Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d - "tappio" audille, tehoja hukassako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesku1
    Photographer
    • Jun 2005
    • 1401
    • Haukipudas

    #31
    Originally posted by Peltsii View Post
    [ATTACH]56679[/ATTACH] Kulutus ei varmaan ole 5.5 mutta muutoin taitaa täyttää kriteerit?
    Mites nämä kaikki nyt liittyy mahdolliseen bemarin vikaan? Rauhotutaas poijjat välillä.

    Paljos tuolla topicin 530d:llä on jo rullattu? Itse kyllä myös veikkailisin ilmamassamittarivikaa, mites on turbon laita, uusittu / huollettu koskaan? Savuttaako ko. auto täyskaasukiihdytyksessä?

    Comment

    • bimmer
      Bimmer Rookie
      • Jan 2003
      • 105
      • JKL

      #32
      Originally posted by Vesku1 View Post
      Mites nämä kaikki nyt liittyy mahdolliseen bemarin vikaan? Rauhotutaas poijjat välillä.

      Paljos tuolla topicin 530d:llä on jo rullattu? Itse kyllä myös veikkailisin ilmamassamittarivikaa, mites on turbon laita, uusittu / huollettu koskaan? Savuttaako ko. auto täyskaasukiihdytyksessä?
      Onhan sillä rullattu 288000km Auton mukana tuli nippu huoltokuitteja suunnilleen siitä kun se on suomeen tullut, tuolloin mittarissa oli n. 130000km.
      Kuiteissa ei ole mainintaa maf/turbon korjauksista/vaihdoista.
      En ole savutusta vasiten seurannut, mutta jos putkesta tulisi 2 ranteen paksuista jöötiä, niin olisin sen ehkä huomannut.
      Paikaltaan lähtiessä toki tupsauttaa vähän, mutta niin taitaa tehdä kaikki dieselit.

      Comment

      • KATKU
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 230
        • Vaasa

        #33
        Originally posted by bimmer View Post
        Jep, niin antaa, mutta manuaalille.
        Eli siinä mielessä varmaan lähellä ollaan, mutta tuli tässä tehtyä mittauksia, ja ei oikein hyvältä näytä.
        Tänään oli kuoreveden lentokentällä tutkapäivä jossa kävimme kokeilemassa menohaluja.
        Rataa oli n. 2.6km, jonka jälkeen jarrutus.
        Nämä arvot katsottu mittarista, ja väliajat kellolla, huippunopeus tutkalla.
        Suluissa TM 10/99 sedan automaatille mitatut:
        0-80 9,2 (5,7)
        0-100 12,5 (8,3)
        0-120 16,8 (12)
        0-140 24,6
        0-160 31,5
        loppunopeus 187, mittari näytti tasan 190
        TM mittaus 400m aika tasan 16s, jonka jälkeen nopeutta 137km/h
        Kahden vedon ajat oli parin kymmenyksen sisällä samat, joten kokolailla näillä mennään...
        Erityisesti liikkeelle lähtö on takkuista, sen jälkeen mennään tasaisesti junnaamalla, tosin n. 3000rpm jälkeen tulee jonkinlainen "tehopiikki"
        Kolmannen vedon alkuvaiheissa, varmaan 2-3 vaihdon kohdalle auto yllättäen hyytyi/nyki hetken, ja sitten meno taas jatkui.
        Pitäsikö maf vaihtaa suoraan, käydä vikamuistia katsomassa, vai tilata uutta turboa?? :think
        Ohjekirjahan ei anna erillistä arvoa 80-120 automaatti/manuaali 4-vaihteella, koska sillä ei varmaan ole juurikaan väliä koska steppiasennossa ilman kikdaunia automaatti pysyy nelosella. Eli ei pitäisi olla mitään eroa.

        Comment

        • bimmer
          Bimmer Rookie
          • Jan 2003
          • 105
          • JKL

          #34
          Nyt on MAF vaihdettu, ei mitään vaikutusta, melkein huonommin lähtee.
          Itseasiassa 4 vaihteella 80-120 väli ottaa 15sek., jos polkee kickdownin päälle niin sitten kolmosella menee sen vajaa 8sek.
          Mafia ei ole koodattu, mutta itse anturin rungossa on sama numero f 00c 262 062 kuin vanhassakin.
          Vanhan rungon numero loppuu 468, ja uusi 527, tosin ohjeen mukaan koodaus pitää tehdä jos 314 loppuinen vaihdetaan 527:n.

          Irrotin myös turbon solenoidiventtiilin, ja ainakin solenoidi toimii kun sille antaa jännitettä.
          Solenoidin putkesta menee ilma läpi kummassakin asennossa, mutta joku kertoikin ettei sitä ihan suoraan tiedä toimiiko vai ei, ei ole mittaria millä testata kuten pierburgin ohjeessa neuvotaan.
          Turbon siivet myös liikkuvat, tai ainakin säätimen tanko liikkuu ihan ok.
          EGR venttiilin tangossa on myös "kirkas" kohta, joten se liikkuu ilmeisesti myös.

          Joten mitähän nyt, tuhlasinko 230€ aivan turhaan, täytyy se nyt käydä vielä koodaamassa, mutta voiko ero sittenkään olla niin suuri?

          Kaiken lisäksi tankissa oleva naftapumppu särkyi, sinne meni taas mukavat 190€

          Comment

          • Jaymz
            Bimmer Rookie
            • Feb 2005
            • 178
            • Kuopio

            #35
            kyllä -99 autoon koodaus pitää tehdä, jos sitä aiemmin ei ole tehty. Eli jos aiemmin ei ole vaihdettu uudenmallista maffia. Vanhaa ei kai saa edes mistään ostettua.
            ex. -01 530d man
            ex. -92 audi s2 coupe

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4621
              • Lahti.

              #36
              Itse olen nyt ajannut n. reillu viikon verran 2001 530d steppi "vasta" vartti miljoona km rullattuna. Ei tietysti mennyt montaa minuuttia että laitoin myymäni säädettävä tehoboksi paikallaan. Ja täyttyy hämmästyä moottorintiellä 100-200 km/t suorityskykyä, edellinen m5 3.8l jäis kyllä ja reilusti ja kuluttaisi 2x enemmän.

              Autossa on muuten vaihdettu maffi.
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • Marko.K
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1193
                • Helsinki

                #37
                Originally posted by EPDM View Post
                Itse olen nyt ajannut n. reillu viikon verran 2001 530d steppi "vasta" vartti miljoona km rullattuna. Ei tietysti mennyt montaa minuuttia että laitoin myymäni säädettävä tehoboksi paikallaan. Ja täyttyy hämmästyä moottorintiellä 100-200 km/t suorityskykyä, edellinen m5 3.8l jäis kyllä ja reilusti ja kuluttaisi 2x enemmän.

                Autossa on muuten vaihdettu maffi.
                Onko kenties ongelmia kirjotuksessa vai häh
                F11 535d -11 367hv/728nm
                E39 M5 -99 Alpine White II
                E65 730da -02
                E60 530da -03
                E39 530da -03 240hv/600nm
                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                E38 740iaL -95
                E39 530d -99 245hv/528nm

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  #38
                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Onko kenties ongelmia kirjotuksessa vai häh
                  ongelmia kenties päättelykyvyssä? kaveri ei taida olla puhdas suomalainen tai mahd. lukihäiriö:think. ei tartte kiinnittää huomiota epäolennaiseen
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • Difflock
                    Newbiemmer
                    • Feb 2008
                    • 5
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by Marko.K View Post
                    Onko kenties ongelmia kirjotuksessa vai häh
                    No, jotkut meistä puhuvat äidinkielenään jopa muutakin kuin suomen kieltä...Toisten mielestä se voi tietysti olla tosi jännittävä asia.

                    EPDM:n tarinoissa on kuitenkin sisältöä, samaa ei todellakaan voi sanoa suuresta osasta foorumin viestiketjuista ja kirjoittelijoista.

                    Asiaan palaten, toivottavasti tämä 530D tulee kuntoon ja meno alkaa taas maistua. Toisaalta, V.A.G:n dieseleihin verrattuna nämä BMW:n myllyt ovat (vakiona) kaikkea muuta kuin sitkeitä (mikä on eri asia kuin ohituskiihtyvyys). Niihin lienee tarkoituksella yritetty luoda samanlaista kierroskoneen henkeä kuin merkin bensakoneissa on totuttu kokemaan.

                    Se on persoonallisuutta ja siitä tulee pitää kiinni. Japseja ei erota toisistaan enää pirukaan, ovat samanlaisia hajuttomia, värittömiä ja mauttomia tuotteita kaikki tyynni.

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      #40
                      EPDM:n kannattaa varmaan referoida hieman omaa taustaansa vaikka signatureen. Omalla kohdalla alkaisi ainakin jo vituttamaan tuo jatkuva kirjoitusvirheistä huomauttelu.
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #41
                        Joo en tarkottanu millän pahalla, pyydän anteeksi ja olen syvästi pahoillani
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • bimmer
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2003
                          • 105
                          • JKL

                          #42
                          MAF tuli vaihdettua, ja ohjelmoitua moottorinohjaus, oli muuten sikahintainen 100€ + käyttötarvikkeet!!?? 5€...
                          Paikaltaan lähtö muuttui selvästi, on paljon virkeämpi. 80-120 välikin menee nelosella jo alle kymmenen sekunnin... Muita mittauksia en oikein päässyt tekemään.
                          Ainoa mikä vielä kummastuttaa on kiihdyttäminen ~110km/h eteenpäin, laatikko ei enää vaihda kolmoselle, ja nelosella kiihtyminen ei ole mitään reipasta kunnes päästään 130-140 paikkelle niin sitten meno maittaa paremmin. Tuossa satasen päälle nopeudessa kulutusmittarikaan ei nouse kuin tuonne 24l paikkeille.
                          Vikamuisti ei antanut mitään "ylimääräisiä" ilmoituksia.
                          Olisikohan tyydyttävä nyt tähän, sillä ei oikein ole varojakaan alkaa ostamaan ja kokeilemaan mitä vaihtaisi seuraavaksi...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎