Td taitaa olla ilman välijäähdytintä. No itellä E34 tds jossa periaatteessa sama tekniikka konepuolella. kannattaa ainakin katella ettei näy kannentiiviste vuodosta tai kannen halkeamisesta merkkejä, (nestemäärä kohillaan eikä kupli ja lämpömittari nousee kohtuu nopeasti keskelle ja pysyy siinä). Kannattaa myös kattoo onko ruiskupumppu kuivan näkönen päältäpäin ja ettei se 4. sylinterin(sähköjohdollinen=kallein) suutin vuoda jostakin. Jos lähtee huonosti käymään niin joko saa ilmoja polttoainejärjestelmään(kuplia kulkee suodattimen ja ruiskupumpun välisessä letkussa, joka on läpinäkyvä ainakin E34:ssa) tai sitten ajoitus on mennyt jakoketjujen venymisen vuoksi hieman myöhäiselle. Myöhäisestä ajoituksesta kielii myös dieselille liian pehmeä käyntiääni, eli normaalisti pitäis jonkinverran pitää sellasta dieselraklatusta.
Ponnettomuus alakierroksilla voi johtua osittain hieman väärästä ajoituksesta ja turbon huoltamattomuudesta, ainakin itsellä vaikutukset olivat suuria.
Ehkä se pahin peikko siellä konehuoneessa on se kansi(oikealla ajolla pysyy kyllä kasassa) ja se ruiskupumppu joka taitaa joka autossa mennä jossain vaiheessa huoltoon/vaihtoon(ei onneksi itsellä ainakaan vielä).
Kilometrit on kans yks tekijä, eli ainakin itsellä oli 350tkm kohdalla täydellinen jakopääremontti hyvin aiheellinen,koska toinen ketju oli jo lähes poikki
E36:sta ei itsellä sen enempää kokemusta,joten muut voi kertoa lisää.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
menos kattoo -93 325td.tä käyttökinneriks.....mitä kandee kattoo?
Kandee kattoo jotain toista autoa.
Ihan rehellisesti sanottuna kyllä nuo 15v vanhat 325td:t alkaa aika pommeja olemaan. Ei siinä mitään, hieno auto reilu 10v sitten mutta nyt paalaamon peruspaketteja.
Nostellaas ylöspäin kun itse olen menossa vastaavaa peliä katsomaan.
Eli auto on 94 325td ja ajettu joku 300tkm, mitä tulis tietää ennen ku menen autoa katsomaan, tossa nyt oli sanottu tosta kannesta ja 4. pytyn suutin, muuta? Eka dieseli itelle ja ei toi diesel tekniikka oo kovinkaan tuttua, myöskin eka e36 mut kori nyt on jokseenkin tuttu kavereiden autoista.
Toi ylempi kommentti jotenki pisti silmään, vanhat autot on aina vanhoja mut mut??
Sit toi jakopääremppa, kuinka kalliiksi tulee teettää toi jakopääremppa jossain EI merkkihuollossa?
F31 335dx m-sport
Ex F10 535d m-sport
Ex E30 325i
Ex E36 325td
Ex E30 320i
Olis kiva jos joku viittis jotai vastailla ku lauantaina pitäis mennä tommosta kattomaan. Haulla oon kattellu mut kummemmin ei ole tietoa löytyny noista huolloista yms ja ei tartte taas mainita sitä holysmokea, sieltä ei myöskään oikein löydä tietoa tästä koneesta/autosta
F31 335dx m-sport
Ex F10 535d m-sport
Ex E30 325i
Ex E36 325td
Ex E30 320i
Toi bemarin dieselikone on mielestäni ihan hyvä moottori. Nesteongelmat näissä on luullakseni(ainakin täälläkin paljon juttua) kohtuu yleisiä, mutta johtuvat mielestäni muista tekijöistä kuin kansivioista. Yleensä ei siis mene niin, että kansi yhtäkkiä hajoaisi ja nesteongelmat aiheutuisi siitä. Nimenomaan toisinpäin. Eli nestekierron ongelmista aiheutuu muut ongelmat. Omalla kohdalla tuossa E34:ssa on mennyt vaihtoon vesipumppu, termari, lämppärin kenno ja paisuntasäiliö. esim. lämppärin kenno vuoti niin vähän, että nestettä ei minnekään vuotanut, vain tuoksu sisällä silloin tällöin, ja heti oli nestekierrossa ongelmia. järjestelmä sai ilmoja kennon kautta ja sitten ne ilmat aiheutti pientä lämpöviisarin heiluntaa ja painetta järjestelmään. Kunnossa ollessaan bemarin läpömittari pysyy nousee siihen noin keskelle asteikkoa ja pysyy samassa kohden kaikissa normaaleissa ajotilanteissa.
Eli kun autoa ostat,
-tarkkaile lämpöviisaria ajettaessa
- jos lämpenee hitaasti( esim. kaupunkiajossa ei saavuta normaalia lämpötilaa) on autossa termostaatti rikki tai rikottu (jotta on saatu esim. kannentiivistevika piilotettua)
-katso nesteen puhtaus(ettei siellä jotain karstaa leiju nesteen pinnalla paisuntasäiliössä),
-sisällä ei saa jäähdytinneste lemuta(helppo kokeilla kun alussa antaa koneen lämmetä sisälämmöt kylmällä ja sitten lyö lämmöt täysille)
ja polttoainepuolelle vois sanoa säännön, että jos auto lähtee hyvin käyntiin( säädöissä olevaa moottoria ei tarte sahata)niin kylmänä, kuumana kuin välilämpöisenäkin( voi starttuuttaa pari sekuntia, jos ei hehkuta) niin asiat on jo melko hyvin. Huono käyntiilähtö johtuu yleensä venyneestä jakoketjusta ja sitä myötä myöhäisestä ruiskutusennakosta.
Lisäksi jos kone käy tasaisesti läpi kierrosalueen ja tyhjäkäynti on vakaa noin 700rpm niin OK. Jos kaasu tuntuu yliherkältä niin luultavasti ruiskupumpun kantta on säädetty (hieman liikaa) ja luultavasti samalla esiintyy jonkinlaista ontumista tyhjäkäynnissä. Jos taas tuntuu ettei alkukaasu vaikuta mitään niin pumpun määränsäädin on hieman jo kulahtanut. Jos muuten käynti vielä hyvä niin herkkyyttä saanee säädettyä tuolla pumpun kannen siirrolla hieman paremmaksi.
Ja tietysti yleisohjeena auton yleinen siisteys ja moottoritilan puhtaus kertoo paljon auton aiemmasta pidosta. Ja onhan autossa paljon muutakin katsomista kuin moottori.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Toi bemarin dieselikone on mielestäni ihan hyvä moottori. Nesteongelmat näissä on luullakseni(ainakin täälläkin paljon juttua) kohtuu yleisiä, mutta johtuvat mielestäni muista tekijöistä kuin kansivioista. Yleensä ei siis mene niin, että kansi yhtäkkiä hajoaisi ja nesteongelmat aiheutuisi siitä. Nimenomaan toisinpäin. Eli nestekierron ongelmista aiheutuu muut ongelmat. Omalla kohdalla tuossa E34:ssa on mennyt vaihtoon vesipumppu, termari, lämppärin kenno ja paisuntasäiliö. esim. lämppärin kenno vuoti niin vähän, että nestettä ei minnekään vuotanut, vain tuoksu sisällä silloin tällöin, ja heti oli nestekierrossa ongelmia. järjestelmä sai ilmoja kennon kautta ja sitten ne ilmat aiheutti pientä lämpöviisarin heiluntaa ja painetta järjestelmään. Kunnossa ollessaan bemarin läpömittari pysyy nousee siihen noin keskelle asteikkoa ja pysyy samassa kohden kaikissa normaaleissa ajotilanteissa.
Eli kun autoa ostat,
-tarkkaile lämpöviisaria ajettaessa
- jos lämpenee hitaasti( esim. kaupunkiajossa ei saavuta normaalia lämpötilaa) on autossa termostaatti rikki tai rikottu (jotta on saatu esim. kannentiivistevika piilotettua)
-katso nesteen puhtaus(ettei siellä jotain karstaa leiju nesteen pinnalla paisuntasäiliössä),
-sisällä ei saa jäähdytinneste lemuta(helppo kokeilla kun alussa antaa koneen lämmetä sisälämmöt kylmällä ja sitten lyö lämmöt täysille)
ja polttoainepuolelle vois sanoa säännön, että jos auto lähtee hyvin käyntiin( säädöissä olevaa moottoria ei tarte sahata)niin kylmänä, kuumana kuin välilämpöisenäkin( voi starttuuttaa pari sekuntia, jos ei hehkuta) niin asiat on jo melko hyvin. Huono käyntiilähtö johtuu yleensä venyneestä jakoketjusta ja sitä myötä myöhäisestä ruiskutusennakosta.
Lisäksi jos kone käy tasaisesti läpi kierrosalueen ja tyhjäkäynti on vakaa noin 700rpm niin OK. Jos kaasu tuntuu yliherkältä niin luultavasti ruiskupumpun kantta on säädetty (hieman liikaa) ja luultavasti samalla esiintyy jonkinlaista ontumista tyhjäkäynnissä. Jos taas tuntuu ettei alkukaasu vaikuta mitään niin pumpun määränsäädin on hieman jo kulahtanut. Jos muuten käynti vielä hyvä niin herkkyyttä saanee säädettyä tuolla pumpun kannen siirrolla hieman paremmaksi.
Ja tietysti yleisohjeena auton yleinen siisteys ja moottoritilan puhtaus kertoo paljon auton aiemmasta pidosta. Ja onhan autossa paljon muutakin katsomista kuin moottori.
Kiitos, tästä oli jo paljon apua. Autot kyllä tosiaan on tuttuja ja e36 kori mut toi diesel tekniikka on vähä ? Jos oon nyt oikein ymmärtänyt toi jakopää remppa tulis tehdä n:350tkm kohfalla, onkohan to kalliskin paukku?
F31 335dx m-sport
Ex F10 535d m-sport
Ex E30 325i
Ex E36 325td
Ex E30 320i
No sekin jakopääremontti on tapauskohtainen. On kait noilla osa ajanu pitkälti 400tkm+ ilman mitään ketjunvaihtoja. Enkä toiminnan vuoksi olisi itsekään ketjua alkanut vaihtamaan.
Ketjun vaihtoon jouduin kun vaihdoin uuden tuulettimen viskon ja sitä irti hakatessa kumivasaralla ja avaimella moottori pyörähti terävästi taaksepäin (laturi_vp hihna oli paikallaan) ja jakoketjun jako hyppäsi hampaalla kampiakselilta. Yllättäen ei enää moottori käynnistynyt viskon vaihdon jälkeen ja ei muuta kuin kone levälleen.
Jakopääremontti maksaa liikkeessä paljon.... ei kannata tehdä jos ei jotenkin oireile.... ketjun venyneisyyden näkee muuten siitä, että ruiskupumpun ajoitus ei ole enää lähelläkään keskikohtaa siinä säätöaluella(siis jos on säädety ajoitus kohdilleen). Ja nimenomaan kriittisempi ketju on se kampiakselilta pumpulle tuleva.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment