Announcement

Collapse
No announcement yet.

mietteitä 530d imuilman lämpötilasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Venom
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 623
    • Vantaa

    mietteitä 530d imuilman lämpötilasta

    Dieselin tekniikka on hieman uutta, mutta bensavehkeissähän tuo imuilman lämpötila on aika suuressa osassa kun haetaan lisätehoa, luulisi saman pätevän myös dieseleihin..

    tuossa E39:ssä ilmanputsarihan on hieman mielenkiintoisessa paikassa lämpötilaa ajatellen, turbo ja pakosarja oletettavasti lämmittää aika kiitettävästi tuota koteloa ja sitä kautta imuilmaa..

    Olettekos tehneet mitään tuolle orggispaikalle, sillä hieman kiinnostaisi suunnitella tehokkaampaa lämpöeristystä tuohon ja katsoa vaikuttaako lämpöihin ja tehoihin.. Kokemuksia kiitos..
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Ei ole kokemusta, mutta mietteitä kuitenkin. Tuohan on ennen ahdinta, joten puhutaan melko marginaalisesta lämmön noususta, varsinkin kun otetaan huomioon se ilma määrä joka siitä imetään läpi.
    Välijäähdytin ahtimen jälkeen onkin sitten jo eri juttu, kun on kyse ahdetusta ja ahtimen läpi kulkeneestä ilmasta. Toisaalta ilma kuumenee sitä enemmän mitä kuumempaa se jo tulevana on.
    Veikkaan että suodatinkotelon eristyksen vaikutus on silti pienempi, kun esim. välijäähdyttimen peseminen, joka vaikuttaa kyllä.
    Bensakoneella, siitä asti kun kortin sain...
    ...

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Eikä se imuilman lämpötila muutenkaan dieselissä niin paljon vaikuta, koska dieseli toimii aina reilulla ilmaylimäärällä. Kun bensakoneessa ns. lambda-arvo on yksi eli seos on suunnilleen optimaalinen niin ilmaa on reilu 14kg / 1kg polttoainetta. Dieselissä vastaavasti lambda-arvo on aina vähintään luokkaa 1,4. Jo tuon alle mennessä alkaa savutus lisääntymään melko nopeasti.
      Ilma ei siis lopu sieltä sylinteristä kesken eikä siten eri lämpöisenä tuo tehoa kovinkaan lisää. Toki vaikutus tulee siitä että kun sylinteriin tuleva ilma on viileämpää niin myös palamisen loppulämpötila on samalla polttoainemäärällä hieman pienempi, ja sitä kautta polttoaineen ruiskutusmäärää voidaan hieman lisätä ilman että palotilan lämpötila nousee liian korkeaksi . Lisäys kuitenkin luultavasti vaatii lastutusta ja hyvin herkästi vakiokoneissa hengitys alkaa muutenkin ahdistaa.

      No kyllähän nykydieseleihin tehoja saa kaiken helpoiten lastulla. Ja auto pysyy vielä kasassakin kun ei käytä niitä tehoja liian pitkiä aikoja kerrallaan. Eli kone varmaan kestää normikiihdyttelyt jne. jos vain voimansiirto pysyy kasassa.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Eikä se imuilman lämpötila muutenkaan dieselissä niin paljon vaikuta, koska dieseli toimii aina reilulla ilmaylimäärällä.
        Yhtälailla kuuma ilma palotapahtumassa sisältää vähemmän happea kuin bensakoneessakin. Yhtälailla dieselöljy tarvitsee sen hapen palaakseen kuin bensakin.

        Erot kuuman ja lämpimän imusarjan lämpötilalla ovat penkissä mitattuna dieselissäkin kymmeniä hevosia tuolla 300 hv korvilla. Eli kaasujalalla kikkailemalla tehokäyrää saa muokattua haluttuun suuntaan koska "pelkkä kaasu pohjaan hitailta kierroksilta"-lämmittää imuilman nopeasti ja vähentää reilusti tehoa korkeammilla kierroksilla.

        Mutta se pakosarja ei lämmitä imuilmaa 530d:ssa, ahdin lämmittää. Ilmamäärä, joka ilmanputsarin läpi menee, ei ole moksiskaan säteilylämmöstä jota se hyvin pienenä annoksena saa kuumista kohteista. Ilman lämpö nousee kun sen paine kasvaa.
        ---

        Comment

        • Venom
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2002
          • 623
          • Vantaa

          #5
          Eli järkevintä olisi laittaa parempi välijäähy, tai muokata jäähdytys vanhalle paremmaksi?

          Etkös Tapi ole tehnyt tuon muokkauksen, ei siitä sattuisi olemaan mitään topiccia, miten teit ja mitä teit..

          Comment

          • rahami00
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 306
            • Kirkkonummi

            #6
            Joo, tämä on mielenkiintoinen aihe.
            Jos löytys jostain ohjeita miten ilmanottoa kannattaa alkaa muokkaamaan...

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #7
              .
              Kyllä Tapi puhuu asiaa.

              Imuilman lämpötilalla on suuri merkitys jo lastutetussakin moottorissa.
              Vaikkei ohjelma sitä ilman kuumenemista edes ottaisi huomioonkaan, niin kuitenkaan siinä ei ole niin paljoa happea, kun viileämpänä tarjoillussa.
              Ero on vieläkin suurempi systeemissä, jossa ohjelma tarkkailee ilman lämpöjä, ja ottaa sen nousun huomoioon sitten pienentämällä syöttöjä.

              Minun autossani ahtopaineen noston ja hyvän coolerin antama etu oli ~30hv.
              Imuilman lämpö laski lähtötasosta 70-80astetta, joka on aika yleinen taso jo lastutetuissakin moottoreissa, alle 30asteen tasoon.
              Käytännössä imuilman lämpö on nyt vain muutaman asteen ulkoilman lämmön yli.
              Eli tosi hyvä taso.
              Isosta coolerista ei ole mitään haittaa, joten kannattaa vaan laittaa suosiolla niin suuri, kun vaan saa sopimaan.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Venom
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2002
                • 623
                • Vantaa

                #8
                Nostetaanpas vanhaa aihetta, eli ohessa faktaa imuilman lämpötilan vaikutuksista suorituskykyyn (ei tosin Bmw:n)..

                kolme kiihdytystä 80 - 120 km/h välillä (suluissa imuilman lämpö ENNEN turboa ja cooleria)
                - 2,28 s (IMM lämpö 21c)
                - 2,44 s (IMM lämpö 26c)
                - 2,48 s (IMM lämpö 32c)

                Eli imuilman lämpötilan nousu 9 astetta, tarkoittaa tuolla välillä 0,2 sekuntia.. pienemmissä vauhdeissa vaikutus vielä suurempi kun coolerille ei tule jäähdytystä niin paljoa.. Eli kyllä se imuilman lämpö vaan aika paljon vaikuttaa..

                Ja minun mielipide on, että lastutetuissa ero korostuu, korkeampi ahtopaine, korkeammat pakolämmöt, kuumempi konehuone.. Täytynee ottaa projekti ja kokeilla vaikutuksia myös tuossa 530D:ssä..

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  #9
                  Mielenkiintosia tutkimus tuloksia.. mietin että tossaku turbotecin sivuja selailee ni sielä kerrotaan 530d virittämisestä.. tai yleensäkkin 3.0d bemareista.. no kuitenki sieläkin kerrotaan että ehdottomasti kannattais ilmavirtausta välijäähdyttimen takaa parantaa eli ilmeisesti jäähdyttimeltä ilma ei pääse pakenemaan kunnolla..

                  Tuolla ilmeisesti saadaan eroja 530d:n kohdalla.. ei ole tullu paneuduttua aiheeseen juurikaan.. kuhan tuo kesä nyt tulee niin viikoloppuisin voisi alkaa tutkiskelemaan autoa ja miettimään päivityksiä sitten projektit osioon siitä enempi
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Miten ja millä nuo mittaukset ja kellotukset on tehty? Kai ne on ajettu muutama kymmenen kertaa ja laskettu keskiarvot? Sinänsä mielenkiintoinen aihe joka kiinnostaa itseänikin, mutta yleensä mittauksissa ja kellotuksissa syntyy jonkin verran heittoa puoleen taikka toiseen joka kerta vaikka olosuhteet olis samat.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Venom
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2002
                      • 623
                      • Vantaa

                      #11
                      Juu tottakai hajontaa syntyy, kun ei ole ammattilaisten mittausvälineitä.. Mutta jokatapauksessa tuo osoittaa, että imuilman lämpötilalla on vaikutusta..

                      Mittaukset tehty peräjälkeen, joten säällä ei ole vaikutusta asiaan.. Jokainen veto kuvattu videokameralla ja tästä laskettu jälkeenpäin ajat, mittarivirhe toki on pieni, mutta se ei selitä eroja, koska joka vedossa on sama virhe.. Imuilman lämmöt on katsottu vetojen aikana tietojen keräyksestä, joka ottaa infon ilmamäärämittarilta..

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎