Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spacerit ja worst case scenario

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jangler
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 4

    Spacerit ja worst case scenario

    OK, spacerit on laittomia, se tiedetään. Eikä pitäis mennä katsastuksesta läpi. Mutta kysymys kuuluu - mitä sen jälkeen? Mitä voi huonoimmillaan tapahtua jos on tollaset alla? Ajat kolarin => romusta löydetään laittomat välityspalat => vakuutusyhtiö sanoutuu irti ja pahimmassa tapauksessa joku on lisäksi kuollut. Näinkö? En nyt siis tarkoita että spacerit mitenkään vaikuttaisivat onnettomuuteen, mutta eiköhän vakuutusyhtiön lakimiehet tarttuis kaikkeen mahdolliseen...

    Oon tässä meinaa pähkäillyt että tohtiiko sellaisia laittaa vai ei. Toisaalta elämähän on muutenkin harkittuja riskejä, mutta esim. autokolariin et voi aina itse vaikuttaa.
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    TÜV-hyväksytyt spacerit vaan alle niin et menetä yöuniasi
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4646
      • Tuusula

      #3
      No ei muutaman millin kunnon spacerit vaikuta yhtään mihinkään.

      Eräälläkin tutulla on 20 ja 30mm spacerit autossaan, tulivat vanteiden mukana eli ovat lailliset.. Eli kunnon spacereita käyttämällä ei itseään ongelmiin saa.

      Toki eri asia on sitten ne "itse tein - säästin" ratkaisut jos spacereita aletaan tekemään vanhoista jarrulevyistä jne jne ja pulttien pituuskin on "vähän sinnepäin"...
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei se nyt ihan niin mene, että ihan mistä vaan voitaisiin korvauksia evätä. Käytännössä rattijuopumus on ainoa mistä on todennäköistä että korvaus evätään, jos auto nyt on muuten ollut edes katsastettu.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Camo
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1662
          • Lahti

          #5
          Itselläkin alla Zetassa RH:n spacerit/adapterit, jotka tulivat siis vanteiden mukana. Metallilätkät olivat kiinni tuontikatsastuksessa, eikä mitään vastalausetta noita kohtaan tullut inssiltä.
          Current:
          Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
          DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


          Previous:
          Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
          E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
          Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
          E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            Kaskosta maksettavia korvauksia voidaan evätä joko osittain tai kokonaan, jos auto/kuljettaja ei ole tieliikennekelpoisessa kunnossa.
            Tässä tapauksessa ulosajon olisi johduttava esimerkiksi pyörän irtoamisesta laittoman kiinnityksen johdosta.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by jangler View Post
              Oon tässä meinaa pähkäillyt että tohtiiko sellaisia laittaa vai ei. Toisaalta elämähän on muutenkin harkittuja riskejä, mutta esim. autokolariin et voi aina itse vaikuttaa.
              Keskittävät kunnon spacerit ja oikean pituiset pultit niin ei ongelmia pitäisi tulla. Itselle tulossa 20mm taakse.
              E39 ja E91

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Eipä niillä oikeastaan mitään väliä oo. Mullekin katsastusmies vaan totes, että sulla on näköjään tommosetkin tuolla... Jotta vak. yhtiö voi evätä korvaukset sen täytyy pystyä osoittamaan, että ko. osat ovat myötävaikuttaneet onnettomuuden syntymiseen. Aika vaikea tämmöistä todistaa jos se spaceri ei oo jotenkin mennyt paskaks jne...

                Comment

                • jangler
                  Newbiemmer
                  • Mar 2008
                  • 4

                  #9
                  Kiitos tiedoista, tämähän oli positiivinen yllätys!

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Dani View Post
                    TÜV-hyväksytyt spacerit vaan alle niin et menetä yöuniasi
                    TUV hyväksytyt spacerit ei ole Suomessa yhtään sen laillisemmat kuin itse sorvatutkaan. Ainoastaan vannevalmistajan tietyyn vanteeseen tarkoitetut spacerit ovat Suomessa hyväksyttyjä.

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Originally posted by Camo View Post
                      Itselläkin alla Zetassa RH:n spacerit/adapterit, jotka tulivat siis vanteiden mukana. Metallilätkät olivat kiinni tuontikatsastuksessa, eikä mitään vastalausetta noita kohtaan tullut inssiltä.
                      Originally posted by Hemi View Post
                      TUV hyväksytyt spacerit ei ole Suomessa yhtään sen laillisemmat kuin itse sorvatutkaan. Ainoastaan vannevalmistajan tietyyn vanteeseen tarkoitetut spacerit ovat Suomessa hyväksyttyjä.
                      Näinhän se menee. Itelläkin kesävanteissa RH:n omat adapterit ja ei niistä ole mitään valittamista katsurilla tai vakuutusyhtiöllä kun kuuluvat vanteisiin. Kysessä ovat kylläkin pultattavat versiot, eli niillä vaihdetaan samalla jako oikeaksi.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        TUV hyväksytyt spacerit ei ole Suomessa yhtään sen laillisemmat kuin itse sorvatutkaan. Ainoastaan vannevalmistajan tietyyn vanteeseen tarkoitetut spacerit ovat Suomessa hyväksyttyjä.
                        Näköjään, olis ehkä ollut fiksua ensin ottaa selvää ja sit kertoa

                        Lainaus AKE:lta:

                        Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11685
                          • Kouvola

                          #13
                          Jos vanteet vaatii spacerit, niin sehän kertoo harvinaisen selvästi, että vanteet eivät sovi kyseiseen autoon. Itse ainakin ostaisin mielummin suoraan sellaiset vanteet ettei tartte alkaa spacereiden kanssa sotkemaan. Siinä käy hyvin äkkiä niin, että säästetään niissäkin (vanteiden ohella) ja kohta valitetaan, kun täristää

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Esko View Post
                            Jos vanteet vaatii spacerit, niin sehän kertoo harvinaisen selvästi, että vanteet eivät sovi kyseiseen autoon. Itse ainakin ostaisin mielummin suoraan sellaiset vanteet ettei tartte alkaa spacereiden kanssa sotkemaan. Siinä käy hyvin äkkiä niin, että säästetään niissäkin (vanteiden ohella) ja kohta valitetaan, kun täristää
                            Minä taasen nimenomaan ostan varsinkin kaikki kalliimmat laatuvanteet AINA ns.isolla et:llä ja sitten spacerilla sovitan kulloisenkin renkaan sopimaan suhteessa kaariin millilleen. Eli mm.renkaiden olkaprofiileissa ja todellisissa leveyksissä on niin paljon eroja, että se mikä sopii raapimatta yhtenä kesänä, ei sitten välttämättä sovikkaan seuraavan/erimerkkisen setin kanssa.
                            Samalla mahdollistuu erilaisten cambersäätöjen käyttö kun spacerilla voidaan aina asemoida rengas oikein pyöränaukkoon/suhteessa kaariin.
                            Lsäksi tässä on se taustalla että voi oikeasti laittaa vanteisiin hieman rahaa kiinni niin että ne kuitenkin on aina laitettavissa alle seuraavaankin kiesiin kunhan vain pulttijako sopii. Eli jos pysyy bemuissa niin tuollainen 42-45et takaa sen että ne sopii jokaiseen BMW:n valmistamaan kiesiin alle vain spacereita vaihtamalla vaikka vaihtokuume yllättäisikin.
                            Mitään ongelmaa keskityksen tms.ei ole kun spacerit vain on laadukkaat.
                            Itse ostan laatuvalmistajan spacerit/aihiot jotka sitten aina sorvautetaan tapauskohtaisesti niin että erillisiä soviterenkaita ei vanteissa tarvitse käyttää. Kun näitä sitten kellottaa navassa kiinni, antaa ne laatuvanteiden kanssa huomattavasti heitottomampaa tulosta kuin soviterenkaallisilla halpisvanteilla.
                            Suomi on ainoa euroopan EU-maa jossa nämä ovat kielletyt, joten voimme oikeutetusti kysyä, onko ongelma laadukkaissa spacereissa vai SUOMEN lainsäädännössä.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              Tuo hemin kirjoitus on kyllä varsin totta. Toinen juttu on se, että kun vanteissa on sama et edessä ja takana, käy käytännössä niin, että takapyörät jäävät ikävästi lokareiden sisälle, kun etupyörät ovat sopivassa paikassa. Tästä ei selviä vaikka olis kuinka kalliit vanteet, ellei sitten osta taakse leveämpiä. Leveitä vanteita (yli 8") on taas turha esim meikäläisen compactiin laittaa kun ei tommonen 325 jaksa kulkea kunnolla edes 225/40/18 rengastuksella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎