Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voimansiirron väljyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cojootti
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 155

    Voimansiirron väljyys?

    Miten muuten on, kumpikohan olisi enemmin syypää voimansiirrossa olevaan välykseen(vaihdettaessa kolahtaa kunnolla jos ei tiedä miten vaihtaa ja kaasusta päästäessä nytkähtelee) Perä vai vetarin sisäpää? Perä ei ääntele! Puslat ok!

    E46 328.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16419
    • Asikkala

    #2
    Ei tullu mieleen mennä alle tutkimaan asiaa ?

    Comment

    • Kaimann
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1214
      • Karigasniemi

      #3
      Peränkannatinkumit vois olla yks. sit tuosta kuvasta osat 2 ja 4
      "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

      Comment

      • Cojootti
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 155

        #4
        Niinkuin sanoin. Välys ei johdu puslista/kumeista. Ne on Ok. Välys on joko perässä tai vetareissa. Auto alle voisin tietenkin ryömiä kattelemaan jos tykkäisin maata kuraisella kerrostalon pihalla. Ja ajattelin että kun tälläinen foorumi on kerran keksitty niin täältä ehkä kannattaa kysellä. ajettu 165tkm.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Taka-akselisto/perä revennyt irti korista?
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • jonne
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 248
            • Rusko

            #6
            Originally posted by Cojootti View Post
            Niinkuin sanoin. Välys ei johdu puslista/kumeista. Ne on Ok. Välys on joko perässä tai vetareissa. Auto alle voisin tietenkin ryömiä kattelemaan jos tykkäisin maata kuraisella kerrostalon pihalla. Ja ajattelin että kun tälläinen foorumi on kerran keksitty niin täältä ehkä kannattaa kysellä. ajettu 165tkm.

            Omassani jolla on ajettu mittarin mukaan 185000 km, vaihde vapaalla kardaania kiertäessä, liikkuu kardaani reippaasti ääriasentojen välissä eli perässä on löysää.
            Vetareissa on havaittavaa löysyyttä nivelissä, mutta lienee normaalia.
            Ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jumpsahtaa toisinaan jonkin verran kytkintä sopivasti päästäessä.
            Muuten on perä hiljainen joten en ole jumpsahdusten antanut päätäni vaivata.
            Mikä laulaen tulee, se tulee.

            BMW E39 M5, vm. 2002

            Comment

            • Tamzu
              Bimmer Rookie
              • Jan 2007
              • 56
              • Tampere

              #7
              Itsellä samaa vikaa e39. Eli jos kierroksia on alle 3000 niin yleensä kuuluu kolahdus kun kytkimen painaa pohjaan. Lämpimänä kolahdus kuuluu vielä herkemmin vaikka kuinka hellästi käyttäisi kytkintä.

              Olisi tosiaan kiva tietää mistä tämmöinen kolahdus tulee!!!
              BMW 730iA E32
              BMW 525iA E34

              Comment

              • insp
                BTCF Member
                • Sep 2002
                • 826
                • Iittala

                #8
                Väljyys voi olla missä tahansa, itsellä se oli perän päässä olevassa kardaanin ristikko nivelessä. Syynä voi olla myös kardaanin laakeri/kannatinkumi, takapään puslat, vetarit, perä, perän kannatinkumi, ja tai "limppu" joka on vaihteistossa johonka vetari on kiinni.
                ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                Comment

                • himonussija
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 392
                  • Finland

                  #9
                  En ole vielä törmännyt omalla kohdalla Bemariin jossa perä olisi ollut väljä. Ja noita on nyt ollut itellä neljä 150-315 tkm ajettuja. E30,E36,E46 ja E39. Jos on perä väljä, niin sitten sillä on poltettu rengasta aika huolella jos noilla kilometreillä on väljä.

                  Noissa omissa autoissa aina kolahtelut ovat johtuneet puslista ja perän kannatinkumista. Vaikka ne näyttäisi päälle päin ehjiltä, niin ei se tarkoita että ne olisivat vielä jäykät. Toki äkkinäinen saa voimansiirron kolahtelemaan uudellakin Bemarilla kun kytkimen käyttö on vielä hakusessa. Pieni tömähdys joissain tilanteissa kuuluu takavetoisten luonteeseen vaikka kaikki olisi kunnossa.

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Voisikohan risa rättinivel aiheuttaa tuollaisia oireita?
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Minullakin on E39:issä perässä/voimansiirrossa jossain kohdassa väljää. Mutta miten sen saisi tutkittua? Rättinivel ja perän kannatinkumit näyttää olevan kunnossa... Takakelkan kumit on vaihdettu. Laatikon tukikumit tilasin ja aion vaihtaa uusiin, mutta tuskin tuo niistä johtuu.

                      Kyse ei ole mistään selvästä kolauksesta vaan tuo on vaimea tömähdys ja kevyt nykäisy. Tuo tuntuu kun kaasua löysää, odottaa hetken ja painaa sitten taas kaasua. Selvimmin tuo ilmenee 3. vaihteella mutta tuntuu myös muillakin, kuitenkaan esim. 1. vaihteella ilmiö ei ole niin selvä kuin 3. vaiheella vaikka luulisi, että se silloin olisi selvempi. Autossa on automaattivaihteet joten mitään voimakkaita moottorijarrutuksia/nopeita kytkimen nostoja yms. ei saa tehtyä. Auto on ollut minulla 4,5 vuotta ja tuo ilmiö alkoi viime syksynä, joten kyse ei ole ominaisuudesta vaan joku paikka tuossa on kulunut. Tosin eipä tuo ole mihinkään enää muuttunut vaan on ollut suurinpiirtein samanlainen jo 8 kk.

                      Paljonko voimansiirrossa pitäisi/saisi olla väljää? Siis takapyörät maassa, vaihde/laatikko vapaalla jos pyöritän kardaania niin paljon siinä saisi olla väljää? Entä kun toisen takapyörän nostaa ylös ja pyörittää niin paljon siinä saisi olla väljää?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • himonussija
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 392
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Paljonko voimansiirrossa pitäisi/saisi olla väljää? Siis takapyörät maassa, vaihde/laatikko vapaalla jos pyöritän kardaania niin paljon siinä saisi olla väljää? Entä kun toisen takapyörän nostaa ylös ja pyörittää niin paljon siinä saisi olla väljää?
                        No automaattilaatikolla varustettu ex E39 liikkui ehkä 10-30 senttiä edestakaisin kun laatikko oli P-asennossa. En tuota tosin viivoittimella mitannut mutta perstuntumalta voisin heittää Auto oli 155 tkm ajettu.

                        Comment

                        • AKSU
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 402
                          • Nivala

                          #13
                          Originally posted by Laakeri View Post
                          Voisikohan risa rättinivel aiheuttaa tuollaisia oireita?

                          Todennäköisesti, tai mulla ainakin. Ajossa, tai paremminkin moottorijarrutuksessa kuului vaimea klonksahdus. Kardaanin kun puotti pois, oli kumi kahdessa osassa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎