Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i -97 teholastua?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • takahiki
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 203
    • home

    #16
    Niin meinaako tuo että jostain kuutosm50:sta voisi sopia avarampi imusarja vai onko se ainoastaan viritysosa tuo avarrettu :shock:

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      No niin. Itse aiheeseen enään puuttumatta, faktaa sitten joltakin kehiin. Eli ilmoittautukoon nyt joku imusarjavirittäjä ja otetaan ensi kesänä jollain kiihdytyspäivänä/päivinä ennen ja jälkeen varttimailin ajat vm.96-98 520-528:sta.
      Katsotaan minkälainen tykki siitä 528:sta oikein kuoriutuukaan esim.Shrickin imusarjalla. Eli nyt ei puhuta dynotetusta maksimitehosta eikä imusarjan markkinakäyristä, vaan ihan simppelistä 1/4mile ajan paranemisesta? Jos teho kasvaa, aika paranee...eikö niin?

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #18
        imusarja

        Mielenkiintoinen linkki tuohon imusarjajuttuun...



        Eli onko tuo schinkin imusarjakaan optimaalinen?

        Tuo M50 imusarja on vielä virtaavampi kuin tuo schrick, mutta luulenpa että kyllä tuo schrick on se optimaalisempi noista kahdesta. Taisipa olla niin että tuolla M50 imusarjalle menetettiin ala ja keskikierrosten tehoja ja vääntöjä kun se on niin "horo".... 8)

        Comment

        • sscoupe
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 29
          • Etelä-Pohjanmaa

          #19
          Originally posted by hannuk
          Niin no joo, 1996-1998 528:iin on saksan vakuutus&verotus&markkinointisyistyä asennettu imusarja, jolla saadaan kuristettua tehoja niin, että 535:sellekin olisi ollut aikoinaan markkinoita. Eli ongelma on lähinnä ollut ns. eioptimaalinen imusarja

          Maailmalla tämä on yksi tunnetuimpia e39:in virityskeinoja ja mm. Schrick tarjoaa parempaa imusarjaa tähän malliin. Lopputuloksena on joku 230hp tehoa. Dynokäyriä on netti melkein tukossa kunhan jaksaa vähän hakea. Hakusanoja on mm. m52, schrick, 328, jne.

          Täällä foorumillakin oli yksi 328, jossa näillä muutoksilla oli dynottu n. 235hp.

          Vakionahan tuossa 528:ssa on todellisuudessa n. 200 heppaa kun 523:sessa on n. 185 heppaa.
          Ois kiva nähä nää penkitetyt muutokset tällä imusarjalla....ja jos sais muutenkin käyttäjä kommenttia..
          Nyt: e36 328 touring, Yamaha YZF 1000R Thunderace

          ex: mazda 626 sscoupe

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #20
            Originally posted by sscoupe
            Ois kiva nähä nää penkitetyt muutokset tällä imusarjalla....ja jos sais muutenkin käyttäjä kommenttia..
            Bmw Club Finlandin sivuilla oli topicci aiheesta. Siinä oli tehty tehomittaus ennen ja jälkeen. Tässä copy/pastena tekstiä sieltä:

            "Tänään ajettu dynotesti vahvisti perstuntuman tulokset. Tehoa löytyi myllystä 154 kW 6000 kiekan kohdalta ja vääntöä 260 Nm / 5400. Tehokäyrä oli kuten odotin, puhtia tulee vielä huippujenkin jälkeen aina 6500 asti, nyt voi siis vedättää sinne mittariin merkkaattuun punasen reunaan asti !

            Huippuvääntö putosi 10 Nm, mutta käyrä on kyllä todella laakea, 1500 - 6250 kierroksen välillä on koko ajan yli 225 Nm.

            Tehonlisäys oli nyt sitten 11 kW, odotin kyllä hieman enemmän ajotuntuman perusteella, mutta ehkäpä se vaikutelma syntyy siitä että tehoa tulee paljon pidempään."
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • Mr. Z
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 943
              • Manse

              #21
              Originally posted by Samppasika
              Samoilla linjoilla. Homma alkoi kyllä kiinnostaa pirusti, mutta jos se noin paljon kustantaa.... Saakohan alkuperäisestä imusarjasta avartamalla ja muotoilemalla optimaalista? Ois yks tuttu virittäjävelho tiedossa virtauspenkkeineen....
              Tästä, ainakin on halvempi kuin Schrick:
              http://www.m3motorwerks.com/products...hp/II=221/PA=0
              ...sitten vielä nokat jostakin, pakosarja, lastu..
              E38 740ia
              E39 530 dAT
              ex. E34 520i sedan
              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
              ex. E36 325i sedan
              ex. E36 328i touring
              ex. E36 318 iS qp
              ex. E36 325i qp -R.I.P-
              ex. E21 320i sedan
              ex. E30 318i sedan
              ex. E3 2500 sedan

              Comment

              • KFZ-Koenig
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2900

                #22
                Originally posted by Samppasika
                Bmw Club Finlandin sivuilla oli topicci aiheesta. Siinä oli tehty tehomittaus ennen ja jälkeen. Tässä copy/pastena tekstiä sieltä:

                "Tänään ajettu dynotesti vahvisti perstuntuman tulokset. Tehoa löytyi myllystä 154 kW 6000 kiekan kohdalta ja vääntöä 260 Nm / 5400. Tehokäyrä oli kuten odotin, puhtia tulee vielä huippujenkin jälkeen aina 6500 asti, nyt voi siis vedättää sinne mittariin merkkaattuun punasen reunaan asti !

                Huippuvääntö putosi 10 Nm, mutta käyrä on kyllä todella laakea, 1500 - 6250 kierroksen välillä on koko ajan yli 225 Nm.

                Tehonlisäys oli nyt sitten 11 kW, odotin kyllä hieman enemmän ajotuntuman perusteella, mutta ehkäpä se vaikutelma syntyy siitä että tehoa tulee paljon pidempään."
                Osaisikohan joku vielä kertoa tyhmälle miten tuo tehonlisäys / väännön katoaminen vaikuttaisi automaatilla varustetun auton ominaisuuksiin?
                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  #23
                  kokemuksesta eri moottorin kanssa voin sanoa että yläkierrostehon lisääminen mutta samalla tietyn alueen vääntöjen menettäminen ei ole normaalikäyttöön todellakaan fiksu valinta. paljon järkevämpi olisi panostaa lisää niihin alakierrosvääntöihin kuin pelkkiin yläkierrostehoihin. itse ainakin ajan yleensä 1000-4000rpm alueella normaaleja päivittäisiä ajoja enkä normaaliajossa juurikaan käytä 5000-6500rpm aluetta.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #24
                    Originally posted by Mr. Z
                    Tästä, ainakin on halvempi kuin Schrick:
                    http://www.m3motorwerks.com/products...hp/II=221/PA=0
                    ...sitten vielä nokat jostakin, pakosarja, lastu..
                    Onko tuosta Eurosportista kenelläkään kokemuksia tahi dynokäyää saatavilla?
                    Originally posted by Juhis
                    kokemuksesta eri moottorin kanssa voin sanoa että yläkierrostehon lisääminen mutta samalla tietyn alueen vääntöjen menettäminen ei ole normaalikäyttöön todellakaan fiksu valinta. paljon järkevämpi olisi panostaa lisää niihin alakierrosvääntöihin kuin pelkkiin yläkierrostehoihin. itse ainakin ajan yleensä 1000-4000rpm alueella normaaleja päivittäisiä ajoja enkä normaaliajossa juurikaan käytä 5000-6500rpm aluetta.
                    Tuskin tuo väännon menettäminen on tuon Shrickin kanssa niin dramaattinen, että sitä huomaa? Imusarjan laittanut hemmohan koki tehoa tulleen lisää laajemmalle alueelle, kuin aikaisemmin ja kyllä tuo M52 tuntuu jotenkin tukehtuvan yläkieroksilla, joskin harvoin tuota yläaluetta itsekään käytän. (paitsi joka päivä, kun yksin ajelen ) Turbojahan näihin vähäpäästöisiin ei ihan pikku rahalla ja vaivalla saa, joten jos tuosta ei mitään varsinaista haittaakaan normaaliajoon ole, niin...... Sais vaan jostain halvalla....
                    Last edited by Samppasika; 06-04-2005, 22:31.
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎