Announcement

Collapse
No announcement yet.

AKE, laki ja radikaalit rakennemuutokset!

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    AKE, laki ja radikaalit rakennemuutokset!

    Aiheesta ei omaa järkevää aihetta vielä näyttäisi olevan, joten aloitetaan uusi yleistopic kaikille, joilla viiraa päästä. Mikäli löytyy varastosta älyttömiä ideoita, niin jakakaa ne ihmeessä ja pohditaan yhdessä. Pyytäisin tosin, että pitäydyttäisiin tällä kertaa mahdollisimman pitkälle empiirisen ja kirjoitetun faktatiedon varassa ja jätettäisiin mutu vähemmälle. Oma pelinavaus:

    Osaako joku sanoa mitä AKE mahtaisi olla mieltä auton keskimoottoriseksi muuttamisesta? Onko joku kenties joskus tehnyt ja saanut kilpiinkin? Itse en laista saatikka AKE:n omilta sivuilta äkkiseltään löytänyt yhtään pykälää, joka kyseisen, kunnolla suoritetun (mm. akselimassat ja korin jäykkyys huomioituna) operaation esim. 70- tai 80-luvulta olevaan autoon estäisi. Uudemmissahan rasitteeksi tulevat lukuisat mm. kolariturvallisuutta koskevat vaatimukset, joten nykykalusto pitää luonnollisesti unohtaa.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
  • Kaheli
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 176
    • Satakunta

    #2
    No voin jatkaa topikkia tällä:

    Kaveri sai tapeltua AKE:n kanssa paprut kuntoon lasikattoisesta Carina II:sesta. Eli täysin laillinen leimassa oleva Toyota Carina II, varustettuna lasikatolla, ja tuo on ihan reilun kokoinen lasikatto, peltiä ei ole kuin pienet suikaleet reunoissa karmeina. Tosin oli siinä paperisotaa ja rakenteiden kestävyyttä joutu todistelemaan melko monella paperilla.

    Jotenkin tämän jo sijoittaisin radikaaleihin rakennemuutoksiin eipä ole toista moista vastaan tullut. (tosin samalla tyypillä Corolla varustettuna Scorpion V6 koneella, ja takavedolla mutta se on eri tarina ja ei todellakaan katulaillinen )

    -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic

    Comment

    • TheLate
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 418

      #3
      Originally posted by r.w. View Post
      Osaako joku sanoa mitä AKE mahtaisi olla mieltä auton keskimoottoriseksi muuttamisesta? Onko joku kenties joskus tehnyt ja saanut kilpiinkin? Itse en laista saatikka AKE:n omilta sivuilta äkkiseltään löytänyt yhtään pykälää, joka kyseisen, kunnolla suoritetun (mm. akselimassat ja korin jäykkyys huomioituna) operaation esim. 70- tai 80-luvulta olevaan autoon estäisi. Uudemmissahan rasitteeksi tulevat lukuisat mm. kolariturvallisuutta koskevat vaatimukset, joten nykykalusto pitää luonnollisesti unohtaa.
      Varmasti heidän mielipiteen saa kun laittaa viestiä osoitteeseen tekniset.saadokse@ake.fi. En ole ennen kuullut että olisi edes muutettu, saatikka koitettu saada kilpiin tee-se-itse keskimoottorista. Ei sitä kyllä kiellä ainakaan AKE:n sovellusohjeessa, eikä rakennemuutos säädöksessä. Voivat kyllä äkkiä vaatia poikkeusluvan tuohon projektiin... Kuten edellä näkyy niin vahvalla MuTu-linjalla

      Oma lusikka soppaan. Sovellusohje -> maanosien rajoitukset. AKE:n mukaan he eivät voi hyväksyä Euroopan tai Jenkkien ulkopuolelle tehtyjä autoja vertailumalleiksi, koska määräykset saattavat erota omistamme.

      Originally posted by AKE
      Tiukasti tulkiten tieliikenteellä tarkoitettaisiin tieliikennelaissa tarkoitettuja yleisiä tiealueita Suomessa. Tällöin tieliikenteeseen tarkoitetut mallit olisivat tällä hetkellä EY-tyyppihyväksyttyjä ajoneuvoja. Ohjeessa on kuitenkin lievennetty vaatimusta siten että myös Euroopan ulkopuoliset ajoneuvot jotka ovat tarkoitettu Yhdysvaltain markkinoille. Muita markkinoita ei voida hyväksyä ihan jo sen vuoksi ettemme ole tietoisia muilla markkinoilla, esimerkiksi juuri Etelä-Afrikassa vertailuajoneuvon ensirekisteröintihetkellä voimassa olleista määräyksistä.
      Hallintolaista löytyy:

      Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

      Eli toisin sanoen AKE ei ole selvittänyt asiaa riittävän pitkälle, he ainoastaan olettavat määräyksien eroavan. Oletus ei vaan ole riittävä, kun pitää olla tiukat perustelut. Tästä laitoin viestiä AKE:lle, mutta eipä ole vastausta kuulunut, ehkä etsivät sitä vastausta tai luultavimmin viesti meni suoraan roskakoriin... Kaikki AKE:lta tulevat ohjeet ja määräykset pitää siis olla perusteltuja, maanosien rajoituksille niitä perusteluja ei ole, joten sillä kohdalla voisi pyyhkiä vaikka p*rseen.

      Nyt kun kaivelin sposteja niin osu silmiin tällainen:

      Originally posted by AKE
      Katsastajan tulee toimia lainsäädännön, eli liikenneministeriön päätöksen auton rakenteen muuttamisesta mukaan.
      Mutta ei nähtävästi AKE:n ohjeen mukaan...

      No toivottavasti tuo oikeusasiamiehellä oleva kanne menee läpi, niin saisi nuo "erikoismallit" käyttöön

      Comment

      Working...
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎