Minulla on -97 325 TD bemari jonka edellinen omistaja on tuonut Saksasta. Osaako joku sanoa, miten hyvin tuon moottori pitäisi lämmetä? Kone on siis M51D25TU.
Kesällä lämpömittari nousi tikkusuoraan pystyyn, mutta pihalämpötilojen laskiessa laski myös moottorin lämmöt. Nyt näillä viiden asteen pakkasilla lämmöt pysyvät nippa nappa sallitulla alueella, eli viisari on n. 45 asteen kulmassa ensimmäisen viivan kohdalla. Rivakka kiihdytys tai pitkä tyhjäkäynti nostaa lämpöjä kyllä, mutta ajoviima laskee ne hyvin nopeasti takaisin tuohon alemmalle viivalle. Toisaalta, sen alle lämmöt eivät ole omana aikanani laskeneet.
Käytetäänkö Saksassa eri tehoisia termostaatteja? Itse ajattelin, että kyse voisi olla jostain sellaisesta kun kesällä kaikki toimi hyvin, mutta nyt talvella konetta jäähdytettäisiin liian raskaalla kädellä. Termostaatin kuntoa ei ole tarkistettu, mutta en usko sen olevan hajalla kun silloin lämmöt varmaan laskisivat edes joskus myös tuon nykyisen käyntilämmön alle.
Autossa on myös eberi, mutta sen asennus ei juurikaan (jos ollenkaan, vaikea muistaa) vaikuttanut lämpöihin. Termostaatin syyllisyydestä puhuu kuitenkin mielestäni myös se, että vaikka pitäisin eberiä ajon aikana päällä, se ei vaikuta lämpötiloihin lainkaan (eli kone pysyy yhtä kylmänä).
Searchilla etsiskelin viestejä, mutta kovin heikosti löysin nimenomaan tästä M51:stä juttua.
Kesällä lämpömittari nousi tikkusuoraan pystyyn, mutta pihalämpötilojen laskiessa laski myös moottorin lämmöt. Nyt näillä viiden asteen pakkasilla lämmöt pysyvät nippa nappa sallitulla alueella, eli viisari on n. 45 asteen kulmassa ensimmäisen viivan kohdalla. Rivakka kiihdytys tai pitkä tyhjäkäynti nostaa lämpöjä kyllä, mutta ajoviima laskee ne hyvin nopeasti takaisin tuohon alemmalle viivalle. Toisaalta, sen alle lämmöt eivät ole omana aikanani laskeneet.
Käytetäänkö Saksassa eri tehoisia termostaatteja? Itse ajattelin, että kyse voisi olla jostain sellaisesta kun kesällä kaikki toimi hyvin, mutta nyt talvella konetta jäähdytettäisiin liian raskaalla kädellä. Termostaatin kuntoa ei ole tarkistettu, mutta en usko sen olevan hajalla kun silloin lämmöt varmaan laskisivat edes joskus myös tuon nykyisen käyntilämmön alle.
Autossa on myös eberi, mutta sen asennus ei juurikaan (jos ollenkaan, vaikea muistaa) vaikuttanut lämpöihin. Termostaatin syyllisyydestä puhuu kuitenkin mielestäni myös se, että vaikka pitäisin eberiä ajon aikana päällä, se ei vaikuta lämpötiloihin lainkaan (eli kone pysyy yhtä kylmänä).
Searchilla etsiskelin viestejä, mutta kovin heikosti löysin nimenomaan tästä M51:stä juttua.
Comment