Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puristussuhteen mittaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    Puristussuhteen mittaus

    Nyt olis sellanen homma että pitäisi saada mitattua mielellään kansi paikallaan tuo puristussuhde niin voisi hieman suunnitella tulevaa ennen motin avausta.

    Eli onnistuuko ja miten? Jos kannen ottaa pois niin sitten onnistunee ruiskulla ja öljyllä eli mitataan palotila eikö vain?


    Toinen kysymys: Sanokaas nyt mielellään faktana että jos rek.otteessa A niin saanko laittaa isomman koneen ilman katsomista tehorajaan koska sitä ei ole?
    Käytetäänkö silti kuutiorajaa koneen koon määräämiseen?
    Koneesta ottivat prosentit kun ahdin laitettiin otteeseen vaikka ei olisi pitänyt joten ilman muutoskatsastusta periaatteessa voisi heittää toisen myllyn kehiin.
    F31 328i M-Sport
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    En ole itse ainakaan kuullut, että palotilan voisi mitata kansi kiinni kotikonteilla mutta en ole kyllä viimeaikoina asiaan perehtynytkään.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3

      Tossa olis tommonen ohje.
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        Re: Puristussuhteen mittaus

        .............
        Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:22.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Tuon webbisivun kaava toimii, mutta vain jos
          - Mäntä on tasalakinen, mitään erikoisia muotoiluja
          - Mäntä nousee lohkon tasosta hieman ylöspäin, täsmälleen kannentiivisteen tasalle
          ==> Puristustilavuus = kannen palotilan tilavuus

          Jos mäntä muotoiltu (upotus männänlaella tai jonkun mallinen "pahka" sen laella ja jossa kenties venttiileitä varten upotikset), se jää kannen tason alapuolelle jne., tuo kaava ei toimi.

          Puristustilavuus = summataan KAIKKI tilavuudet yhteen, männästä kanteen. Jos männässä upotus, ko. upotuksen tilavuus pitää mitata/laskea. Lisätään positiivisena lukuna puristustilavuuteen. Jos männässä "pahka", pitää laskea/mitata/tietää sen tilavuus, lisätään puristustilavuuteen negatiivisena lukuna eli vähennetään. Kannetiivisteen paksuus ja liekkirenkaiden halkaisija vaikuttaa siihen myös. Jne. jne.

          Jos mäntä jää lohkon tason alapuolelle, myös tämän "vapaatilan" tilavuus ja ynnätään summaan. Vasta kun kaikki on summattu yhteen, tiedetään "puristustilavuus".

          Tuo toinen kaava kuitenkin toimii, eli jos tiedetään iskunpituus, sylinterin halkaisija ja puristussuhde, voidaan laskea "puristustilavuus". Mutta se ei siis ole pelkkä kannen palotilantilavuus, se on kaikkien tekijöiden summa.

          t: Timo

          Comment

          • wj
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 3253
            • Järvenpää

            #6
            kyllä toi toimii mutta pitää tehdä sama juttu männälle mikä tossa tehtiin kannelle. Sielä taidettiin mainitakkin se.

            Olis hienoa jos joku tietäis ton eta koneen männän kupin tilauuden. Vois itsekkin laskeskellä mitä tuola nyt on. Ja paljon sais jos ottas muutaman millin pois
            - 2006 Mustang cabriolet
            - Sleekcraft Enforcer 28'

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Kuppi/pattipäämännän muodon tilavuuden saa selville helposti laskemalla mäntää sylinterissä jonkunmatkaa alaspäin, tiivistämällä mäntä sylinterin seinämään vaseliinilla (se mäntä tietysti suoraan sylinterissä) ja laskemalla leriön tilavuus männän tasaisesta kohdasta (eli ei tietenkään mistään patin/kupin kohdalta). Sitten vaan täyttämään sylinteriä nesteellä pleksikansi vaseliinilla tiivistettynä kansitasoon ja loppu onkin ala-aste matematiikkaa.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Helppohan se laskea on mutta kun toi kone on nipussa ja en viittis ton takia avaa sitä
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Wittu_joo
                  Helppohan se laskea on mutta kun toi kone on nipussa ja en viittis ton takia avaa sitä
                  No ei se sitten ihan tuolla keinolla onnistu, mutta silloin kun kaikki on vaiheessadotcom niin tuo on helppoa.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • mortimer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1079
                    • Satulinna kaukomaan

                    #10
                    Re: Puristussuhteen mittaus

                    Originally posted by Tom1s
                    Toinen kysymys: Sanokaas nyt mielellään faktana että jos rek.otteessa A niin saanko laittaa isomman koneen ilman katsomista tehorajaan koska sitä ei ole?
                    Käytetäänkö silti kuutiorajaa koneen koon määräämiseen?
                    Koneesta ottivat prosentit kun ahdin laitettiin otteeseen vaikka ei olisi pitänyt joten ilman muutoskatsastusta periaatteessa voisi heittää toisen myllyn kehiin.
                    olikos tämä vanha ake:n luvilla tehty vai nykyinen pelkästään muutoskatsastamalla (tehoraja 204 hp "325" alustalla luki otteessa tai ei) tehty turbo ?

                    otteessa siis lukee tehon kohdalla "A" eikä missään ole mainintaa teho- tai ahtopainerajoituksista ? onko välijäähdytin/kielto mainittuna otteessa, siihen maailmanaikaan kun turbot tehtiin ake:n luvilla välijäähdytin oli sallittu jos sitä ei erikseen luvissa mainittu kielletyksi. jos esim. ahdintyyppi on mainittuna otteessa niin ahtimen vaihto johtaa muutoskatsastukseen, samoin koneenvaihto isompaan tai kaasuttimien vaihto suihkutukseen (teholisä +10%). tämä operaatio tarkoittaa sitä että vanha "tehorajaton" lupa mitätöityy ja muutoskatsastus tapahtuu nykyisen systeemin mukaan eli tehoraja (E30 max. 204 hp) ja vaaditut jarrumuutokset yms. ja otteeseen mahdollisesti merkintä max. ahtopaineesta.
                    ainakin 90-luvulla koneen ahtaminen rinnastettiin koneenvaihtoon (12%) tosin eipä noita prossia juuri taida olla otteisiin merkitty. ja onhan tuo myös aikaslailla riippuvainen katsastusmiehestä.
                    uskokaa tai älkää niin kaikki vanhat lupahakemukset löytyy ake:n arkistosta ja hakemuksissa on asian käsittelijöiden teholaskelmia yms...
                    tehothan laskettiin seuraavasti: ahdin +40% ja ahdin + välijäähdytin +60%. eli esim. 320 i alunperin 125 hp, ahdin ja cooleri +60% eli yhteensä 200 kaakkia.
                    periaatteessa nämä vanhatkaan rakennelmat eivät ole tehorajattomia mutta käytännössä ovat koska aikanaan ei vaadittu todistusta tehoista.
                    epäilevät tuomaat voivat soittaa ajoneuvohallintokeskukseen ja varmistaa asian. (oliskohan henkilön nimi ollut Pasi Paavola)

                    ymmärsiköhän kukaan yhtään mitään... :roll:

                    i3S -20
                    E30M3 slotcar 1:32
                    XKE FHC 1971
                    Mgb Gt -66
                    T6 -19
                    E91 -08

                    Comment

                    • Tom1s
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 669
                      • .

                      #11
                      Re: Puristussuhteen mittaus

                      Originally posted by mortimer
                      otteessa siis lukee tehon kohdalla "A" eikä missään ole mainintaa teho- tai ahtopainerajoituksista ? onko välijäähdytin/kielto mainittuna otteessa, siihen maailmanaikaan kun turbot tehtiin ake:n luvilla välijäähdytin oli sallittu jos sitä ei erikseen luvissa mainittu kielletyksi. jos esim. ahdintyyppi on mainittuna otteessa niin ahtimen vaihto johtaa muutoskatsastukseen, samoin koneenvaihto isompaan tai kaasuttimien vaihto suihkutukseen (teholisä +10%). tämä operaatio tarkoittaa sitä että vanha "tehorajaton" lupa mitätöityy ja muutoskatsastus tapahtuu nykyisen
                      Alunperinhän tuo on ollut mossellman ja tehoissa "A" kävin kuitenkin muutoskatsastamassa autoa jousien(oli napinaa jo aikaisemmin) ja renkaiden takia niin auton ympärillä oli 4 äijjää pari tuntia :lol: . Ei meinannut äijjä uskoa että cooleri on ollut siinä alunperin. Noh sain väännettyä coolerin ja ahtimen paperille.

                      Muutoksia oli muitakin mutta nyt otteessa lukee vaihdettujen osien määrä plus garret-merkkinen ahdin ja välijäähdytin ja edelleen "A" tehoissa. Konetta ei paperissa lue vaihdetuksi sen näkee vain prosenteissa muistaakseni. Mm. takalevyt tuli samaan syssyyn. Tehoista ei ollut mitään puhetta eikä ahtopaineista. Eli tehoja saa olla mutta tosta koneen vaihdosta olen kuullut jos jonkin moista legendaa...
                      F31 328i M-Sport

                      Comment

                      • mortimer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1079
                        • Satulinna kaukomaan

                        #12
                        Re: Puristussuhteen mittaus

                        Originally posted by Tom1s

                        Alunperinhän tuo on ollut mossellman ja tehoissa "A" kävin kuitenkin muutoskatsastamassa autoa jousien(oli napinaa jo aikaisemmin) ja renkaiden takia niin auton ympärillä oli 4 äijjää pari tuntia :lol: . Ei meinannut äijjä uskoa että cooleri on ollut siinä alunperin. Noh sain väännettyä coolerin ja ahtimen paperille.

                        Muutoksia oli muitakin mutta nyt otteessa lukee vaihdettujen osien määrä plus garret-merkkinen ahdin ja välijäähdytin ja edelleen "A" tehoissa. Konetta ei paperissa lue vaihdetuksi sen näkee vain prosenteissa muistaakseni. Mm. takalevyt tuli samaan syssyyn. Tehoista ei ollut mitään puhetta eikä ahtopaineista. Eli tehoja saa olla mutta tosta koneen vaihdosta olen kuullut jos jonkin moista legendaa...
                        taisi olla niin että ahtaminen (kuten myös kannenvaihto esim 16 venaiseen) "rinnastetaan" koneenvaihtoon. ahtimen maininta siis korvaa sen koneenvaihto-maininnan. ja se tehoraja on 204 konia jos levyt on takana vaikka ei mainittaisikaan otteessa. paitsi muinoin luvilla tehdyissä 325 turboissa kera coolerin 171 hp X 1.6 = 273.6 heposta...

                        i3S -20
                        E30M3 slotcar 1:32
                        XKE FHC 1971
                        Mgb Gt -66
                        T6 -19
                        E91 -08

                        Comment

                        • Tom1s
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 669
                          • .

                          #13
                          En oikein tota usko kun takana oli alunperin rummut ja vaihdoin ne esteettisistä/turvallisuus syistä levyihin. Näitäkään ei siis olisi tarvittu.
                          Mistä helevatesta ihminen voi tietää paljonko polleja saa olla jos ei niitä ole ilmoitettu? =) Noh asiahan selvinnee kun soittaa akelle jos siihen nyt tulee edes tarvetta.
                          F31 328i M-Sport

                          Comment

                          • mortimer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1079
                            • Satulinna kaukomaan

                            #14
                            Originally posted by Tom1s
                            En oikein tota usko kun takana oli alunperin rummut ja vaihdoin ne esteettisistä/turvallisuus syistä levyihin. Näitäkään ei siis olisi tarvittu.
                            Mistä helevatesta ihminen voi tietää paljonko polleja saa olla jos ei niitä ole ilmoitettu? =) Noh asiahan selvinnee kun soittaa akelle jos siihen nyt tulee edes tarvetta.
                            noita mosselmanejahan myytiin aikoinaan 320 iihin ilman muita muutoksia eli ei ne silloinkaan levyjä tarvinnut kun rakentelusäännöt oli erilaiset kuin nykyään. jospa se alkuperäinen turbosetti hämäsi inssejä ja ne pesi kätensä olemalla puuttumatta mihinkään ettei häpäise itseään. turbotettu auto katsastettu vuosikaudet ilman puuttumista muutoskatsastuksen tarpeeseen tosi ammattilaisia . luvattiinko 320 mosselmanista 190 konia ? mahtuisi tuohon senaikaisen 200 hepan haarukkaan sopivasti.

                            i3S -20
                            E30M3 slotcar 1:32
                            XKE FHC 1971
                            Mgb Gt -66
                            T6 -19
                            E91 -08

                            Comment

                            • wj
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 3253
                              • Järvenpää

                              #15
                              Oliskos jollain nyt tietoa etan männän kupin tilavuudesta?
                              - 2006 Mustang cabriolet
                              - Sleekcraft Enforcer 28'

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎