Announcement

Collapse
No announcement yet.

suodatin 70000 km:n välein??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nun6
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 287
    • where the sun doesn't shine

suodatin 70000 km:n välein??

Kolmenkympin huollossa ei vielä vaihdettu mitään muita suodattimia kuin öljynsuodatin. Auto 320D vuosi 2006. Kymppitonnin kohdalla vaihdoin raitisilmasuodattimen itse, kun oli niin törkeän näköinen.

Kun tivasin sitä, miksei niitä vaihdettu, niin työnjohtaja sanoi, että auto kun ilmoittaa, niin sitten vaihdetaan, ehkä seuraavassa huollossa - tai sitten myöhemmin. Minä siihen, että kun ne filtterit menee jo kymppitonnissa ihan mustaksi! Äijä vastasi, että ei se mitään, ne menee itse asiassa jo parin tuhannen kilometrin jälkeen mustaksi, muttei se haittaa - kyllä ilma kulkee. Huoletta voit lasettaa muutaman vuoden

Siis mitä? Oonko mä nyt aivan jämähtänyt 80-luvulle? Ainakin ennen vaihdettiin filtterit sitten kun se oli selvästi paskainen tai musta, mutta ei enää nykyään.

Vähän kyllä epäilyttää... Miten saan mitattua esim. moottorin ilmansuodattimen virtauksen (viemättä autoa penkkiin) kotikonstein?
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

Onhan tuo E39 riisselikoneen ilmasuodattimen vaihtoväli 100tkm. Kyllä mä silti meinaan vähän ennemmin omani vaihtaa.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

• goldenm
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 544

Järjen käyttö on sallittua, joskus jopa suotavaa..
      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

Comment

• Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

Originally posted by goldenm View Post
        Järjen käyttö on sallittua, joskus jopa suotavaa..
        Tuosta ei kyllä merkkiorganisaation huolto-ohjeistuksessa mainittu mitään.
        Eli tästäkin täytyy itse pitää huolen.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

Comment

• reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

Riippuu olosuhteista, napajäätiköllä ajellessa varmaan toi 100tkm väli on ihan jees. Mutta täällä apinakehän sisällä, ja muutenkin missä teitä yleensä on, mielestäni inhimillisillä aisteilla voi havaita vaihtoajankohdan... Kyllähän se auto ilmottaa että nyt vaihda suodatin tai tee jotain, kun ilmamäärää ei saada täyteen ja ahdin huutaa punasena!
          ...

Comment

• himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

Minä ainakin vaihdan E39:iin ilmansuodattimen ja öljynsuodattimen jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Ja öljyt vaihdan 10 tkm välein, oma valintani toki kun huolto-ohjeet eivät niin kehota tekemään. Turhaa mielestäni säästää 10 euroa suodattimen hinnassa. Tukkoinen ilmansuodatin lisää polttoaineen kulutusta ja voi aiheuttaa muutenkin käyntihäiriöitä jne...

Nyt kun nuo lumet alkavat sulaa ja kadut pölistä niin ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen minkä määrän pölyä ilmansuodatin itseensä ottaa näillä keleillä. Sopivasti öljynvaihto taas tulossa kun pölykelit hellittävät.

Comment

• Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

Just kattelin et raitisilmansuodattimet on kohtuu mustat vaikka vaihdettu syksyllä. Vaihdan sitten kun alkaa oireilee. Mutta jos ilmansuodatin sattuis olla musta niin vaihtaisin heti. Ei se makssa kuin 10e

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎