Announcement

Collapse
No announcement yet.

-84 524td:n virittäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwm5
    Bimmer Rookie
    • Nov 2002
    • 136
    • Lohja

    -84 524td:n virittäminen

    No niin, diesel gurut . Mites td:tä saadaan vähän piristettyä, itse olen aika keltanokka vielä turbon/dieselin kanssa. Kaikenlainen info asiaan liittyen on tervetullutta!
    BMW 850i

    www.motorheaven.fi
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Kun kyseessä on 20 vuotta vanha moottori, en näe kovin paljoa järkeä massiivisissa viritysoperaatioissa.

    Säädöt (venat yms.) kohdalleen ja suodattimet puhtaana vaan..

    Noissa koneissahan turboja laukeili -84 ihan virittämättäkin. :|

    Comment

    • Tumppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1812
      • Oulu

      #3
      Originally posted by SledgeHammer82
      Kun kyseessä on 20 vuotta vanha moottori, en näe kovin paljoa järkeä massiivisissa viritysoperaatioissa.

      Säädöt (venat yms.) kohdalleen ja suodattimet puhtaana vaan..

      Noissa koneissahan turboja laukeili -84 ihan virittämättäkin. :|

      oiskohan jo tuohon ikään kuitenkin vähän rempattu tai vaihdettu kone keulilla? helpoin virikonsti on nostaa syöttöä ja ahtopainetta ja näillä konsteilla saa jo ihan tuntuvasti lisäpotkua kunhan muistaa, että ilman cooleria on turha ajaa sitten kaasupohjassa kovin pitkiä matkoja. Suosittelen siis coolerin asennusta niin kestävyys ei pitäisi paljoa kärsiä.


      eli syöttöpumpusta ruuvia sisäänpäin ja turbon kellolta tankoa lyhyemmäksi
      F31 320d LCI

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        oiskohan jo tuohon ikään kuitenkin vähän rempattu tai vaihdettu kone keulilla? helpoin virikonsti on nostaa syöttöä ja ahtopainetta ja näillä konsteilla saa jo ihan tuntuvasti lisäpotkua kunhan muistaa, että ilman cooleria on turha ajaa sitten kaasupohjassa kovin pitkiä matkoja. Suosittelen siis coolerin asennusta niin kestävyys ei pitäisi paljoa kärsiä.


        eli syöttöpumpusta ruuvia sisäänpäin ja turbon kellolta tankoa lyhyemmäksi
        No jos kone on timmissä kunnossa ja sen kestoiästä ollaan valmiita tinkimään, niin tuli mieleen, että 525tds:n ahdin voisi sopia melko helposti :?:

        Comment

        • t-race
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 722
          • North from Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by SledgeHammer82
          No jos kone on timmissä kunnossa ja sen kestoiästä ollaan valmiita tinkimään, niin tuli mieleen, että 525tds:n ahdin voisi sopia melko helposti :?:
          Niin ja mitähän tuo auttaa sitten loppujen lopuksi? Kuitenkin tuollaisessa 524td:ssä on jo vakiona Garretin 03. Ja tuolla vakioahtimellakin kyllä sinne 1.5 bar:iin asti pärjää, mutta tuota ei sillä tangon säädöllä pelkästään kannata tehdä.
          BMW Rennsport Racing Motorsport Club
          BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
          Ach so, je mehr, desto besser!
          sigpic

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2817
            • Kuusankoski

            #6
            välijäähy ja korkeemmat paineet ja syöttöjä, niillä pääsee jo johonkin. Liika syöttöjen laitto vaan vaikuttaa koneen kestävyyteen aika paljon, kun dieseliä alkaa menemään öljyn sekaan ja toisinpäin :?
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Pelkällä välijäähdyttimellä saa ihmeitä aikaan, varsinkin jos sitä ei vielä ole. Jos on, suurentamalla nykyistä auttaa jonkin verran.

              Mutta lisähepoja saa kummasti jos vielä nostaa ahtopaineita ja lisää naftansyöttöä, mutta sehän jo todettiinkin.

              En muista kunka paljon kaakkeja intercooleri tuo tarkalleen, mutta merkittävä määrä niitä sen myötä tulee. Eli tuntee jopa pers'tuntumalla.

              t: Timo

              Comment

              • bmwm5
                Bimmer Rookie
                • Nov 2002
                • 136
                • Lohja

                #8
                Ei oo cooleria. Jos laitan coolerin, enkä koske paineisiin, tai no, jos vaikka 0,7 bar -> 0,9 bar, niin tarvitseeko syöttöön koskea

                Kiitokset kaikille palautteesta :!:
                BMW 850i

                www.motorheaven.fi

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Pelkän intercoolerin eli välijäähdyttimen lisääminen ei vaadi mitään muita toimenpiteitä. Sen kun pamautat sen paikoilleen ja menoksi.

                  Ahtopaineen nostaminen taas vaatinee lisää soppaa.

                  t: Timo

                  Comment

                  • Rocker
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1023
                    • Suburb of SUUR-Oulu

                    #10
                    Originally posted by bmwm5
                    Ei oo cooleria. Jos laitan coolerin, enkä koske paineisiin, tai no, jos vaikka 0,7 bar -> 0,9 bar, niin tarvitseeko syöttöön koskea

                    Kiitokset kaikille palautteesta :!:
                    Ei tartte lisätä soppaa, mulla ainakin entisessä 524Td:ssä ahtoa pysty nostaan 0,6->1,1bar pelkkää tankoa säätämällä. 1,2bar:ssa map-venttiili aukee ja paineet tippuu 0,6bar, meno huononee aika laakista ja armoton vihellys kuuluu konetilasta . Pedaali ylös, ja takas lattiaan, ja taas täydet paineet käytössä .
                    T:Tero
                    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                    EX: 524Tda, 324TdicT
                    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                    Comment

                    • bmwm5
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2002
                      • 136
                      • Lohja

                      #11
                      No niin :lol: eiköhän tällä ohjeistuksella saada jo dieseli kulkemaan
                      BMW 850i

                      www.motorheaven.fi

                      Comment

                      • bmwm5
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2002
                        • 136
                        • Lohja

                        #12
                        njoo, minkähän kokonen cooleri olis hyvä vähintään laittaa :?: :?: :?:
                        BMW 850i

                        www.motorheaven.fi

                        Comment

                        • LASSI-S
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 4918
                          • hattula/hämeenlinna.

                          #13
                          itse teetin e34 tds:sääni metrin leveän,parikymmentä cm korkean ja 6,3 cm syvän jäähdyttimen mutta jos et meinaa mitään 300heposta kaivaa sieltä niin esim 50x20x6 riittää jo pitkälle tai vaikkapa tds:n coolerikin voi alkuun riittää mutta ei se kestä ahtoja 1.5 kiloa enempää kun siinä on muovipäädyt niin saattaa alle 1.5 kilon ahdoillakin hajota. mulla oli näköjään hajonnu se vakiocoolerinkin päädyt ja kun ostin käytetyn kuorma-auton jäähyn siihen niin siitä oli pääty kans revenny pilalle eikä sitä pysty korjaan joten teetin kokonaan uuden.

                          jos haluat paljon lisää tehoa niin vaihda esim garrett T04 ahdin, kunnon pakosarja, 12mm nestepää pumppuun, iso välijäähdytin ja kunnon ahtoputket, pakosarja + 3-3.5tuumainen putkisto ja lopuks säätää vielä kunnolla sen niin noilla saat dieselis kulkemaan niin että heikompia hirvittää. pito ongelmat rajoittaa tietysti sit kulkua
                          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                          Comment

                          • nixu
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 55
                            • Savo

                            #14
                            Minulla rupeaa varoventtiili painesarjasta aukeilemaan 0,95 baarissa ja sytyttää samalla öljynpainevaloa..

                            Tekniikan maailmassa 14/86 on juttu Bemarilta lähteneen insinöörin virittyssarjoista 524TD:iin.
                            Lievempi versio 143hv ja kireämpi versio 173hv / 212km/h !!
                            Kuvassa näkyy olevan välijäähdytin, mitä lie muita virityksiä?? Lienekkö näitä versioita Suomeen eksyny??

                            Näin vanhan moottorin virittelemisestä ja sen järkevyydestä voi olla montaa eri mieltä, minä mieluummin pysyttelisin etäällä sähköohjatuista syöttöpumpuista ja niiden mustista laatikoista..!!
                            Yksi tykkää tyttärestä toinen sen äidistä..!!
                            524 TD -85
                            RR -76 perille asti

                            Comment

                            • Luntti
                              2Wheel Driver
                              • Jul 2003
                              • 5021
                              • Yka

                              #15
                              Listaa mitä minä aikoinaan tein.
                              164 hv, vääntöä en muista
                              16,1 sek varttimaililla.
                              Mitään osia ei vaihdettu. esim turbo oli oma eli säätämistä vaan.
                              -syötön säätö pumpusta kalvoa pyörittämällä
                              -ahdot 1,5 bar max 1.9 bar
                              -"varoventtiili" pois imusarjasta
                              -pumpun ajoitus
                              -intercooler
                              -vapaavirtaus suodin

                              Kuvassa ahtopaineen säätöruuvi on väärin asennettu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎