Announcement

Collapse
No announcement yet.

535 -89 ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525 bmw
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 26

    535 -89 ongelmia

    koitin tuossa etsiäkin, mutta juuri näistä en tietoa löytänyt.

    ensimmäinen ongelma..auto ilmoittaa coolant level+, tuohan tarkoittaa siis jäähdytinnesteen määrän olevan liian alhainen?
    avasin korkin ja nestettä ei näkynyt ollenkaan..lisäsin nesteen max-rajaan asti..kerkesin jonkin aikaa ajella ja alkoi taas samasta asiasta muistuttamaan. mistään ei näy vuotoa ja lämpöjä ei nosta puolta väliä korkeammaksi?
    liikkeessä ukko heilutti "ropellia" hieman ja sanoi että vesipumpun vaihto olisi edessä.
    voiko se siis olla syynä, vaikkei auto lämpöjä nostakaan, mutta neste vähenee ja ilmeisesti aika reippaallakin tahdilla koska pienen ajon jälkeen taas samasta ilmoitti?
    anturin ymmärtäisin jos neste ei vähenisi mutta
    eli uskaltaako tuolla ajaa ja luottaa lämpömittariin jos se ei nouse?

    toinen ongelma on kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan..hetken viitisebn sekuntia kuuluu ääni joka kuulostaa hieman radion rohinalta jos kanava ei ole kohallaan, aika kova ääni kuitenkin. sama toistuu saman ajan sammuttaessa.
    tietokone ilmoittaa ainoastaan tuon coolant levelin ja brake linings joka käsittääkseni johtuu ettei jarrupaloissa ole anturia paikallaan..ne kuitenkin uudet.

    aloittelevana bemaristina tarvisin pieniä vinkkejä siis.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Jäähdytysnesteen anturi entinen?
    Se rohina/surina on pyyhkijöiden automaattinen kiristys, ADV, usein rikki näissä jolloin surisee normaalia pitempään. Surinan saa tarvittaessa pois ottamalla jonkin releen takapenkin alta taikka tuulilasin alareunassa näkyvän liittimen irti.

    Comment

    • 525 bmw
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 26

      #3
      ...

      ymmärtäisin anturin jos neste ei vähenisi. voiko neste vähentyä vain tiettyyn kohtaan asti, jolloin se ei nostaisi lämpöjä tappiin, koska ne pysyvät normissa.

      ja tuota kiristintä epäilen hieman, koska eikös sen pitäisi pitää silloin sama ääni hieman kovemmassakin tietyssä vauhdissa?
      ja ääni on lähinnä rahinaa, surinaa ja sammuttaessa myös kimeä piippaus rahinan jälkeen.

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Katos kiertovesipumpun alapinta, onko kosteata?
        Eli se on siinä kahden magneettiventtiilin alla, paisuntasäiliöstä kuskin iskaritolppaan päin.

        Kiristin ei muistaakseni pidä ääntä ajossa, riippuu onko ehjä vai ei.
        Piippi onkin Check Controllin gongi?

        Comment

        • 525 bmw
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 26

          #5
          jeps

          pitääpä tuo katsoa aamulla valosassa. mitenhän tuohon lämpömittariin uskaltaa luottaa ja paljonko nestettä menee tuonne jäähdyttimeen? jos ollut vajaa, niin voiko imaista max-rajasta kaiken sisäänsä ja silti huutaa tuota varoitusta?

          se ääni on yhdistettynä siihen "piippaukseen" sammuessa, mutta ei kuulu puhtaasti vaan suristen ja pirun kovalla. mittariston tekstit myös ovat häipyneet pariin kertaan, mittareiden samalla tiltatessa käynnistyksen yhteydessä, mutta niihin kävinkin lukemassa jo tietoa aikaisemmista postauksista.
          voiko tuo ääni liittyä joidenkin "läppien" tai vastaavien sulkeutumiseen/kiinni menemiseen? ääni on hankala kirjoittamalla kuvata, mutta kuulostaa lähinnä siltä kuin yritettäisiin ottaa yhteyttä rohisevalla radiopuhelimella

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

            #6
            Laita lisää nestettä sinne. Jos neste oli alunpitäen vähissä ja kun laitoit lisää, järjestelmä imaisi ne sisäänsä eikä paisuntasäiliöön jäänyt mitään.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            • 525 bmw
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 26

              #7
              huomenna meinasin tuon tehdäkin, mutta pointtihan on se ettei sen pitäisi sieltä mihinkään hävitä, ellei jostain vuoda eikö?

              ja jos syyläri vuotais, niin sen varmasti huomaa, tai letku niinkin runsaasti välistä. mistään ei nouse höyryä, eikä lämmöt nouse. coolant level+ varoitus poistui heti kun lisäsin, mutta sitten taas väheni ja ilmoitti uudestaan.

              onko vesipumppu siis se suurin todennäköisin syy joka voi huomaamatta nesteitä noin paljon heittää huomaamatta pois? kone käynnissä katseltu ja mistään ei näy vuotoa.

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Lämppärin kennot ja niiden putket vuotaa myös tosi usein, sisällä pitäis haista glykoli. Ikkunoista ei yleensä näe ulos kun on niin glykolihuurussa
                Konetilasta voi tietty etsiä hapartuneita putkia, mahdollisesti syyläri ollut tyhjä ja nyt oot lisännyt vettä, jolloin se on automaattisesti ilmannut sen ja napannut paisarin tyhjäksi (kuten marko.m kirjoitti)


                Onko autossa automaattinen ilmastointi? Silloin noi läppien sulkeutumisäänet kuuluu asiaan.. Toi + merkki mittaristossa meinaa sitä, että siellä on muitakin vikoja, paina oikeanpuolimmaista mittariston nappia selataksesi niitä.

                Nestettä järjestelmään menee n. 12 litraa.

                Last edited by superb; 16-01-2008, 22:58.

                Comment

                • 525 bmw
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 26

                  #9
                  ei haise glykoli ja ei ole ikkunat huurussa. kaikki toimii niinkun pitääkin.
                  konetilassa ei näy vuotoja yhdestäkään letkusta.

                  toivottavasti se lisäys auttaa, mutta ei aikaisemmin tuota varoitusta vilkutellut.
                  ja juu, ne muut ovatkin sitten ne brake linings, ei muuta.

                  bemareita ollut jonkun verran aikaisemminkin mutta ei ikinä 535:sta.

                  ei ole ilmastointia ollenkaan tuossa.

                  Comment

                  • 525 bmw
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 26

                    #10
                    kylläpähän se näin oli, että paisarin oli imassu vaan tyhjäks + yksi hapertunut letku löytyi joka vuosi hieman. kiitokset vinkeistä..

                    ja kaippa se on vaan uskottava että se rahina ja ulina kuuluu asiaan

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎