Announcement

Collapse
No announcement yet.

torx-pultit kannessa, jälkikiristys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    torx-pultit kannessa, jälkikiristys?

    Eikös se ollut aikoinaan niin, että kun nuo torxit tulivat ja syrjäyttivät normaalit kuusiokanta pultit kansissa, niin lämmityskäytöstä ja sen jälkeisestä jälkikiristyksestä luovuttiin?

    2 kertaa on nyt pahvi vaihdettu omaan m20b20 l-jettiin, ja kansi on oikaistu ja suora, sekä lohko myös virheetön, mutta silti meinaa siitä etureunasta ruveta pikkusen öljyä vuotamaan.

    Arvelin että auttaako noita, tai ylipäänsä uskaltaako, torxeja enää koneen käytön jälkeen kiristää yhtään:think

    Ei vaan ymmärrä että mikä tuossa on, kun ei tahdo pysyä tiiviinä. Useisiin 4 pyttyisiin on tullu pahvit vaihdettua, ja ei mitään ongelmia. Taitaa olla tällainen pitkä 6 sylinterisen kansi niin tarkka, että rupeaa todella helposti vuotamaan jostain välistä. Kiristykset yms. tehtiin kyllä huolella ja juuri niin kuin korjausopas sanoo.
    _____________
    e28 520i -vm.84
  • visa e36
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 753
    • Järvenpää

    #2
    Onko lohkon tasopinta varmasti suora? Luulempa että siinä on vikaa.
    Nykyiset
    -63 Pontiac Catalina convertible
    -05 E53 X5 3.0d

    Comment

    • aliasJ
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 108

      #3
      No miten se lohkon tasopinta sitten voi mennä kieroksi?
      Ei siinä mitään silmin havaittavia virheitä löydy, ja on puhdistettu täysin.
      _____________
      e28 520i -vm.84

      Comment

      • aliasJ
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 108

        #4
        Sitäpaitsi kansi rupeaa vuotamaan siitä tiivisteen päältä, eli kannen puolelta. Mutta kansi on oikaistu ja vielä uudestaan suoraksi todettu.:think

        Mitäkähä vittua.
        _____________
        e28 520i -vm.84

        Comment

        • Miku_S
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 128
          • Joensuu

          #5
          itellä aikoinaan m20b25 oikaistiin kansi ja lohkon pinta pultit vedettiin momenttiin mut silti tuppas vuotamaan öljyä koneen etupäästä..
          tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            ------------
            Last edited by jannmann; 28-08-2010, 16:29.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Miku_S
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 128
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by jannmann View Post
              Jos se ei voi mennä kieroksi, mites se kansi sitten voi mennä kieroksi?
              Molemmat on metallia ja molempia vääntää lämpö.
              kansi on alumiinia lohko valurautaa et ennemmin minun käsityksen mukaan kansi menee kieroksi.. ja lohko on sen verran iso möykky et ei se tietämättä mene kieroksi
              tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                No ainakin itseltä kiristin dieselissä vielä jälkikiristyksenkin. Olivat aika löysällä minusta siinä vaiheessa. Eihän tuo dieselissäkään ohjeen mukaan ollut tarpeellista, mutta lähinnä uteliaisuudesta tuli katsottua asia. Merkille pantavaa oli kuitenkin se että jotkin pultit oli löystyny enemmän kuin toiset.
                Joten sitä jälkikiristystä kannattaa ainakin kokeilla siihen vuoto-ongelmaan.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Tuo vuoto ei tosiaankaan ole mitenkään harvinaista m20 koneessa, usein ainakin kostuu tuo pakosarjan puoli edestä.

                  Tiedän tapauksen, jossa sekä kansi, että lohko plaanattiiin ja silti tuo öljy tuli välistä jo muutaman tuhannen kohdalla.

                  Oma nyt 10 tkm nipussa ollut m20b20 rupesi tuossa 8tkm kohdalla tiputtamaan, tulee kuumalla koneella ihan reilusti tuosta välistä. Käytin "kovia" pultteja ja kiristin aivan ohjeiden mukaisesti.

                  Pitäne varovasti koittaa punoa tiukemmalle, raportoin sitten miten kävi.
                  Olli.

                  Comment

                  • aliasJ
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 108

                    #10
                    Vai on tämä öljyvuoto ihan yleinen ongelma.
                    Raportoikaa heti että miten käy jälkikiristyksen jälkeen, todella sapettaa tuo öljyvuoto, kun heti rupee tihkumaan

                    Arvelin kyllä vielä vetää paria pulttia tiukemmalle itsekin, jos muuta ei tässä keksi. Konetta en kyllä taida ruveta enää avaamaan, kerta samat ongelmat on muillekin tuttuja, vaikka kaikki on tehty ohjeen mukaan.
                    _____________
                    e28 520i -vm.84

                    Comment

                    • Racink
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 840
                      • Jkl

                      #11
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Käytin "kovia" pultteja ja kiristin aivan ohjeiden mukaisesti.

                      Pitäne varovasti koittaa punoa tiukemmalle, raportoin sitten miten kävi.
                      Kannattaneekohan kovia pultteja enää paljoa yli ohjeissa annetun momentin kiriä, nehän tuntuu paukahtelevan poikki jo ohjearvoilla(ainakin nämä bmw:n orkkis "kovat pultit"), jos ei heti kirittäessä niin hetkenpäästä. Ja vaikka pikkuisen kiristäisikin niin tuskin auttanee kun paska on jo housussa.

                      Itsellä ainakin piti m20b25 sen 12thk(mitä auto remontin jälkeen minulla oli) öljyt sisällä, lohko ja kansi plaanattuna venyvillä pulteilla.

                      Kasausvaiheessa kannattaisi kokeilla laittaa tiivisteen ulkoreunoille ohut(=TODELLA ohut) kerros jotain laadukasta ja lämpöä kestävää tiivistesilikoonia molemmin puolin ja koko matkalle tiivistettä.
                      Last edited by Racink; 30-03-2008, 11:51.

                      Comment

                      • aliasJ
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 108

                        #12
                        Tuli mieleeni, että ehkäpä kiristysjärjestyksen tulisi olla hieman toisenlainen. Nythän etureunan pakosarjanpuoli, mistä vuoto taitaa useimmiten alkaa, (kuten minullakin), on viimeinen kirittävissä oleva kohta. Sitä nurkkaa ei taida saada enää kunnolla tiukalle, kun kaikki muut on jo vedetty tappiin:think

                        Tosiaan mietin itsekin, että olisikohan kannattanut niihin kulmiin laittaa tiivisteen molemmille puolille jotain tiivistetahnaa ohut kerros.

                        Mutta katsotaan mitä Roclalle käy. Muuten arvelin vetää kahta etureunan pulttia hiukan kireämmälle, silleen pikkuisen vain.
                        _____________
                        e28 520i -vm.84

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Racink View Post
                          Kannattaneekohan kovia pultteja enää paljoa yli ohjeissa annetun momentin kiriä, nehän tuntuu paukahtelevan poikki jo ohjearvoilla(ainakin nämä bmw:n orkkis "kovat pultit")
                          Ei varmaankaan, aion noudattaa äärimmäistä varovaisuutta.

                          Vuoto on sen verran kuitenkin reilua, että joutuu lisäämään mun kilometreillä kerran kuussa öljyä yli puoli litraa, saisihan tuo 10tkm sitten läpikäyty moottori pitää öljynsä sisällä.
                          Olli.

                          Comment

                          • aliasJ
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 108

                            #14
                            Rocla: Meinaatko milloin kokeilla tuota kiristystä? Arvelin itse jo viikonloppuna kokeilla 2 etupään pulttia kiriä hieman, ensin sitä, jonka lähellä vuoto on, ja sitten viereistä.

                            Kiristyshän tuli tehdä asteita käyttäen torxeille. Mietin että jos kirisi näitä pultteja vaikka n.30-45 astetta. Arvelin käyttää koneen ensin lämpimäksi, ja sitten kiriä.

                            Luulenpa että alkuperäinen kiristysjärjestys kaipaa muutosta. Fiksuinta olisi varmaan kiriä ensin pari riviä keskeltä, sen jälkeen lähteä kummastakin reunasta keskustaa kohti. Näin tuo monella, ja myös minulla, vuotava etupään kulma ei jäisi viimeiseksi kirittäväksi kohteeksi, josta seuraa ettei sitä tahdo saada tiukalle.
                            _____________
                            e28 520i -vm.84

                            Comment

                            • Tikkunen85
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 892
                              • Paltamo

                              #15
                              Originally posted by aliasJ View Post
                              Fiksuinta olisi varmaan kiriä ensin pari riviä keskeltä, sen jälkeen lähteä kummastakin reunasta keskustaa kohti.
                              ite kiristin M43B18:sta kannen keskeltä ns. pyörittämällä reunoja kohti. rempan jälkeen ajettu nyt n.35tkm ja ei ainakaan vielä ole öljyä tihkunut. itse en ehkä lähtisi kokeilemaan tuota et reunasta keskelle, koska se kansihan tavallaan vähän "elää" siinä kun sitä kiristetään niin jos lähdet molemmista reunoista keskelle nii se kansihan voi silloin jäädä periaatteessa kaarelle ja vuotaa toden näkoisesti sitten siitä keskeltä. kun aloitat keskeltä reunoja kohti nii silloinhan sen venymän pitäis hävitä sieltä kannen päästä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎