Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uutta putkistoa 535:een

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    Uutta putkistoa 535:een

    Hyvää aamuyötä vaan kaikille lukijoille! Topicci koskee siis pienehköä viikonlopun projektia, eli pitäisi tuohon jatkeeseen rakentaa putkisto. Kysymys kuuluukin enemmän oikeiden moottoreiden(eli kuusisylinteristen) pakokaasuvirtauksiin perehtyneille; millainen putkisto olisi fiksuinta rakentaa? Pakosarjat siis ovat vakiot ja pysyvät toistaiseksi sellaisina. Sen tiedän että tuolla kahden pakosarjan järjestelmällä pitää putkien jostain kohtaa olla yhdessä, mutta onko sillä yhdistymiskohdalla ja putken paksuudella merkitystä, ja mikä vaikuttaa mihinkin? Ja muutenkin olisi mukava tietää pitäisikö sitä putken kokoa muuttaa. Niin, autohan on vuosimallia '88 ja moottorina M30B35 Motronicilla. Samaan läjään vielä sopinee kysymys, jotta onko noista lastuista useammillakin kokemuksia, ja onko turvallista nostaa rajoitinta sinne 7000rpm tuntumaan?

    Omat suunnitelmat ovat toistaiseksi seuraavanlaiset: Pakosarjoilta tuleviin putkiin liitän samankokoista ränniä(ellei pakosarjojen lähtö ole suurempi kuin vakioputki), ja vedän kahtena loppuun saakka ja yhdistän sopivalta kohtaa melko alusta väliputkella. Katalysaattorit saavat luvan lähteä huitsin helvettiin, niitä kun ei otteessakaan lue. Ajatus oli budjetin ollessa hieman rajallinen laittaa molempiin putkiin perään edulliset suorat vaimentimet, neljää en sinne laita, eihän siihen kenenkään rahat riitä.

    Mielessä kävi myös putkien yhdistäminen melko alussa Y-palalla, joka voisi olla myös edullinen ratkaisu ja tästä eteenpäin 2,5-3" putkea ja yksi iso halvahko suora pönttö perään, jotta desibelit saataisiin kohtuullisen eläkeläisystävälliselle tasolle - täällä maalla kun ne vasta häiriintyneitä ovatkin

    Nyt tarvitsen vain vahvistuksia ja korjauksia teorioilleni, jotten tekisi ihan sutta, koska lievän teholisän toivossa tämän teen ajatellen oulun tulevaa dynomiittiä, johon olen todennäköisesti lähdössä täältä sadan valovuoden päästä. Kiitokset ja kumarrukset kaikille avuliaille foorumilaisille jo etukäteen!
    Last edited by gubbe89; 09-09-2008, 02:32. Reason: Kielioppivirheiden deletointia sekä pieniä asiamuutoksia :o
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    laita 2 sellasta "2 sisään ja 2 ulos" vaimenninta... tulee takuulla liian kovat äänet, jos laitat pelkästään taakse suorat pöntöt.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Siinä lambda-anturin kohdallahan on valmiiksi sellainen "x-putki" eli putket käyvät yhdessä. Ei kannata ihan kaikkia tavaroita suorilta viskellä romukoppaan, noiden etuputkien itse tekeminen on aikas savotta, enkä oikein usko, että niissä nyt kovin paljoa on parantamisen varaa.
      Olli.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Katkaiset putken juuri ennen X-pipeä ja pistät samaan kohtaan 2-1 kollektorin, eli juurikin sellaisen Y-palikan. Sen jälkeen loppuun asti yhdellä 3", joudut tekemään kartion sen yhdistyksen perään jotta saat 3" siihen, älä tee kovin jyrkkää siitä. Sen jälkeen auton alle mahtuu hyvin kaksi magnaflown pönttöä (yhdellä se meteli on järkyttävä), voin kaivaa osanumeronkin jos haluat. Takapöntön tilalle tuon sovittaminen saattaa vaatia lämpösuojan poistamisen jos se vielä tallessa on, mutta tuo pönttö ei lämpeä juurikaan.

        Nuo magnaflown rosteripöntöt ovat laadultaan täysin eri planeetalta kuin simonsin paskaosat, älä koske niihin tikullakaan. Jopa simonsin pelkkä putki ruostuu silmissä verrattuna motonetistä haettuun walkerin osaan, vaikka molemmat ovat mustaa rautaa.

        Voit tietysti tehdä kahdellakin putkella loppuun asti, silloin voit käyttää alkuperäisiä vaimentimien välisiä putkia. Katalysaattoria suosittelisin kyllä äänienkin takia, nykyaikaiset katit eivät tehoja vie tuosta maamoottorista.

        Rajoittimen nostolla saat kellotettua parempia aikoja, testattu juttu, vaikkei siellä ylhäällä voimaa ole niin pidemmälle riittävät välitykset parantavat aikoja. Toisaalta, keinun katkeamisen todennäköisyys nousee ja kohta on kansiremppa edessä, eikä lastuilla mitään muuta näihin oikein saakkaan.

        Suosittelisin hommaamaan jenkeistä Millerin MAF-paketin jos oikeasti haluat havaittavaa hyötyä, kulutus laskee, vääntö, teho ja herkkyys nousee kun sen ilmamäärämittarin saa pois.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • roadmovie
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 73

          #5
          Mistä noita Magnaflown osia kannattaa hankkia?

          Comment

          • gubbe89
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 315
            • Mouhijärvi

            #6
            Hyviä vastauksia on tuntunut tulevan melko keko, kiitoksia näistä, helpottavat jo kummasti aloittamista! Vakioputkisto näyttäisi olevan hyvässä kunnossa vaimentimien saumoja lukuunottamatta. Mielessä kävi myös että alkuperäisiä väliputkia käyttäisin tuossa savotassa, sehän helpottaisi kummasti työtä ja laskisi hintaa. Rahaa ei todellakaan paljoa ole tuohon projektiin käytettävissä. Noista Magnaflow:n pöntöistä kun tuli juttua, niin mahtaako niitä saada ihan suomenmaalta, ja mihin hintaan? Noiden rosteripönttöjen kanssa iskee vain se ongelma, ettei rosteria parane hitsata mustaan rautaan, eli pitäisi laipat tehdä/löytää, hitsausvehkeet kun kyllä löytyvät ja jonkinlainen hitsaustaitokin. Katalysaattorit kyllä ajattelin ottaa pois ihan vain siksi, kun ne lämpiävät niin helvetisti, kuin myös takapönttö, joka natisee ja paukkuu toistakymmentä minuuttia, eikä tämän saavuttamiseksi käyntilämpöisellä koneella tarvitse ajaa kuin puoli kilometriä hieman reippaammalla asenteella

            Näytti olevan melko kallis pamaus tuo Millerin MAF-konversio. $570 MAF + $25,99 softa. Jää ainakin vähäksi aikaa tuo vain aamuöiden märkien unien kohteeksi.

            Lastun kohdalla mietin itsekin juuri tuota keinujen kestävyyttä, jos rajoitinta nostetaan. Jotkut puhuuvat, että noilla lastuilla, mitä kaveri nimimerkillä Benzino täällä kaupittelee jopa auttaisi. Joku kehui pelkällä tuolla lastulla muuten vakiolla penkittäneensä 230hv
            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
            ex. E34 525 TDS Touring -93
            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
            ex. Yamaha YZF 1000R -02
            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
            ex. E34 535i -88
            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              230hv on utopiaa, keskialueelle voi saada ehkä hieman vetoja, tai sitten ei.

              Magnaflowta saa vaikkapa proturbosta, hiukan yli satkun per pönttö. Väliputket voi ihan hyvin tehdä mustastakin, hitsaa kasaan kirkkaalla puikolla niin se kyllä pysyy siellä useamman vuoden. Takapönttö lämpeää koska siellä on niin paljon virtausvastusta, kun vaihdat sen läpivirtaavaan ei se lämpeäkään läheskään niin paljon. Katin kuuluu lämmetäkkin eikä siitä mitään haittaa ole.

              Vaikka alkuperäisiä väliputkia voi käyttää, vaativat nekin melkoisesti modailua kun reikien väli ei ole sama aftermarket pöntöissä. Katin laitto on yksiputkiseen paljon helpompi. Jos käytät noita magnaflown 3", kannattaa ottaa sivusta-keskelle mallit, keskipönttö sopii hienosti kardaanin tukilaakerin takapuolelle ja takapönttö vakiopaikalle.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • bimmerE34
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 6209
                • Gotham

                #8
                Tuo Benzinoksen lastu auttoi kyllä kulutuksen kanssa. Se pieneni sekä ohituksissa huomasi pienen eron.


                Mutta tuohon putkistoon. Mulla oli hartgen pakosarjat joista sit putket auton alle, kollektori sinne ja loppuun asti yhdellä 2.5" putkella. Yksi välivaimennin (ovaali) ja sit tommone crominen takapönttö. Äänet oli liian kovat kylläkin!! Tosin tommone cromipönttö on aivan HV kamaa..

                Mutta tehosta paha mennä sanomaan kun kone ei enää vakio ollut..





                Edit. Tuossa MARTELIUKSEN ohjeet putkiston tekoon.



                Last edited by bimmerE34; 09-09-2008, 14:56.

                ///Pumppu Pojat Racing Team
                Metaline sport #40

                Comment

                • gubbe89
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 315
                  • Mouhijärvi

                  #9
                  Noniin, nyt alkaa vaikuttaa erinomaiselta. Hieman tutkittuani Completokselta löysin Marteliuksen 2x2" pöntön, pituutta tällä oli 500mm ja hintaa 75e. En pidä kovin pahana tuota, luulisi myös tuonkokoisen pöntön hieman jo vaimentavankin. Sitä tässä mietin, että sellaiset voisi saada mojovasti sovitettua auton alle, ellei se kertaalleen mainittu kardaani tule tielle. Täytyy tänään ottaa autoa vähän ilmaan ja katsoa tarkemmin tuota. Nuo Marteliuksen pöntöt vaan sopisivat hintahaarukkaan hyvin, eikä tarvittaisi ihan kymmentä metriä uutta putkeakaan, kun vanhat todennäköisesti menisivät aika likelle suoraan kiinni näihin. Voisin suorastaan hämmästellä, kuinka nopeasti olette vastanneet ja auttaneet minua tässä pienessä epätietoisuudessani, kumarrus siitä itse kullekin!
                  Last edited by gubbe89; 09-09-2008, 17:02.
                  nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                  nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                  nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                  ex. E34 525 TDS Touring -93
                  ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                  ex. Yamaha YZF 1000R -02
                  ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                  ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                  ex. E34 535i -88
                  ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                  ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by gubbe89 View Post
                    Noniin, nyt alkaa vaikuttaa erinomaiselta. Hieman tutkittuani Completokselta löysin Marteliuksen 2x2" pöntön, pituutta tällä oli 500mm ja hintaa 75e. En pidä kovin pahana tuota, luulisi myös tuonkokoisen pöntön hieman jo vaimentavankin. Sitä tässä mietin, että sellaiset voisi saada mojovasti sovitettua auton alle, ellei se kertaalleen mainittu kardaani tule tielle. Täytyy tänään ottaa autoa vähän ilmaan ja katsoa tarkemmin tuota. Nuo Marteliuksen pöntöt vaan sopisivat hintahaarukkaan hyvin, eikä tarvittaisi ihan kymmentä metriä uutta putkeakaan, kun vanhat todennäköisesti menisivät aika likelle suoraan kiinni näihin. Voisin suorastaan hämmästellä, kuinka nopeasti olette vastanneet ja auttaneet minua tässä pienessä epätietoisuudessani, kumarrus siitä itse kullekin!
                    sitten ostat biltemalta siihen 3" rosteri ulostulot, niin avot hintaa 19,90e kipale.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • gubbe89
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 315
                      • Mouhijärvi

                      #11
                      Tuli tuossa illan päälle sinne auton alle kurkittua ja todettua että tilaahan siellä on tehdä vaikka millainen ränni, eikä kardaanikaan asetu tielle. Ajattelin järkevimmäksi tässä tilanteessa tehdä seuraavalla tavalla: Katalysaattorien tilalle välipöntöt, mitoiltaan suunnilleen samankokoiset kuin katitkin. Tästä jatkan ihan kahta putkea loppuun saakka, jonne laitan joko 1x3" pöntön, tai sitten 2x2" pöntön, riippuen siitä, millaisia vaimentimia on saatavilla heti, putkiston kun pitäisi olla käyttövalmiina viikonlopun kuluessa. Completoksella myytävät Marteliuksen tupla-2" pöntöt kun ovat 1-2 viikon toimitusajalla, en sellaisia kykene laittamaan, olkoonkin, että ne olisivat olleet parhaat mahdolliset tuohon sovellukseen. Välivaimentimet tulevat todennäköisesti olemaan merkkiä Biltema ja aluminoitua terästä. Hinta-laatusuhde on melko hyvä näissä, eivätkä ne mätäne käsiin, kuten Motonetin nimettömät tuning-pörinäpöntöt ja ilmeisesti myös Simonsit. Peräpöntön mallista ja valmistajasta ei vielä ole varmaa tietoa, kuitenkin karkeat mitat on ylhäällä ja vaihtoehtoja on kaksi jotka tuossa ylempänä mainitsin.

                      Tein myös havainnon, ettei tuossa omassani ole lambda-anturia laisinkaan, ainakaan siinä X-kappaleessa, jossa se yleensä on, eikä muuallakaan näkynyt. Väliäkö tuolla kunhan toimii. Näytti sittenkin olevan tuo koko putkisto aivan järkyttävässä ruosteessa putkien ja saumojen osalta katalysaattoreilta taaksepäin, että parasta lienee tehdä vain suosiolla uudesta materiaalista koko paska, ei tuo rautaputki niin hervottomia maksa, onneksi.
                      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                      ex. E34 525 TDS Touring -93
                      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                      ex. Yamaha YZF 1000R -02
                      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                      ex. E34 535i -88
                      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                      Comment

                      • Kuupo
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 79
                        • Lahti-city

                        #12
                        Ei noi sinonsit ihan käsiin mätäne. Velipojan golfissa meni 9 vuotta ennenkun simonsin vaimennin puhki. Mun mielestä ihan riittävä kesto aika.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          motonetillä on myös paljon noita irtoputkia ja asiallisia välivaimentimia... eiköhän niistä aika hyvin löydy ja ne bilteman irtopäät on oikeasti asialliset.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • gubbe89
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 315
                            • Mouhijärvi

                            #14
                            Näillä mennään ja perjantaina jäätävä kauppakierros heti aamupäivästä alkaen lähtien Nokialta kohti Tamperetta. Tuolta sektorilta pitäisi löytyä sopivat osat putkiston tekoon. Ja lopuksi voisi tietysti Biltemassa käydä noita putkenpäitä katsomassa, jos budjetti antaa myöden, jos ei, niin sitten ei. Ensi viikolla sitten vielä loppusilaus lastulla, jos sen avulla pääsisi dynossa 215bhp haamurajan ylitse Täytyy sitten projektin edetessä ottaa kuvia, jotta BTCF:läiset saa porukalla nauraa työnjäljelleni.
                            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                            ex. E34 525 TDS Touring -93
                            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                            ex. Yamaha YZF 1000R -02
                            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                            ex. E34 535i -88
                            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Originally posted by gubbe89 View Post
                              Näillä mennään ja perjantaina jäätävä kauppakierros heti aamupäivästä alkaen lähtien Nokialta kohti Tamperetta. Tuolta sektorilta pitäisi löytyä sopivat osat putkiston tekoon. Ja lopuksi voisi tietysti Biltemassa käydä noita putkenpäitä katsomassa, jos budjetti antaa myöden, jos ei, niin sitten ei. Ensi viikolla sitten vielä loppusilaus lastulla, jos sen avulla pääsisi dynossa 215bhp haamurajan ylitse Täytyy sitten projektin edetessä ottaa kuvia, jotta BTCF:läiset saa porukalla nauraa työnjäljelleni.
                              näitä oon jo muutamiin autoihin hitsaillu ja hyvältä näyttää

                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎