Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ahtopaineiden käyttäytymisestä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaymz
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 178
    • Kuopio

    530d ahtopaineiden käyttäytymisestä.

    Sain ahtopainemittarin asennettua omaan autoon ja ahtopaineet tukevat persdynoa.

    n. 2000rpm ahtopiikki 1.4-1.6bar(vaihtelee kuorman ja vaihteen mukaan)
    2000rpm jälkeen laskee nopeasti 0.8-0.9bar
    3000rpm alkaa jälleen nousta >1bar, max 1.1bar

    Onko normaalia käytöstä käsittääkseni vakioautolle? Kulutus ok. Carsoftilla testattu maf arvot maksimissaan pikkusen yli 800(g?).

    Testasin myös maf irroitettuna jolloin mielestäni ei muutosta.

    Auto siis ei oikein ylemmillä kierroksilla vedä kunnolla, 2krpm vääntöpiikin jälkeen on ikäänkuin kuoppa tehoalueessa. Onko vaan tottumattomuutta dieseliin vai oikesti jotain vikaa?
    ex. -01 530d man
    ex. -92 audi s2 coupe
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #2
    Pommitappa privalla nimimerkki Clavurionia. Hällä on aika hyvät tiedot noista dieseleiden mitta-arvojen käyttäytymisistä. Ei kuulosta normaalilta tuo sinun kuvailemasi käytös kyllä ainakaan minun korvaan.

    Toimiva 3.0 diesel tuntuu kyllä hyvältä joka tilanteessa. Ei siinä ole semmosia "wtf!?" kohtia.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Jaymz
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 178
      • Kuopio

      #3
      Itseä vähän epäilyttää olisiko vnt-mekanismi jumissa, mutta ei jaksaisi kokeeksi alkaa turboa purkamaan irti.
      ex. -01 530d man
      ex. -92 audi s2 coupe

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Juu ei kuulosta normaalilta.

        Vakio-ohjelmalla max. painepyynti (nominal) on muistaakseni 2150 mbar (abs.). Toimivalla turbolla ja ohjauksella ahtopaine nousee aika nopeasti hyvinkin tarkasti tuohon pyydettyyn ja pysyttelee sen tuntumassa.

        Jumittavat johdesiivet on yksi erittäin potentiaalinen aiheuttaja. Lähdössä ahtopaine nousee selvästi yli pyydetyn, jos johdesiivet jäävät suppuun. Sitten siipien avautuessa myöhässä liian auki paineet tipahtavat. Ja sitten taas hiljalleen kelatessa nousevat.

        Toimiva MAF antaa n. 10% korkeampia arvoja (mg/Hub) kuin laskennallinen (nominal). MAFin piuhan irrotuksella DDE menee tuolla laskennallisella arvolla.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Jaymz
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 178
          • Kuopio

          #5
          Jooh, elikkäs turbojumppaa luultavasti tiedossa. Alakautta irtoanee?


          Originally posted by Clavurion View Post
          Juu ei kuulosta normaalilta.

          Vakio-ohjelmalla max. painepyynti (nominal) on muistaakseni 2150 mbar (abs.). Toimivalla turbolla ja ohjauksella ahtopaine nousee aika nopeasti hyvinkin tarkasti tuohon pyydettyyn ja pysyttelee sen tuntumassa.

          Jumittavat johdesiivet on yksi erittäin potentiaalinen aiheuttaja. Lähdössä ahtopaine nousee selvästi yli pyydetyn, jos johdesiivet jäävät suppuun. Sitten siipien avautuessa myöhässä liian auki paineet tipahtavat. Ja sitten taas hiljalleen kelatessa nousevat.

          Toimiva MAF antaa n. 10% korkeampia arvoja (mg/Hub) kuin laskennallinen (nominal). MAFin piuhan irrotuksella DDE menee tuolla laskennallisella arvolla.
          ex. -01 530d man
          ex. -92 audi s2 coupe

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Jaymz View Post
            Jooh, elikkäs turbojumppaa luultavasti tiedossa. Alakautta irtoanee?
            Jep. Mulla autto vastaavaan ongelmaan turbon vaihto....
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • Jaymz
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 178
              • Kuopio

              #7
              Auttaahan se varmasti jos vika on tuollasuunnalla, mutta ahdin kuitenkin ahtaa hyvin eikä pidä meteliä niin itse ainakin luottaisin kovasti puhdistamisen voimaan. Että periaatteessa ahtimen pitäisi olla ehjä.

              Vai voiko tälläinen oire saada alkunsa jostain toiselta suunnalta?

              Originally posted by Lallevihtinen View Post
              Jep. Mulla autto vastaavaan ongelmaan turbon vaihto....
              ex. -01 530d man
              ex. -92 audi s2 coupe

              Comment

              • Jaymz
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 178
                • Kuopio

                #8
                Veto parani huomattavasti maffin vaihdolla! Ostin kokeeksi pierburgin(mb) maffin kun ei niin kovin kallis ollut paikallisessa varaosaliikkeessä. Nyt vetää yli neljään tonniin todella iloisesti

                Tähän kun vielä karala laittaa uuden ohjelman niin huh!

                Ahtopaineet tosin käyttäytyvät vielä samalla lailla, mutta aaltoilua vedossa ei enää tunnu.
                ex. -01 530d man
                ex. -92 audi s2 coupe

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Jaymz View Post
                  Veto parani huomattavasti maffin vaihdolla! Ostin kokeeksi pierburgin(mb) maffin kun ei niin kovin kallis ollut paikallisessa varaosaliikkeessä. Nyt vetää yli neljään tonniin todella iloisesti

                  Tähän kun vielä karala laittaa uuden ohjelman niin huh!

                  Ahtopaineet tosin käyttäytyvät vielä samalla lailla, mutta aaltoilua vedossa ei enää tunnu.
                  Vertasitko live-datalla MAF-arvoja? Entäs ahtopaineet vs. pyydetty? Jos nuo ahdot edelleen poukkoilevat tuolla tavalla, en näe oikein järkeä lähteä ohjelmoimaan ennen, kuin tekniikka on varmasti kunnossa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • AkiV
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 329

                    #10
                    Originally posted by Jaymz View Post
                    Veto parani huomattavasti maffin vaihdolla! Ostin kokeeksi pierburgin(mb) maffin kun ei niin kovin kallis ollut paikallisessa varaosaliikkeessä. Nyt vetää yli neljään tonniin todella iloisesti

                    Tähän kun vielä karala laittaa uuden ohjelman niin huh!

                    Ahtopaineet tosin käyttäytyvät vielä samalla lailla, mutta aaltoilua vedossa ei enää tunnu.

                    heps... onko kenelläkään kuvaa M57:n konehuoneesta missä maffipiuha on ja miten irroittaa ?

                    jos vaihtaa uuden maffin niin tarviiko biimerille mennä ohjelmointiin? ..noh, varmaan vaihdattaisin kuitenkin autosalpa/laakkonen - akselilla, vai osaako joku halvempi?
                    lähellä olis Boschin joku huoltomesta... olikos maffit boschin kikkareita?
                    E39 530dA Touring -00

                    Comment

                    • Jaymz
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 178
                      • Kuopio

                      #11
                      Nyt tuli katseltua live dataa tuosta pierburgista ja arvot olivat ~890mg/Hub joka itsessään vaikutti parannukselta.

                      Eilen sitten käytiin kanssa karalalla(ihan kauhea asiakaspalvelu, en voi suositella kenellekkään ko. paikkaa). Vakiotehot olivat 135,5Kw(~184Hv) ja 370Nm. Eli puuttui tehoja vielä.

                      Uusi ohjelma sisään ja mittaus: 157Kw(213,5Hv) Ja 470Nm. Epäilivät että maf ei ole oikein passeli jos vittuilun seasta oikein ymmärsin.

                      Kassan kautta kiitos!

                      ps. pitää käydä lunastamassa boschin maffi nyt viisastuneena jostain, mistä lie halvimmalla? (Paikallinen varaosakeskus myy bemun omalla rungolla hintaan 200e)
                      ex. -01 530d man
                      ex. -92 audi s2 coupe

                      Comment

                      • Venom
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2002
                        • 623
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Jaymz View Post
                        Nyt tuli katseltua live dataa tuosta pierburgista ja arvot olivat ~890mg/Hub joka itsessään vaikutti parannukselta.

                        Eilen sitten käytiin kanssa karalalla(ihan kauhea asiakaspalvelu, en voi suositella kenellekkään ko. paikkaa). Vakiotehot olivat 135,5Kw(~184Hv) ja 370Nm. Eli puuttui tehoja vielä.

                        Uusi ohjelma sisään ja mittaus: 157Kw(213,5Hv) Ja 470Nm. Epäilivät että maf ei ole oikein passeli jos vittuilun seasta oikein ymmärsin.

                        Kassan kautta kiitos!

                        ps. pitää käydä lunastamassa boschin maffi nyt viisastuneena jostain, mistä lie halvimmalla? (Paikallinen varaosakeskus myy bemun omalla rungolla hintaan 200e)
                        Kerroppas tarkemmin tuosta asiakaspalvelusta..

                        Comment

                        • Jaymz
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 178
                          • Kuopio

                          #13
                          Karalan kaverina työskentelevä säätäjä ei ainakaan tunne ko. asiaa. Jätkä lähti vaan kahville kesken säätämisen sanomatta yhtään mitään.

                          Nyt "oikea" maffi paikallaan mutta persdyno ei tunne eroa (Huonoin 210e sijoitus sitten karalan käynnin ) Pitääpä mennä katsomaan millaisia arvoja se antaa carsoftille(inpaa odotellessa)-->
                          ex. -01 530d man
                          ex. -92 audi s2 coupe

                          Comment

                          • janihannula
                            BTCF Member
                            • Jun 2006
                            • 740
                            • https://t.me/pump_upp

                            #14
                            Tuosta ahtojen seilailusta. Itellä myös jokin aika sitten samanlaista vikaa ahtojen seilatessä ihmeellisesti ensin 1.5-1.6bar ja sitten nohdahdusta 0.7-0.8bar tuntumaan ja pikkuhiljaa lopuksi ohje-arvoon 1.1bar. Eipä siinä sitten mennyt kuin 1-2kk niin johan se turbo porsi oikeen kunnolla. Laakerit meni ja turbon aksilassa n 1cm klappia. onneksi ei lähtenyt ahtopuolelta siipiä irti ettei tarvinnut koko konetta avata.

                            Ensin siis huomasin sen ahtojen seilailun, sitte erittäin lievän tohonpuutteen ja alastarolla se otti ja pimahti rikki sitten lopullisesti. Ensi-oireista rikkoutumiseen n. 5000km ajoa. Että suosittelen tarkistamaan turbon ihan vain yöunien takia ettei siellä ole tulonpäällä yllätyksiä.

                            Itse heitin tilalle e60 530d ahtimen garrett gt2260v tilalle yms muita parannuksia samalla, ja johan potkii erittäin mukavasti.

                            tuolla vähän kuvaa aiheesta www.vomasavu.com
                            https://t.me/pump_upp

                            Comment

                            • Jaymz
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2005
                              • 178
                              • Kuopio

                              #15
                              Onpas hyvä tietää nyt tuokin kokemus. Paljonko autollasi oli rullattu tuon tapahtuman paikkeilla?
                              ex. -01 530d man
                              ex. -92 audi s2 coupe

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎