Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lamda-anturi rikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    Lamda-anturi rikki

    Tarkistin huvikseni tänään vikakoodit ja anto 1221, eli lamda anturi. Auto kyllä pelaa aivan normaalisti enkä ole hoksannu että söis bensaakaan enemmän. Analysoin pakokaasunkin hajuaistini avulla mutta en havainnut muutosta. Noin viikko sitten laitoin autoon ledin joka näyttää vikakoodit ja silloin ei ollut vikoja. Aika vasta siis tullu tuo vika eikä auton kaytös ole muuttunut. Kannattaako anturi vaihtaa pikimmiten vai haittaako jos ei vaihda kun auto pelaa normaalisti? Ei se varmaan kovin laihalla kuitenkaan käy.

    Auto oli e34 525iA 10/90
    Last edited by marko.m; 06-05-2008, 23:58. Reason: mallitarkennus
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #2
    Lamdan toiminnan pystyy siis testaamaan mittaamalla sen antaman jännitteen. Voiko sen mitata motronicista lamdalle menevästä pinnistä? Ja jos pystyy niin mistä pinnistä/pinneistä? Ja jos vain yksi pinni niin onko se maa vai virta?
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • Panu.K
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 824
      • Salo

      #3
      Originally posted by marko.m View Post
      Lamdan toiminnan pystyy siis testaamaan mittaamalla sen antaman jännitteen. Voiko sen mitata motronicista lamdalle menevästä pinnistä? Ja jos pystyy niin mistä pinnistä/pinneistä? Ja jos vain yksi pinni niin onko se maa vai virta?
      Lambdan mittaamiseen on hyvä olla oskilloskooppi. Yleismittarilla kannattaa tsekata että on lambdan lämmitysvastus kunnossa. Lambdaa voi myös kokeilla elvyttää kuumentamalla kaasuliekillä sen punahehkuiseksi.
      Kulkuvälineet:
      Etsintä käynnissä
      ex BMW:t
      e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
      ex muun merkkiset:
      Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

      Comment

      • marko.m
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 333
        • Keminmaa

        #4
        Linkissä on motronicin kaaviokuva. Mittaanko jännitteen siis pinnien 70 ja 71 väliltä? Onko 71 nyt maa? Muuten ei kai ole väliä mutta jos näyttää negatiivista jännitettä niin lamda sökö. Arvon pitäisi liikkua välillä 0,02V...0,85V, jos vaihtuu hitaasti niin lamda likainen. Jos asteikko menee annettujen arvojen ulkopuolelle niin lamda vissiin rikki?
        Attached Files
        316i e46 -04.
        Ex. 525i e34 -91

        Comment

        • Panu.K
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 824
          • Salo

          #5
          Itse ainakin mittailin lambdaa e30 motronic vehkeestä ihan työntämällä oskillosskoopin mittapäät lambdan liittimen väliin auton käydessä. Liitin oli siis kiinni. Lämmitys vastuksen mittasin yleismittarila liitin irti. En osaa sanoa missä e34 on lambdan liitin.
          Kulkuvälineet:
          Etsintä käynnissä
          ex BMW:t
          e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
          ex muun merkkiset:
          Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

            #6
            Originally posted by Panu.K View Post
            Lambdan mittaamiseen on hyvä olla oskilloskooppi. Yleismittarilla kannattaa tsekata että on lambdan lämmitysvastus kunnossa. Lambdaa voi myös kokeilla elvyttää kuumentamalla kaasuliekillä sen punahehkuiseksi.
            Oskiloskooppi siis pirtäisi jännitekäyrää joka on suhteellinen moottorin käymisnopeuteen?

            Joo voihan sen tosiaan mitata sieltä itse lamdalta mutta olis helpompi mitata konehuoneen puolelta. No pitää viikonloppuna kääntää pirssi kyljelleen.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            • marko.m
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 333
              • Keminmaa

              #7
              Käytin akunkenkiä irti pari tuntia jonka jälkeen näytti koodia 1000. Nollasin koodit jonka jälkeen 1444 - Ei vikakoodeja. Ajoin moottorin lämpimäksi ja tarkistin vikakoodit, näytti edelleen 1444. Voiko lamda tehä sitä että välillä on vika päällä ja välillä ei. Tietenkin pitää tarkistaa liitännät.
              Last edited by marko.m; 07-05-2008, 22:29.
              316i e46 -04.
              Ex. 525i e34 -91

              Comment

              • jsr85
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1375
                • Oulainen

                #8
                Originally posted by marko.m View Post
                Käytin akunkenkiä irti pari tuntia jonka jälkeen näytti koodia 1000. Nollasin koodit jonka jälkeen 1444 - Ei vikakoodeja. Ajoin moottorin lämpimäksi ja tarkistin vikakoodit, näytti edelleen 1444. Voiko lamda tehä sitä että välillä on vika päällä ja välillä ei. Tietenkin pitää tarkistaa liitännät.
                mulla tekee juurikin tätä, välillä antaa vikakoodin lambdasta.
                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                Comment

                • mynni
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 159

                  #9
                  Originally posted by marko.m View Post
                  Jos asteikko menee annettujen arvojen ulkopuolelle niin lamda vissiin rikki?
                  ei välttämättä, auto voi käydä rikkaalla/laihalla jostain muusta syystä johtuen ja lambdan säätörajat ylittyy ja sillon vikakoodissa herjaa lambdaa,
                  vika voi olla esim. ilmamassamittarissa, lämpötunnistimessa ...jos lambdan jännite on esim. 0.5v,(ei koske katin jälkeistä anturia, mutta sinun autossa sitä ei edes ole) eikä aaltoile, silloin voi todeta lambdan sököksi, normi yleismittarilla ei oikeen nää luotettavasti jännitettä ja varsinkaan aallon tiheyttä...
                  Last edited by mynni; 08-05-2008, 22:50.
                  ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
                  ex: e46 316 touring -02
                  ex: e39 523i -96
                  ex: e36 325i coupe avus edition -94
                  ex. e28 520i -85
                  ex. e21 316/2.0 -77

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #10
                    Originally posted by mynni View Post
                    ei välttämättä, auto voi käydä rikkaalla/laihalla jostain muusta syystä johtuen ja lambdan säätörajat ylittyy ja sillon vikakoodissa herjaa lambdaa,
                    vika voi olla esim. ilmamassamittarissa, lämpötunnistimessa ...jos lambdan jännite on esim. 0.5v,(ei koske katin jälkeistä anturia, mutta sinun autossa sitä ei edes ole) eikä aaltoile, silloin voi todeta lambdan sököksi, normi yleismittarilla ei oikeen nää luotettavasti jännitettä ja varsinkaan aallon tiheyttä...
                    Toissa päivänä tutkiskelin autoa ja välilä luin taas varmuudeksi vikakoodit niin vika oli vaihtunut ilmamäärämittariin. Kuitenkin kun IM-mittarin johdon ottaa pois niin kierroksen notkahtaa. Jatkaa kuitenkin käymistä kohta melko normaalisti. Voisko se IM-mittari olla viallinen? IM-mittarin testaamiseen tais olla oikein ohjeetkin?

                    Tänään taas luin vikakoodit niin jälleen näytti lamdaa. Kuuluuko tuon M50 koneen putkesta tulla valkoista savua tuutin täydeltä? Varsinkin kun liikennevaloihin pysähtyy niin savua tulee aivan tolkuttomasti. Öljyä ei kuluta. Savutus ei ole normaalia kun vertaa muihin autoihin. Kulutus ei kuitenkaan ole noussut, jos kulutusmittariin on luottamista.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    • -Tk-
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2002
                      • 387
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Lainaanpa vähän topikkia. Onko normaalia, että lambda anturista kuuluu pientä helinää, jos sitä ravistelee ? Kyseessä alkuperäinen bosch lambda. Vikakoodit myös kertoneet lambda ongelmista.
                      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

                      Comment

                      • marko.m
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 333
                        • Keminmaa

                        #12
                        Omaan edelliseen postaukseen viitaten. Käytin taas akun kenkiä irti niin sen jälkeen taas oli lamdakoodi kadonnut. Eikä pukannut valkoista savua. Eli savutus mitä ilmeisemmin liittyy lamdan vajaatoimintaan. Pitää tänään vähintään putsata anturi ja mitata sen lämmitysvastus. Samoten mitata IM-mittarin toiminta. Löysin siihen ohjeistuksen.

                        Köyhällä ei ole varaa juosta samantien tarvikeliikkeeseen ostamaan 90e lamdaa.
                        316i e46 -04.
                        Ex. 525i e34 -91

                        Comment

                        • Radon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 463
                          • Suomi-Finland

                          #13
                          Originally posted by -Tk- View Post
                          Lainaanpa vähän topikkia. Onko normaalia, että lambda anturista kuuluu pientä helinää, jos sitä ravistelee ? Kyseessä alkuperäinen bosch lambda. Vikakoodit myös kertoneet lambda ongelmista.
                          Ei ole, tai silloin on normaalia kun lambda on rikki, laita tilalle sitten kanssa boschilainen esim. tarvikkeena motonetista.

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #14
                            Originally posted by marko.m View Post
                            Omaan edelliseen postaukseen viitaten. Käytin taas akun kenkiä irti niin sen jälkeen taas oli lamdakoodi kadonnut. Eikä pukannut valkoista savua. Eli savutus mitä ilmeisemmin liittyy lamdan vajaatoimintaan. Pitää tänään vähintään putsata anturi ja mitata sen lämmitysvastus. Samoten mitata IM-mittarin toiminta. Löysin siihen ohjeistuksen.

                            Köyhällä ei ole varaa juosta samantien tarvikeliikkeeseen ostamaan 90e lamdaa.
                            Vika kuulostaa kyllä joltain muulta kuin lambda vialta.

                            Comment

                            • marko.m
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 333
                              • Keminmaa

                              #15
                              Originally posted by Radon View Post
                              Vika kuulostaa kyllä joltain muulta kuin lambda vialta.
                              Mikä sitten voi aiheuttaa savuttamisen? Lamdalle näyttää vikakoodia. Kerran näytti Im-mittarillekin mutta se tuntuu toimivan. Ainakin kun ottaa liittimen irti IMM:stä niin kierrokset notkahtaa.
                              316i e46 -04.
                              Ex. 525i e34 -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎