memebuy23buy

uudet prosentti säänöt???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gaasbox
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 83
    • ruotsinpyhtää

    uudet prosentti säänöt???

    Quote:
    Originally Posted by Juhis
    Nuo uudet prosenttisäännöt ovat loistavia tekniikan muutosten kannalta. Käytännössä mihinkä autoon tahansa, jossa on alkuperäinen kori varusteineen, voi vaihtaa minkä tahansa tekniikan, eikä prosentit mene yli.



    meinaako toi että voisin laittaa e21 m3 moottorin ja alustan ni se menis katsastuksesta läpi???
    http://koti.mbnet.fi/kapi_79/service.htm
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2967
    • Uusikaupunni

    #2
    Ake.fi:

    Moottorinvaihdon edellytyksiä

    Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
    Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
    Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.
    Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #3
      Originally posted by gaasbox View Post
      Quote:
      Originally Posted by Juhis
      Nuo uudet prosenttisäännöt ovat loistavia tekniikan muutosten kannalta. Käytännössä mihinkä autoon tahansa, jossa on alkuperäinen kori varusteineen, voi vaihtaa minkä tahansa tekniikan, eikä prosentit mene yli.



      meinaako toi että voisin laittaa e21 m3 moottorin ja alustan ni se menis katsastuksesta läpi???
      Juhis puhuu siis muutosprosenteista, eli siitä miten paljon prosentteja otteelle merkitään kun vaihdat vaikkapa ovet tai sisustan tai moottorin tai mitä tahansa. Nuo intfreakin laittamat prosenttisäännöt ovat edelleen ennallaan.
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • gaasbox
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 83
        • ruotsinpyhtää

        #4
        Originally posted by eeki View Post
        Juhis puhuu siis muutosprosenteista, eli siitä miten paljon prosentteja otteelle merkitään kun vaihdat vaikkapa ovet tai sisustan tai moottorin tai mitä tahansa. Nuo intfreakin laittamat prosenttisäännöt ovat edelleen ennallaan.

        eli jos ymmärsin oikein niin saisin laittaa m3 koneen kuhan sen tehot olis kuristettu 170 + 20% heppaan?????

        painohan on vissi aika sama iskutilavuudest en o ni varma eix ne o jotain 3,5 litrasii koneit?
        Last edited by gaasbox; 10-05-2008, 14:15.
        http://koti.mbnet.fi/kapi_79/service.htm

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2509
          • Länsirannikko

          #5
          Originally posted by gaasbox View Post
          eli jos ymmärsin oikein niin saisin laittaa m3 koneen kuhan sen tehot olis kuristettu 170 + 20% heppaan?????

          painohan on vissi aika sama iskutilavuudest en o ni varma eix ne o jotain 3,5 litrasii koneit?
          3,5l neloskone?

          Muuten hyvä, mutta konetta ei saa kuristaa, tai saa kyllä kuristaa, mutta prosentit lasketaan joka tapauksessa tehdastehojen (tai viritettynä suurempien nykyisten tehojen) mukaan, eli kilpiin ei ilman poikkeuslupaa mene, ellei sitten AKE:n nykyinen linja ja tulkintatavat radikaalisti muutu.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5728
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by gaasbox View Post
            eli jos ymmärsin oikein niin saisin laittaa m3 koneen kuhan sen tehot olis kuristettu 170 + 20% heppaan?????

            painohan on vissi aika sama iskutilavuudest en o ni varma eix ne o jotain 3,5 litrasii koneit?
            kannattaisko ottaa pikkusen selvää, ennen kuin ääneen haaveilee
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • gaasbox
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 83
              • ruotsinpyhtää

              #7
              Originally posted by r.w. View Post
              3,5l neloskone?

              Muuten hyvä, mutta konetta ei saa kuristaa, tai saa kyllä kuristaa, mutta prosentit lasketaan joka tapauksessa tehdastehojen (tai viritettynä suurempien nykyisten tehojen) mukaan, eli kilpiin ei ilman poikkeuslupaa mene, ellei sitten AKE:n nykyinen linja ja tulkintatavat radikaalisti muutu.
              ok mut ton textin mukaan saa sen käsityksen et bimmerin ku bimmerii sais laittaa vaikka m5 koneen kuhan alusta sun muut on m5 peräisin???
              eli vaikka e21 315 ja vertailu moottorina vois verrata totaa m5 konetta tuohon e21 323?? vi olenkohan ihan sukeltelemassa taas?
              http://koti.mbnet.fi/kapi_79/service.htm

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                Originally posted by gaasbox View Post
                vai olenkohan ihan sukeltelemassa taas?
                olet 323i vertailu mallina ja sitten siihen päälle noi intfreakin prosentit ja muutokset ni ollaa lähellä totuutta
                eli saman korimallin tehokkainta voidaan käyttää vertailu mallina
                Last edited by Tonton; 10-05-2008, 14:39.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • gaasbox
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 83
                  • ruotsinpyhtää

                  #9
                  jaahass :think eli tarttis löytää m3 kone joka olis verrattavissa tuohon 323 pataan... massa isku ja hepokatit... löytyisköhän jotain vanhempaa
                  m3 konetta????
                  http://koti.mbnet.fi/kapi_79/service.htm

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #10
                    Originally posted by gaasbox View Post
                    jaahass :think eli tarttis löytää m3 kone joka olis verrattavissa tuohon 323 pataan... massa isku ja hepokatit... löytyisköhän jotain vanhempaa
                    m3 konetta????
                    ei. laita m20b25 ja lappujen jälkeen piristät sitä
                    Last edited by Tonton; 10-05-2008, 15:25.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Jope86
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 97
                      • Imatra

                      #11
                      itseä kiinostas ahtaa tuo oma E34 535, auto on alunperin ollu 520...
                      onko mahdollista:think prostteja taitaa olla 30%
                      _____________________________________________
                      E34 M5
                      ex: E36 325 Coupe M-Sport
                      ex: E34 535 iA
                      ex: E30 318i Touring
                      ex: E36 320 Taxi (SeKaSiKiÖ M52B25)
                      ex: E34 535
                      ex: E34 520 mosselmann turbo
                      ex: E30 320 Taxi
                      ex: E30 316i

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2509
                        • Länsirannikko

                        #12
                        Originally posted by gaasbox View Post
                        ok mut ton textin mukaan saa sen käsityksen et bimmerin ku bimmerii sais laittaa vaikka m5 koneen kuhan alusta sun muut on m5 peräisin???
                        eli vaikka e21 315 ja vertailu moottorina vois verrata totaa m5 konetta tuohon e21 323?? vi olenkohan ihan sukeltelemassa taas?
                        Ok. Et ole (valitettavasti) ainoa jolla menee puurot ja vellit sekaisin asian suhteen, erityisesti moottorinvaihtojen ja virityksen osalta. Lyhyt, toivottavasti selventävä referaatti: muutosprosentit lasketaan auton alkuperäisosien tilalle vaihdetuista osista, jokaiselle osalle/osakokonaisuudelle on listattu tietty prosenttiarvo, joita sitten tarpeen mukaan ynnäillään. Prosentit menevät vain vaihdetuista tai tulkitsijasta riippuen poistetuista osista, ei lisätyistä (kuten ahdin). Muutosprosenttien pääasiallinen tarkoitus on estää veronkierto, 50% prosentin ylittyessä napsahtaa autovero maksuun... se mitä Juhis tarkoitti, oli, että muutosprosentit ovat nykyään hyvin harrastajaystävälliset, se ei kuitenkaan vielä paljoa auta, sillä tekniikan ja rakenteen muutosien mittakaavaa on rajoitettu omilla säännöillä.

                        1. Kori varusteineen
                        - korikehikko 22 %
                        - katto 2 %
                        - takalokasuojat 1 % /kpl
                        - etukansi 1 %
                        - takakansi 1 %
                        - etulokasuojat 1 % /kpl
                        - ovet 4 %
                        - puskurit 0,5 % /kpl
                        - etusäleikkö 1 %
                        - lämmityslaite 2 %


                        2. Runko- tai pohjalevy 24 %

                        3. Moottori apulaitteineen
                        - moottori 14 %
                        - vaihteisto ja voimansiirto akseli 8 %
                        - jäähdytin 2 %
                        - polttoainesäiliö 2 %


                        4. Akselistot
                        - etuakselisto 4 %
                        - taka-akselisto 4 %


                        5. Sisustus
                        - istuimet 2 %
                        - kojelauta 2 %


                        6. Valaisimet
                        - etuvalaisimet 2 %
                        - takavalaisimet 2 %
                        Moottori apulaitteineen tekee siis 24%, ei paha. Sen minkä pannun minkäkin kopan sisään lopulta pelkällä muutoskatsastuksella saa istuttaa, ratkaisevat seuraavat, jo kerran mainitut pykälät:

                        - Moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa.
                        - Moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.
                        - Moottorin iskutilavuussaa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus
                        - Auton omanmassan ja tehon suhde ei saa alittaa 7 kg/kW.
                        Vertailumoottori on tapauksesta riippuen mikä tahansa saman mallisarjan sisältä löytyvä painavampi tai tehokkaampi/tehokkain moottori. Huomioitavaa on, että uuden koneen ei tarvitse olla samasta mallisarjasta tai edes saman merkkisestä autosta, mutta sen tulee täyttää samat päästönormit joille alkuperäinen kone/koppa on speksattu. Jotta yllä olevat rajoitukset täyttävän koneenvaihdon voi tehdä, vaaditaan vielä, että myös auton jarrut/turvavarusteet/voimansiirto ja alustarakenteet on tarvittaessa muutettava vertailumallia vastaaviksi tai paremmiksi.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • TheLate
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 418

                          #13
                          Originally posted by Jope86 View Post
                          itseä kiinostas ahtaa tuo oma E34 535, auto on alunperin ollu 520...
                          onko mahdollista:think prostteja taitaa olla 30%
                          Kyllä on mahdollista, ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon = prosentit pysyvät samana. Prosentteja ei siis kaksinkertaisteta. Tarkista että otteessa ei lue "vähäpäästöinen" niin olet turvallisilla vesillä. Muuten tulee järkevämmäksi vaihtaa aihiota.

                          Comment

                          • TheLate
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 418

                            #14
                            Originally posted by gaasbox View Post
                            ok mut ton textin mukaan saa sen käsityksen et bimmerin ku bimmerii sais laittaa vaikka m5 koneen kuhan alusta sun muut on m5 peräisin???
                            eli vaikka e21 315 ja vertailu moottorina vois verrata totaa m5 konetta tuohon e21 323?? vi olenkohan ihan sukeltelemassa taas?
                            E21 saa laittaa moottorin, joka menee seuraavien lukujen sisälle:

                            2895cm3
                            126.1kW(171hv)

                            Eli M3 tai M5 moottoreita et saa, muutakuin poikkeusluvalla (jos silläkään) merkityksi otteeseen. M30B28 ei tehojen puolesta käy, mutta M68 moottori käy (170hv).

                            Muutama katsomisen arvoinen linkki:
                            Finlex ja bmwclub

                            Comment

                            • Jope86
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 97
                              • Imatra

                              #15
                              Originally posted by TheLate View Post
                              Kyllä on mahdollista, ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon = prosentit pysyvät samana. Prosentteja ei siis kaksinkertaisteta. Tarkista että otteessa ei lue "vähäpäästöinen" niin olet turvallisilla vesillä. Muuten tulee järkevämmäksi vaihtaa aihiota.

                              Joo ei ole vähäpäästöinen... pitääkin ruveta suunnittelemaan tarkemmin jos sinne jonku föönin laittas vaikka ens talven aikana...
                              _____________________________________________
                              E34 M5
                              ex: E36 325 Coupe M-Sport
                              ex: E34 535 iA
                              ex: E30 318i Touring
                              ex: E36 320 Taxi (SeKaSiKiÖ M52B25)
                              ex: E34 535
                              ex: E34 520 mosselmann turbo
                              ex: E30 320 Taxi
                              ex: E30 316i

                              Comment

                              Working...
                              X