Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d Touring -02, muutama kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eki_boomer
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 223
    • Klaukkala

    #16
    1. R/T Napista vaihdetaan radio/puhelin ja päänkuva on puheohjaus / vastausnappi. Nämä nappulat siis löytyy, jos on lisävarusteena otettu MF ratti, vaikka puhelinta / puheohjausta ei olisikaan.
    F31 moped edition...

    Comment

    • aapok
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 807
      • Liperi

      #17
      Minun pitäsi kanssa asentaa säteilijä vaimon -03 320dat:hin, onnistuisi varmaankin tuohon sinunkin pirssiin jos tarvetta kun näin lähellä asustellaan. Oletko muuten kiinostunut tehoboxin hankkimisesta? On meininki tilata ebaystä sellainen niin samallahan niitä tulisi toinenkin?
      -Aapo-

      520da touring Lci M-sport -07
      1600-2 -68 (kaveriprojekti)
      Chevrolet Avalanche LTZ -09
      Sea Ray 230 sundancer -94

      Comment

      • Trout Mask Replica
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 123
        • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

        #18
        Originally posted by aapok View Post
        Minun pitäsi kanssa asentaa säteilijä vaimon -03 320dat:hin, onnistuisi varmaankin tuohon sinunkin pirssiin jos tarvetta kun näin lähellä asustellaan. Oletko muuten kiinostunut tehoboxin hankkimisesta? On meininki tilata ebaystä sellainen niin samallahan niitä tulisi toinenkin?
        Olis itellä tuo 320d -02 ehkä vailla tehonlisäystä... Onko kokemusta noista ebay boxeista? Linkkejä (hintoja)?
        428i Gran Coupé
        “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
        ― Abraham Lincoln

        Comment

        • Kukkoshka
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 37
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by aapok View Post
          Minun pitäsi kanssa asentaa säteilijä vaimon -03 320dat:hin, onnistuisi varmaankin tuohon sinunkin pirssiin jos tarvetta kun näin lähellä asustellaan. Oletko muuten kiinostunut tehoboxin hankkimisesta? On meininki tilata ebaystä sellainen niin samallahan niitä tulisi toinenkin?
          Laiton yv:tä.

          Ja tehoboxia en (ainakaan vielä ) ole hankkimassa.
          BMW 320D E91 LCI Touring -09
          Subaru Forester 2.0X -06

          Comment

          • aapok
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 807
            • Liperi

            #20
            Originally posted by Trout Mask Replica View Post
            Olis itellä tuo 320d -02 ehkä vailla tehonlisäystä... Onko kokemusta noista ebay boxeista? Linkkejä (hintoja)?

            Tollanen on itsellä harkinnassa...
            -Aapo-

            520da touring Lci M-sport -07
            1600-2 -68 (kaveriprojekti)
            Chevrolet Avalanche LTZ -09
            Sea Ray 230 sundancer -94

            Comment

            • Putkijokari
              Newbiemmer
              • Oct 2008
              • 12

              #21
              Moro kaikille. Ne imusarjan läpät?

              Irrotin omasta 320d:stä vm. 3/02 (manuaali) imusarjan puhdistus mielessä ja siellä oli ne läpät joista yhden akseli poikki. Onneksi se oli toisen pään varasta imusarjan seinää vasten jumittunut kiinni.

              Onkohan kukaan irrottanu noita läppiä tosta 2 litran koneesta?

              Jos joku irrottanu oliko vaikutusta mihinkää suuntaan tai toiseen?

              Ne varmaanki kannattas repiä pois kerran oli jo yhdenkin akseli poikki?

              Ainakin noista isommista ootte irrotelleet mut en ainakaan löytäny et tästä pienemmästä ois kukaa irrottnu.

              Comment

              • Sampza
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1398
                • Rovaniemi

                #22
                Originally posted by Putkijokari View Post
                Irrotin omasta 320d:stä vm. 3/02 (manuaali) imusarjan puhdistus mielessä ja siellä oli ne läpät joista yhden akseli poikki.
                :think siis hetkinen. Kerroppas lisää tuosta , olisko kuvia?


                pikkusen kyseenalaistan tuon että siellä olis juuri nämä samaiset läpät mitkä löytyy dA-malleista.
                320d touring M-sport -09
                320d -02
                1250 Bandit S

                Comment

                • Putkijokari
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 12

                  #23
                  Originally posted by Sampza View Post
                  :think siis hetkinen. Kerroppas lisää tuosta , olisko kuvia?


                  pikkusen kyseenalaistan tuon että siellä olis juuri nämä samaiset läpät mitkä löytyy dA-malleista.

                  Joo otan kuvia (käyn eka pelaa lätkää) ja sit laitan tänne.
                  Sen läpän akselin mikä oli poikki kerkesin hitsata jo kasaan kun olin työntämässä niitä vielä takas ennenku löysin täältä juttua niistä. Eli siitä en saa kuvaa ku se on rikki.
                  Last edited by Putkijokari; 11-10-2008, 15:06.

                  Comment

                  • Putkijokari
                    Newbiemmer
                    • Oct 2008
                    • 12

                    #24
                    Tollaset löysin ainakin omastani. Viimesessä kuvas näkyy hitsi mällit mistä kohin akseli oli poikki.

                    Eikös noi o samat?
                    Attached Files

                    Comment

                    • borabora
                      Newbiemmer
                      • Aug 2006
                      • 9
                      • Tampere

                      #25
                      Näyttäisi olevan samanlainen systeemi kuin 530d(M57) koneessa. Ja äkkiä

                      poistoon ettei tule turhia tulonmenetyksiä. Ja samalla EGR tukkoon niin

                      pysyy imusarjakin puhtaampana.
                      VW Golf Variant TGI -15 ex. E39 530dA touring Shadowline -00

                      Comment

                      • Jisv
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 461
                        • Pori

                        #26
                        Kun irrottelee imusarjaa tosta 320d:stä, niin ei kannata sitten pudottaa rintapellin ja "lokasuojakotelon" yhdistävää muoviklipsua moottorin pohjamuovin päälle, moisen kalastelu aiheuttaa yllättävän paljon kiroilua.

                        Kaikki muu tuli tänään irrotettua paitsi imusarjan syvemmällä olevat mutterit. Joku pervessi insinööri on keksinyt pistää sinne 11 milliset ja eihän mun hylsysarjassa sitä kokoa ollut. Huomista kauppareissua odotellessa...
                        e46 non m-sport touring
                        Dieselin kulutus

                        Comment

                        • Putkijokari
                          Newbiemmer
                          • Oct 2008
                          • 12

                          #27
                          Originally posted by borabora View Post
                          Näyttäisi olevan samanlainen systeemi kuin 530d(M57) koneessa. Ja äkkiä

                          poistoon ettei tule turhia tulonmenetyksiä. Ja samalla EGR tukkoon niin

                          pysyy imusarjakin puhtaampana.
                          Joo viskasin läpät menemään ja löin egr:än tukkoon.

                          Auto toimii nyt paremmin oletan sen johtuvan puhtaammasta imusarjasta, egr:stä ja ennen kaikkea siitä ettei nelos sylinteri enää pelkästään hengitä sen pienemmän imuputken kautta. Joka siis johtui siitä että läpän akseli oli mennyt poikki ja läppä oli imuputkessa kanissa tukkien 80% kanavasta!

                          Comment

                          • 535SD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 1068
                            • Lahti

                            #28
                            Paljonko ajettu tuos sinun auto?

                            Pitää omastakin ottaa pikemmiten nuo läpät pois ennen kuin ne irtoaa.
                            Tarviiko tuohon poistoon ostaa muita osia kuin imusarjan tiiviste?Entä erikoisempia työkaluja? Muitakin vinkkejä saa kertoa poistoon liittyen.

                            Originally posted by Putkijokari View Post
                            Joo viskasin läpät menemään ja löin egr:än tukkoon.

                            Auto toimii nyt paremmin oletan sen johtuvan puhtaammasta imusarjasta, egr:stä ja ennen kaikkea siitä ettei nelos sylinteri enää pelkästään hengitä sen pienemmän imuputken kautta. Joka siis johtui siitä että läpän akseli oli mennyt poikki ja läppä oli imuputkessa kanissa tukkien 80% kanavasta!
                            Olleita ja menneitä
                            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                            Comment

                            • Jisv
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 461
                              • Pori

                              #29
                              mun autolla ajettu 92 tkm, tiivisteitä ei tarvinnu vaihtaa.

                              Irrota:
                              - moottorin eristysmuovi, viis kuuskolopulttia
                              - Avaa raitisilmasuodatinkotelon edessä kulkeva kaapelikouru ja ota kaksi kaapelia pois kourusta.
                              - raitisilmasuodattimen kansi (kolme muoviklipsiä), suodatin, kotelo (neljä torxia)
                              - suodatinkotelon takana oleva pelti, kaksi torxia ja muoviklipsi (jota ei pidä pudottaa moottoritilan pohjalle. Pellin irrottamisen helpottamiseksi kannattaa nostaa iskaritolppien takana olevien koteloitten reunatiivisteet pois tieltä.
                              - moottorin takimmainen eristemuovi, kolme torxia ja yksi sähköputken kiinnike

                              Tässä kohtaa imusarja näkyykin jo hyvin. Imusarjan päällä kulkee koneen johtosarja, irrota "kaapelikourun" kiinnike, joka on imusarjassa kiinni taivuttamalla kourua. Avaa kouru, katkaise pari nippusidettä, nosta johtoja irti kourusta varovasti.

                              Irrota öljytikun yläpäässä oleva ruuvi joka kiinnittää tikun imusarjaan. Varo tiputtamasta. Irrota öljytikun ohi kulkeva sähköjohtonippu imusarjasta, kaapelikiinnike ja nippuside. Imusarjan takana on vielä yksi sähköjohtokiinnike, lähtee vetämällä kuskiin päin.

                              Löysää EGR:n klemmari ja siirrä syrjään, irrota välijäähdyttimeltä tuleva tuloputki ja egr:ää ohjaava alipaineletku EGR-venttiilistä. Irrota EGR:n vierestä kulkeva sähköjohto klipsuistaan.

                              Ruuvaa auki ylemmät imusarjan pultit, 10 mm hylsy. Ruuvaa auki alemmat mutterit, 11 millin hylsy.

                              Imusarjaan tulee alakautta kiinni kolme sähköliitintä ja ja kolme alipaineletkua.

                              (Alipaineletkuista kaksi oli mulla hemmetin tiukassa ja toinen niitten kiinnityskohdista katkesi, pikaliima pelasti. Eli avaa varovasti! Näihin ei kaikkiin oikein sorminäppäryys tahdo riittää (riippuu räpylän koosta). Joten nosta imusarjaa ja räplää välillä. Jos mahdollista, pyydä kaveria auttamaan.) <- ei näin!

                              Nostaimusarjaa sen verran ylös, että saat kallistettua sitä kuskinpuoleista kylkeä kohti. Irroita kolme sähköliitintä ja kaksi alipaineohjainta tms. Ohjaimet irtoavat painamalla muoviklipsiä niiden keulanpuoleisesta reunasta ja työntämällä taaksepäin. Onnistuu loppujenlopuksi helposti yksinkin, vaikkei kaverista koskaan haittaa ole.

                              Pujota imusarja pois. Operoi muissa threadeissa mainituin ohjein ja kokoa päinvastaisessa järjestyksessä.

                              Edit: pari tarkennusta
                              Edit 2: toisella kerralla helpompaa
                              Last edited by Jisv; 14-10-2009, 17:32.
                              e46 non m-sport touring
                              Dieselin kulutus

                              Comment

                              • Putkijokari
                                Newbiemmer
                                • Oct 2008
                                • 12

                                #30
                                Jisv onkin laittanut hyvät ohjeet.

                                Imusarjan ja egr:än liottelin itse polttoöljyssä sit hammasharjaa ja paineilmaa, ei ollu kovin likanen mulla toi imusarja. Läpän akselin tukkimiseen valitsin sen M5 10mm ruuuvin ja sen punasen liimamassa tiivisteen mikä kestää ainakin hyvin lämpöä.

                                Kannattaa samalla kattoo tuo öljynerottelija mulla oli se mallia huopanen ja aikansa elänyt aikoja sitten (liekkö ollu alkuperäinen). Sen takia oli ilmeisesti öljyä imupuolellakin.

                                Autolla ajettu 230tkm.

                                Ite vaihoin tiivisteet, ne 8kpl vaikka tuskin ois tarvinnu aatteli et samalla vaivalla neki.
                                Last edited by Putkijokari; 14-10-2008, 22:11.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎