Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmamäärämittarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AIN-1
    Bimmer Rookie
    • Nov 2002
    • 103
    • Kemi

    Ilmamäärämittarista

    Moro

    Pitääkö resistanssin nousta koko ajan kun aukaisee kaasuläppää?
    Itsellä kiinni asennossa on 500ohmia ja puolivälissä noin 1200ohmia ja tästä eteenpäin alkaa laskea ja on auki asenossa 200ohmia(ei katkoksia)!?!
    E30 320 M20 -89( Later motronic?, ainakin siinä boksissa on kolmessa rivissä ne nastat).

    T:Hannu
    E39 520 Touring -01
    E30 320 Touring Turbo -89(ei enää palveluksessani)
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Vastuksen pitäisi kohota tasaisesti tappiin saakka. Mulla lukemat alkaa 330 ohmista ja läppää avaa niin heittelee 0-1000 ohmin väliltä. Eli veikkaan että mulla se on ainakin rikki. Autossa oli käyntiongelma kylmänä. Onko muuten sun autossa mitään käyntiongelmia kylmänä/kuumana?
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • AIN-1
      Bimmer Rookie
      • Nov 2002
      • 103
      • Kemi

      #3
      Originally posted by bemari320mies
      Vastuksen pitäisi kohota tasaisesti tappiin saakka. Mulla lukemat alkaa 330 ohmista ja läppää avaa niin heittelee 0-1000 ohmin väliltä. Eli veikkaan että mulla se on ainakin rikki. Autossa oli käyntiongelma kylmänä. Onko muuten sun autossa mitään käyntiongelmia kylmänä/kuumana?
      Kylmänä ei ota oikein kierroksia ja" hieman" tehoton yläkierroksilla, terävää nykismistä kun kiihdyttää mutta luulen sen johtuvan tulpanjohdoista.
      Käykö tuohon ihan mikä ilmamittari vaan vai onko niissä eroja, tarkoitan että onko niissä jotain numeroita kuten ohjainbokseissa.

      T:Hannu
      E39 520 Touring -01
      E30 320 Touring Turbo -89(ei enää palveluksessani)

      Comment

      • VNT
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1410
        • Tuusula

        #4
        Mielestäni mittarisi toimii oikein.
        Vastuksen ei kuulu nousta tasaisesta, vaikka sellainen kuvitelma kaikilla on. Vastuksen kuuluu nousta ja laskea vähän väliä. Missään kohtaa EI saa kuitenkaan olla nollakohtaa, tällöin ilmamäärämittari on viallinen.

        Korjatkaa jos olen väärässä.
        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by VNT
          Mielestäni mittarisi toimii oikein.
          Vastuksen ei kuulu nousta tasaisesta, vaikka sellainen kuvitelma kaikilla on. Vastuksen kuuluu nousta ja laskea vähän väliä. Missään kohtaa EI saa kuitenkaan olla nollakohtaa, tällöin ilmamäärämittari on viallinen.

          Korjatkaa jos olen väärässä.
          Noin se menee. Hyväkuntosessa mittarissä näkyy semmoset katkos kohdat. Niiden kohalla on se melkein nolla
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • bemari320mies
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 788
            • Suodenniemi

            #6
            Miksi korjausopas väittää että vastuksen tulee kohota tasaisesti?
            Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
            EX: BMW E34 525i -90
            EX: BMW E28 528iA -85
            EX: BMW 320i Taxi -86

            Comment

            • Japi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 276
              • Espoo

              #7
              Originally posted by bemari320mies
              Miksi korjausopas väittää että vastuksen tulee kohota tasaisesti?
              Koska siellä on virhe. Itsekin annoin jo vaihtotuomion omalle mittarilleni, kunnes nykäisin auki ja tutkin rakennetta tarkemmin.
              Vastuksen liukupinta, tai itseasiassa siitä lähtevät johdotukset muodostavat tavallaan sahalaitaisen kuvion ja tietoa johdetaan useampaan johtimeen mitä korjausopas väittää.
              Tärkeintä on siis se, ettei ns. nollakohtia esiinny missään vaiheessa.
              Vastusarvon romahtaminen esim. 600 Ohmcm -> 200Ohm kertoo siitä, että mittarin lukupää siirtyi "seuraavalle pykälälle" ja välittää vastusarvon toiseen johtoon.

              Josko jostain löytyisi kuva tämän mittarin sisuskaluista, niin hommakin menisi jakeluun helpommin...

              Ilmeisesti toinen metodi testata mittarin toiminta, olisi jännitemittaukset moottori käynnissä. Tästä allekirjoittaneella ei ole mitään tarkempaa tietoa, kenties joltain muulta löytyisi?
              "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
              -Tuntematon
              ex-E30 318i -87
              droF Mondeo STW (eka ja vika...)

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by Japi
                Originally posted by bemari320mies
                Miksi korjausopas väittää että vastuksen tulee kohota tasaisesti?
                Koska siellä on virhe. Itsekin annoin jo vaihtotuomion omalle mittarilleni, kunnes nykäisin auki ja tutkin rakennetta tarkemmin.
                Vastuksen liukupinta, tai itseasiassa siitä lähtevät johdotukset muodostavat tavallaan sahalaitaisen kuvion ja tietoa johdetaan useampaan johtimeen mitä korjausopas väittää.
                Tärkeintä on siis se, ettei ns. nollakohtia esiinny missään vaiheessa.
                Vastusarvon romahtaminen esim. 600 Ohmcm -> 200Ohm kertoo siitä, että mittarin lukupää siirtyi "seuraavalle pykälälle" ja välittää vastusarvon toiseen johtoon.

                Josko jostain löytyisi kuva tämän mittarin sisuskaluista, niin hommakin menisi jakeluun helpommin...

                Ilmeisesti toinen metodi testata mittarin toiminta, olisi jännitemittaukset moottori käynnissä. Tästä allekirjoittaneella ei ole mitään tarkempaa tietoa, kenties joltain muulta löytyisi?
                Siinäpä olisi kuva
                Kävin äsken ottaa. Tuli vaan väärin tarkennettua
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Tuossa olis kuva M30:n mittarin sisuskaluista
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1310
                    • Järvenpää

                    #10
                    Kertokaahan viisaammat mikä voi rikkoa ilmamäärämittarin "läpän akselin"= eli sen minkä varassa läppä roikkuu. Ymmärtäisin jos sytkä pyörähtäisi 180 astetta väärin mutta mikä sen rikkoo ajossa? Akseli oli kiero ja läppä jäi auki asentoon jumiin, kierroksia oli n.5000rpm.
                    Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                    Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                    Comment

                    • sqxo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 902
                      • no man's land

                      #11
                      Originally posted by bmwe30touring
                      Kertokaahan viisaammat mikä voi rikkoa ilmamäärämittarin "läpän akselin"= eli sen minkä varassa läppä roikkuu. Ymmärtäisin jos sytkä pyörähtäisi 180 astetta väärin mutta mikä sen rikkoo ajossa? Akseli oli kiero ja läppä jäi auki asentoon jumiin, kierroksia oli n.5000rpm.
                      Legedan mukaan se, kun kone "aivastaa", eli sytyttää imuventtiilin ollessa vielä osittain auki tjsp? Voi kai tapahtua ainakin startatessa.. Vai kirjoitanko ihan paskaa? Viisaammat haukkukaa pystyyn jos tää oli ihan shittiä.. :lol: :lol:

                      Comment

                      • wj
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 3253
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by sqxo
                        Originally posted by bmwe30touring
                        Kertokaahan viisaammat mikä voi rikkoa ilmamäärämittarin "läpän akselin"= eli sen minkä varassa läppä roikkuu. Ymmärtäisin jos sytkä pyörähtäisi 180 astetta väärin mutta mikä sen rikkoo ajossa? Akseli oli kiero ja läppä jäi auki asentoon jumiin, kierroksia oli n.5000rpm.
                        Legedan mukaan se, kun kone "aivastaa", eli sytyttää imuventtiilin ollessa vielä osittain auki tjsp? Voi kai tapahtua ainakin startatessa.. Vai kirjoitanko ihan paskaa? Viisaammat haukkukaa pystyyn jos tää oli ihan shittiä.. :lol: :lol:
                        Mulla kävi noin kun ekaa kertaa tota mosaa käynnistelin. Räkäs sen seurauksena yhen alipaine letkun irti. Mittari pysy kyllä ehjänä
                        - 2006 Mustang cabriolet
                        - Sleekcraft Enforcer 28'

                        Comment

                        • Silakka
                          BTCF Member
                          • Aug 2004
                          • 22
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Japi
                          Originally posted by bemari320mies
                          Miksi korjausopas väittää että vastuksen tulee kohota tasaisesti?
                          Ilmeisesti toinen metodi testata mittarin toiminta, olisi jännitemittaukset moottori käynnissä. Tästä allekirjoittaneella ei ole mitään tarkempaa tietoa, kenties joltain muulta löytyisi?
                          Jännitemittaus on se oikea konsti.Joko skoopilla tai vanhalla analogi mittarilla.Digimittarilla et näe tarkkaan.Niin autonhan ei tarvitse olla käynnissä.
                          Tosta kuvassa olevasta 028 mittarista saa tarvittaessa nikkaroitua uutta vastaavan pientä korvausta vastaan.
                          E30 325i Touring
                          Puskureiden rakentelua by Customi

                          Comment

                          • Japi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 276
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Silakka
                            Tosta kuvassa olevasta 028 mittarista saa tarvittaessa nikkaroitua uutta vastaavan pientä korvausta vastaan.
                            Tarkoitatko ihan vaan viisarin trimmaamista, vai ajoitko tällä takaa jotain muuta ratkaisua?
                            Jos jotain muuta, niin alkoipa kiinnostamaan
                            "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                            -Tuntematon
                            ex-E30 318i -87
                            droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                            Comment

                            • Silli
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 101
                              • Vantaa

                              #15
                              No tohon on kaks tapaa.Joko hiilipinnan korjaus(eritt.epävarma) tai sitten viisarimodaus puhtaalle pinnalle.Tässä tapauksessa jälkimmäinen on se oikea.
                              3 Kipaletta on noita tullut vuosien varrella korjattua.

                              Kannattaa korjausta kokeilla....saattaa säästää (ainakin nämä kolme toimi moitteetta)
                              sigpic
                              E91 320D /// M-SPORT Touring
                              Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
                              Ex: E30 325 Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎