Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnostiikka kaapelin jälkeen, ajotietokone ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sam1
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 25

    Diagnostiikka kaapelin jälkeen, ajotietokone ei toimi

    No niin, tutkin diagnostiikka kaapelilla+carsoft auton (E39 vm 97) vanhoja datoja. Lopuksi otin piuhan ja PCn pois ja kaikki tuntu autossa toimivan.

    Seuraavana päivänä kun lähdin ajamaan niin nyt olikin tullut aika kummallinen vikasarja. Kun auton käynnistää niin kaikki on aluksi kunnossa, paitsi auton radio ei käynnisty. Noin 5sek jälkeen kojetaulussa ei toimi enään vilkun merkkivalo, vaikka itse vilkku toimii. Sitten kun jatkaa ajamista niin keskikonsulissa oleva ajotietokone lakkaa toimimasta ja sitä ei enää näy monitorin menu näytöstä. Hetken päästä set valikkokin häviää näytöstä.

    Kun ajamista jatkaa niin mittaristoon syttyy teksti "self level suspension inactive" (eli farkun itsesäätyvä takajousitus ei ole käytössä)

    En ole "vielä" mikään BMW ekspertti, mutta johtuuko noi viat siitä että tietokone tekee aluksi jonkun oman diagnostikka testin ja siinä tulee vikoja ja se sitten poistaa noita ominaisuuksia käytöstä?

    En ole uskaltanut kytkeä diagnostiikkakaapelia uudelleen autoon ja katsoa vikakoodeja kun sillä tavalla sain tämän koko hässäkän aikaan.

    Onko kellään óllut mitään vastaavaa ja mikä syy mahtaisi olla?
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Jos käytössäsi ei ole ohjelma millä voit ohjelmoida jotain niin luulisin, että on yhteen sttumien summa. Laita kaapelit kiinni ja lue vikakoodit.
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      I-bus väylässä on vikaa. Joku laite sotkee sen toimintaa tai se on oikosulussa maahan. Ota vaikka radio ensin irti ja tutki katoaako vika. Tosin, ihan aluksi voisi kokeilla ottaa akusta maajohdon hetkeksi irti.
      E39 528iA

      Comment

      • Sam1
        Newbiemmer
        • Jul 2008
        • 25

        #4
        Otin akun maajohdon irti noin 10 min, eikä mitään auttanut.

        Katselin searchiä ja jollakin oli ollut vika että isossa tietokoneessa ei ollut valikossa mitään valintoja. Silloin vika oli jossakin kummissa sisäisissä asetuksissa valittu "low OBC"

        Comment

        • Sam1
          Newbiemmer
          • Jul 2008
          • 25

          #5
          Originally posted by 540iAV8 View Post
          Jos käytössäsi ei ole ohjelma millä voit ohjelmoida jotain niin luulisin, että on yhteen sttumien summa. Laita kaapelit kiinni ja lue vikakoodit.
          Itse asiassa kun kattelin vikakoodeja niin muutin myös samalla tietsikan kielen ja laitoin automaattisen keskuslukituksen päälle. Oliskohan tuo muutos laittanut sen väylän sekaisin

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Sam1 View Post
            Itse asiassa kun kattelin vikakoodeja niin muutin myös samalla tietsikan kielen ja laitoin automaattisen keskuslukituksen päälle. Oliskohan tuo muutos laittanut sen väylän sekaisin
            "koodaus" onnistui sotkemaan autostasi jotain... ÄLÄ käytä carsoftaa muuhun kuin vikakoodien lukuun!
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Sam1
              Newbiemmer
              • Jul 2008
              • 25

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              I-bus väylässä on vikaa. Joku laite sotkee sen toimintaa tai se on oikosulussa maahan. Ota vaikka radio ensin irti ja tutki katoaako vika. Tosin, ihan aluksi voisi kokeilla ottaa akusta maajohdon hetkeksi irti.
              Radiossa on kaksi sulaketta nro 43 ja 44. Kun sulakkeen 44 ottaa pois niin kaikki alkaa taas ainakin nopeasti tsekattuna toimimaan.

              Sulake kartan mukaan numero 44 on puhelimelle ja radiolle. Mutta ne molemmat näyttäisi toimivan ilman tota sulaketta

              Tarkemmin kuin tota tutkin niin sulake 44 on myös monitoimiratille. Eli varsinainen vika on yhdessä ratin nappulassa joka on kokoajan pohjassa.

              Sinäänsä hämäävää että se vika tuli samaan aikaan kun tietsikkaa räpläsin ja näin ollen luulin että olin sen itse aiheuttanut sillä, mutta se olikin toinen vika. Kiitos TJJlle hyvästä vihjeistä tutkia I-BUS väylä laitteita, ja sieltähän se monitoimiratin vika löyty.
              Last edited by Sam1; 08-08-2008, 22:52. Reason: Lisätietoja

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎