Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maakaasut autoon ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Jalo-
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 24
    • Tampere

    Maakaasut autoon ?

    Eli törmäsin vähän aikaa sitten tämmöisen keskusteluun->www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529 ja kiinnostus auton "maakaasuttamiseen" heräsi. Jenkit on näitä autoja kait maakaasuttanut mutta oikein mitään en googlella saanut irti. Suomessa tuota kamaa saa siis ainakin tampereelta ja hesasta hintaan 60-70c/kg ja kulutus pysyy kuulopuheiden mukaan lähes samana. Maakaasu auto ei maksa mitään erillisveroa joten halpaa kyytiä olisi kait luvassa . Asiallista keskustelua aiheesta kiitos!
  • TuPe
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 14
    • Vaasa

    #2
    Henkilökohtaisesti käy ruotsalaisia vähän kateeksi e85 johdosta ihan paremman virityspopotentiaalin johdosta. Suomen päättäjät vaan pelkäävät viljan hinnannousua jos etanolia ruvettaisiin käyttämään polttoaineena. Mutta kyllähän tuo kaasukin nyt taloudellisesti olisi kannattavaa asentaa autoon ei vaan pysty perustelemaan kasvavalla teholla niinkuin etanolin kohdalla.

    Kaasun puristuskestävyys on bensaa parempi, mutta vastaavasti lämpöarvo huonompi eli mahdollista saada sama teho kaasulla kuin bensalla kunhan vaan hieman nostaa ahtoja/puristuksia.

    Käytännössä kaasua menee jonkinverran bensaa enemmän, mutta 1500-2000e asennuskustannukset tulvat jokatapauksessa kohtuunopasti takaisin. Tankkausasemia vaan lisää niin eiköhän ihmiset rupea heräämään ja vaihtamaan kaasuun bensanhinnan jatkuvasti noustessa. Nykyään kaasuautoja suomessa muistaakseni n250kpl.

    Tee-se-itse kittejä ei vielä ilmeisesti ole markkinoilla??? (Ainakaan suomessa)
    Maserati -02
    Possu 951 2jz projekti

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2509
      • Länsirannikko

      #3
      Originally posted by TuPe View Post
      Tee-se-itse kittejä ei vielä ilmeisesti ole markkinoilla??? (Ainakaan suomessa)
      Englannissahan nuo ovat törkeän yleisiä. Juttua on tullut televisiostakin, muistaakseni ainakin Fifth Gearissa ja "Kaarakaksikossa." Siellä päin saa ilmeisesti valtion tukeakin asennukseen ja helpotusta auton käyttömaksuihin, kun on niin paljon benzziiniä ympäristöystävällisempää...

      OT: Omaan poikkeuslupahakakemukseen kehottivat paikallisella konttorilla korostamaan tekniikan katillisuutta. Menee kuulemma kuin kuumille kiville, vaikka hiukan epäilenkin, että "ympäristöystävällinen" 5.0l V12 saa AKE:ssa aikaan vain hyvät naurut.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • Rockwell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 1713
        • Helsinki

        #4
        Älkäähän sekoittako LPG:tä (nestekaasua) CNG:hen (maakaasuun).

        Itse kävin hakemassa 316g:n viime viikonloppuna Tukholmasta, iso kiitos nimimerkille jopeh. Olisikohan ensimmäinen maakaasu BMW Suomessa? Viikon verran on tullut nyt kaasuteltua.

        Kaasun hintahan 1,03€/kg, bensiinin litrahinnaksi muutettuna se on 0,66€. Ensimmäisen kaasutankillisen keskikulutus oli 5,69. Kaasu tankattiin Ruotsissa ja se oli luultavasti biokaasua. Maakaasulla kulutus luultavasti pienempi.

        Hyvä sivusto on www.gibgas.de.
        Last edited by Rockwell; 06-03-2008, 20:57.
        BMW F31 330d M-Sport -13
        ex. BMW F21 116i -13
        ex. BMW 540i(g) Touring -01
        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
        ex. BMW 316g -99
        ex. BMW M5 Touring -92
        ex. BMW 535i -91
        ex. BMW M5 -91
        ex. BMW 325i Touring -90

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2509
          • Länsirannikko

          #5
          Originally posted by Rockwell View Post
          Älkäähän sekoittako LPG:tä (nestekaasua) CNG:hen (maakaasuun).
          Ähh, my bad. Hyvä kun korjasit.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • -Jalo-
            Bimmer Rookie
            • May 2007
            • 24
            • Tampere

            #6
            Ihmetyttää ettei esim ebay.de antanut hakusanalle CNG oikeen mitään järkevää... Muutenkin ns oma tekoisista seteistä ei oikein tunnu löytyvän tietoa vai olenko vain käsi ? Käytettyjä vehkeitä kyllä löytyy esim virosta.
            Eli mitä tommonen cng setti tarvitsee toimiakseen ? Ainakin kaasutankki,
            säädettävä ruisku, erinlaiset suuttimet ?
            Käsittääkseni lähipäivina suomessa avautuu joku firma joka tekee kys konvertaatioita olikose nyt kouvolassa.

            Niin ja Rokwellin sivu ei oikein sano mulle mitään kun toi saksa taittuu vähän huonosti :/
            Last edited by -Jalo-; 23-03-2008, 20:10.

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Kiinnostava homma kyllä kaiken kaikkiaan, mitä maailmalta googletti niin muilla mailla noita on aika tehokkaitakin koneita väännetty kaasukäytölle, kuten myös se ralliauto täällä suomessakin?

              Olipa paha aukko sivistyksessä, kun en edes TIENNYT että tosta espoostakin saa kaasua tankkiinsa ihan normaalilta "kylmäasemalta"
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • Rossifumi
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1030
                • Hamina

                #8
                Taitaa noiden kittien puute johtua siitä, etä taitaa vaatia luvat noiden maakaasu laitteistojen asennus ja Suomessa niitä ei tietääkseni ole kenelläkään.
                Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                Comment

                • crybaby
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 78
                  • Kemi

                  #9
                  Pikkasen OT,mull on itell 316i -92vm bemu nii uskaltaako siin sit käyttää tota e85 ?
                  Helppo ois hakee itell ku ei oo ruottin rajalle paljoo matkaa.

                  Comment

                  • full
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1211
                    • Tampere

                    #10
                    onkohan nämä kipot nyt sellasia mitä haetaan.. melko halpaa kyllä notta menisin heti hakemaan jos ois rahnaa

                    BMW M535iA -86
                    Volvo V90 -18

                    Comment

                    • Rossifumi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1030
                      • Hamina

                      #11
                      Originally posted by full View Post
                      onkohan nämä kipot nyt sellasia mitä haetaan.. melko halpaa kyllä notta menisin heti hakemaan jos ois rahnaa

                      http://www.blocket.se/li?ca=6_s&th=1...&w=3&aws=&awe=
                      Kyllä nuo g BMW:t on mun mielestä kaikki nimenomaan maakaasuvehkeitä eikä nestekaasu eli kelpaavat hyvin.

                      Itsekkin voisin hommata jos saisi edes jotenkin säällisellä koneella mutta ei oikeen tuo nelonen sovi minun makuun. Eikä kyllä tuo compact korikaan.
                      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                      Comment

                      • -Jalo-
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 24
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by crybaby View Post
                        Pikkasen OT,mull on itell 316i -92vm bemu nii uskaltaako siin sit käyttää tota e85 ?
                        Helppo ois hakee itell ku ei oo ruottin rajalle paljoo matkaa.
                        Mutulla sanoisin että tosta ainakin rangaistaan samalla tavalla kun polttoöljyllä ajamisesta. Tosin kukanoita tarkkailee
                        Etanoli myös haperruttaa kumiosia.

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #13
                          Jussireissu polttoainevertailuna 240km keskilulutus bensana laskien 4,7l/100km - E28 528i!
                          Reissu kustansi 14,57€ kaasuna (3,8l bensana), mutta käynnistysbensat + kaasuvero, omahuolto ja rengaskulut laskien yht. 17,70€!
                          (Perhe mukana ja cruisailtiin Jussiyötä ja tullessa jonoja eli nopeudet pieniä, normi +40%.)

                          Väitetään bio-/maakaasun ja käyttövoimaveron nousseen, mutta kun bensa ja diesel ovat nousseet myös - ja vielä enemmän (miten on mahdollista Suomessa 1,70€ ja Egyptissä 0,33€)!

                          ----
                          Taustatietoja:
                          3v takana ja 9kk maksoi hintansa 3200€ takaisin eli joka kuukausi jää 280€ ajollani 35tkm/v!
                          Työmatkavertailu kimppa huomioiden 2,4€ nyt | 12,5€ junalla /päivä!
                          Eco auto 2,8lkone/8,3s/100km/28v arvo ei putoa.

                          Mikä on itsehuollettavan vanhan biokaasu BMW:n ekologinen jalanjälki?
                          Aika lähellä 0, ei CO-päästöjä ja energiaa ja työtä kuluu lähes pelkästään minulta.
                          Uusiakin Varaosia joskus, paljolti kierrätettyjä (varastossa 1,5 E28 osina), viranomaisten katsastus ym. työ vaaditaan kuten kaikkiin, mutta minähän ne maksan työlläni ja Tuntuu rahastukselta!
                          Mitään UUSIEN AUTOJEN valmistuksesta aiheutuvia energiakuluja ei E28 aiheuta, samoin maahantuonnista ja huollosta aiheutuvat yhteiskuntamme resurssikulut puuttuvat. Nykykäyttiksen jälkeen ruosteeton 139tkm odottaa maakaasukonversiota.
                          Odotuskm:t yht. 600tkm ~ 20v!

                          PS. Ai niin - lisänä harraste E28 M5.
                          Last edited by tsbmw; 14-07-2012, 20:29.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Suurin ongelma vaan tahtoo tuossa maakaasussa olla se, että taitaa Pirkanmaallakin olla vain yksi jakeluasema ja se sijaitsee Tampereen Nekalassa. Jos sattuu asumaan yhtään kauempana asemasta, ei maakaasulla oikein voi ajaa. Ja luonnollisesti kun verkosto laajenee, tulee myös verottaja perässä ja sitten on sekin halpa huvi menetetty. Tästä huolimatta varmaan itsekin vakavissani harkitsisin maakaasun käyttöönottoa, jos kaasua saisi järkevän matkan päästä, koska vielä tällä hetkellä ajaminen sillä olisi kannattavaa, ennen kuin se polttoainemuotona yleistyy.

                            Yksi asia minua kuitenkin ihmetyttää ja se on, miksi Suomessa ei saa ajaa nestekaasulla? Saksassa ja Englannissa on kohtuullisen yleistä, että ajetaan nestekaasulla, mutta täällä verottajan luvatussa maassa siitä rangaistaan samassa mittakaavassa kuin polttoöljyllä ajamisesta. Käsittääkseni nestekaasu on kuitenkin bensaa ympäristöystävällisempää ja ympäristöystävällisyyttähän on koko ajan liikenteen verotuksessa korostettu. Kaksinaamaista toimintaa mielestäni.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎