaan...
      Jos mun auto palaa jostain muusta syystä, niin kattooko ne että "oot näköjään asentanu lämmittimen, me mitään sulle makseta". Ei kai sentään. Eikös tää ole verrattavissa jonkun poppis asennuksiin. Karkeasti ottaen.
      330d -03 M57N

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Eihän ne vakuutusyhtiöstä mitään vapaaehtoisesti maksa, joten neuvotteluilla on varmaankin varaa. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on täysin eri asia, kuin poppikoneet. Lämmittimissä asennetaan kumminkin polttoainelinjoja...
        Soitto/käynti yhtiöön valaisee hommaa. Suosittelen käyntiä, niin saat katsoa asiakaspalvelijaa silmiin, kun se puhu sulle paskaa.

        Vesiventtiili on jännitteettömänä auki ja auton oma kiertovesipumppu ei estä veden virtausta, vaikkei se pyörisikään. Muistaakseni noissa ohjeissa sanotaan, että puhallinta ei kannata jättää AUTO-asetukselle, vaan säätää manuaalisesti pyörimisnopeus ennen lämmitystä edeltävää virtojen katkaisua.
        Oletko jo ostanut lämmittimen ja oliko mukana sähköjen asennusohjeita? Pitäisi olla...
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Bääm
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 401
          • Pori

          #5
          En ole vielä ostanut. Varmaan ensiviikolla lähtee tilaukseen. (Kaveri niitä joltakin tilaa.) Pikkusen vaan varuiksi kyselen, että onko mimmonen homma...

          Luulenpa vaan että siinä mukana tulee jotkut yleisohjeet. "Kytke sähköt" ja "mausteita oman maun mukaan".

          Tosta puhaltimesta aattelin tehdä semmosen, että puhaltaa sillä hiljasimmalla automaattisesti ilman, että tarttee laittaa sitä hiljaselle. Niistä sähkökaavioista vois ehkä nähdäkkin, että miten toi säätö on tehty. Mihin lykätään jännitettä että pyörii.

          edit. Autossa siis automaatti ilmastointi.
          330d -03 M57N

          Comment

          • zeizei
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 147
            • Oulu

            #6
            Nämä automaatti-ilmastoinnithan E46 ja E39-malleissa on digitaalisesti ohjattuja eli esim. pulssinleveysmodulaatiolla säätyy oikea tuulettimen nopeus. Kyselin kerran Eberin maahantuojalta ohjeita tuohon säätönopeuden pakottamiseen pienelle. Meinasi, että tämmöisen digitaalisesti ohjatun systeemin ohjaaminen eberin signaaleilla mahdotonta. Pitää siis opetella ennen autosta poistumista laittamaan puhallus pienelle ja mahdollisesti vielä tuulilasille.
            Kuvassa kaavio E39:n kytkennälle. Sama kytkentä autom. ja manuaali-laitteissa. Eli auton säätöyksikkö irti. Sieltä takaa löytyy sininen 26-pinninen liitin. siihen yhteen tyhjään nastaan (24) sulakkeen kautta 12V ja yksi johto poikki (1) ja kiertämään eberin releen kautta.
            Attached Files
            BMW X3 -15
            BMW 530D -08
            BMW 320D -99
            BMW 525TDSA Touring -98
            BMW 318IS -90

            Comment

            • Gyrus
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 72

              #7
              Löytyiskö tosta palovakuutus jutusta oikeesti jotain faktaa?

              Jotenkin tuntuu että tää olis taas niitä asennus liikkeen laittamia huhuja, koska eihän palovakuutus poistu sillonkaan vaikka vaihtaisit koko tekniikan itse omassa autotallissa(olen tehnyt parille autolle).

              just tässä eberiä asentelin eilen ja puolivälissä projekti menossa.
              Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Originally posted by Gyrus View Post
                Löytyiskö tosta palovakuutus jutusta oikeesti jotain faktaa?

                Jotenkin tuntuu että tää olis taas niitä asennus liikkeen laittamia huhuja, koska eihän palovakuutus poistu sillonkaan vaikka vaihtaisit koko tekniikan itse omassa autotallissa(olen tehnyt parille autolle).

                just tässä eberiä asentelin eilen ja puolivälissä projekti menossa.
                Muutoskatsastuksessa katsarin tehtävä on tarkistaa auton liikennekelpoisuus ennen rekisteriotteen merkintöjä. Eiköhän vakuutusyhtiölle passaa sekin, että joku ammattitaitoinen autosähkö- tai autoasentaja tarkistaa kytkennät liikkeessä ja antaa hommalle hyväksyvän leiman.
                Varmuuden saa soittamalla sinne vakuutusyhtiöön. Tavallisia ihmisiä ne sielläkin on, eli turha jännittää.

                Ja EDIT: Esim. Pohjolan autoturvan vakuutusehdoissa:

                3.7 Ajoneuvon lämmitys
                Ajoneuvon moottorin, voimansiirtolaitteiden, sisätilan ja muiden osien lämmitykseen saa vakiovarusteiden lisäksi käyttää ainoastaan ajoneuvokäyttöön hyväksyttyä laitetta. Sisätilalämmittimen ilmankierto on varmistettava. Peitteen asettaminen konepellin ja moottorin väliseen tilaan ei ole sallittua.
                Hyväksyttyjä laitteita ovat
                – verkkovirralla toimivista laitteista nimenomaan ajoneuvokäyttöön tarkoitetut CEhyväksytyt laitteet (Ajoneuvojen sisätilalämmittimissä on suojatut hehkulangat ja yleensä teksti “Auton sisätilalämmitin”.)
                – Turvatekniikan keskuksen ajoneuvokäyttöön hyväksymät ja hyväksytyn asennusliikkeen asentamat nestekaasun käyttölaitteet ja -laitteistot.


                EDIT2: Vakuutusyhtiön tädit varmasti kertoo, mitä tuo "nestekaasun käyttölaitteet ja -laitteistot" tarkoittaa, mutta selvästi tuossa sanotaan, että hyväksytyn asennusliikkeen asentamat.
                Last edited by kaol; 05-11-2007, 18:20.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Bääm
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 401
                  • Pori

                  #9
                  Mites jos puhaltimelle kytkee virran suoraan? Tiputtaa vaan etuvastuksella jännitteen sopivaksi -> pyörii hiljaa.:think

                  Konehuoneen oikeassa takalaidassa on sopiva tyhjä tila. (jossakin on vissiin akku ko. paikassa) Taitaa vaan olla korkeammalla kuin syyläri. Tuleeko sinne herkästi ilmakuplia? Vai pitääkö tunkea väkisin jonnekin alas...
                  330d -03 M57N

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #11
                    Missäs lämpötilassa eberi lopettaa lämmityksen normaalisti? Jostain olin lukevinani 80astetta mutta en oo varma. Mietin vaan kun tuli laitettu rempan yhteydessä tarviketermostaatti 80astetta, alkuperänen oli 88. Tuleekohan tosta ongelma jos lämpimät nesteet pääseekin syylärille? Sitten lämpötila laskee moottorissa ja hyöty jää pienemmäksi. :think

                    Pitää varmaa ostaa 88asteinen termari, kyseessä siis M50B25.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #12
                      Originally posted by Supa View Post
                      Missäs lämpötilassa eberi lopettaa lämmityksen normaalisti? Jostain olin lukevinani 80astetta mutta en oo varma. Mietin vaan kun tuli laitettu rempan yhteydessä tarviketermostaatti 80astetta, alkuperänen oli 88. Tuleekohan tosta ongelma jos lämpimät nesteet pääseekin syylärille? Sitten lämpötila laskee moottorissa ja hyöty jää pienemmäksi. :think

                      Pitää varmaa ostaa 88asteinen termari, kyseessä siis M50B25.
                      Tästä ymmärtää kaupunkilainenkin. -> Hydronicin toiminta 17,3Mt.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎