Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pompottaa....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    Pompottaa....

    Moikka,

    Vaihdoin tuossa totaallisesti sököksi menneen kytkimen viime viikonloppuna, tosin se luistikin jo valmiiksi. Paineasetelma oli aivan finaalissa, vain yhdestä kohtaan enään kiinni paineasetelmassa, onneksi ei tullut sieltä silmille, jenkoja kun oli yli 6000RPM kun "kämähti".

    Onneksi oli jo varulta uusi kytkin, ostin sen täältä. SB153 E23/735:een, Petteri U:n (Uutekki) kautta sen hommasin.

    Kytkin pelaa hienosti, ei siinä mitään. Huomattavasti paremmin kuin oletin, vaikka "ultimate street/strip" kytkin onkin. Tuo "jousitettu" kytkinlevy lienee asiaa. Eli siinä mielessä ostos oli onnistunut. Lupailivat 720Nm pitoa, mutta pitänee ajaa se ensin "sisään" (n. 1000km) ennenkuin pääsee testaamaan lupauksia. Hintaluokaltaan se meni samoihin kuin Sachsin M5:n (3.6L) kytkytin.

    Mutta nyt tuli kehiin uusi "fiitseri", ominaisuus joka lienee ollut jo ennenkin mutta vanha luistava kytkin peitti sen onnistuneesti alleen.

    Eli perä tahtoo "pompottaa", tuntuu kuin oikea takarengas hyppisi (ja saattaapa todella hyppiäkin) kun kytkimen vapauttaa ja se sattuu "puraisemaan" vähän tehokkaammin. Mikähän voisi olla vaivan nimi?

    Ei huvittaisi alkaa vaihtamaan osaa kerrallaan, kunnes viimeistä osaa vaihdaessa huomaa että "tämähän se olikin syynä", eikä mennyt kuin satoja €'ja kun uusi turhaan sitä sun tätä.

    Kaikki kommentit tervetulleita.

    t: Timo
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Mulla ainakin tuo perän pomppiminen vähän ripeämmin paikaltaan lähetettäessä johtui luultavimmin rikkinäisistä takaiskareiden yläkiinnikekumeista. Ei ne nyt vielä aivan irtirevennet olleet, mutta paljon oli murtumia.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Kiitoksia kommentista, iskarit on menossa vaihtoo lähiaikoina. Alapäästään se vain on kivasti jumissa, pitänee repiä se jollain opilla, säälimättä vanhaa iskaria (hydraulinen tasonsäätö).

      Pitää samalla tarkistaa ne puslat siellä takana.

      t: Timo

      Comment

      • Pluto
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1860
        • Raisio

        #4
        Itselläni kanssa tuollainen Specin kytkin.. Takapää pompottaa jos pitoa löytyy, syytä en tiedä. Luulisin että perän välyksellä on jotain tekemistä?
        BMW F32 435d

        Comment

        • dunkelblau
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 1151
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by tihuovin
          Kiitoksia kommentista, iskarit on menossa vaihtoo lähiaikoina. Alapäästään se vain on kivasti jumissa, pitänee repiä se jollain opilla, säälimättä vanhaa iskaria (hydraulinen tasonsäätö).

          Pitää samalla tarkistaa ne puslat siellä takana.

          t: Timo
          Terve Timo

          Perän pompotukseen sekä kytkintä luistattaessa tapahtuvaan nytkyttämiseen ovat todellakin syynä sekä iskarit, että kaikki takaripustuksen puslat, kardaanin kannatinlaakeria myöten. Väittäisin että puslien kunto vaikuttaa eniten.

          Kannattaa vaihtaa kaikki kerralla niin pääsee huolista eroon.
          "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Than you very large.

            Puslat vaihdetaan tänä syksynä, kuin myös takaiskarit (hydrauliset eli itsesäätyvät) "uusiin". Ne olikin ohjelmassa, mutta pitänee kiirehtiä asiaa.

            Takaiskarit olisin jo vaihtanut ajat sitten, mutta oli jämähtänyt alapäästään niin marr saatanan jumiin. Ei irti sitten millään. Nyt taitaa olla keino tiedossa joten yritänpä sitä.

            Kyllä tuolla toimeen tulee, mutta pitää osata lähteä "oikein". Kenkkumainen fiitseri kuitenkin ja siitä pitää päästä eroon. Hinnalla millä hyvänsä.

            Spec -kytkytin vaikuttaa kuitenkin ihan hyvältä. Pitää nyt rauhassa ajaa se "sisään" ennenkuin alkaa testaamaan vääntölupausta (710Nm). Hinnaltaan se (SB153) asettui samalla tasolle kuin Sachsin originaal M5:n (3.6L) kytkytin. Tosin paketti sisälsi kaiken, paine- ja silmälaakeria ja kohdistustyökalua myöten.

            t :Timo

            Comment

            • klasu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 327
              • säkylä

              #7
              vai pompottaa...
              sama vika on ollu mullakin joskus, kylläkin eri merkkisissä autoissa. no kumminkin asiaan...
              aika yleisesti vikana on ollu perässä väljää (tasauspyörästössä) ja toinen vika mikä saattaa aiheuttaa kyseistä ongelmaa ni on kuluneet puslat.
              koitappa ettiä vikaa noilta rintamilta.
              bmw-PALAMISEN ILOA!

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎