Announcement

Collapse
No announcement yet.

Syytä huolestua tulppien väristä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    Syytä huolestua tulppien väristä?

    Vaihdoin kokeilumielessä tulpat boschilaisista(Super F7LDCR) NGK:n BKR6EK -tulppiin, siinä toivossa, että pääsisin moottorin pätkimisestä eroon. Ei varsinaisesti yllättänyt, kun käyntiin ei tullut mitään eroa, mutta kahden paikallaan olleen Boschilaisen väri hieman huolestuttaa. Nelos- ja kuutospytyn tulpat oli harmahtavat, tai ainakin selkeästi eriväriset verrattuna muihin pyttyihin. Joku ehkä osaa kertoa paremmin mistä tuo vois johtua, ja onko lähtölaskenta moottorituhoon alkanut..?

    Laihallahan nuo kaks pyttyä mahd. käy, mutta imusarjan tiivisteet vaihdoin pari viikkoa sitten, enkä ole muutenkaan imuvuotoja löytänyt.

    Pari kuvaa epäilyttävästä tulpasta vs. "kunnossa oleva tulppa", kuvissa tulppien molemmat puolet:

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
  • lettura
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 9

    #2
    moro!

    Itselläni oli sama pätkimisvika omassa, tulpat oli jotkut "BERU" merkkiset, sellaiset nelikärkiset. ne pätki alakierroksilla aivan hel**tist!, myyjä vielä kehu, että nää on hyvät tulpat! ja vi**n marjat!. Välillä auto meinas hyytyy kesken ajon, ku pätki nii pahast. No hommasin sitten NGK:n BKR6EK tulpat ja samal putsasin kaikki puolien liittimet ja tulpan montut, koska parissa niistä oli hiukan öljyä, lisäksi suihkuttelin jotain elektroniikka crc:tä kaikkiin liittimiin. Nyt ei ole enään pätkimistä esiintynyt.

    Comment

    • lettura
      Newbiemmer
      • Oct 2007
      • 9

      #3
      Kannattaa kokeilla vaihtaa puolien paikkaa, jos tekee saman muillekkin tulpille, niin toden-näkösest puolassa on vikaa. Ja tulpat kannattaa kaikki vaihtaa kerralla, eikä käyttää uusia ja vanhoja samanaikaisesti.

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Ajelin tuossa äsken Joensuusta Mäntsälään, ja muuten toimii suht hyvin, mut tasakaasulla, tai alamäessä pienellä kaasulla pätkii edelleen. Tuntuu kuin yksi pytty putoais pelistä pois kokonaan, ja vasta kun kaasua polkee vähän reilummin, alkaa "kepeä" kulku uudelleen. Kulutus oli tuon matkan aikana kakspäällä ajettuna n.7,7l/100km, joka on edelleen liikaa. Vrt. vuosi sitten sama matka neljäpäällä huomattavasti kovempaa 6,8l/100km... Sais toi pätkimisen syy löytyä pikkuhiljaa, ettei uus lambda nokeutuis kovin äkkiä.

        Puolien paikkaa vaihdoin tulppien vaihdon yhteydessä. Puolista neljä on vanhoja, jotka päällisin puolin on kunnossa, ja kaks pari kuukautta sitten vaihdettuja, jotka on ainakin toimivia.

        Pätkiminen tuntuu periaatteessa kipinän hukkumiselta, mut toisaalta 4. ja 6.pytyn tulppien harmaus näyttäis suutinvialta ja bensanpuutteelta.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • Jesper
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1448

          #5
          Ihan hyvin vois olla puolavika.:think
          Eikä mun mielestä tulpat ollu kovin huolestuttavan näköiset vielä...

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16464
            • Asikkala

            #6
            Onko vasemmanpuoleinen vanhempi kuin oikea ?

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Molemmat noista kuvissa olevista ja loput neljä tulppaa on vaihdettu yhtäaikaa kesäkuussa, joten yhtä vanhoja kaikki. Siitä asti olleet tähän aamuun, ja kokoajan ollut tuota pätkimis-/nykimisvikaa. Tulppien vaihtohetkellä oli tulpanrei'issä öljyä viime talven pakkasten jäljiltä, mut sen jälkeen on vaihdettu venakopan tiiviste ja paljon muutakin osaa, sekä puhdistettu vuotaneet öljyt pois. Ja tänään oli kuivat kolot tulpilla.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                #8
                Mites kävikös ne suuttimet UÄ-pesussa? Olikos se imusarja puhdas kun tiivisteet vaihdoit, tai sekin pesty samalla kun suuttimet?

                Comment

                • Jesper
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1448

                  #9
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Molemmat noista kuvissa olevista ja loput neljä tulppaa on vaihdettu yhtäaikaa kesäkuussa, joten yhtä vanhoja kaikki. Siitä asti olleet tähän aamuun, ja kokoajan ollut tuota pätkimis-/nykimisvikaa. Tulppien vaihtohetkellä oli tulpanrei'issä öljyä viime talven pakkasten jäljiltä, mut sen jälkeen on vaihdettu venakopan tiiviste ja paljon muutakin osaa, sekä puhdistettu vuotaneet öljyt pois. Ja tänään oli kuivat kolot tulpilla.
                  Siis onko nykiminen ollut tulppienvaihdosta asti? Jos näin, niin tulpat samantien vaihtoon ja toisen merkkiset tilalle.
                  Itse jouduin kahtena eri huoltokertana vaihtamaan omaani toiset tulpat juuri pätkimisen takia! Ensimmäiset uudet tulpat eivät jostain syystä toimineet oikein. Tämä siis silloin kun mulla oli 328...

                  Comment

                  • bmwpowerman
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 190
                    • Lestijärvi

                    #10
                    oletko seurannut jäähdytin nestettä ettei katoa joskus viittaa että kun joku tulppa on erivärinen kuin muut niin kansipahvi voi vuotaa hiukkasen:think
                    e91 320d -05
                    ex:
                    e46 328ci -99
                    e36 316i -92
                    e30 325i -86

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Rale: En käyttäny suuttimia pesussa, kun ei sille "pesijälle" käyny, että niitä siinä pesun aikana sähköllä auotaan. Enkä sen koomin sitä pesua ole selvitellyt.. Imusarjaa en pessyt tiivisteiden vaihdon yhteydessä, vaikka siellä öljyä jonkun verran seinämissä oli. Suuttimien puoleisesta päästä oli selkeästi puhtaampi, kuin kaasuläpän puolelta, jonne huohotinputki kiinnittyy. Yritän selvitä nykyisten suuttimien ja imusarjan kanssa mahd. halvalla, kun ne poistuu toivon mukaan kuitenkin kevään aikana tuosta kokoonpanosta. Nyt vaan olis pakko saada edes jotenkuten tuo pätkiminen häviämään, kun 12.3. viimeinen päivä leimata ja aika toivotonta noilla HC:illa päästä läpi...

                      Jesper: Nykimistä ei ollut -06 syksyn ja -07 kesän välillä, vaan se taisi alkaa pikkuhiljaa kesällä Boschin tulppien vaihdon jälkeen. Boscheilla ajoin siis tähän päivään asti, ja nyt on NGK:t, eikä käytös ole muuttunut miksikään.

                      bmwpowerman: Jäähdytinneste on pysynyt vähän "Cold"-merkin yläpuolella kokoajan, enemmän jos laittaa, niin vajuu takas siihen merkkiin, mutta ei alapuolelle. Kannentiivistettä oon itekkin epäilly ja kevään aikana onkin tarkoitus tehdä täysremontti tuolle koneelle, niin on ainakin mekaanisilta osiltaan sit kunnossa.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1482
                        • Porvoo

                        #12
                        Joo ajattelin vaan jos olis ollut pesussa ja jäänyt kunnon loppu huuhtelu tekemättä ja päässyt sitten tuonne palotilaan asti palamaan. Kun noita kuvia katsoin niin näytti niin "lyijykynänkärjen" näköiseltä tuo karsta, ettei itsellä ole tullut vastaan. Tietysti voi tuo kuva tosiaan vääristää niin paljon. Mites toi sytytys järjestys menikään lähimpinä pareina oliko se 1-3, 2-5, 4-6 ajattelin tota vain noiden venttiilien aukeamisen suhteen. Jos kuitenkin olis suutin vikaa ettei tosiaan tulis menovettä niin kuin pitäis. Itesellä ei kyllä ole noista uudemmista m50 koneista mitään käytännön kokemusta. Toivotaan leimaa papruun.

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #13
                          Hmm, tuli tuosta sytytysjärjestyksestä mieleen, että oliko ohjausboksilla suuttimet ohjattuna kahden pareissa? Jos nelos- ja kutospyttyjen suutintenohjauksessa oliskin mätää ja siitä johtuis tuo polttoainepula.:think

                          Mutta palaten alkuperäiseen kysymykseen, onko tuommoisella tulpan värillä vielä syytä pelätä nakutusta ja sen mukanaan tuomia vaivoja?
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16464
                            • Asikkala

                            #14

                            Comment

                            • goldenm
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 544

                              #15
                              Itselläni oli sama pätkimisvika omassa, tulpat oli jotkut "BERU" merkkiset, sellaiset nelikärkiset. ne pätki alakierroksilla aivan hel**tist!, myyjä vielä kehu, että nää on hyvät tulpat! ja vi**n marjat!. Välillä auto meinas hyytyy kesken ajon, ku pätki nii pahast. No hommasin sitten NGK:n BKR6EK tulpat ja samal putsasin kaikki puolien liittimet ja tulpan montut, koska parissa niistä oli hiukan öljyä, lisäksi suihkuttelin jotain elektroniikka crc:tä kaikkiin liittimiin. Nyt ei ole enään pätkimistä esiintynyt.
                              Jos tulppa on uinut öljyssä niin sillähän tuskin on mitään merkitystä siihen pätkimiseen
                              Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎