memebuy23buy

530DA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    530DA

    Ostin pari päivää sitten 530d automaatin -99 ajettu 95 tkm.
    Autossa on kokoajan ihmetyttänyt paikaltaan lähdettäessä automaatin/koneen toiminta.
    Jos runttaa kaasun nopeasti pohjaan auto "ihmettelee" 1-3s ja kelaa melko verkkaasti kierroksia 1500-2000rpm jolloin vasta alkaa meno maistua. Mutta jos kaasua tarjoaa varovaisemmin tuntuu vääntöä löytyvän heti enemmän jo pienemmilläkin kierroksilla.

    Onkohan tämä normaalia?? :help:
    Foorumia lueskellessani olen törmännyt moneen kertaan ilmamäärämittari ongelmiin. Tuntuuko siis tutulta mittarioireelta?

    Ostosta on siis vasta pari päivää, joten myyjäliike voisi olla vielä kiinnostunut (toivottavasti) ottamaan osaa mahdollisiin korjauksiin...
  • PAK63
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 31
    • JKL

    #2
    No nyt kävi ihmeesti. Tulin tänne foorumille kysäisemään juuri samantapaista ongelmaa. Autoni on niinikään 530DA -00 eli 184 hv koneella.
    Tuo, mitä sinä kuvailit, että täydellä kaasulla paikaltaan lähdettäessä miettii muutaman sekunnin, ennen kuin lähtee ja silloinkin kierrokset pitää olla melko korkealla, viittaa ilmamassamittariin. Uusi mittari maksaa asennuksineen n. 430 euroa. Voit toki yrittää mittaria myöskin Good Will takuuseen, vedoten ajokilometreihin, jospa edes osan maksaisivat ( edellyttää varmastikkin aukotonta huoltokirjaa )

    Itselläni vaihdettiin tuo ilmamassamittari juuri kuukausi sitten. Ei vain oikein tahdo mielestäni toimia oikein vieläkään kunnolla. Ihmeellisintä tässä kuitenkin on se, että auto toimii hyvin viileänä, mutta kun moottorinlämmöt ja muutkin laitteet konehuoneessa on lämmennyt "normaaliin" loppuu meneminen. Auto lähtee laiskasti liikkeelle ja välillä tuntuu, että liikkeelle lähtö tapahtui lähes aina kakkosella (lämpimänä). Eilen sitten kokeilin lukita tuon ykkösen päälle "manuaalisesti", mutta ei tuo liikkeellelähtö sen paremmin sujunut.

    Taitaa olla parasta mennä taas Laakkoselle ja mittauttaa se ilmamassamittari, kun eivät nuo menohalut oikein kasva.

    Comment

    • rei7pir8
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 248

      #3
      Hyvä arvaus vois olla turbo! Siinä nimittäin on säädettävät johdesiivet ja ne saattaa turbon lämmettyä jumiutua! Näitähän on 530d:hen vaihdettu!
      525iA -91
      518i -90
      324tdic -88

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #4
        No "hyvä" että saman tyyppisiä ongelmia on muissakin. Taidan mennä huomenna merkkiliikkeeseen (metro-autoon) kyselemään josko olisi lisää tietoa. Luulisi siis olevan. Samalla kait voisivat lukea vikakooditkin.

        Niin siis tämän ominaisuuden ei siis pitäsi olla normaalia?

        Tuli muuten yks toinenkin juttu mieleen...
        Vilkuilin konehuoneeseen tossa eilen illalla ja huomasin siellä Webaston tarran, jossa oli diesellämmittimen speksejä (olisko ollut 5kw tehoinen).

        Mitään ajastinkelloa tai muuta lämmittimen käynnistyssysteemiä en ole kuitenkaan autosta löytänyt. (okei kyseessä on tuontiauto..).

        Onko tämä jokin talviajossa automaattisesti käynnistyvä lämppäri, ja voisiko sitä käyttää myös seisontalämmittimenä. Lisäisi siihen vain kellon tai kauko-ohjaimen.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Jos siinä webasto on niin sitä ohjataan ajotietokoneen kautta :!:
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • PAK63
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 31
            • JKL

            #6
            webastoa ohjataan ainakin minun autossani radion näppäimistä.

            Kun olet käynyt korjaamolla luetuttamassa vikakoodit, pistähän tietoa tälle foorumille.

            Comment

            • buksin-1
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 4592
              • Keski-Pohjanmaa

              #7
              Samoin minunkin Webasto näkyy toimivan radion näytössä (näytön oikessa laidassa on jotain lukuja kahden viimeisen nappulan yläpuolella), mutta nappuloiden sijasta olen käyttänyt kaukosäädintä, jossa on vain ON ja OFF.
              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
              SISUSTAT modaukset

              Comment

              • ex-VAG
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 408
                • Tampere

                #8
                No löytyi sieltä radion valikoista ajastukset 1 ja 2, näkyy olevan myös mittariston ajotietokoneessa (josta kylläkin puuttuu niitä pikseleitä jonkin verran). Siis ajat 1 ja 2 ovat webaston ohjelmointi-aikoja??

                Saakohan tähän jälkiasennuksena jotain webaston kauko-ohjausta? Edellisessä autossa oli eberi, ja jouduin laittamaan siihen kaukkarin kun huomasin että en ikinä tiedä koska lähden liikenteeseen. VTuttaa lähteä hankeen tarpomaan pistämään jotain ajastinta päälle.

                Comment

                • ex-VAG
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 408
                  • Tampere

                  #9
                  Mutta oikeastaan siihen alkuperäiseen kysymykseen...

                  Onko siis paikaltaan lähdettäessä (nopeasti täydellä kaasulla) se hyytyminen normaalia? Tuntuu jotenkin pirun pitkältä turboviiveeltä tms. Vai menenkö ja vaadinko myyjäliikkeeltä korjausta vikaan?

                  Meinasin tänään melkein jäädä yhden hiacen alle kun tulin pikkutieltä päätielle, eikä oikein lähtenyt niin kuin minun mielestä pitäisi... Kaasun löysääminen tunui siinäkin auttavan.

                  huom! ajanut 530d:llä vasta pari päivää, eikä vertailukohtaa juurikaan ole. Kauppoja en kyllä rupea perumaan on muuten mielettömän hyvä peli!!

                  Comment

                  • qwe
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 133
                    • espoo

                    #10
                    tomaatti?

                    ettei olis automaatissa ongelmia, kick down vika se ei voi olla jos paikaltaan ykkösellä kerta lähdet, mutta noi tomaatithan on ollut sähköohjattuja jo sukupolven, eli aja ehjällä vastaavalla autolla jos et muuten erota vikaa selkeästi, noitahan on myynnissä pilvin pimein, automaatin ohjelmointia ja säätöä voi muuttaa huollossa, pitää vain osua kohdalle oikeasti sellainen asentaja kuka ymmärtää niistä syvällisesti jotain.
                    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                    Comment

                    • jantsu
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 168
                      • siilinjärvi

                      #11
                      Laatikon "miettiminen" on täysin normaalia.Kyseessähän on automaatti.Laatikkoa täytyy ensin vähän "opettaa" tekemällä kiihdytyksiä reilulla kaasun käytöllä.Sen jälkeen auto reagoi paremmin kaasun pyyntöihin.Käykää vaikka ajamassa esittelyautolla liikkeessä, niin auto reagoi nopeasti, koska niitä räpätään rajusti.Ilmamassamittari on sökö tai ei toimi kunnolla, jos auto tuntuu puutuvan jossain 3000rpm:n kohdalla.Mulla oli mittari rikki ja käyttäytyi juuri noin.Auto 530 da Steptronic -00 digital sport lastu 225hv/500nm

                      Comment

                      • PAK63
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2004
                        • 31
                        • JKL

                        #12
                        Niinpä,,, oppiva automaattihan se on, mutta häviääkö siltä järki, kun kone + laatikko ym. vimpaimet lämpenevät ( minun autossani käy näin ). Olen tuota autoa polkenut mielestäni ihan riittämiin, en vain jaksaisi uskoa, että opetus haihtuu heti, kun jättää parin risteyksen kohdalla palkemisen vähemmälle.

                        Comment

                        • TINTTI
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 404
                          • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                          #13
                          No se massa mittari ei ainakaan paljoo maksa, jos haluu kokeilla, n. 50€ bilialla. Alottelijalta max. 1h työt, seuraava menee jo alle 15min.

                          Siit on juttuu täällä aiemmin, n. kesäkuun kantturoilla.

                          Lahden Mega autoonkin vois soitella huoltopäälikkö Pitkäselle tai tietystkii Karala/Turdotec:ssä vois tietää heti missä vika. On kuulema aikasta haka noitten nakujen virittämisessä ja niinpä on eteentullutta vikalistaakin nähny...

                          420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                          ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                          ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                          ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                          ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                          ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                          Comment

                          • Sami
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1332
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by TINTTI
                            No se massa mittari ei ainakaan paljoo maksa, jos haluu kokeilla, n. 50€ bilialla. Alottelijalta max. 1h työt, seuraava menee jo alle 15min.

                            Siit on juttuu täällä aiemmin, n. kesäkuun kantturoilla.

                            Lahden Mega autoonkin vois soitella huoltopäälikkö Pitkäselle tai tietystkii Karala/Turdotec:ssä vois tietää heti missä vika. On kuulema aikasta haka noitten nakujen virittämisessä ja niinpä on eteentullutta vikalistaakin nähny...

                            www.turbotec.com
                            Eipä se ookkaan niin helppoo että laittaa vaan sen sinne kun pitää myös laittaa uusi ohjelma boxiin....Jos ei sitten ole niin uusi auto että on jo uuden mallinen mittari paikoillaan, mutta niitä uudenmallisia ei ainakaan vielä toistaiseksi ole tarvinnut juuri vaihdella...

                            Comment

                            • TINTTI
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 404
                              • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                              #15
                              ...kuten sanottu, siitä oli kesäkuun kantturoilla juttuu täällä, alottamani keskustelu kun oli. Muutoksen huomas parempaan ainakin mulla, ilmankin softa päivitystä. Mutt tottahan se on, softapäivityksen jälestä se muuttuu ihan eri peliks kun mihin oli tottunut... mut jos pojat veis mutterivirittimet samalla lastutukseen, niin kaikki tulis tehtyä kerralla, saman katon alla...
                              420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                              ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                              ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                              ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                              ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                              ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                              Comment

                              Working...
                              X