Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian raakaa pakkasnestettä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    Liian raakaa pakkasnestettä?

    Mittasivat että -50 kestää pakkasneste? Onko tämä liian raakaa? Jos on, niin millä tavalla konkreettisesti?
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • veltsu84
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 258
    • kajaani

    #2
    Ihan hyvä tuo oikeestaan on..

    Comment

    • x-men
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 162
      • .....

      #3
      ihan puhdas vesihän se kaikista parhaiten jäähdyttää, mutta eipä tuolla ole tavan menossa mitään merkitystä vaikka onkin pakkasnestettä -50 asti.
      E34 535 -91

      ex.
      E28 520 -84

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Originally posted by Alfredson View Post
        Mittasivat että -50 kestää pakkasneste? Onko tämä liian raakaa? Jos on, niin millä tavalla konkreettisesti?
        Itse asiassa hauska kysymys, koska jos pakkasneste on liian raakaa, laskee jäätymispiste, tosin 100% glykolillakin se taisi olla -20 luokkaa...

        Jos jäätymispiste on jotain -40 ja -50 väliltä, ei se voi mitenkään olla liian raakaa.

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #5
          Joskus joku vanha mekaanikko väitti, että liian "raaka" neste saattaa aiheuttaa laitteiden rikkoutumisia ja vuotoja. En tiedä onko väitteellä mitään perää. Itse olen tähdännyt nesteet sinne -35 tasolle. Ainakin etelässä tuo riittää varsin mainiosti.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Juhutti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 633
            • Tampere

            #6
            Ja elä ruikkaa tuota lasille ennenkun sinilakit puhalluttaa. Voi tulla ylläreitä!
            Skoda.

            ex.
            e63 645ci
            e38 730iA
            e36 325i

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by Juhutti View Post
              Ja elä ruikkaa tuota lasille ennenkun sinilakit puhalluttaa. Voi tulla ylläreitä!
              Pestäänkö tojotassa lasit glykolilla?
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Juhutti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 633
                • Tampere

                #8
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Pestäänkö tojotassa lasit glykolilla?
                Oho sori lukasin ohi aiheen. Just luin Moottori-lehdestä tuulilasin pesunesteen aiheuttamista mittarivirheistä. Ehkei se nyt sit tähän liittynyt. Pahoittelut!
                Skoda.

                ex.
                e63 645ci
                e38 730iA
                e36 325i

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by Juhutti View Post
                  Oho sori lukasin ohi aiheen. Just luin Moottori-lehdestä tuulilasin pesunesteen aiheuttamista mittarivirheistä. Ehkei se nyt sit tähän liittynyt. Pahoittelut!
                  Ei tää niin vakaavaa ole
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Tästä tuli mieleen, kun kaveri laitto pimeessä tallissa pissapojan säiliöön karavaanarisisävessan huuhteluainetta. Pesi hyvin, mutta lasin tiivisteet suli ja tais ne pyyhkimetkin vähän pehmentyä
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Liian tuhti eväs ei jaksa jäähdyttää. Ainakin omakohtaisen kokemuksen mukaan s14 kone meinasi nostellä lämpöjä pakkasessakin kun oli liian jyrkkää evästä. Vedellä lantraamalla hävisi lämpöongelmat en meinannu sillon uskoa, mutta niin vain oli.
                      ...

                      Comment

                      • Ravermeister
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1508
                        • Melkeen Turkkuses

                        #12
                        Niin noh, meneehän toi ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna noin. Glykoli kun on aika tahmealiikkeistä raakana, niin eihän se siellä jäähdytysjärjestelmässä kierrä niin nätisti kuin veteen lantrattuna...
                        -Turku Connection-
                        HDJ80 4.2TD
                        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Originally posted by Ravermeister View Post
                          Glykoli kun on aika tahmealiikkeistä raakana, niin eihän se siellä jäähdytysjärjestelmässä kierrä niin nätisti kuin veteen lantrattuna...
                          Ominaislämpökapasiteetti vaikuttanee vielä enemmän kuin viskositeetti. Raa-alla glykolilla tuo on lähes puolta pienempi kuin puhtaalla vedellä. Ja jos väliaine ei siirrä lämpöä pois, moottori ei jäähdy.

                          Toki ihan normilitkuillakin saa vesipumpun kavitoimaan, jos kierrättää paljon yli speksin, muuttamatta välityksiä. Mutta se on taas toinen juttu se...
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Jupex
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 41
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Näin mäkin olen käsittänyt, että se on tuo ominaislämpökapasiteetti, joka ratkaisee. Vesi siis sitoo lämpöä tehokkaammin kuin raaka tavara.

                            Mikä tuota tuo kavitointi oikein on? Oon kuullu siitä puhuttavan monissakin yhteyksissä, mutta jääny vielä askarruttamaan mitä se tarkottaa.

                            Ainakin veneiden moottoreiden potkurit voi kavitoida ja kaikin tavoin sitä yritetään jo suunnittelussa välttää. Syökö/rasittaako se potkurin siivekkeitä vai hä? Eikö siellä synny jotku hullun kovat paine-erot, vai mistä se johtu? :think
                            E30 316
                            E30 320i
                            E30 316i
                            E34 520iA
                            E34 525tds touring
                            E39 530i touring individual
                            E34 M5 3.6

                            Comment

                            • TFV
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 3080
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Mikä tuota tuo kavitointi oikein on? Oon kuullu siitä puhuttavan monissakin yhteyksissä, mutta jääny vielä askarruttamaan mitä se tarkottaa.

                              Sutimistahan se. Piimerissäkin joskus takafillarit kavitoi
                              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎