Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian suuri painekotelo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karretti
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 3

    Liian suuri painekotelo?

    Onko isosta painekotelosta haittaa? Luin jostain että sen pitäs olla 1,1-1,2 kertaa isompi mitä auton litratilavuus. Nykyne kotelo on n 4litraa ja auto 2 litranen.. Kommentteja toimivuudesta?
  • visa e36
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 753
    • Järvenpää

    #2
    Pro-mo:n Jyrki Repo kertoi, että optimi on 1,5x yhden sylinterin tilavuus 4sylinterisissä ja 3x kuusisylinterisissä.
    Nykyiset
    -63 Pontiac Catalina convertible
    -05 E53 X5 3.0d

    Comment

    • Jaghaath
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1273
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by visa e36 View Post
      Pro-mo:n Jyrki Repo kertoi, että optimi on 1,5x yhden sylinterin tilavuus 4sylinterisissä ja 3x kuusisylinterisissä.
      Oliskin asiat noin yksinkertasia niin ois paljon helpompaa
      Ja veikkaan ettei noin ole sanonut, vaan on puhunut koko moottorin tilavuudesta eikä yhdestä sylinteristä, muuten tulisi aika pieniä plenumeita
      Jos ahdetuista on siis kyse niin mielestäni tärkeämpää tilavuuden sijaan on se, että ilma jakautuu tasaisesti kaikille sylintereille. Tätä varten plenumin sisään laitetaan erinäkösiä jakajaputkia ym systeemeitä. Tilavuus vaikuttaa yleensä kaasunvastaavuuteen ja sekin riippuu paljon esim. kaasuläpän paikasta ym. Vapareissa taas yleensä mitä isompi sitä parempi, tehon kannalta.

      Comment

      • visa e36
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 753
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Jaghaath View Post
        Oliskin asiat noin yksinkertasia niin ois paljon helpompaa
        Ja veikkaan ettei noin ole sanonut, vaan on puhunut koko moottorin tilavuudesta eikä yhdestä sylinteristä, muuten tulisi aika pieniä plenumeita
        Jos ahdetuista on siis kyse niin mielestäni tärkeämpää tilavuuden sijaan on se, että ilma jakautuu tasaisesti kaikille sylintereille. Tätä varten plenumin sisään laitetaan erinäkösiä jakajaputkia ym systeemeitä. Tilavuus vaikuttaa yleensä kaasunvastaavuuteen ja sekin riippuu paljon esim. kaasuläpän paikasta ym. Vapareissa taas yleensä mitä isompi sitä parempi, tehon kannalta.
        Itsekkin olin siinä uskossa, että koko tulisi olla n.1,5x tilavuus, mutta kun asiaa kaverini varmisteli ko herralta niin sanoi kuten aiemmin kirjoitin. Toki vähintään yhtä tärkeää roolia asiassa suorittaa ilman jakautuminen kaikille sylintereille tasaisesti. Hämärästi muistelen, että tuo plenumin koko olisi liittynyt kaasun reagointiin tms. No asiaanhan saa varmistuksen kun soittelee herralle ja kysyy... toki näissäkin asioissa on varmaan monta eri kuppikuntaa.
        Nykyiset
        -63 Pontiac Catalina convertible
        -05 E53 X5 3.0d

        Comment

        • karretti
          Newbiemmer
          • Sep 2008
          • 3

          #5
          En saanut vastausta että toimiiko se? :think

          Comment

          • visa e36
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 753
            • Järvenpää

            #6
            +358 44 741 9552 / Jyrki. Soitappa hänelle ja kysäse.
            Nykyiset
            -63 Pontiac Catalina convertible
            -05 E53 X5 3.0d

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎