Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 moottoreista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemarantti
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 83
    • Lempäälä

    M5 moottoreista

    Kertokaa kokemusta omaavat että onko 3.8 koneinen jotenkin "heikompi" kuin 3.6? Kun olen lähiaikoina vaihtamassa ja ainakin nettiautossa on noita 3.8 moottorisia kohtuu paljon edullisemmin kuin niitä 3.6:a. Eli teknisiä vinkkejä saa antaa ja myös saa kertoa että mitä kannattaa katsoa tarkemmin kun menee kyseistä autoa katsomaan.

    OT. Oma autoni on e39 528i -97 touring, jos löytyy vaikka vaihtoinnostusta joltakulta...
    Nykyiset:
    Bmw E36 320 Ci -92, Down´n`out
    Bmw E21 316 -82, turboprojekti
    EX:
    Bmw E36 325 -91, käyttöjyrä
    Bmw E30 318i Touring -89
    Bmw E39 528i Touring -97
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #2
    Mistään en mitään tiedä, mutta olen käsittänyt että tuo 3.8 olisi parempi kuin 3.6. Syy sen yleisyyteen on varmaankin se, että lähes kaikki M5:t on tuontiautoja (joojoo, kaikki bemarit on ), ja useimmiten tuoja haluaa uudempaa tekniikkaa, hintaero Saxassa kun ei kauhea ole ja verotus tuskin pahemmin konetta katselee. Valmistusmäärähän 3.6:lla on yli tuplat 3.8 verrattuna, mutta varmaankin tuoduista iso osa on 3.8 koneella.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • bemarantti
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 83
      • Lempäälä

      #3
      Aivan. Kun hinta on melkein sama molemmilla, niin kyllähän se tehokin hiukan hullua houkuttaa...
      Nykyiset:
      Bmw E36 320 Ci -92, Down´n`out
      Bmw E21 316 -82, turboprojekti
      EX:
      Bmw E36 325 -91, käyttöjyrä
      Bmw E30 318i Touring -89
      Bmw E39 528i Touring -97

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9042
        • Iisalmi

        #4
        Niinhän sitä sanotaan, että kun ämmän laittaa niin sama olla 3.8. Mutta voisiko joku, joka on ajanut sekä 3.6 että 3.8 koneella sanoa, että onko merkittävää eroa noiden välilllä? Ennakkoon olettaisin, että ei suurta eroa.
        E39 ja E91

        Comment

        • Leba
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2101
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Harri G View Post
          Niinhän sitä sanotaan, että kun ämmän laittaa niin sama olla 3.8. Mutta voisiko joku, joka on ajanut sekä 3.6 että 3.8 koneella sanoa, että onko merkittävää eroa noiden välilllä? Ennakkoon olettaisin, että ei suurta eroa.
          Eipä niissä älytöntä eroa ole. 3.8 koneinen oli omistuksessa n. 3 vuotta ja 70 tkm ja nyt tämä nykyinen 3.6 koneella ollu vasta 2,5 kuukautta.

          Omasta mielestäni tämä 3.6 on enemmän "race" henkinen kone. Eli vääntöä ei löydy alhaalta läheskään niin paljoa mitä 3.8 koneessa. Sitten kun piikki iskee niin auto tuntuu nopeammalta mitä 3.8 vaikkei se välttämättä todellisuudessa niin ole. En ole vielä suoritusarvoja tästä nykyisestä mitannu.

          Käyttökustannukset on paljon halvemmat 3.6 kuin 3.8:ssa. Mm. alustanosat iskarit, jarrut yms. on paljon halvemmat 3.6:ssa kuin 3.8:ssa. Varsinkin viimeisissä 3.8 koneisissa on jo tyyriit jarruosat, joten ns. "perusrempat" voi tulla suht kalliiksi.

          Halpoja nämä ei ole ikinä pitää ja itsekin olen tähän uuteen tulokkaaseen jo puuha tonnin käyttänyt Kaikkea ennakoivaa ja vähemmän ennakoivaa tullut vaihdeltua, ettei nyt niistä sitten jää kiinni jos laukeaa

          Semmoisen vinkin voisin antaa, että osta hyvä 3.8, älä sitä halvinta vaikkei se kalleinkaan täällä Suomessa välttämättä ole se paras, ainakin mitä itse päässy livenä noita ihmettelemään. Tai sitten ostat jonkun 3.6 koneisen ok historialla ja mielellään max 200 tkm ajettuna tai sitten joku 300 tkm ajettu varmasti konerempattu yksilö. Topicin aloittaja ei kertonut mitään hintahaarukastaan ja näitä riittää aika laajalle hintahaitarille.
          Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            #6
            En tiedä paljonko intternetin ihmemaailma paisuttelee ongelmia, mutta itse olen siinä käsityksessä, että 3.8:n kanssa on ollut aika paljon alakertaongelmia, mm. haljenneita lohkoja. Ellen aivan väärässä ole, niin taitaa kovin monella tuossa pienen rapakon takana olla tällä hetkellä ajossa 3.6l S38B38. Taitaa olla turhan HC poraus jopa Gÿntherille..? :think

            3.6 on tosiaan luonteeltaan enemmän kierroskone ja 3.8 tasaisemmin vääntävä. Paaluakin kannattaa olla hiukan takataskussa jos aikoo pidempäänkin nauttia mm. siitä EDC-alustasta ja kelluvista roottoreista. Harrastukset maksaa, mutta hienoja vehkeitä molemmat eikä kumpaakaan varmaan pelätä kannata.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • ana80
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 150
              • Lohja

              #7
              Originally posted by r.w. View Post
              En tiedä paljonko intternetin ihmemaailma paisuttelee ongelmia, mutta itse olen siinä käsityksessä, että 3.8:n kanssa on ollut aika paljon alakertaongelmia, mm. haljenneita lohkoja. Ellen aivan väärässä ole, niin taitaa kovin monella tuossa pienen rapakon takana olla tällä hetkellä ajossa 3.6l S38B38. Taitaa olla turhan HC poraus jopa Gÿntherille..? :think
              Koskaan ei voi liikaa painottaa öljyjen riittävää lämpötilaa ennen polkemista.
              Näiden halkeamisten syypäinä lienee ennemmin ollut virheellinen käyttö, kuin suunnitteluvirhe. Erinomaisia joskin janoisia moottoreita molemmat.

              Comment

              • Mystinen
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1206
                • Kehä3

                #8
                Ana80 sanoit sen. Moni kaveri on minultakin kysyny noitten tyyppivikoja, mut en osaa sanoo mitään kun en oo kuullu että S38 ois pahastiki porsinu :think
                Eli aika luotettavia pelejä kunhan vaan pitää huolta että jäähdytys pelaa
                Tämä kyl taitaa pätee kaikkiin moottoreihin... Mut ei ainakaan alimitotettuja oo ämmän osat.

                Vaparien virittäminen on säälittävää
                350hp/480Nm@0,666bar
                xxxhp/670Nm@1,6bar
                - Mystinen.Fi -
                -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  #9
                  Tosiaan tuossa jo muutama hyvä pointti tulikin jo aiemmin. Täytyy ensinnäkin painottaa, että jos jotain isompaa hajoaa niin kallista tulee olemaan oli se sitten B36 tai B38. B36 on hitusen enemmän tosiaan vielä kilpakoneen tyylinen, kun B38 tarjoaa paremman vääntökäyrän sekä hitusen korkeamman huipputehon. Noi on siitä tarkkoja koneita, että ei tarvi olla kuin yksi alipaineletku rikki/halki, niin tehoja uupuu helposti se 50hv eli siis tarkkana koeajoissa. Jos on alipainevuotoja, niin taatusti ei resonanssiläppä toimi. Kannattaa ajaa useampaa yksilöä, niin saa vertailukohtaa.

                  Ei noissa B38 koneissa mitään tyyppivikaa ole todettu sen enempiä, kuin B36:ssakaan. Kyllä ne lohkot kestää, jos jättää sen kylmänä polkemisen väliin ja muistaa huoltaa vehkeitä. Esim itsellä oli vasta edellinen kone auki ja lohkossa ei näkynyt yhtään hiushalkeamaa. Noita B38 lohkoja on vielä porattu monesti ylikokoon jopa ahtimella varustettuna, että kyllä ne kestää, kun osaa käyttää. Ajokilometreistä sen verran, että itse etsisin max. 200tkm ajetun yksilön. Mielellään vielä reilusti vähemmän, jos pussi vaan kestää. Tai sitten jo valmiiksi peruskorjatulla motilla varustetun. 200tkm alkaa olemaan jo sellainen lukema, että esim. jakopään osat alkaa olemaan loppu. Samoin laakerit jne. Vielä painottaisin B38 mallissa tota alustan tarkastusta. EDC-iskarit maksaa helposti sen 1k€/kpl.

                  Off Topiccina..
                  Jenkkeihin ei ole koskaan edes viety B38-koneisia maahantuojan toimesta, vaan ne on kaikki sitten jälkikäteen uitettuja yksityisten kautta. Tai vastaavasti M540i-malleja, jotka on M5 osilla muunneltuja 540i-malleja.

                  En kyllä keksi mitään muuta järkevää syytä noihin kahden moottorimallin hintaeroon, kuin himo maksimoida autosta saatava myyntihinta. Kyllähän noi 3.8 mallit on eittämättä hitusen arvokkaampia, mutta tää on tätä.

                  Comment

                  • ana80
                    Bimmer Rookie
                    • May 2005
                    • 150
                    • Lohja

                    #10
                    Voisi sanoa että M49/M88/S38 moottorikonsepti on hämmästyttävän pitkän elinkaarensa aikana jalostunut viimeisessä versiossaan jokseenkin lyömättömäksi suorituskyvyn ja luotettavuuden suhteen. Harvoin urheiluauton moottorilla ajellaan ~300tkm ilman suurempia tuhoutumisia... Kaksoismassa vauhtipyörä ja öljyvuodot tulee nyt mieleen mitä noissa on joskus kiusana, joskaan tyyppiviaksi en kyllä niitä voi sanoa ottaen huomioon ajoneuvon iän ja yleensä HUOMATTAVAN raskaan ajotavan.

                    Comment

                    • bemarantti
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 83
                      • Lempäälä

                      #11
                      No tuli ainakin asiantuntija kommentteja, kiitos niistä, niitä juuri haettiin. Ja hintahaarukka on n. 10000-12000e joten kyllä se taitaa olla se 3.6 koneinen. Ja muutenkin tuo mainittu race-henkisyys hiukan kyllä alkoi kiehtomaan. Vaikka ei sen puoleen, onhan 2.8 touringkin aika race...
                      Nykyiset:
                      Bmw E36 320 Ci -92, Down´n`out
                      Bmw E21 316 -82, turboprojekti
                      EX:
                      Bmw E36 325 -91, käyttöjyrä
                      Bmw E30 318i Touring -89
                      Bmw E39 528i Touring -97

                      Comment

                      • bmw harrastelija
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 757
                        • -

                        #12
                        kolme s38 kampiakselia olen tavannut, joissa jakopäänketjun hammaspyörän kiilaura on murentunut. Olen nähnyt yhden akselin joka on hitsattu, ihan jollain muulla kuin 42crmo4 vastaavalla lisäaineella. Oli melkein siinäkin tullut täystuho.
                        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                        Alex von Falkenhausen

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          B36 vai B38 kampuran? Täysin erilainen kiinnitys etupäässä.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • bmw harrastelija
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 757
                            • -

                            #14
                            nii o, 3,6 kampurasta kyse
                            thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                            Alex von Falkenhausen

                            Comment

                            • reinuk
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 636
                              • Helsinki

                              #15
                              Itselläni oli myös kolmisen vuotta S38B38 käyttöautona. Myydessä kilometrejä oli n. 330tkm eikä mitään mainittavaa vikaa! Edellisien mainintojen lisäksi vielä kerran: Öljynlämpötila > 70C, sitten voi ajaa lappu lattiassa vaikka espanjaan ja takas ilman murheita.

                              Kaveri joskus totes, että ei ole ikinä nähnyt yhtään M5 moottoria mikä olisi mennyt rikki oikealla käytöllä. Yleenä niitä poljetaan liian kylminä ja sitten ihmetellään kun kansi on kiero jne.

                              Hienoja laitteita ovatten!
                              Hubraum statt spoiler!

                              Nyt: 530dA xDrive F11 -15

                              Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎