No niin, diesel gurut . Mites td:tä saadaan vähän piristettyä, itse olen aika keltanokka vielä turbon/dieselin kanssa. Kaikenlainen info asiaan liittyen on tervetullutta!
oiskohan jo tuohon ikään kuitenkin vähän rempattu tai vaihdettu kone keulilla? helpoin virikonsti on nostaa syöttöä ja ahtopainetta ja näillä konsteilla saa jo ihan tuntuvasti lisäpotkua kunhan muistaa, että ilman cooleria on turha ajaa sitten kaasupohjassa kovin pitkiä matkoja. Suosittelen siis coolerin asennusta niin kestävyys ei pitäisi paljoa kärsiä.
eli syöttöpumpusta ruuvia sisäänpäin ja turbon kellolta tankoa lyhyemmäksi
oiskohan jo tuohon ikään kuitenkin vähän rempattu tai vaihdettu kone keulilla? helpoin virikonsti on nostaa syöttöä ja ahtopainetta ja näillä konsteilla saa jo ihan tuntuvasti lisäpotkua kunhan muistaa, että ilman cooleria on turha ajaa sitten kaasupohjassa kovin pitkiä matkoja. Suosittelen siis coolerin asennusta niin kestävyys ei pitäisi paljoa kärsiä.
eli syöttöpumpusta ruuvia sisäänpäin ja turbon kellolta tankoa lyhyemmäksi
No jos kone on timmissä kunnossa ja sen kestoiästä ollaan valmiita tinkimään, niin tuli mieleen, että 525tds:n ahdin voisi sopia melko helposti :?:
No jos kone on timmissä kunnossa ja sen kestoiästä ollaan valmiita tinkimään, niin tuli mieleen, että 525tds:n ahdin voisi sopia melko helposti :?:
Niin ja mitähän tuo auttaa sitten loppujen lopuksi? Kuitenkin tuollaisessa 524td:ssä on jo vakiona Garretin 03. Ja tuolla vakioahtimellakin kyllä sinne 1.5 bar:iin asti pärjää, mutta tuota ei sillä tangon säädöllä pelkästään kannata tehdä.
BMW Rennsport Racing Motorsport Club
BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!
välijäähy ja korkeemmat paineet ja syöttöjä, niillä pääsee jo johonkin. Liika syöttöjen laitto vaan vaikuttaa koneen kestävyyteen aika paljon, kun dieseliä alkaa menemään öljyn sekaan ja toisinpäin :?
Ei oo cooleria. Jos laitan coolerin, enkä koske paineisiin, tai no, jos vaikka 0,7 bar -> 0,9 bar, niin tarvitseeko syöttöön koskea
Kiitokset kaikille palautteesta :!:
Ei tartte lisätä soppaa, mulla ainakin entisessä 524Td:ssä ahtoa pysty nostaan 0,6->1,1bar pelkkää tankoa säätämällä. 1,2bar:ssa map-venttiili aukee ja paineet tippuu 0,6bar, meno huononee aika laakista ja armoton vihellys kuuluu konetilasta . Pedaali ylös, ja takas lattiaan, ja taas täydet paineet käytössä .
T:Tero
itse teetin e34 tds:sääni metrin leveän,parikymmentä cm korkean ja 6,3 cm syvän jäähdyttimen mutta jos et meinaa mitään 300heposta kaivaa sieltä niin esim 50x20x6 riittää jo pitkälle tai vaikkapa tds:n coolerikin voi alkuun riittää mutta ei se kestä ahtoja 1.5 kiloa enempää kun siinä on muovipäädyt niin saattaa alle 1.5 kilon ahdoillakin hajota. mulla oli näköjään hajonnu se vakiocoolerinkin päädyt ja kun ostin käytetyn kuorma-auton jäähyn siihen niin siitä oli pääty kans revenny pilalle eikä sitä pysty korjaan joten teetin kokonaan uuden.
jos haluat paljon lisää tehoa niin vaihda esim garrett T04 ahdin, kunnon pakosarja, 12mm nestepää pumppuun, iso välijäähdytin ja kunnon ahtoputket, pakosarja + 3-3.5tuumainen putkisto ja lopuks säätää vielä kunnolla sen niin noilla saat dieselis kulkemaan niin että heikompia hirvittää. pito ongelmat rajoittaa tietysti sit kulkua
E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Minulla rupeaa varoventtiili painesarjasta aukeilemaan 0,95 baarissa ja sytyttää samalla öljynpainevaloa..
Tekniikan maailmassa 14/86 on juttu Bemarilta lähteneen insinöörin virittyssarjoista 524TD:iin.
Lievempi versio 143hv ja kireämpi versio 173hv / 212km/h !!
Kuvassa näkyy olevan välijäähdytin, mitä lie muita virityksiä?? Lienekkö näitä versioita Suomeen eksyny??
Näin vanhan moottorin virittelemisestä ja sen järkevyydestä voi olla montaa eri mieltä, minä mieluummin pysyttelisin etäällä sähköohjatuista syöttöpumpuista ja niiden mustista laatikoista..!!
Yksi tykkää tyttärestä toinen sen äidistä..!!
Listaa mitä minä aikoinaan tein.
164 hv, vääntöä en muista
16,1 sek varttimaililla.
Mitään osia ei vaihdettu. esim turbo oli oma eli säätämistä vaan.
-syötön säätö pumpusta kalvoa pyörittämällä
-ahdot 1,5 bar max 1.9 bar
-"varoventtiili" pois imusarjasta
-pumpun ajoitus
-intercooler
-vapaavirtaus suodin
Kuvassa ahtopaineen säätöruuvi on väärin asennettu.
Comment