Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d - "tappio" audille, tehoja hukassako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmer
    Bimmer Rookie
    • Jan 2003
    • 105
    • JKL

    530d - "tappio" audille, tehoja hukassako?

    Eli audi "reilusti" ~150m perässä, nopeutta n. 90-100 km/h, loiva ylämäki ja ohituskaista alkaa.
    Painan lutan pohjaan, steppi vaihtaa kolmoselle, sitten neloselle, vauhtia noin 130km/h, ja audi hönkii aivan puskurissa kiinni.
    Annan tietä kun nopeutta alkaa olemaan jo liikaa, audi menee ohi, paksin kannessa lukee 2,5 tdi quattro???
    Mitä ihmettä 150hv quattro painaa ohi? Malli oli siis edellinen a6 avant.
    Vaihtoehtoina tietysti merkinnät vaihdettu, vai saako tuosta tdi:stä lastutettua mahdottomia ulos? Auton kummallakin puolella oli putket, tuuninkia...
    Ei tämä tapaus pelkästään, vaan muutenkin autossa on tuollainen "vaisu" kohta juuri satasen kahta puolen, laatikko ei vaihda kolmoselle, ja nelosella on kierrokset liian alhaalla, onko normaali 530d ominaisuus?
    Pari kertaa kärryn kanssa, kevyellä kuormalla ~100-200kg, paikaltaan lähtö on ollut todella vaivalloista, liki kaasu pohjassa eteneminen on kuin täi tervassa, on meinannu tulla yllätys risteyksessä.
    Periaatteessa muuten toimii hyvin, eikä oikeastaan samanlaisia oireita kuin noissa muissa "vikatopiceissa" ole ilmennyt.
  • zaci
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 459
    • Kuopio

    #2
    Saattopa olla uudempi tekniikka koneessa jos tuplaputket takana, silloin tehoa on jo 180 vakiona ja lastulla jopa ~225..
    Last edited by zaci; 25-06-2008, 20:16.
    BMW F20 120xDa 2016 140kW

    Comment

    • bimmer
      Bimmer Rookie
      • Jan 2003
      • 105
      • JKL

      #3
      Originally posted by zaci View Post
      Saattopa olla uudempi tekniikka koneessa jos tuplaputket takana, silloin tehoa on jo 180 vakiona ja lastulla jopa ~225..
      No niinpä onkin, ja jos vielä manuaali niin kyllähän se kirmaa..

      Noihin muihin kohtiin kuitenkin kokemuksia, onko tuossa ns. "voimattomuutta" juuri tuolla 100km/h alueella, eli juuri siinä rajoilla missä ei kolmonen riitä ja nelonen on pitkä.
      Ohituksessa ei tunnu miltään raketilta...
      Sitten kun taulussa on 130, niin oikein tuntuu kun lähtee vetämään, mutta ohitus on jo ohi ja pitää ruveta jarruttelemaan. :(
      Tänään oli ajoleikkuri kärryssä, ja lähtö paikaltaan oli taas "tehokas".

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #4
        Itselläni oli audi a4 2.5 tdi quattro 180hv manuaali nii eise vaan kyllä mitenkää erikoisen hyvin kulkenut


        Originally posted by bimmer View Post
        No niinpä onkin, ja jos vielä manuaali niin kyllähän se kirmaa..

        Noihin muihin kohtiin kuitenkin kokemuksia, onko tuossa ns. "voimattomuutta" juuri tuolla 100km/h alueella, eli juuri siinä rajoilla missä ei kolmonen riitä ja nelonen on pitkä.
        Ohituksessa ei tunnu miltään raketilta...
        Sitten kun taulussa on 130, niin oikein tuntuu kun lähtee vetämään, mutta ohitus on jo ohi ja pitää ruveta jarruttelemaan. :(
        Tänään oli ajoleikkuri kärryssä, ja lähtö paikaltaan oli taas "tehokas".
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • Jaymz
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 178
          • Kuopio

          #5
          Ja olikos maffia vaihdettu milloin?
          ex. -01 530d man
          ex. -92 audi s2 coupe

          Comment

          • Jistad
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2008
            • 443
            • Pohjanmaa

            #6
            Oli sama ongelma vm. -01 530 automaatissa. Sportin kun pisti päälle, niin lähti paremmin. Se ikäänkuin vähän mietti, sellaisella viiveellä toimi.
            Sitten vaihdettiin uudempaan, -05, ja ongelma hävisi - ja kortti lähti hyllylle
            e36 328iA Touring -97 Moreagrün Metallic
            R171 SLK 230K -99
            W202 230C -96
            Triumph Daytona 955i -03

            ex e30 316 (1.8) -87 Alpinweiss
            ex e36 320 -94 Diamantschwartz Metallic
            ex e36 328 touring -96 Bostongrün Metallic
            ex e38 740 -95 Ascotgrün
            ex e30 316 (1.8) -87 Alpinweiss
            ex e36 320 cabriolet -95 Montreal Blau

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Hohhoijaa, kylläpä on taas järjetön kysymys... Jälleenkö mulkku niljake ratissa, jonka tulisi pitää kaikki autot takanaan? Ja nyt herneitä!

              Comment

              • Wasabi
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 89
                • Helsinki

                #8
                Ei minusta yhtään järjetön kysymys. Ihan aiheellinen huoli jos tehot tuntuvat olevan hukassa.

                Veikkaan että kyse samasta ongelmasta kuin itsellä jokin aika sitten.
                Kokeile irroittaa ilmamassamittarin kaapeli ja tsekkaa tuleeko tehoja lisää.

                Comment

                • bimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 105
                  • JKL

                  #9
                  Originally posted by Jaymz View Post
                  Ja olikos maffia vaihdettu milloin?
                  Ei ole vaihdettu, ainakaan edellisen omistajan kuittinipussa ei ollut tietoa...
                  Jostakin olin lukevinani että kulutusmittari ei mene tappiin jos maf on sökö, mutta kyllä tämä menee aina kun polkasee.
                  Vikakoodia ei ollut kun nollautin muistin ennen joulua, eikä kulku ole muuttunut jos ei oteta lukuun tuota outoa hyytymistä kärryn kanssa.
                  Mitäs se vaikuttaa jos ottaa maf johdon irti? Eikös kone mene silloin johonkin safe modeen, vai mitä sillä testataan?

                  Originally posted by Lanttu View Post
                  Hohhoijaa, kylläpä on taas järjetön kysymys... Jälleenkö mulkku niljake ratissa, jonka tulisi pitää kaikki autot takanaan? Ja nyt herneitä!
                  Ei herneitä, mutta onko sulla luetun ymmärtämisessä vikaa?
                  Kun juurikin tuossa ekassa postauksessa kerroin että siirryin omalle kaistalle kun nopeutta alkoi olemaan 130km/h
                  Tämä audi oli vain hyvä esimerkki, kun oletin että se on 150hv koneella, ja ihmettelin sen suorituskykyä verrattuna omaan kioskiin.

                  Comment

                  • Wasabi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 89
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by bimmer View Post
                    Ei ole vaihdettu, ainakaan edellisen omistajan kuittinipussa ei ollut tietoa...
                    Jostakin olin lukevinani että kulutusmittari ei mene tappiin jos maf on sökö, mutta kyllä tämä menee aina kun polkasee.
                    Vikakoodia ei ollut kun nollautin muistin ennen joulua, eikä kulku ole muuttunut jos ei oteta lukuun tuota outoa hyytymistä kärryn kanssa.
                    Mitäs se vaikuttaa jos ottaa maf johdon irti? Eikös kone mene silloin johonkin safe modeen, vai mitä sillä testataan?
                    Minulla meni maf sökönä kulutusmittari pohjaan.

                    Kaapelin irroitus ohittaa maf:in antamat arvot ja silloin pelataan käsittääkseni tehdasarvoilla. Aina paremmat kuin rikkinäisen maf:in antamat arvot. Eli jos paranee kaapelin irroittamalla, paranee vieläkin lisää uudella maf:illa. Vikakoodi tuli itsellä vasta kaapelin irroituksen jälkeen.

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by bimmer View Post
                      Ei tämä tapaus pelkästään, vaan muutenkin autossa on tuollainen "vaisu" kohta juuri satasen kahta puolen, laatikko ei vaihda kolmoselle, ja nelosella on kierrokset liian alhaalla, onko normaali 530d ominaisuus?
                      Pari kertaa kärryn kanssa, kevyellä kuormalla ~100-200kg, paikaltaan lähtö on ollut todella vaivalloista, liki kaasu pohjassa eteneminen on kuin täi tervassa, on meinannu tulla yllätys risteyksessä.
                      Voisko laatikko luistaa..? :think
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        #12
                        Kyllähän toi wanhan liiton 2.5 tdi v6 hyvin kirmaa, jos on tehokkaampi 180 heppanen versio, joka siis löytyy mm. passat ja a6 keulilta.. Manuaali tekee ihmeitä autossa
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • bimmer
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2003
                          • 105
                          • JKL

                          #13
                          Nyt on testattu "persdynolla" ilman mafia ja mafin kanssa, ei havaittavaa eroa.
                          80-120 väli menee steppi kolmospykälässä noin 7-7,5sek. pintaan.
                          Ehkä vika onkin korvien välissä, ja mielikuvissa "superdieselistä", mikä tuo tietysti onkin ollut vuosituhannen vaihteessa.
                          Lauantaina tutkaamaan huippuja kuoreveden lentokentälle, en tiedä riittääkö radassa mittaa...

                          Tuosta laatikon luistamisesta: eli paikaltaan lähtö loivaan ylämäkeen kärryn kanssa, kuormaa yhteensä noin 350kg. -> kaasu melkein pohjassa, ei kuitenkaan kickdown pykälässä asti -> kierrokset nousee _hitaasti_ n. 4000 nurkille, mutta koneesta ei kuulu sellaista "rähinää" kuin oikein tosi kiihdytyksessä, vaan aivan kuin kiihdyttelisi ilman kuormaa rauhallisesti.
                          Kuvittelisin jos laatikko luistaisi että kierrokset pomppaa tappiin, mutta auto ei kiihdy odotetulla tavalla, nyt kiekat nousee kuin sunnuntairetkellä.

                          Comment

                          • Circ
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 634
                            • H e l s i n k i

                            #14
                            Tarviit penkissä säädetyn lastun
                            Audi B8.5 TDI Quattro

                            E81 120d m-sport Lci

                            Comment

                            • Keke71
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 340
                              • Kiiminki

                              #15
                              Onko hirveesti väliä jos joku ajaa bemarin "ohi" , mun mielestä ei. Ajakoot ne lujenpaa ketkä siihen pystyy, eli ei kovin moni Noh, itse asiaan, muutokset autossa tapahtuu hiljakseen, siis kuski tottuu niihin muutoksiin mitä tapahtuu autossa, eli ei siis huomaa kiihtyvyys ongelmaa tai varsinkaan jarrujen toiminnassa/tehoissa eroa, muutokset on suhteelllisen hitaita. Mutta sit esim. täysi jarruremontin jälkeen kuski sanookin että onpa hyvät jarrut! Sitten sen eron huomaa, ehkä se on samoin ton tehon suhteen. Ehkä kaikista paras keino saada selville auton kiihtyvyys on, mitata 0-100kmt aika, ja verrata sitä tehtaan ilmoittavaan aikaan, jos se on ihan ok, niin sit täytyy rehellisesti myöntää että "naapuri" oli nopeenpi.
                              E39 540iA Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎