Announcement

Collapse
No announcement yet.

525DA - alavääntö puuttuu...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kari hoo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 85
    • Kymenlaakso

    525DA - alavääntö puuttuu...

    Morjens !!

    Tätä samaa puutetta mitä olen lukenu muiltakin posteilta.... eli alavääntö puuttuu koneesta melkein tyystin :think oma mopo on 525D-tomaatti vm 02, tuontiautoi kuitenkin, ajettu 160tkm

    Tuossa lueskelin aiempia ohjeita- jotta kun irrottaa ilmamäärämittarin anturin, niin huomaa, onko mittari vialla vai ei - tein itse noin, mutta en suurempaa eroa huomannut, eli lähtö paikoiltaan odottelee tehoja kunnes kierroksia on tuo lähes 3000, jolloin vasta penkki imee selkään.

    Kymysys kuuluukin enemmän tuohon piuhan irrotukseen ? Pitäskö tuo mennä juuri noinpäin, että kun piuhan irrottaa, niin sitte kulkee? eikös se olis mielummin toisinpäin, että jos ei oo muutosta huonompaan, niin vasta sillo olis vika ilmamäärämittassa..

    ps. mitäs sitten kannattas irrotella? Mistähän löytyy tuo alipainesäädin koneesta (koetin kurkkii tonne realOEM -sivuille, mutta en tuota oikeeta osaa paikallistanu) voiko vaihtaa itte -koodaus? pitääkö tehdä? mitä jos ei koodaa, tuleeko stoppi ajolle vai ?

    Lisähuomioina olen pannu merkille, että vääntö alenis enemmän lämpimällä ilmalla+koneella ajellessa, samoin kulutus olis noussu lähemmäs 0,5litraa disua /100km..
  • Sampza
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1398
    • Rovaniemi

    #2
    Itselle tuttu aiheena mutta moottori vieraampi tapaus..

    Onkohan kaukaa haettua jos sanon että turbon ahtopaineensäädin. ,omassani ainakin alipaine-säätöinen systeemi. <-- monesti paskottuvat ja sit ei pelaa. ,voi vetää ohjauksen hetkellisesti vikatilaankin ja näin on vedot kadoksissa?

    Sitten: Itsellä oli toi ilmamassamittari viallinen. Piuhan irroituksella ei ollut kulkuun mitään vaikutusta vaan savutti ehkä hivenen enemmän piuha irroitettuna. Töpselin nokassa vasta ilmoitus viallisesta massamittarista.

    suositeltavinta ---> vikakoodien luku.


    Edit: Niinkuin minuakin aikasemmin neuvottiin niin lue sinäkin noita "530d /dA voima puuttuu" juttuja, sieltä PALJON hyviä vinkkejä!
    Last edited by Sampza; 12-06-2008, 11:44.
    320d touring M-sport -09
    320d -02
    1250 Bandit S

    Comment

    • Kari hoo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 85
      • Kymenlaakso

      #3
      Nonniii - koodit luettu - muuta ei löytynyt kuin vikailmoitus ilmamääräanturin irroituksesta. Mittari testattiin testerillä, oli ok, samoin turbolle menevä alipaineanturi oli ok...

      tuosta alipaineanturista sanoivat vielä, että jos anturi paskottuu tai menee rikki/letkut vuotais , ahtaa se koneelle enemmän painetta kuin normaalitilannteessa -> tehot pitäis olla huipussa jo alakierroksilla, yläkierroksilla taas kävis jo huonommin..:think

      Outoo - pitänee jatkaa ajoa niin pitkää ku vika on riittävän selvä - tietää mitä osia vaihtaa

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by Kari hoo View Post
        tuosta alipaineanturista sanoivat vielä, että jos anturi paskottuu tai menee rikki/letkut vuotais , ahtaa se koneelle enemmän painetta kuin normaalitilannteessa -> tehot pitäis olla huipussa jo alakierroksilla, yläkierroksilla taas kävis jo huonommin..
        Joo-o, ahtaahan se mahdollisesti enemmän, mutta ei se auto ilmalla kulje. Syöttöä ei tule jos ei ole ahtoja/anturi ei näe ahtoja.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Jos ei eroa huomaa maf:n piuhan irroituksella niin hyvin todennäköistä että se vika on silloin siinä, ja todella harvoin se antaa edes mitään vikakoodia vaikka se rikki olisikin.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9147
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Kari hoo View Post
            Nonniii - koodit luettu - muuta ei löytynyt kuin vikailmoitus ilmamääräanturin irroituksesta. Mittari testattiin testerillä, oli ok, samoin turbolle menevä alipaineanturi oli ok...

            tuosta alipaineanturista sanoivat vielä, että jos anturi paskottuu tai menee rikki/letkut vuotais , ahtaa se koneelle enemmän painetta kuin normaalitilannteessa -> tehot pitäis olla huipussa jo alakierroksilla, yläkierroksilla taas kävis jo huonommin..:think

            Outoo - pitänee jatkaa ajoa niin pitkää ku vika on riittävän selvä - tietää mitä osia vaihtaa
            Kuten Rahu jo edellä. E39 530d:n (DDE4.0) MAF vikakoodi tulee käytännössä vain täydellisestä signaalin puutteesta. Anturin toiminnan arvioimisessa live-data rulettaa. Oliko tuo mainitsemasi testi merkkiliikkeen testerillä tehty "Air mass system test", vai jotain muuta?

            Tuo ahtopaineen säätötarina taas on puhdasta BS:iä. Johdinsiipien perusasento on auki. Eli jos siipiä sulkevaa alipainetta ei tule, turbo herää todella hitaasti, mutta saattaa lopulta korkeilla kierroksilla ahtaa ihan mukavasti. Toki siinä solenoidissa voi olla ongelmana sekin, että faskaa alipainetta säätöön tai ei päästä alipainetta poistumaan, kuten pitäisi.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Kari hoo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 85
              • Kymenlaakso

              #7
              Ilmamäärämittari ajettiin merkkiliikkeen testerillä, lisäksi anturin päästä lähtevistä johdoista mitattiin nähtävästi vastus-tai jännitearvot - ihan noin tarkkaan en nähnyt.. mutta ilmoitus oli että ok !

              Samaisella testerillä tuo alipaineanturista / solenoidiventtiilistä tuli liikkeen mukaan "raja-arvoissa" oleva arvo????? mitähän tuoki tarkotti? Mieli tekis vaihtaa uus venttiili jos se ei ole useit satasia - mitähän tuo solenoidiventtiilin vaihto oikein kustantais?

              Josko sen vaihtais itse - joutuuko autoa käyttämään taas piuhan perässä.. (niin- ja löytyykö osa tuosta linkistä millä osanumerolla.?)


              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9147
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Kari hoo View Post
                Samaisella testerillä tuo alipaineanturista / solenoidiventtiilistä tuli liikkeen mukaan "raja-arvoissa" oleva arvo????? mitähän tuoki tarkotti? Mieli tekis vaihtaa uus venttiili jos se ei ole useit satasia - mitähän tuo solenoidiventtiilin vaihto oikein kustantais?

                Josko sen vaihtais itse - joutuuko autoa käyttämään taas piuhan perässä.. (niin- ja löytyykö osa tuosta linkistä millä osanumerolla.?)
                Turbon solenoidi (Nro 1). Hieman ahdasta on, mutta itse vaihdettavissa. Ei tarvita koodauksia. Samalla kannattaa tutkailla tuon alipainesäiliön ja letkujen kunto.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • CJM300
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 146

                  #9
                  Siis eipä tuossa moottorissa kyllä vakionakaan ole mitään mahdotonta vääntöä. Mistä päin olet??

                  Comment

                  • Kari hoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 85
                    • Kymenlaakso

                    #10
                    Originally posted by CJM300 View Post
                    Siis eipä tuossa moottorissa kyllä vakionakaan ole mitään mahdotonta vääntöä. Mistä päin olet??

                    eiooeioo - älkää kääntäkö veistä haavassa, vielä heikompaa meno on nyt kun tunne on että ilmaa kiertää koneeseen lähellä 0bar..

                    jos joku näkee kymenlaaksossa hitaanlaisen 525dA - se olen minä..

                    ps. kiitokset claviurionille kaaviosta, onkohan kukaa tilaillu noita suoraan netin yli? vai löytyykö motonetin tiskiltä?

                    Comment

                    • janihannula
                      BTCF Member
                      • Jun 2006
                      • 740
                      • https://t.me/pump_upp

                      #11
                      Vnt-systeemiä ohjaava alipainesolenoidin saattaa tosiaan tehdä kiusaa, tai sitten voi olla alipaine vuotoa jossain. Jos sieltä alipainetta uupuu niin eihän siellä ahdot nouse juuri ollenkaan. Yläkierroksilla saattaa olla muutama baarin kymmenys.

                      Mulla ittellä meni jostain kummansyystä se muovinen säiliö halki, jonka kautta se alipaineletku tulee solenoidille. Ei meinannu ahdot nousta oikein millää.

                      ei muuta ku ahtopainemittari kiinni jollain patentilla niin näkisä vähän mitä siellä tapahtuu.
                      https://t.me/pump_upp

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎