Announcement

Collapse
No announcement yet.

...mitä vielä on jäänyt tekemättä..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huru-ukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 4052
    • Inkoo/Portimao

    ...mitä vielä on jäänyt tekemättä..?

    Kyllä jaksaa täristää..! On vaihdettu alapallo,jarrulevy,tukivarren takahela,rengas(vanne&kumi),mutta jaksaa puistattaa jarrutettaessa - edelleen???
    Kyseessähän on E36/325i sedan vm.-94!
    Aina jokaisen toimenpiteen jälkeen on jo ehtinyt luulla,että "ohi on - trallallaa" - ja kauppaan hakeen itselle ja kissoille "siksit"...mutta: eipä pääse korkkaamiseen asti(paitsi kissat),nimittäin viimeistään liikenteen (80/100/120) vauhdista hiljentäessä alkaa jutista ratti....?

    Vaihdan huomenna toisen renkaiston alle,mutta tuskin sekään poistaa "fibraa"?

    Muulloin kuin jarrutettaessa ei tärinää ole...ja kaupunkiajossa ei hiljaisessa vauhdissa tunnu vielä mitään,mutta annas olla,kun pääsee ulosmenoväylille...alkaa meinaan !
    Jotenkin tuntuu ,että kun kääntää ratista jarrutettaessa ,jotain on irti - niin selkeästi liike
    "lepsauttaa" rattia sivuille...

    huru harmittelee ja anoo valistusta
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    #2
    eipä tuonne enää jää kuin raidetanko ja pyöränlaakeri oikeastaan aiheuttamaan? nuo siis ite tarkistaisin.
    F31 320d LCI

    Comment

    • j328
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 310
      • Vantaa

      #3
      Re: ...mitä vielä on jäänyt tekemättä..?

      Originally posted by huru-ukko
      Kyllä jaksaa täristää..! On vaihdettu alapallo,jarrulevy,tukivarren takahela,rengas(vanne&kumi),mutta jaksaa puistattaa jarrutettaessa - edelleen???
      Kyseessähän on E36/325i sedan vm.-94!
      Aina jokaisen toimenpiteen jälkeen on jo ehtinyt luulla,että "ohi on - trallallaa" - ja kauppaan hakeen itselle ja kissoille "siksit"...mutta: eipä pääse korkkaamiseen asti(paitsi kissat),nimittäin viimeistään liikenteen (80/100/120) vauhdista hiljentäessä alkaa jutista ratti....?

      Vaihdan huomenna toisen renkaiston alle,mutta tuskin sekään poistaa "fibraa"?

      Muulloin kuin jarrutettaessa ei tärinää ole...ja kaupunkiajossa ei hiljaisessa vauhdissa tunnu vielä mitään,mutta annas olla,kun pääsee ulosmenoväylille...alkaa meinaan !
      Jotenkin tuntuu ,että kun kääntää ratista jarrutettaessa ,jotain on irti - niin selkeästi liike
      "lepsauttaa" rattia sivuille...

      huru harmittelee ja anoo valistusta

      Jarrupalat olet varmaan jo vaihtanut? Iskunvaimennin, iskarin yläpään laakeri, jarrusatula...

      Itse lähtisin hakemaan vikaa iskarista. Ei varmaan tarvi olla paljoa välystä niin rupee värisemään mutta voi se jostain muustakin johtua eli pelkkä arvaus! :roll: :roll:

      Comment

      • Pluto
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1860
        • Raisio

        #4
        Mitkä jarrupalat sulla on? Itsellä jotkut ebc:t ja alko täristää jos painaa jarrua ihan pikkusen suurilla nopeuksilla, kunnolla jarrutettaessa ei tärinää ole.
        BMW F32 435d

        Comment

        • ämmäläinen
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 203
          • lahti

          #5
          mulla ainakin auttoi kun vaihtoi kunnon jarrulevyt ja putsasi piikkilaikalla sen pinnan navasta mitä vasten jarru levy tulee!kannattaa myös tarkistuttaa renkaitten tasapainoitus,bemut tunnetusti helvetin tarkkoja jo kymmenen gramman heitto tuntuu!!!

          Comment

          • huru-ukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 4052
            • Inkoo/Portimao

            #6
            ...silmukka ongelman ympärillä kiristyy - hyvä!

            Kun seurailin aikaisempia aihepiirin keskusteluja,huomasin,etten ole tarkemmin syynännyt jarrusatuloita tai -paloja! Palat ovat kuitenkin uudehkot ja satula on kunnolla kiinni (se seiskamillinen kuusiohylsy ei ole joka pakissa ja epäilin satulan löysyyttä jossakin vaiheessa...)!
            - Toi viimeinen toteamus oireista oli nappiin osuva: nimenomaan jarruhipelointi ( 8) ) reippaassa vauhdissa tärisyttää reilusti,mutta raaka polkaisu ei!
            Olisi tosiaan kiva löytää "nappisyy" , olisi ainakin taas yhden ongelmasektorin ennakkotapaus - eikä jokaisen tarvitsisi käydä läpi kaikkia nippeleitä oikean vian paikallistamiseksi!
            Ja oikeastaan noudatan tässä vanhaa periaatettani: autohan on ollut jo pitempään myynnissä,enkä aio tyrkätä kenenkään syliin ongelmia -tarkoitus on korjata auto kaikilta niiltä osin,jossa se korjausta kaipaa!
            Vika tuli aivan viime metreillä,enkä pääse irti ajatuksesta,ennenkuin auto on OK!

            PS:Muuten - vasen takaiskari on tirskahtanut(paljastui pukilla,kun alapalloa vaihdettiin...),mutta etuset on OK!
            Ja tökkään taakse uudet Bilsteinit,kunhan saapuvat Saksasta...

            Tuolla Tapiolan Essolla oli puhetta myös noista 50%:sta kitkoista,jotka autossa on alla : nehän mahtavat lämmetä kesäkeleillä ja siten "mutruilla",mutta kai se tuntuisi muulloinkin kuin jarrutellessa?

            huru

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Olisiko ne jarrusatuloiden ohjuritapit väljät tai kierot/pois linjasta? Useinhan em.ongelmissa vaihdellaan levyjä ja manataan edelliset helv..iin, kunnes seuraavat kiilloittuu ja "kierotlevyt" ongelma palaa.

              Comment

              • petteriu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1164
                • Pori

                #8
                Re: ...silmukka ongelman ympärillä kiristyy - hyvä!

                Originally posted by huru-ukko
                ...enkä aio tyrkätä kenenkään syliin ongelmia -tarkoitus on korjata auto kaikilta niiltä osin,jossa se korjausta kaipaa!
                :roll:

                Hmm... deja vu ? Tämä periaate koskee siis myymiäsi autoja, ei niinkään vanteita.

                Petteri
                BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                Comment

                • huru-ukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 4052
                  • Inkoo/Portimao

                  #9
                  ...petteriu:lle...

                  Niin,kyllä ymmärrän närästyksesi - koskien niitä Schnitzer-vanteita! Vaikea minun oli niiden virheettömyyttä/virheellisyyttä paketissa todeta - vain jo vanhoilla silmillä katsellen ja käännellen! Ne olivat "Saksan lahja Suomelle",mutta silti - harvoin hekään tahallaan käytettyjä tavaroita myyvät virheettöminä,jos ne eivät sitä ole!
                  Mutta kiva,kun jaksat pitää asiaa lämpimänä...Ja pysyn edelleenkin kannassani: teko ei ollut tahallinen :!: ! Eikä kai hinta/laatusuhdekaan sulle ihan järisyttävän epäoikeudenmukainen ollut?

                  huru-ukko

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Olisiko ne jarrusatuloiden ohjuritapit väljät tai kierot/pois linjasta? Useinhan em.ongelmissa vaihdellaan levyjä ja manataan edelliset helv..iin, kunnes seuraavat kiilloittuu ja "kierotlevyt" ongelma palaa.
                    ...ja riippuen tietysti autosta, myös tuo tuikitavallinen asia, eli satuloiden männät ovat joskus jumissa. Eivät välttämättä ihan tönkkönä, mutta takertelevat, eivätkä sen vuoksi toimi niinkuin pitäisi.
                    Useammatkin jarrut tullu herkisteltyä, kun kylän pojat tuovat autojaan jarruremonttiin muka kierojen levyjen takia.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Tapani K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 423
                      • Tampere

                      #11
                      Lainataas topikkia kun ei viittissa samasta asiasta uuttakaan aloittaa.

                      Eli mulla on samaa ongelmaa tossa e28:ssa,välillä hakkaa 100-80 jarrutuksessa niin perkeleesti ja välillä taas ei.Ratissa tuntuu toisinaan ehkä hienoinen värinä normaalisti ajettaessa,mutta toi rankempi vapina tuntuu vain jarruttaessa ja vain välillä 100-80,muuten ei mitään ongelmaa.Autoon on viimeisen puolentoista vuoden aikana uusittu etupään osia nin,että vaihtamatta on enään pyöränlaakerit ja iskarin yläpään kumit.Renkaat on myös tasapainoitettu.

                      Toi vapina vaivas viime syksynäkin,mutta se hävis kun autoon vaihdettiin katsastusmiehen kehoituksesta apusimpukanhela,alatukivarret ja kaikki raidetangot.Noin kuukausi sitten vapina palasi takaisin,missä voi olla vika?Jarrulevyt kierot?Vai voisiko ongelma johtua jarrusatuloista ja niiden osista niinkuin Hemi mainitsi...niille kun ei mun tietääkseni ole tehty mitään.

                      Kaikki neuvot vapinan poistamisesta otetaan kiitollisuudella vastaan :wink:

                      Comment

                      • huru-ukko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 4052
                        • Inkoo/Portimao

                        #12
                        ...toiveikkuus/fyffet alkavat loppua...

                        Nyt on sitten alla uudet renkaat ja vanteet -ei apua! Vaikka vapina tuntuu tulevan kuskin puolelta,pitäisi ilmeisesti järkevyyssyistä kunnostaa vänkärin puolen vastaavat osat myöskin,vaikka ne vaikuttavat olevan kunnossa!
                        Raidetanko/-tangot on vielä vaihtamatta ja jotenkin nyt vaikuttaa,että pyörä ikäänkuin kiemurtelee noiden jarrutusten yhteydessä,varsinkin,jos samanaikaisesti on kääntymässä...jotain hervottomuutta se lähinnä on!
                        Illalla vaihdan satulan tapit,mutta se tuskin auttaa...

                        huru-uuko

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Oliskohan se "nappisyy" ne satulat. Mäntä jumii tahi muuta sellaista.

                          Sinuna ostaisin sen korjausarjan, purkaisin satulat, putsaisin männät vimoen päälle, ja luonnollisesti myös sen itse satulan. Ja sitten uusilla tiivisteillä kasaus. Itse olen havainnut että n. 3-5 vuotta on oletusikä ilman ongelmia. Sitten taas sama uusiksi.

                          Ne suojakumit kun menee rikki, kaikki paska, kura ja RUOSTE pääsee sinne muhimaan. Mantä liikkuu tiettyyn rajaan asti. Mutta kun laitat uudet palat, painat sen männät alas, painat samalla sen paskaisen/syöpyneen kohdan O-renkaan kohdalle => mäntäpä ei liikukaan niin vapaasti kuin pitäisi, se on "puolijumissa".

                          t: Timo

                          Comment

                          • Tapani K.
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 423
                            • Tampere

                            #14
                            Aiheuttaako jumittavat satulat tuota hakkaamista/vapinaa?Tänään omalla ajaessani jarrutuksen jälkeen ratti alkoi vapisemaan,painoin uudelleen jarrua ja vapina hävisi :?: Missä vika?

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #15
                              Re: ...mitä vielä on jäänyt tekemättä..?

                              Originally posted by huru-ukko
                              Kyllä jaksaa täristää..! On vaihdettu alapallo,jarrulevy,tukivarren takahela,rengas(vanne&kumi),mutta jaksaa puistattaa jarrutettaessa - edelleen???
                              Kyseessähän on E36/325i sedan vm.-94!
                              Aina jokaisen toimenpiteen jälkeen on jo ehtinyt luulla,että "ohi on - trallallaa" - ja kauppaan hakeen itselle ja kissoille "siksit"...mutta: eipä pääse korkkaamiseen asti(paitsi kissat),nimittäin viimeistään liikenteen (80/100/120) vauhdista hiljentäessä alkaa jutista ratti....?

                              Vaihdan huomenna toisen renkaiston alle,mutta tuskin sekään poistaa "fibraa"?

                              Muulloin kuin jarrutettaessa ei tärinää ole...ja kaupunkiajossa ei hiljaisessa vauhdissa tunnu vielä mitään,mutta annas olla,kun pääsee ulosmenoväylille...alkaa meinaan !
                              Jotenkin tuntuu ,että kun kääntää ratista jarrutettaessa ,jotain on irti - niin selkeästi liike
                              "lepsauttaa" rattia sivuille...

                              huru harmittelee ja anoo valistusta
                              E36:sissä kuutoskoneisissa etualatukivarren takahela muutettiin tehtaalla aikalailla tuotannon alkuvaiheessa vahvemmaksi kuin neloskoneissa, juuri jarrutustärinän vuoksi.

                              Kuitenkin moni liike myy E36:seen vain yhdenlaista kumipuslaa.

                              Herää kysymys, ettei sinulle vain ole myyty liian pehmeetä puslaa, esimerkiksi 316i:n puslaa tai sitten jotain vanhaa varastoa vuodelta -92?!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎