Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen vaihto: mitä kannattaa tehä samalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AssE
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 162
    • TRE

    Kytkimen vaihto: mitä kannattaa tehä samalla?

    Ensinnäkin kun kytkimen vaihtaa ni miten sen laatikon saa e34 m20b20 koneesta irti? Olisko jollain kuvia?

    Kun sen laatikon ottaa irti ni mitä kaikkee pitää irrotella ym ettei hajota siinä si mitään?

    Miten kauan menee projektissa?

    Ja mitäs kannattaa vaihtaa samalla? Vaihteisto öljyt? Kytkinnesteet? ....?
  • J.L
    Minimi-Jakke
    • Oct 2002
    • 846
    • .

    #2
    Re: Kytkimen vaihto: mitä kannattaa tehä samalla?

    Originally posted by AssE
    Ja mitäs kannattaa vaihtaa samalla? Vaihteisto öljyt? Kytkinnesteet? ....?
    Vaihdelootasta kannattaa ainakin vaihtaa etu- ja takapään stefat ja koneesta kampiakselin takapään stefa. Tietty vaihteistoöljytkin voi pistää uudet jos haluu, mut noi kytkinnesteet nyt voi vaihtaa milloin vaan muulloinkin.

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3
      Kannattaa varautua sitten homma voi olla aika vittumainen.

      Mulla oli tossa ainakin isoimmat pultit torx kannalla. Sama koko mikä menee kansipultteihin. Ja startin irrottaminen on myös tuskaa. Tilaa ei ole.. Paraimmillaan oli metri jatkovartta käytössä kun laatikon ylimpiä pultteja avas.

      Ihan ekas tietysti sylinteri irti, pakkivalon piuhan irti ja vaihekepin vivusto
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3064
        • Suomi

        #4
        Ehkä kuitenkin ensimmäisenä tulis mieleen kytkimen painelaakeri...
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • Diisel
          Bimmer Rookie
          • Nov 2002
          • 67
          • Pyhäjoki/Kokkola

          #5
          tein itse ton saman homman tuossa kuukaus sitten, ei tosiaankaan paha.

          Irroita:
          Sähköpiuhat, Akku miinus ja pakkivalon liitin
          Pakoputki
          Kardaanin suojapellit
          Kardaani
          Kytkin työsylinteri
          Vaihdekeppi, > Kannattaa uusia kaikki vivuston puslat,
          (ja samalla lyhentää itse keppi ja liikerata/vaihdeväli)
          Startti
          Vaihteisto
          Kytkin
          Stefat todellakin kannattaa uusia, ja painelaakeri luonnollisesti

          Tilaa E34 korissa on tähän operaatioon reilusti, itse moottorin kiinnikkeisiin ei tarvi koskea. Pultit on osin Torx kannalla ja osin aivan normaaleja.
          Työtä tietenkin helpottaa autonosturi tai reilun korkuiset auto pukit. Itselläni auto oli pukkien päällä ja laatikon sai hallitusti irroteltua ja asennettua takaisin pitkien trukki piikkien päällä
          525 tds, DieselPower

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Tarviiko todellakin ottaa irti startti? Omassa myllyssäni irroitin sen itsekin aina kun laatikon irroitin, kunnes huomasin että minkä helvetin vuoksi? Startti on ainakin M30 myllyissä kiinni lohkossa (kaksi pulttia), kytkinkopalle asti ne pultit ei mene missään vaiheessa.

            E23:ssa ei myöskään tarvitse irroittaa pakoputkeakaan, riittää kun keskikohdan kiinnikkeet löysää ja takapöntön pannan irroittaa niin löysälle kuin mahdollista => riittävästi tilaa jotta kardaanin saa irti. Tosin en muista miten E34:ssa pakoputkisto kiemurtelee, joten saattaa olla siinä tarpeen.

            Kytkinkopanpultit, lohkon ja kytkinkopan välissä on yleensä ne paskamaisimmat. Ei tahdo mahtua käsi mistään raosta. Ne yläpultit voit ottaa irti yläkautta. Jos ovat tiukassa, käytä lenkkiavainta (molemmissa päissä lenkki), pujota naru toisenpään läpi, 13mm avain paikoilleen (pidät sitä itse paikoillaan) ja kaveri vetää narusta. Lähtee helpommin ja jää tappelu niiden kanssa vähemmälle. Ne 13mm pultit voit ottaa kaikki pois, M10/M12 pultit jätä viimeiseksi => ei vaaraa että laatikko putoaa.

            Jos torx -pultteja, korvaa ne normaaleilla kuusikanta pulteilla, Ne torxit on joskus yksiä perkeleitä irroittaa.

            Muutoin lista oli asiallinen ja selkeä.

            Ja uusittavat osat: paineasetelma, kytkinlevy, silmälaakeri ja painelaakeri. Ne ainakin. Myös stefoja kannattaa harkita, jos näkyy vuotavan.

            t: Timo

            Comment

            • Diisel
              Bimmer Rookie
              • Nov 2002
              • 67
              • Pyhäjoki/Kokkola

              #7
              Kyllä se startin irroitus oli tarpeellinen ja putkiston ja kardaanin poisto toi helpottavaa lisätilaa.
              525 tds, DieselPower

              Comment

              • AssE
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 162
                • TRE

                #8
                Kiitoksia neuvoista... minkä kokonen se torx-pää niihin laatikon pultteihin on, jos kävis ostamassa ennen remonttiin lähtemistä

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Originally posted by AssE
                  Kiitoksia neuvoista... minkä kokonen se torx-pää niihin laatikon pultteihin on, jos kävis ostamassa ennen remonttiin lähtemistä
                  Muistaakseni koot 14 ja 10... paatani en pantiksi pista :P

                  Kay hakeen nuo tyokalut sellaiseen aikaan etta voit tarvittaessa samalle paivalle viela kayda vaihtaan niin ei ainakaan sen takia viivasty...

                  Tais olla niiden kantojen ulommaiset mitat (hylsyssa kolonpohjasta vastakkaisen kolon pohjaan) 9 ja 12,5mm mikali helpottaa liikkeessa oikeiden valintaa...

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #10
                    Asia joka jää melkein aina kytkimenvaihtajilta tekemättä on vauhtipyörän tason sorvaus. Eihän siihen toki ole tarvetta mikäli se on moitteeton mutta jos se on kulunu urille tai muuten epätasainen niin se on vähän sama kun laittas uudet jarrupalat pilalla oleville jarrulevyille. Uuteen kytkimeen kuluu samat urat.

                    Sorvaus ei ole kallista eikä niiden 19mm pulttien avaaminenkaan oikealla työkalulla ole sitä. Kiinnilaitettaessa ei kannata unohtaa kierrelukitetta ( Loctite 270)

                    Muutenhan tossa tuli kaikki oleellinen jo mainittuakin
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • AssE
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 162
                      • TRE

                      #11
                      Originally posted by Henski
                      Originally posted by AssE
                      Kiitoksia neuvoista... minkä kokonen se torx-pää niihin laatikon pultteihin on, jos kävis ostamassa ennen remonttiin lähtemistä
                      Muistaakseni koot 14 ja 10... paatani en pantiksi pista :P

                      Kay hakeen nuo tyokalut sellaiseen aikaan etta voit tarvittaessa samalle paivalle viela kayda vaihtaan niin ei ainakaan sen takia viivasty...

                      Tais olla niiden kantojen ulommaiset mitat (hylsyssa kolonpohjasta vastakkaisen kolon pohjaan) 9 ja 12,5mm mikali helpottaa liikkeessa oikeiden valintaa...
                      Tuli vaihdettua kytkin. Kiitoksia kaikille neuvoista! Tosiaan torx koot on noi 10 ja 14... homma ei ollu loppujen lopuks kovinkaan paha. Kaikki pultit lähti auki, tosin joihinkin pultteihin meni aikaa ihan ruhtinaallisesti. Aikaa kului 6h kaverin kanssa.
                      Itelläni oli levyssä ihan hyvin pintaa, mutta se oli vaan ihan öljystä kyllästyny. Oli päässy vaihteiston puolelta öljyä kytkimeen. stefa ei ollu vuotanu vaan se metalli juttu mikä on monella pikkupultilla kiinni... ei ollu joku laittanu tiiviste silikonia edellisellä kerralla.
                      Mut on nyt paljon kevyempi ja pehmeempi kytkin. Jopa vaimo kehui ja sano että kannattaa sijottaakin tällaseen, sen verta kivempi ajella .

                      Comment

                      • JPK
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2002
                        • 133
                        • Kajaani

                        #12
                        Lainaapa tätä threadia; Pitäisi koneistaa m20b25 koneen vauhtipyörän tasopinta, paljonko korkeammalle kytkinlevyn kohta kannattaa jättää muusta pinnasta?

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16464
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by JPK View Post
                          Lainaapa tätä threadia; Pitäisi koneistaa m20b25 koneen vauhtipyörän tasopinta, paljonko korkeammalle kytkinlevyn kohta kannattaa jättää muusta pinnasta?
                          Saman verran kuin vakiona, varsinkin vakio-osilla ja race-palikoilla taitaa tulla tiedot mukana jos arvo poikkeaa vakiosta.

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #14
                            Kaivetaan vanha aihe esille. E34 525:ssa (m20b20) luistaa ja ravistaa kytkin, joten nyt talviseisokin aikana olisi vaihto aiheellinen.

                            Käytössä on:
                            a) talli, jossa auto voi seistä pidempään (on isoja pukkeja,tunkkeja jne)
                            b) lämmin halli, jossa pyöristä nostava saksinostin kahdella keventimellä

                            Tilassa b auto voi seistä korkeintaan viikonlopun, ja jos menee enemmän aikaa, niin on hinattava pois hallista.

                            Tässä nyt vain mietin, että tuoko nostin niin paljoa etua, että kannattaa lähteä kiirehtimään? Tarkoituksena siis vaihtaa kytkinpaketti, vaihteiston molemmat stefat ja kampuran takapään stefa. Jos vaikka joutuukin koneistamaan vauhtipyörän, niin menee tilassa b vaikeaksi.

                            Onko muilla ollut vaikeuksia kardaanin pulttien irroittamisen kanssa (vaihdelaatikon päästä)? Vaihtaessani vaihdekepin puslat en saanut kaikkia pultteja auki, ei sitten millään. Vaihteiston puolelle ei mahdu hylsyä, piippulenkkiä tai tavallista lenkkiä siten, ettei se lipsuisi. Voi olla, että katkaiseminen on ainoa vaihtoehto, joten mitähän kokoa mahtaa pultit olla eli minkälaisia pitäisi varata matkaan?

                            Pakoputkisto ilmeisesti täytyy irroittaa pakosarjojen päästä alkaen?
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Make H.
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1278
                              • Kokkola

                              #15
                              Originally posted by osilpi View Post
                              Kaivetaan vanha aihe esille. E34 525:ssa (m20b20) luistaa ja ravistaa kytkin, joten nyt talviseisokin aikana olisi vaihto aiheellinen.

                              Käytössä on:
                              a) talli, jossa auto voi seistä pidempään (on isoja pukkeja,tunkkeja jne)
                              b) lämmin halli, jossa pyöristä nostava saksinostin kahdella keventimellä

                              Tilassa b auto voi seistä korkeintaan viikonlopun, ja jos menee enemmän aikaa, niin on hinattava pois hallista.

                              Tässä nyt vain mietin, että tuoko nostin niin paljoa etua, että kannattaa lähteä kiirehtimään? Tarkoituksena siis vaihtaa kytkinpaketti, vaihteiston molemmat stefat ja kampuran takapään stefa. Jos vaikka joutuukin koneistamaan vauhtipyörän, niin menee tilassa b vaikeaksi.

                              Onko muilla ollut vaikeuksia kardaanin pulttien irroittamisen kanssa (vaihdelaatikon päästä)? Vaihtaessani vaihdekepin puslat en saanut kaikkia pultteja auki, ei sitten millään. Vaihteiston puolelle ei mahdu hylsyä, piippulenkkiä tai tavallista lenkkiä siten, ettei se lipsuisi. Voi olla, että katkaiseminen on ainoa vaihtoehto, joten mitähän kokoa mahtaa pultit olla eli minkälaisia pitäisi varata matkaan?

                              Pakoputkisto ilmeisesti täytyy irroittaa pakosarjojen päästä alkaen?

                              Riippuu ihan tekijästä, ite ottasin tallin, jossa auton on varaa seistä pitempäänkin. Ja tuohon kardaanin pulttien avaamiseen auttaa jos saat pyöräytettyä kardaania jossain vaihees et saa pultin-/mutterinkannat paremmin käsille. Eli pitäs silleen nostaa auto silleen et saa tarvittaes takarenkaan/renkaat ilmaan. Semmosesta "taitetusta" lenkki-avaimesta voi olla myös hyötyä noitten pulttien avaamises, eli semmonen mikä on semmonen lenkuran näkönen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎