Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 Puskurista, KORJAUSNEUVOJA!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • McBeast
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2007
    • 2998
    • Tallinn

    M3 Puskurista, KORJAUSNEUVOJA!

    Koitin haulla löytää, muttei löytynyt mitään suurempia neuvoja.

    Tuommosen puskurin sain kaupanpäälliseksi, jossa on päällä olevat ruuvin kolot "revennyt", eli ajettu ajettu kävelyvauhtia lumipenkkaan ja yläpuolelta ruuvin levyset jäljet ja sitten puskuri on haljennut vähän ylhäältä, molemminpuoleiset kiinnikkeet ovat ilmeisesti ehjät, en ole verrannut vakiohin kun en ole irroittanut puskuriani. Kaveri epäili, että olisi Riegerin tuning puskuri, mutta vastaavanlaisen taisin löytää UG-Motorsportsin sivuilta.
    M3-Puskuri

    Laitan kuvan itte puskurista myöhemmin kun saan kameran käsiin, mutta itse asia koskee, sitä, että onko joku foorumilainen joka taitaa kuiduttamishommia, ettei tarvitsisi mihinkään firmaan viedä ja maksaa hulluja hintoja. Kiitos, kaunis.
    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38
  • jyrbba69
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2394
    • Kouvola

    #2
    Eli puskin on ilmeisesti kuitua? Eiköhän täältä löydy paljonkin porukkaa jotka tuon homman taitaa. Jos se on kuitenkin muovia se pitää muovihitsata samalla muovilla mitä puskuri on, se onjo vähän konstikkaampaa kai.

    Ei suurempia kokemuksia kummastakaan
    2015 AMG GTS
    -----------------------------

    www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
    [email protected]

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #3
      itse kannattaa varmaan korjata ja samalla opetella tekemään, Rockford antaa varmaan kohta neuvoja toimenpiteen suorittamiseen Tuskin kukaan halvalla korjaa puskuriasi koska kuituhommat vie aikaa....
      M550d

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        ...niin, homma menee siinä kohtaa odotettua hankalammaksi, jos kikkare on päässyt vetämään itsensä kieroon. Harmaita hiuksia tulee aiheuttamaan myös mahdolliset lukuisat geelipinnan hiussäröt, joita et tahdo edes nähdä ennen hiontaväriä. Oletettaen, että kyseessä on nyt lasikuitu-valmiste. Ja jos puskuri on alunperinkin mahdollisesti heikkolaatuinen kiero kopio, niin vaikeusaste saada edes yhtä huono suurenee - mahdollista toki täysin.

        Halkeamat ja säröt käsitellään joko lamellilaikalla varustetulla rälläkällä tai 40-karkealla paperilla varustetulla epäkeskolla, tasokoneella tms. Otetaan ainetta ronskisti pois, että saadaan sitä uuttakin tilalle - siis takapuolelta. Viistetään hieman rakoja esim. katkaisulaikalla kummaltakin puolelta. Jos puskuri on muuttunut tässä rytäkässä ns. rimpulaksi eli vempulavaurasteksi, niin hänet pitää oikeaan asentoon niputtaa/tukea esim. vanerisuikaleilla ja ruuveilla tms. Nyt sekoitetaan hartsia ja kovetinta, sekä otetaan toiseen kouraan revittyjä lasikuitumaton palasia ja aletaan laminoimaan runsaan hartsin kera takapuolelta, voi toki päältäkin tasoittaa jo kuidutusvaiheessa, niin ei tarvitse kittilusan kanssa riehua niin paljoa. Kun sörsselit on kuivunut, niin laitetaan aikaisemmin käsissä käyneisiin hiomakoneisiin virtaa ja hioskellaan. Jos kaikki meni hyvin, niin huomaat, että pakkelia ei tarvita kuin muutama kierros, joka hiotaan ensin 80-karkeuden omaavalla paperilla niillä samoilla hiomakoneilla, höylällä, tikulla (ei se takun veli) tai pitkällä puupalikalla. Seuraavat kittikierrokset hiotaan 120-paperilla ja kun homma näyttää hyvältä ja koko puskuri on muualtakin käyty läpi hiomalla, niin perään rapataan rasvanpoiston jälkeen 2K-hiontaväriä runsaasti. Tämän kuivuttua yleensä joutuu kittailemaan ja toistamaan koko edellisen operaation, mutta lopuksi kuiva hiontaväri oikaistaan aikaisemmilla työvälineillä 400-600-paperilla ja rasvanpoiston jälkeen maalia vaille.

        Jos pumpperi onkin muovia ja ei abs:ssää, niin etsitään samaa muovia käsiin ja kolvin kanssa hitsataan samoilla metodeilla valmistetut urat. Pointtina sama, kuin metalliakin hitsatessa -> kamojen pitää sulaa, eikä pyyhitä alilämmöillä vaan sitä pintaa rikki. Vahvikkeita saa ja pitääkin hitsailla takapuolelle, sekä tarvittaessa 40-paperilla karhennettua materiaalia voi tukevoittaa lasikuidulla takapuolelta.
        Muovipuskuri se sitten perseestä onkin oikaista, jos on päässyt pahasti kieroon...

        Kuvat auttaa tässä vaiheessa seuraavaksi asiaa, mutta tuossa nyt alkuun otsikossa kysyttyjä neuvoja.
        Last edited by Rockford; 05-09-2008, 14:14.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • McBeast
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2007
          • 2998
          • Tallinn

          #5
          Okei, Kiitoksia vastauksista, tässä muutama kuva minkälaista jälkeä on kyseessä. Puskuri "näyttää" melko suoralta, mutta eihän se mitään tarkoita.
          Puskuri 1
          Puskuri 2
          Puskuri 3
          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            ...no ei kovin suurta tälliä ole saanut näin kuvien perusteella. Harmittavaa lisätyötä tuottaa, kun joku ei ole joskus tehnyt pohjia kunnolla eli karhentanut geelipintaa ajan kanssa -> tuloksena näyttää olevan nyt pienimmästäkin iskusta ja itsestäänkin lohkeileva maali. Ei sillä, noita valkoisilla tai muun värisillä geelipilkuilla olevia puskureita ja helmoja näkee useasti...
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              #7
              Tuossa vielä muutama jos noista on apua. Näkee vähän tosta takaa minkä näköstä on.
              Puskuri 4
              Puskuri 5
              Ei varmaan auta kun alkaa tekeen vaan sitten ja alkaa hommailemaan vehkeitä. Jos sitä vaikka ens kesäks sais ton kiines.
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎