Announcement

Collapse
No announcement yet.

540-99 rytkyttää ja ääntelee.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    540-99 rytkyttää ja ääntelee.

    540iA -99 käynnistyy mutta sen jälkeen kun kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille, kone käy karkeasti rytkytellen. Kaasun polkaisu normalisoi tilanteen ainakin yleensä.

    Paikallinen autosähköliike luki moottorista vikakoodina jollain ohjelmalla muutaman pytyn hutilyöntejä mutta minä en saanut mitään vikakoodeja aikaan niiden nollaamisen jälkeen vaikka rytkyttelyn sai helposti esille. Kun rytkytys alkaa, sylinterikohtaiset adaptaatioarvot pomppaavat ylös. Latausarvo tippuu 12 pintaan mutta se saattaa johtua kierroksista, jotka myöskin tippuvat.

    Mikäs vikana?
    ---
  • juu-das
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 756
    • Kuopio

    #2
    puola(t)?

    niistä ei ainakaan erikseen vikakoodeja tule..

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Vai se perinteinen Veekasiongelma eli huohotinventtiilin kalvo päreinä = imuvuoto?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        No nyt on isompia vikoja..

        Juu, tämä 540 oli vielä keskiviikkoiltana sellainen että rytkyttely alkoi tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla auto toimi. Sittemmin konehuoneesta alkoi kuulua ulahduksia (hetkittäin korkeahko mouruaminen/ujellus). Lopulta auto ei enää käynyt muuten kuin kaasu pohjassa ja silloinkin vain noin 1000 rpm ja erittäin vaikeasti.

        Moottorinohjausyksikön liittimet olivat pahasti hapettuneet ja niiden putsauksessa ja hiomisessa menikin aikaa toiveikkaana.. Olen melko varma että ko. liittimet eivät saaneet kunnollista kontaktia ennen remppaa, koska osa oli kunnolla vihreän hapettuman peitossa ja niiden puhdistamisen jälkeen vika muuttui hieman, ei enää tule vikakoodia "DME internal error".

        Vikakoodeina tulee sekä sammuttaessa että käynnistäessä seuraavaa:
        136 Test emergency air position
        wdknlp 15,69%
        Setpoint DK-angle at NLP-position 15,68% DK
        Error currently available
        Error tested
        Test emergency air position faulty current
        Test emergency air position faulty initial
        E-flag debounce
        CARB debounce

        134 Test lower at stop
        Voltage DK-potentiometer 1 0,82 V
        udkp1a_u 0,04 V
        Error currently available
        Error tested
        Test lower at stop faulty current
        Test lower at stop faulty initial
        E-flag debounce
        CARB debounce

        Nämä estävät auto käymästä, eli auto sammuu heti käynnistyttyään. Jos pitää testerin valmiina ja nollaa vikakoodit heti kun auto käynnistyy, uusia vikakoodeja ei tule ennen sammutusta ja auto jää käyntiin ja alkaa käydä tasaisesti heti kun vikamuistin tyhjentää. Tyhjäkäynti jää hieman korkealle mutta muuten auto toimii OK. Anturitietoja seuraamalla kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

        Lämmettyään auto antoi vielä vian "Thermostat map cooling" ja "Tank ventilation valve output" mutta nämä lienevät muita ongelmia.

        Eli vakavia ongelmia piisaa. Merkkihuollossa aloitettaisiin varmaan DME:n tilaamisella mutta itse haluaisin vielä testata kaiken mahdollisen koska paikallinen merkkihuolto sössii vuorenvarmasti tämänkin. Jos löydän samalla numerolla olevan 540iA:n DME:n, saanko kokeiltua sen toimimista tuosta vaan? Näissähän pitäisi olla ajonesto estämässä sitä mutta ainakaan 98 530d ei ollut uudesta DDE:sta moksiskaan..

        Boksi on numeroltaan DME 7 501 290
        Last edited by -Tapi; 09-03-2008, 16:32.
        ---

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Bensapumppu/suodatin?

          Ilmamäärämittari?
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • kake
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 590
            • Kerava

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Vai se perinteinen Veekasiongelma eli huohotinventtiilin kalvo päreinä = imuvuoto?
            Täältä myös ääni tälle. Ja ujeltaa mukavasti kun kalvo mennyt.
            Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              No mutta mikäs saa auton toimimaan kunnolla vikakoodinollauksen jälkeen jos huohottimen kalvo on rikki? Huohotintarkastus on kyllä listalla kunhan saana auton talliin lähipäivinä.
              ---

              Comment

              • _Dexi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 769
                • Vihti

                #8
                Mikä osa tuo huohotinventtiili on kyseessä joka on altis vuotamaan?

                Tuossa voisi olla yksi vaihtoehto kun kaverilla on kulutus turhan suuri M5.ssa, jos olisi moinen vuoto? :think
                **********
                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                (ex. E60 530Da '04)
                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                (ex. E39 540i '98)
                *

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Onneksi olkoon niille jotka veikkasivat huohottimen kalvoa!

                  Ongelma 1: Pääsin eroon "motorprogram"-häiriöstä purkamalla DME:n liittimet ja puhdistamalla kontakteja vihreästä mössöstä contact cleanerilla ja neulalla. Nyt auto käy pitkästä aikaa ilman PC:tä kytkettynä ja tyhjäkäynti tippui noin tonnista 550:een.

                  Ongelma 2: Kaksi häiriötä jäi vielä kummittelemaan:
                  -140 Activation proportional cooling
                  -136 Throttle valve emergency point

                  Ongelma 3: Kun kaasua polkaisee nopeasti, kuuluu konehuoneesta kun jokin "aukeaa" alipaineen voimasta ja jää suhisemaan. Tällöin tyhjäkäynti rynkyttää. Kokeilin etsiä vuotokohtaa ja taisin löytääkin. Oheisessa kuvassa on se osa, josta ympyröin punaisella kohdan josta imee ilmaa niin maan pirusti mutta se loppuu kun kaasuttaa rauhallisesti ja laskee tyhjäkäynnille, jolloin käyntikin tasaantuu. Katselin TIS:sta mutta en löytänyt dokumenttia mikä kertoisi huohottimen kalvosta tai sen vuodosta. Pitääkö koko osa vaihtaa vai olenko oikeilla jäljillä?

                  ongelma 4: Pari kertaa virtojen katkaisun jälkeen navinäyttö ei sammunut ja puhelimen merkkivalokin jäi vilkkumaan vaikka luurin laittoi pois päältä.. olisi ollut akku pian tyhjä jos noin olisi jättänyt.. Ongelma poistui kummallakin kerralla kääntämällä virrat takaisin päälle ja pois.
                  Last edited by -Tapi; 18-04-2008, 10:39.
                  ---

                  Comment

                  • KV1
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 410
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Katselin TIS:sta mutta en löytänyt dokumenttia mikä kertoisi huohottimen kalvosta tai sen vuodosta. Pitääkö koko osa vaihtaa vai olenko oikeilla jäljillä?
                    Juu koko osan joutuu vaihtamaan. Tuosta olisi voinut helposti suunnitella takakannen irtoavaksi jolloin pääsisi helposti vaihtamaan kalvon, mutta kun ei niin ei...

                    Omaan seiskaan tuli vaihdettua noilla ohjeilla, ei ole paha homma: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/233246
                    E36 M3 -osia myynnissä
                    E36 M3 -projekti

                    Comment

                    • Dragon540iA
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 266
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by KV1 View Post
                      Juu koko osan joutuu vaihtamaan. Tuosta olisi voinut helposti suunnitella takakannen irtoavaksi jolloin pääsisi helposti vaihtamaan kalvon, mutta kun ei niin ei...

                      Omaan seiskaan tuli vaihdettua noilla ohjeilla, ei ole paha homma: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/233246
                      Täytyypä kans kommentoida, tuo huohottimen vaihto ei ole tosiaan paha homma,kunhan on vaan on kunnolliset työkalut ja pienet nyrkit omaan autoon vaihdoin tuon parisen viikkoa sitten, oireita oli juurikin tuo armoton rytkytys ja ulina tyhjäkäynnillä,lisäksi nyt kun tuo on kunnossa niin sieltä konehuoneesta ei tosiaan pitäisi kuulua mitää suhinaa!! ja lopulta tuo oma auto alkoi pölläytellä putkesta kun starttasi käymää, ite viivyttelin tuon kanssa niin kauan että sain puhistella imusarjaakin jo öljystä... Otin paisarin vielä tieltä pois niin sai vähän tilaakin,eipä sitä varmaan muuten pystyisi ees vaihtamaan. tuollainen nivelavain on kyllä ehdoton peli, ja taipuisa magneetti työkalu millä voi metsästää pudonneita osia nyt kun tietää mitä tekee niin ei tuossa varmaa tuntia enempää menisi.
                      E39 523i -97
                      E39 528iA Touring -98
                      E34 540iA -94
                      E36 328i cabrio -96

                      Yamaha YZF-R6 Rataprojekti -01
                      Ex:
                      Yamaha YZF-R6 Special Edition -03

                      Comment

                      • Tcdoe
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 393
                        • Helsinki

                        #12
                        Minäkin lähdin vaihtamaan tuota huohotinta toiveikkaana 540 '98:iin netistä löytyneiden ohjeiden perusteella. Piti olla helppo ja nopea homma vaihtaa tuo huohotin irroittamatta imusarjaa, tosin ohjeet koskivat lähinnä e38:aa ja e34:ää. Ei kyllä ollut ihan yhtä helppo e39:ssä, seiskan konehuoneen muutamat lisäsentit auttavat kummasti.. Suosittelen irroittamaan suosiolla koko imusarjan, säästät siinä loppupeleissä aikaa ja saat putsattua imusarjankin kunnolla öljystä. Multa oli myöskin irronnut se imusarjan sisällä huohottimeen menevä putki toisesta päästä, sitä ei olisi kuitenkaan saanut paikalleen irroittamatta imusarjaa. Samalla saa kätevästi tehtyä esim suutinhuollon.

                        Mun auto ei sinänsä ujeltanut, mutta tyhjäkäynti oli karu ja auto meinasi sammua, varsinkin kylmällä moottorilla. Se pöläytteli myös ison sinisen savupilven käynnistyksessä ja joskus kiihdytyksissä. Nyt käy todella nätisti eikä savuta.

                        Comment

                        • jokke28
                          Newbiemmer
                          • Jan 2008
                          • 12
                          • Pori

                          #13
                          BMW e39 540-97 Viime yö kului vastaavan projektin kanssa,carsoft antoi vikakoodeja huti-lyönneistä eli miss firing.. vikakoodit poistettiin, kone tulille ja vähän aikaa kävi hyvin (5sek)... mutta ei,taas alkoi rynkytys No,sitten päätettiin käydä puolien kimppuun ja ensimmäinen vasemmalta irti,kaikki ok,mutta sitten seuraavan puolan päässä oli öljyn/veden sekaista mönjää. Eli kaikki puolat pöydälle,puhdistus ja pikku tujaus wd-40.tä jokaiseen. Sitten pitkä meisseli käteen,kangasliina tulpan reikään ja kuivaamaan(aika nysväämistä). Lopuksi paineilmalla putsaus ja sitten tulpat vaihtoon. Vehkeet nippuun ja kone tulille,kas kummaa ei enään pienintäkään käyntihäiriötä. Eli tässä tapauksessa hutilyöntien syynä "oikosulut" puolissa/vuotava venttiilikopan tiiviste/kosteus yhdistettynä.
                          Last edited by jokke28; 13-03-2008, 21:08. Reason: Edit V-8
                          Vikakoodinlukua Porin alueella.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Kylläpä projekti venähti.. Mutta nyt on huohotin vaihdettu. Samalla uusin kaikki imusarjan tiivisteet ja venttiilikoppien tiivisteet + tulpat. Nyt toimii ainakin ekan koeajon perusteella. Vikakoodiksi jäi vain tuo Output thermostat map cooling. Sekin olisi mukava saada pois..
                            ---

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Tiedä siitä mitä tuo output tarkoittaa, mutta kannattaa tarkistaa termostaatin vastuksen kunto ja sen liitin termarin päästä. En tiedä generoiko juuri tuon output alkuisen vikakoodin, mutta yleisesti vika on termarin päässä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎