Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etan tekniikka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • #BMW#
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 488
    • Espoo

    Etan tekniikka?

    Nyt kun bensan hintakin on mitä on. Niin kiinnostais bemarin ns. säästömallit, etat.
    Niitä oli 325e sekä 525e mallisina, moottorin tilavuus etoissa on 2.7l.
    Vaikka tilavuuttalöytyykin nämä moottorit ovat silti taloudellisemmat kutoset m20 moottorisarjassa.
    Tehoja näissä tosin "vain" 150hp ja vääntöä en muista mutta alhaalta kuitenkin.

    Etan tekniikasta tunteva vois valaistaa mitä eroja m20b25 ja m20b27 välillä on.
    Jotain faktoja kehiin. Tiedän että taloudellisuuteen vaikuttaa osaksi etassa oleva pitkä perä
    (2.79) mutta tämä ei selitä vielä kaikkea.

    Mulla oli etan perä m20b25 jatkeena touringissa ja kulutus pyörii 7.5-8.3l/100km seka-ajoassa (vakioperällä 3.91 10-12l/100km), matkassa pääsi helposti 6.5l. Mutta kuulema 325e pääsee litran vähemmällä mitä mulla oli seka-ajossa!

    Mietin vain miten etan "menetelmää" vois soveltaa esim m50 moottorisarjalle.
    E38 pre 740i 4.4l Manual
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    #2
    Originally posted by #BMW# View Post
    Nyt kun bensan hintakin on mitä on. Niin kiinnostais bemarin ns. säästömallit, etat.
    Niitä oli 325e sekä 525e mallisina, moottorin tilavuus etoissa on 2.7l.
    Vaikka tilavuuttalöytyykin nämä moottorit ovat silti taloudellisemmat kutoset m20 moottorisarjassa.
    Tehoja näissä tosin "vain" 150hp ja vääntöä en muista mutta alhaalta kuitenkin.

    Etan tekniikasta tunteva vois valaistaa mitä eroja m20b25 ja m20b27 välillä on.
    Jotain faktoja kehiin. Tiedän että taloudellisuuteen vaikuttaa osaksi etassa oleva pitkä perä
    (2.79) mutta tämä ei selitä vielä kaikkea.

    Mulla oli etan perä m20b25 jatkeena touringissa ja kulutus pyörii 7.5-8.3l/100km seka-ajoassa (vakioperällä 3.91 10-12l/100km), matkassa pääsi helposti 6.5l. Mutta kuulema 325e pääsee litran vähemmällä mitä mulla oli seka-ajossa!

    Mietin vain miten etan "menetelmää" vois soveltaa esim m50 moottorisarjalle.
    Haulla löytyy aiheesta asiaa. Esim. tässä.
    Last edited by Jasu; 25-01-2008, 22:13. Reason: lisätty linkki
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

    Comment

    • #BMW#
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 488
      • Espoo

      #3
      näytä linkki en itse löytänyt.
      E38 pre 740i 4.4l Manual

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Voin sanoa...

        Originally posted by #BMW# View Post
        Nyt kun bensan hintakin on mitä on. Niin kiinnostais bemarin ns. säästömallit, etat.
        Niitä oli 325e sekä 525e mallisina, moottorin tilavuus etoissa on 2.7l.
        Vaikka tilavuuttalöytyykin nämä moottorit ovat silti taloudellisemmat kutoset m20 moottorisarjassa.
        Tehoja näissä tosin "vain" 150hp ja vääntöä en muista mutta alhaalta kuitenkin.

        Etan tekniikasta tunteva vois valaistaa mitä eroja m20b25 ja m20b27 välillä on.
        Jotain faktoja kehiin. Tiedän että taloudellisuuteen vaikuttaa osaksi etassa oleva pitkä perä
        (2.79) mutta tämä ei selitä vielä kaikkea.

        Mulla oli etan perä m20b25 jatkeena touringissa ja kulutus pyörii 7.5-8.3l/100km seka-ajoassa (vakioperällä 3.91 10-12l/100km), matkassa pääsi helposti 6.5l. Mutta kuulema 325e pääsee litran vähemmällä mitä mulla oli seka-ajossa!

        Mietin vain miten etan "menetelmää" vois soveltaa esim m50 moottorisarjalle.

        Voin sanoa jos se nuukuus ja pensan pihistely sie sinut pysyvästi ETA maailmaan osta mieluummin sitten japanilainen autoksi...Hankittuani aidon aidon ETA E30:sen auton. Ensimmäinen toimenpide oli että, myin kyseisen eta-moottorin (vakio moottorilla)sillä ei voi ajaa kun juuri alkas päästä vauhtiin loppu meno..vois sanoa..."mikä etassa voitetaan se nautinnoissa menetetään".....tein eta moottorin tilalle viritetyn vaparin 2.5-litrasen...sanoisin että, unohda se vakio ETA moottori...
        johonkin tietenkin se raja pitää vetää mutta, se ETA rajaarvona oli vedetty liian alas.

        Niin aito ETA 6-pulttinen malli 188 ..perä on vielä myymättä välitys se 2.93.....ostakaa säästää pensaa...



        325E
        Last edited by 325E; 25-01-2008, 21:59.

        Comment

        • Tepijr
          Bimmer Fanatic
          • May 2005
          • 653
          • Oulu

          #5
          Originally posted by #BMW# View Post
          Nyt kun bensan hintakin on mitä on. Niin kiinnostais bemarin ns. säästömallit, etat.
          Niitä oli 325e sekä 525e mallisina, moottorin tilavuus etoissa on 2.7l.
          Vaikka tilavuuttalöytyykin nämä moottorit ovat silti taloudellisemmat kutoset m20 moottorisarjassa.
          Tehoja näissä tosin "vain" 150hp ja vääntöä en muista mutta alhaalta kuitenkin.
          Eikö se M20B27 ETA:n tehokkain malli ollu "vain" 129hp/240nm?? Jos en ihan väärin muistele?
          Parhaat pelaa

          Comment

          • Jasu
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2110
            • Tampere / Isojoki

            #6
            Originally posted by Tepijr View Post
            Eikö se M20B27 ETA:n tehokkain malli ollu "vain" 129hp/240nm?? Jos en ihan väärin muistele?
            Kyllä.
            Volvo S80 V8
            Mercedes C250d
            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              se...

              Originally posted by Tepijr View Post
              Eikö se M20B27 ETA:n tehokkain malli ollu "vain" 129hp/240nm?? Jos en ihan väärin muistele?
              Se TEHO sana on pienuuden liioittelua.....voisi puhua kokemuksella ETA moottorista LOW moottori...minusta se vakio ETA moottorilla ei toteudu bemarin mainos "ajamisen Iloa"......pikemminkin susien sukua....
              Etassa on ongelma jo alkujaankin liian ahdas kansi...joka on tehty liian pienille päästöille ja jos sitä isontaa kulutus kyllä pienenee....


              325E

              Comment

              • #BMW#
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 488
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Tepijr View Post
                Eikö se M20B27 ETA:n tehokkain malli ollu "vain" 129hp/240nm?? Jos en ihan väärin muistele?
                Onko tietoa millä kierros alueella saavutettu max vääntö?
                E38 pre 740i 4.4l Manual

                Comment

                • Sampza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 1398
                  • Rovaniemi

                  #9
                  kat 230Nm@3250 rpm
                  240Nm@3250 rpm
                  Last edited by Sampza; 28-01-2008, 17:38.
                  320d touring M-sport -09
                  320d -02
                  1250 Bandit S

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Originally posted by 325E View Post
                    Voin sanoa jos se nuukuus ja pensan pihistely sie sinut pysyvästi ETA maailmaan osta mieluummin sitten japanilainen autoksi...Hankittuani aidon aidon ETA E30:sen auton. Ensimmäinen toimenpide oli että, myin kyseisen eta-moottorin (vakio moottorilla)sillä ei voi ajaa kun juuri alkas päästä vauhtiin loppu meno..vois sanoa..."mikä etassa voitetaan se nautinnoissa menetetään".....tein eta moottorin tilalle viritetyn vaparin 2.5-litrasen...sanoisin että, unohda se vakio ETA moottori...
                    johonkin tietenkin se raja pitää vetää mutta, se ETA rajaarvona oli vedetty liian alas.

                    Niin aito ETA 6-pulttinen malli 188 ..perä on vielä myymättä välitys se 2.93.....ostakaa säästää pensaa...



                    325E
                    Nyt on pakko kommentoida tähän...

                    Siis itse molemmat ETA:n moottori versiot e30 korissa omistaneena ja molemmilla yli 50tkm ajaneena on pakko sanoa, että BMW:ltä ei löydy parempaa/mukevampaa moottoria käyttöautoon. jota tässäkin ilmeisesti etsitään?

                    Se että sinä tyhmyyttäsi menit ja myit etan alakerran ja teit ns. virikoneen 2,5litraisena on oma ongelmasi. 2,7l koneesta olisi saanut huomattavasti paremman ja nopeammankin. Mutta kukin tavallaan.

                    Jos halutaan valita etojen 122hv ja 129hv versioiden väliltä, minä valitsisin puhtaaksi käyttöautoksi sen 122hv version jossa siis 2,79/2,93 perävälitys.

                    129hv moottori on jo muutenkin heikompi esitys 122hv versioon nähden. Johtuen isommista kanavista kannessa ja pienemmästä puristussuhteesta 129hv versiossa jouduttu käyttämään tuota 3,25 perää kompensoimaan pudonnutta vääntöä alakierroksilla.
                    Moottori myös kiertää huippukierroksia enemmän kuin 122hv versio.

                    122hv versio kuluttaa n. 1l vähemmän 100 kilometrilla ajossa kuin ajossa.
                    Oma ennätykseni oli 6,3l työmatka-ajossa.
                    129hv versiolla en päässyt koskaan alle 7l satasella.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Meinasinkin tarkentaa ettei joku..

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Nyt on pakko kommentoida tähän...

                      Siis itse molemmat ETA:n moottori versiot e30 korissa omistaneena ja molemmilla yli 50tkm ajaneena on pakko sanoa, että BMW:ltä ei löydy parempaa/mukevampaa moottoria käyttöautoon. jota tässäkin ilmeisesti etsitään?

                      Se että sinä tyhmyyttäsi menit ja myit etan alakerran ja teit ns. virikoneen 2,5litraisena on oma ongelmasi. 2,7l koneesta olisi saanut huomattavasti paremman ja nopeammankin. Mutta kukin tavallaan.

                      Jos halutaan valita etojen 122hv ja 129hv versioiden väliltä, minä valitsisin puhtaaksi käyttöautoksi sen 122hv version jossa siis 2,79/2,93 perävälitys.

                      129hv moottori on jo muutenkin heikompi esitys 122hv versioon nähden. Johtuen isommista kanavista kannessa ja pienemmästä puristussuhteesta 129hv versiossa jouduttu käyttämään tuota 3,25 perää kompensoimaan pudonnutta vääntöä alakierroksilla.
                      Moottori myös kiertää huippukierroksia enemmän kuin 122hv versio.

                      122hv versio kuluttaa n. 1l vähemmän 100 kilometrilla ajossa kuin ajossa.
                      Oma ennätykseni oli 6,3l työmatka-ajossa.
                      129hv versiolla en päässyt koskaan alle 7l satasella.

                      Meinasinkin tarkentaa ennen kuin joku kommentoi kuten sinä eli oli tarkoitus sanoa että, mieli piteeni on minun omani ja ainoastaan omani ei kenenkään noin yleisesti tuotava julki lausuma...vaan ja ainoastaan MINUN MIELIPITEENI ASIASTA...en muistanut tätä asiaa jos kirjoitan että, voin loukata jotakin tarkoittamatta sitä..meillä ihmisillä on montaa makua asioista ...toinen tykkää
                      tyttärestä toinen äidistä...päätelkää kummasta minä tykkään
                      kun sitä potkua pitää olla enemmän.
                      Mielestäsi olin tyhmä kun myin eta koneen ja kai jonkin mielestä olin viisas kun myin sen ja sillä hetkellä minusta tuntui että, se myynti oli viisas teko ja sekin on jokaisen moottorin omistajan omavalinta mitä tekee koneellaan. Voisi sanoa että, eta koneen ostaja oli varmaan tyytyväinen kun sellaisen löysi eli siinä oli kaksi onnellista ihmistä kun sen koneen myin eli valtakunnassa kaikki hyvin.
                      Lähdenkin tästä irroittamaan ETA perää autosta..kun näyttäs olevan sillä kysyntää ....välitys oli se 2.93.........hyvää päivän jatkoa.

                      325E
                      Last edited by 325E; 29-01-2008, 10:05.

                      Comment

                      • #BMW#
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 488
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post

                        122hv versio kuluttaa n. 1l vähemmän 100 kilometrilla ajossa kuin ajossa.
                        Oma ennätykseni oli 6,3l työmatka-ajossa.
                        129hv versiolla en päässyt koskaan alle 7l satasella.
                        nuo on vaikuttavat arvot 2.7litraselta kutosesta! mutta miten tuoda etan tekniikka tälle vuosituhannelle m50:seen?

                        Etasta tietoa kaivataan lisää.
                        E38 pre 740i 4.4l Manual

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Eihän siihen etaan ole juuri mitään tehty, pikkujuttuja että saatu vähän paremmaksi. Helppo parantaa niistä lähtökohdista vrt. M50.

                          Mutta yleisesti. Pitkä isku, alakierroksille korkeampaa volumetristä hyötysuhdetta, pitkä perä ja mekaanisia häviöitä pienemmäksi esim. löysemmillä venajousilla, mäntien ja palotilojen keraaminen pinnoitus ja männän helmojen pinnoitus teflonilla tai vast. Kevyempiä pyöriviä osia, sähköiset apulaitteet jne.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎