Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keskuslukitusongelmia Cobran kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ananas
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 273
    • Kouvola

    Keskuslukitusongelmia Cobran kanssa

    Heti alkuun pahoittelen, miten epäselvä tästä postista luultavasti tulee, mutta koettakaa kestää

    Elikkä ongelmana on '89 e30 4d + Cobran kauko-ohjattava keskuslukitus/käynnistyksenesto/hälytin. (Cobra Bridge 7918?)

    Ja itse ongelma on seuraavanlainen:

    Auton ovia normaalisti kaukkarilla lukkoon laittaessa ovet menevät lukkoon, mutta sireenistä jää kuulumaan "Piiiiip..."-ääni luultavasti loputtomiin. Ilmeisesti Cobra tekee tämän, kun joku luukku on jäänyt autosta auki. Sisävalot jäävät myöskin palamaan valojen ollessa "palaa-kun-ovi-auki-asennossa". Kuitenkin auto käynnistettäessä sisävalot sammuvat..

    Noh, kaikki ovet ja luukut ovat varmasti kiinni, kaikkien (4) oven kytkimet toimivat (testattu aukomalla ovia auton ollessa käynnissä, jolloin sisävalot syttyy, niinkuin kuuluukin). Takakontin valo sammuu nappia painettaessa ja varmistettu, ettei pala myöskään kontin ollessa kiinni. Konepellin kytkimestä kerkesin senverran tarkistamaan, ettei johdot ole ainakaan irti. Bensatankin luukun lukkokin pelaa normaalisti, joskaan sillä mitään tekemistä/yhteyttä tuon hälyasian kanssa on?

    Ovien lukkopesästä ovet menee kyllä lukkoon, eikä potkaise nappeja takaisin ylös, niinkuin jos joku ovi olisi "oikeasti" auki..

    Yksi sekoittava tekijä ongelmassa on vielä se, että kun auton sammuttaa ja avaimen ottaa virtalukosta pois ILMAN ETTÄ AVAA OVIA, eli jää siis itse sisälle autoon, lukot/hälyt toimivat kauko-ohjaimesta täysin normaalisti. Eli ei siis piipitä tai mitään vaan menee lukkoon ja aukeaa normaalisti. Kuitenkin autosta pois noustessa, tai minkä tahansa oven avauksen ja takaisin kiinnilaiton jälkeen ongelma esiintyy..

    Itselläni ei ole hälyttimistä juuri aiempaa kokemusta, enkä juuri tämän tarkemmin ole kerennyt perehtyä ongelmaan vielä. Eikä auton mukana tullut hälyyttimen ohjekirjaa tai kytkentäkaaviota tai vastaavaa, mistä voisi luntata vihjeitä. Mihinkään autosähköliikkeeseenkään en mielellään ainakaan näin aluksi turvautuisi, kun ovat niin perkeleen rahanahneita. Saako tuota Cobraa "nollattua" jotenkin ja jos, niin meneekö jollain tavalla asetukset tms. sekaisin?

    Voisiko noiden aiempien seikkojen/testailuiden perusteella poissulkea ovien & takakontin kytkinten viat ja ruveta keskittymään tarkemmin konepellin kytkimeen, vai onko tähänkin ongelmaan jollain joku liiankin yksinkertainen selitys?

    Niinjuu, ja ongelma ilmeni ensimmäisen kerran kun tulin töistä kotiin ja kävin ovia laittamaan lukkoon. Aamulla/päivällä pelasi normaalisti, elikkä tällä välin ei avattu kuin kuskin ovea.. Köyhä olohan tässä tulee, kun pitää sitä avainta lukkopesässä vääntää että saa ovet auki ..eikä sinne autoon oikein näe mennäkään, kun täytyy sisävalot pitää pois päältä.
    sigpic
    nyt: 147
    ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    #2
    Ettei sulla olis kaukosäätimen patterit lopussa?

    Mun cobrassa kuuluu neljä piippausta, jos yrität laittaa hälyn päälle jonkun luukun ollessa auki. Saattoi olla että tämä on ohjelmoitavissa erilaiseksi piippaukseksi. En ole kuitenkaan varma.

    Voithan myös testata konepellin ja takaluukun kytkinten toimintaa niin, että aukaiset luukun ja toinen henkilö painaa kytkintä alas sormella ja sitten laitat hälärin päälle.
    Jos hälytin menee normaalisti päälle em. tavalla, mutta herjaa kun sulkee luukun, niin silloin vika voisi olla niissä luukkukytkimissä. :think

    Mitä olen oman auton cobran kanssa olen vehkeillyt, niin ohjelmointimahdollisuuksia noissa kyllä riittää. Esimerkiksi fanatic audio myy ja asentaa cobraa, joten saattasin aloittaa ongelman ratkomisen kyselemällä tuon hälärin käyttöohjetta sieltä.
    Last edited by jazma; 26-03-2008, 09:21.
    e30 318i

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #3
      Miten olet kytkenyt sen hälyn keskuslukkoon?

      Keskuslokollehan tulee virta sisävalo hommelin kautta. Eli jos syötät keskuslukolle jotain omaa virtaa hälyttimen kautta, sisävalot saavat siitä myös osansa ja toimivat miten sattuu.
      Plussa tulee muistaakseni nasta kolmoseen, syötä sinne jatkuva virta ja irroita sisävalon ohjaama virta. Toimiiko sen jälkeen sisävalot normaalisti hälytintä käytettäessä? Näin saat rajattua ongelmaa.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Ananas
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 273
        • Kouvola

        #4
        Itsehän en siis ole asentanut hälytintä, jonkun aiemman henkilön aikaansaannoksia.

        Lisätään lisää hämminkiä soppaan. Tänään aamulla taas töihin lähtiessä ja äsken töistä tullessa hälyt/lukot yms pelasi taas ihan normaalisti. Nyt on vähän sellanen olo, ettei uskalla koskea mihinkään, kun kerran pelaa Mutta tuota kaukosäätimen paristoa itsekin mietiskelin. Harmi kun ei eilen tajunnut koittaa varakaukkarilla. Täytynee tuo manuaali kaivella jostain kyllä itselle vastaavien tilanteiden varalle.

        Kiitokset kuitenkin hyvistä neuvoista ja palataan astialle kun Cobra käy taas vittuilemaan!
        sigpic
        nyt: 147
        ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport

        Comment

        • Ananas
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 273
          • Kouvola

          #5
          Noniin ja johan se Cobra taas palautti maanpinnalle, elikkä sama vika jatkuu..
          Nyt senverran kokeilin, että ei eroa kummankaan kaukkarin välillä, elikkä ei johdu kaukkarin paristoista.
          Ja jos jotain helpottaa diagnoidessa, niin hälyn lediin jää palamaan (punainen) valo..
          sigpic
          nyt: 147
          ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport

          Comment

          • Kuosi
            Newbiemmer
            • Mar 2007
            • 7

            #6
            Mulla on kans Cobran hälytin.. Tekee ihan just tota samaa. Välillä alkaa toimimaan ja välillä ei voi laittaa kuin avaimilla ovet lukkoon

            Sitten parina yönä on saanut juosta sammuttamaan hälytintä ku rupes huutaa ilman mitään syytä..

            Comment

            • eldrin
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 521
              • Espoo

              #7
              Kaverin pakuun asennutettiin aikanaan vastaava cobran satsi, ja ihmetys oli melkonen kun auto oli haettu pajalta ja ekaa kertaa oli käytetty kaikki ovet auki. Lukkoon laittaessa alko jumalaton piippaus, eikä meinannu millään selvitä että mikä sitä hiertää. Loppupeleissä kyse ei ollu sen kummemmasta kun takaoven asentotunnistin. Vaikka ovi olikin ihan hyvin kiinni, niin häly meinas että se on raollaan. Tästä selvittiin kun vaan oppi paiskaamaan oven tarpeeks napakasti kiinni..
              e60 530iA -04 Olivine Grün
              e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
              e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
              e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
              e34 540iA -94 Arktissilber
              ///ex

              Comment

              • jazma
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1115
                • Oulu

                #8
                Jos muistan oikein, niin Cobran asennusohjeen mukaan hälyttimen johdoissa on tiettyjä liitoksia, jotka on pakko tinata. Sitten jonkun johdon väliin täytyi käydä ostamassa diodi. Ko. diodia ei tullut itse hälyttimen mukana.

                Joten voisiko olla mahdollista, että asentaja on hieman oikonut asennusvaiheessa tai sitten vitutuksen myötä sen verran sumuissa asennellut että näitä vaiheita on jäänyt tekemättä? V*ttumaistahan se on tietenki lähteä repimään paikkoja auki ja etsiä rosvoliittimiä yms. Mutta itse ehkä alkaisin katsella, jos se häläri kovinkin temppuilee.

                Mun cobra on asennettu just niinkuin ohjeessa käsketään ja mitään häiriöitä ei ole ollut nyt ~3 vuoden aikana. Kop kop.
                Last edited by jazma; 27-03-2008, 17:13.
                e30 318i

                Comment

                • Ananas
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 273
                  • Kouvola

                  #9
                  Tossa aamulla sain senverran aikaseksi, että irrotin Cobran johtosarjan ja testailin toimintaa.. Ovet menee normaalisti lukkopesästä avaimella lukkoon, mutta sisävalot jäävät palamaan.. Voisko tästä päätellä, että vika ois kuitenkin jossain ovien kytkimissä? Pitänee ne irrotella tänään ja kattoa mitä ne on syönyt..
                  sigpic
                  nyt: 147
                  ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport

                  Comment

                  • Touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1310
                    • Järvenpää

                    #10
                    Veikkaisin noita ovikytkimiä.

                    Tuossa olisi Decatecin Jussin numero 050-5727321, se osaa varmasti auttaa.
                    Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                    Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                    Comment

                    • Ananas
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 273
                      • Kouvola

                      #11
                      Ääh, vitutus senkun lisääntyy.. Tänään aamulla ovet aukes (lukosta) normaalisti, mutta töissä ovia takas lukkoon laittaessa ei menny ku kuskin ovi kiinni.. sama homma apukuskin ovesta tai takakontista yrittäessä. Sulake on ehjä, senverran kerkesin tarkistaa. Noh, jos tästä nyt ensitöiksi lähtis ottamaan sitä hälyn johtosarjaa irti jos vaikka sekottaa tota keskuslukitusta ja sitte jos ei korjaannu, ni tesmimään uutta keskuslukituksen boksia. Sehän se oiskin "helppo" homma, jos se boksi on paskomassa/paskonut ja sitäkautta sekottaa hälyjäkin

                      Ja Touringille kiitokset numerosta, soitellaan jos loppuu toivo muuten

                      Edittiä: johtosarja irrotettu, ei vaikutusta mihinkään.. boksi seuraavana kohteena
                      Last edited by Ananas; 03-04-2008, 21:01.
                      sigpic
                      nyt: 147
                      ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport

                      Comment

                      • jazma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1115
                        • Oulu

                        #12
                        Sulla kuitenkin on boksi keskuslukitukselle? Hämärän muistikuvan mukaan mulle sanottiin keskuslukitusasian yhteydessä, että cobran häläri itsessään jaksaa pyöritää kahta ovimoottoria. Jos enemmän ovia, niin tarvii jonkun ohjausboksin. Hyvä jos löytyy se.

                        Kannattaa samalla vilkaista ne oven ja korin läpiviennit ettei ole johtoja nirhautunut poikki. Ja mahdollisesti ottaa kaikki ovipahvit irti ja katsoa ettei ikkunamekanismit ole myöskään nirhannu johtoja oven sisältä.
                        Last edited by jazma; 03-04-2008, 16:43.
                        e30 318i

                        Comment

                        • Ananas
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 273
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by jazma View Post
                          Sulla kuitenkin on boksi keskuslukitukselle? Hämärän muistikuvan mukaan mulle sanottiin keskuslukitusasian yhteydessä, että cobran häläri itsessään jaksaa pyöritää kahta ovimoottoria. Jos enemmän ovia, niin tarvii jonkun ohjausboksin. Hyvä jos löytyy se.

                          Kannattaa samalla vilkaista ne oven ja korin läpiviennit ettei ole johtoja nirhautunut poikki. Ja mahdollisesti ottaa kaikki ovipahvit irti ja katsoa ettei ikkunamekanismit ole myöskään nirhannu johtoja oven sisältä.
                          Eiköhän tuolta kuskin kick-paneelin alta se auton oma boksi löydy, kun kuitenkin kaikissa noissa ollut keskuslukitus vakiona..
                          sigpic
                          nyt: 147
                          ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport

                          Comment

                          • Touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1310
                            • Järvenpää

                            #14
                            Tallilla olisi tuollaiseen käyttöohje ja asennusohje. Ei vaan tähän hätään ole skanneria että saisi ne eteenpäin.

                            Toissa talvena tuollaisen asensin mutta,mutta. Sama pää kesät talvet niin ei enää mitään muistikuvaa.

                            Takaluukku itsellä jotain herjas kun käytin auton omaa kytkintä.

                            Laita vaikka privaa jos tarvii jotain tietää käyttöohje/asennusohjeesta.
                            Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                            Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                            Comment

                            • Ananas
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 273
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by Touring View Post
                              Tallilla olisi tuollaiseen käyttöohje ja asennusohje. Ei vaan tähän hätään ole skanneria että saisi ne eteenpäin.

                              Toissa talvena tuollaisen asensin mutta,mutta. Sama pää kesät talvet niin ei enää mitään muistikuvaa.

                              Takaluukku itsellä jotain herjas kun käytin auton omaa kytkintä.

                              Laita vaikka privaa jos tarvii jotain tietää käyttöohje/asennusohjeesta.
                              Jeps, kiitokset Palaan astialle jahka oon kehittäny tarpeeks visasia kysymyksiä lisää..
                              sigpic
                              nyt: 147
                              ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎