Onko isosta painekotelosta haittaa? Luin jostain että sen pitäs olla 1,1-1,2 kertaa isompi mitä auton litratilavuus. Nykyne kotelo on n 4litraa ja auto 2 litranen.. Kommentteja toimivuudesta?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Liian suuri painekotelo?
Collapse
X
-
Originally posted by visa e36 View PostPro-mo:n Jyrki Repo kertoi, että optimi on 1,5x yhden sylinterin tilavuus 4sylinterisissä ja 3x kuusisylinterisissä.
Ja veikkaan ettei noin ole sanonut, vaan on puhunut koko moottorin tilavuudesta eikä yhdestä sylinteristä, muuten tulisi aika pieniä plenumeita
Jos ahdetuista on siis kyse niin mielestäni tärkeämpää tilavuuden sijaan on se, että ilma jakautuu tasaisesti kaikille sylintereille. Tätä varten plenumin sisään laitetaan erinäkösiä jakajaputkia ym systeemeitä. Tilavuus vaikuttaa yleensä kaasunvastaavuuteen ja sekin riippuu paljon esim. kaasuläpän paikasta ym. Vapareissa taas yleensä mitä isompi sitä parempi, tehon kannalta.
Comment
-
-
Originally posted by Jaghaath View PostOliskin asiat noin yksinkertasia niin ois paljon helpompaa
Ja veikkaan ettei noin ole sanonut, vaan on puhunut koko moottorin tilavuudesta eikä yhdestä sylinteristä, muuten tulisi aika pieniä plenumeita
Jos ahdetuista on siis kyse niin mielestäni tärkeämpää tilavuuden sijaan on se, että ilma jakautuu tasaisesti kaikille sylintereille. Tätä varten plenumin sisään laitetaan erinäkösiä jakajaputkia ym systeemeitä. Tilavuus vaikuttaa yleensä kaasunvastaavuuteen ja sekin riippuu paljon esim. kaasuläpän paikasta ym. Vapareissa taas yleensä mitä isompi sitä parempi, tehon kannalta.Nykyiset
-63 Pontiac Catalina convertible
-05 E53 X5 3.0d
Comment
-
Comment