Announcement

Collapse
No announcement yet.

dieselin viritys/massa mittarin huijaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    dieselin viritys/massa mittarin huijaus?

    Eräs dieselpaja oli neuvonut työkaverille, että kun poraa 8mm reijän tiettyyn kohtaan ilmamassa mittaria (530d e39) niin autoon tulee lisää voimaa niin et huomaa? Onko kukaan kuullut tällaisesta/ohjeita reijän kohdalle? Tai miten tuo ylipäätään vaikuttaa?
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by sirkus View Post
    Eräs dieselpaja oli neuvonut työkaverille, että kun poraa 8mm reijän tiettyyn kohtaan ilmamassa mittaria (530d e39) niin autoon tulee lisää voimaa niin et huomaa? Onko kukaan kuullut tällaisesta/ohjeita reijän kohdalle? Tai miten tuo ylipäätään vaikuttaa?
    Eli, aiheutetaan systeemiin raju ilma/painevuoto? Ainakin tämä perinteisesti on toiminut tehoa laskevasti?

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Massamittari ei kyllä ole paine puolella? Ja tämä ko. virityksestä kertonut henkilö on luotettava/tietää kyllä mitä tekee. Kiinostaa vaan et onko kukaan muu tietoinen tällaisesta. Tälle "diesel kurulle" ei kuulemma voi soittaa (et kysyis tarkemmin) ainakaan työaikana kun se jaarittelee puhelimessa aina niin kauan.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #4
        Tarkoitus on ilmeisesti saada ecu luulemaan, että koneen läpi menee enemmän ilmaa --> rikkaampi seos --> savua. Jos omistaisin 530d:n, en edes harkitsisi moista, ei tuo ole ohjelmoinnille vaihtoehto.
        Last edited by muuris; 28-05-2008, 17:37.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by sirkus View Post
          Massamittari ei kyllä ole paine puolella? Ja tämä ko. virityksestä kertonut henkilö on luotettava/tietää kyllä mitä tekee. Kiinostaa vaan et onko kukaan muu tietoinen tällaisesta. Tälle "diesel kurulle" ei kuulemma voi soittaa (et kysyis tarkemmin) ainakaan työaikana kun se jaarittelee puhelimessa aina niin kauan.
          Tarkoitin näitä "reikien porailuvirityksiä" noin yleisesti.
          Eli siis näitä reiänporaamisvirityksiähän milloin mihinkin on toki ollut jo maailman sivun...enemmän ja vähemmän menestyksellisin lopputuloksin.
          Massamittariin mitta-anturin takapuolelle tämän poraaminenhan laskee mittarin läpivirtaavan ilmamassan laskun jolloin myös ruiskutettava annos pienenee ja teho takuuvarmasti laskee.
          Mitta-anturin etupuolellahan tämä vain aikaansaa sen että kone vetää tätä kautta sisäänsä puhdistamatonta konehuoneen kuumaa ilmaa, jolloin on vaikea kuvitella miten taas tämä lisäisi tehoa=ruiskutusmäärää?
          Helpompi kuitenkin sitä on lisätä ihan ohjelmallisesti?

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #6
            Joo varmasti helpompi on ohjelmoida ja omaan autoon en todella tällaista tekisi. Työkaveri on kuitenkin tästä kiinostunut ja kuten muuris totesi tarkoitus on taatusti saada anturi luulemaan et ilmaa menee enemmän ja sitä kautta ainetta lisää koneeseen. Tuo reiän paikka vaan tosiaan mietityttää et kuinka se toteutetaan?
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #7
              .
              Syötön määrän säätö järjestelmässä perustuu (ahtopaine)anturin antamaan painetietoon.
              Vieläpä siten, että jos vaikka paine nouseekin yli säädetyn max tason, niin syöttö ei kyllä kuiteskaan.

              Ilmamassan määrällä tarkkaillaan vaan pakokaasujen kierrätyksen toimintaa.
              Ainoa, mitä tuon roplaamisella voi saada aikaan, on vikatila.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #8
                Mielenkiintoista! Tämä porausvinkin antaja kun oikeasti on tunnettu ja luotettu vanhemmanpolven diesel osaaja? Ja siis kokeillut tämän ja todennut toimivaksi. Voiko olla, että työkaveri on ymmärtänyt hänen ohjeensa väärin? Tarkan selostuksen oli kuitenkin antanut mut oli mennyt vaan hiukan ohi!
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by sirkus View Post
                  Mielenkiintoista! Tämä porausvinkin antaja kun oikeasti on tunnettu ja luotettu vanhemmanpolven diesel osaaja? Ja siis kokeillut tämän ja todennut toimivaksi. Voiko olla, että työkaveri on ymmärtänyt hänen ohjeensa väärin? Tarkan selostuksen oli kuitenkin antanut mut oli mennyt vaan hiukan ohi!

                  Joskus luin ffp sivuilta kuinka porukka oli noita porauksia tehnyt.
                  Oli kai joku jotain hyötyäkin saanut irti,liekkö sellainen tapaus että maffi oli jo valmiiksi kaput ja tuolla konstilla sitä heräteltiin henkiin
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by tuikku View Post
                    Ilmamassan määrällä tarkkaillaan vaan pakokaasujen kierrätyksen toimintaa.
                    Tää olikin mulle uutta, hölmömpi olis luullut että tuolla olisi merkitystä syötön säätöönkin
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      #11
                      Originally posted by veku View Post
                      Joskus luin ffp sivuilta kuinka porukka oli noita porauksia tehnyt.
                      Oli kai joku jotain hyötyäkin saanut irti,liekkö sellainen tapaus että maffi oli jo valmiiksi kaput ja tuolla konstilla sitä heräteltiin henkiin
                      Vollkareissa on eri systeemit.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        #12
                        Kuulostais ihan kuin tuolla haettais jotain bleeder valve-tyyppistä ratkaisua...?

                        -kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by muuris View Post
                          Tää olikin mulle uutta, hölmömpi olis luullut että tuolla olisi merkitystä syötön säätöönkin
                          Onhan sillä periaatteessa. Kuten tuikku sanoikin, IMM valvoo pakokaasun kierrätystä, mutta sen lisäksi se myös säätelee maksimisyöttöä. Eli mikäli jostain syystä mitattu ilmamäärä on pienempi kuin ohjelmassa määritetty, syöttöä rajoitetaan jotta kakku palaa eikä tule savuna putkesta. Dieseleissä rikkaalla ja laihalla on vähän huonot termit...

                          IMM voi siis laskea syöttöä säädetystä, muttei milloinkaan nostaa. Poraamalla reikiä sinnetänne "vanhankansan" virittäjän ohjeiden mukaan ei mitenkään tule nostamaan syöttöä, koska ehjällä tekniikalla mitattu ilmamäärä sallii aina ohjelmassa määritetyn maksimisyötön (= syötön täyskaasulla), ainakin siis näillä korkeuksilla.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            #14
                            Originally posted by tuikku View Post
                            Vollkareissa on eri systeemit.
                            Onko tds koneissa, joissa on massamittari samat systeemit kuin volsuissa? Josko olisikin ollut kyse e39 tds eikä d mallista?
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Kuten tuikku sanoikin, IMM valvoo pakokaasun kierrätystä, mutta sen lisäksi se myös säätelee maksimisyöttöä. Eli mikäli jostain syystä mitattu ilmamäärä on pienempi kuin ohjelmassa määritetty, syöttöä rajoitetaan jotta kakku palaa eikä tule savuna putkesta. Dieseleissä rikkaalla ja laihalla on vähän huonot termit...
                              Ok. Eihän ne aivan korrektit termit ole, mutta ymmärrettävät kuitenkin (laiha = iso ilmaylimäärä = ei savua).
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎