Ajoin autolla viime lauantaina 25km ja toimi aivan loistavasti. Sunnuntaina starttasin ja auto lähti käyntiin,kävi noin 15sek ja sammui. Ei käynnistynyt sen jälkeen vaikka kuinka sahasi.Tulpat eivät kastuneet ja antoivat kipinää normaalisti. Bensaa ei tullut letkusta. Vaihdoin pumpun muttei mitään eloa. Ei vain tule bensaa. Missä vika?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Miksei bensaa tule?
Collapse
X
-
Bensapumpun rele on siinä sulakerasian kupeessa, sen ulkopuolelle kiinnitettynä, ainakin Motronic koneissa.
Katso tämä doku ( http://www.firstfives.org/faq/ljet/jetronic.pdf ) ja sen sivu 24, jos englanti taipuu. Erinomaisen hyvä dokumentti aiheesta.
L-jetronicissa (728i on aina L-jetronic) on yleensä ns. "Double Relay for Fuel Injection" (eli "kaksoisrele bensansuihkutusta varten") ja sisältää muitakin toimintoja kuin pelkästään pumpun ohjauksen.
Jos sinullakin on sellainen, se on rele jossa aivan jumalattomasti jalkoja, yli 10:n (taitaa olla 13 kpl).
Ko. rele tarjoaa virran myös suihkusuuttimille, L-jetronic boxille, virtaa ilmavirtamittarille...., bensapumpun lisäksi.
Mutta se missä se sijaitsee, on minulle hämärän peitossa, sori.
Kun paikallistat sen, tarkista ensin (yleismittarilla) saako se ohjausjännitteen ja syöttöjännitteen. Kuten yleensä releissä, sen pohjassa pitäisi olla pinni -numerot. Eli ota rele irti, katso mikä pinni vastaa mitäkin releen kannalla ja mittaa asia sieltä.
Vertailukohtana käytin 745:n L-jet koneen scemaa, joten se voi poiketa 728:n vastaavasta.
Virta (eli +12V) akulta (startin kautta) tulee pinniin 88z. Toinen paikka mistä pitää ehdottomasti löytyä +12V on pinni 88y, se tulee virtalukon pohjasta, pinnistä "15". Eli nämä kaksi pitää olla ehdottomasti KUNNOSSA.
Toinen tärkeä pointti on "ohjausjännitteet", eli jännitteet mitkä pistävät releen toimimaan. Kun virrat on päällä, rele irti, mittaa tuleeko pinniin 86c "vetokelan jännite" eli +12V. Tämä tulee L-jetronic boxin läheltä olevan 3 -napaisen lattaliittimen kautta, sen vihreä piuha (keskimmäinen?).
Onko noi kolme OK? Jos ei, tarkista piuhat. Akulta pinniin 88z, virtalukolta (ja sen pinni "15", "moottoriliittimen" eli sen pyöreän moninapaisen liittimen kautta, joka on siinä sulakerasian kupeessa) pinnille 88y. Ja "vetokelan jännite", 3 -napaisen liittimen kautta.
Lisäksi, kun starttaa, tuleeko sama signaali pinnille 86a kuin starttimoottorin solenoidille? Eli kun starttaat, tulee pinnille 86a +12V?
Onko varmasti OK? Oletko IHAN varma että on OK?
Loput mittaukset onkin tehtävä tämä rele paikoillaan, joten VAROVAISUUTTA ja SUURTA sellaista, ettei tule oikkareita pinnistä toiseen.
Kun rele on paikoillaan, virrat päällä, onko pinnissä 88d +12V? Tämä on bensapumpun ohjaus signaali. Entä kun starttaat, tuleeko sinne edes silloin +12V? Jos tulee, sinulla on vikaa siinä piuhassa joka menee pumpulle. Jos ei tule, vika lienee tässä kaksoisreleessä.
Helpolla et pääse, se on todettava. Mutta johtuen releen monimutkaisuudesta, täytyy ensin varmistaa että perusasiat (käyttöjännitteet ja "vetokelojen" jännitteet) on oikein ja kunnossa.
t: Timo
Comment
-
-
Ratkaisin jo ongelman ja kyseessä on tosiaan tuo 13-jalkainen rele. Alkuperäisellä releellä olisi ollut hintaa 160€ mutta onneksi löytyi tarvikerele joka on samanlainen ja hintaa "vain" 38€. Minulla olisi muuten nyt ylimääräinen bensapumppu (käytetty joka toimii)...Joten jos joku tarvii..Onkos sinulle Timo tullut jo se ajotietokoneen boxi?
Comment
-
-
Moikka,
Joo, tuli eilen. En ole ehtinyt testaamaan, koska hajosi autosta kytkin, eli auto odottamassa nosturille pääsyä.
Perkele, pitäisi jostain löytää manuaalivaihteisen vauhtipyörä (Motronic malli), muttei tunnu missään sellaista lojuvan. Saisi edes "lainaan", lähettäisin sen kevennettäväksi ja kitkapintojen hiontaa varten. Saisi sitten tilalle sen joka on paikoillaan. Korvausta vastaan tietenkin.
t: Timo
Comment
-
-
Ja ongelmat jatkuvat..Sain auton huollosta perjantaina ja tasan 5 käynnistystä auto toimi loistavasti eli noin 20km.Sitten pesin auton ja laitoin hienoon kuntoon (tarkoituksena lähteä reissuun). Kävin vaihtamassa vaatteet ja hyppäsin autoon tyytyväisenä. Käänsin virta-avainta. Auto kävi 10sek sammui ja taas sama homma. Bensaa ei tule!Sillä hetkellä otti "hieman" päähän. Missäs vika nyt on..?Rele on vaihdettu (tai huollossa niin sanoivat ja laskuttivat) mutta silti pumput eivät pyöri kun bensaa ei tule..APUA!
Comment
-
-
http://www.firstfives.org/faq/ljet/5..._schematic.PDF tuommoinen kaaviokuva osui kans silmään jos siitä on apua (tosin 528:sta).
Comment
-
-
Moi,
Toi Lekan schema oli hyvä, lue uudemman kerran myös minun ohjeeni ja selvitä onko vialla nyt joku muu paikka. Joku joka "polttaa" tuon releen.
Toi scema on "sikahyvä", helevetin selkeä ja helppolukuinen, tosin en tarkistanut onko siinä virheitä. Enpä huomannutkaan sitä kun kaivelin tuon artikkelin, samalta saitilta.
Virta bensapumpulle menee sulakkeen 1 kautta, pinnin 88y kautta sisään, pinnistä 88d ulos.
Releen vetokelalle tulee ohjaus pinniin 85, motronicin pinnin 28 kautta. Eli L-jetronic boxi maadoittaa ko. pinniä => pumppu on päällä vain ja ainoastaan kun tarvitaan, ei koko aikaa (kuten joskus luullaan).
Siinä pesuoperaatiossa saattoi jäädä kosteutta paikkaan jos toiseen. Eli kuivaa se konehuone kunnolla. Käy läpi myös liittimiä, josko vaikka hapettumia löytyisi. Tuossa scemassa ne liitoskohdat on merkitty kahdella päällekkäisellä natsalla ("alikersantti).
Tarkista myös se releen kanta, onko siellä joku liitos huona tahi hapettumia.
t: Timo
Comment
-
-
No juu tuo mun laittama schematic on todella selkeä kun äsken sitä tarkemmin katselin, ja tuo ei löytynyt tuolta "firstfives" saitilta vaan täältä
Comment
-
-
eBayssä olen nähnyt niitä kaupattavan halavalla. Jos yli 50€ maksaa, niin pitäisin kalliina. 50€ postikuluineen kuulostaa kohtuulliselta, siis eBayssä ( http://www.eBay.de ). Toki halvemmallakin voi saada (10 - 20€).
t: Timo
Comment
-
Comment