Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vähäpäästöisen moottorin kuristaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmer750
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 100
    • Ulvila

    Vähäpäästöisen moottorin kuristaminen

    Tuli tuossa kavereiden kanssa jutusteltua, että miten saisi E30 koppaiseen vm90 koppaan (vähäpäästöinen) lisää tehoa. Kaveri ehdotti muun muassa Toyotan 1JZ-GTE tai 2JZ-GTE myllyä. Näissä Japanin moottoreissa on kuitenkin liianpaljon tehoa kilvitykseen.

    Miten on saako tuollaista pataa E30 papereihin esim kuristamalla ilman kalliita päästömittauksia?
    Nyt:
    BMW 535D Touring -06
    Lincoln Navigator -06
    VW LT35 - 99

    EX: MB 300TE 4-Matik
    EX: BMW 318 touring -90
    ex: BMW 750 -88
    ex: Ford Escort -84
  • m-n
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 155
    • uusimaa

    #2
    mitenhä jos laittas 1jz-ge ja sen ahtaen

    1JZ-GE
    The 2.5 L (2491 cc) 1JZ version was produced from 1990 through 2007+ (still in production with the Mark II BLIT Wagon). Cylinder bore was 86 mm (3.39 in) and stroke was 71.5 mm (2.81 in).[1] It was a 24-valve DOHC engine with two belt-driven camshafts.
    Output for the non-turbo 1JZ-GE was 200 hp JIS (147 kW) at 6000 rpm and 185 ft.lbf (250 Nm) at 4000 rpm.
    Like all JZ-series engines, the early 1JZ-GE is designed for longitudinal mounting and rear-wheel-drive. All of these models also came with a 4-speed automatic transmission as standard; no manual gearbox option was offered.[1]
    E39 530d -99

    Comment

    • Bimmer750
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 100
      • Ulvila

      #3
      kyllä noissa myllyissä olis kiva olla solmuja pakoputkistossa
      Nyt:
      BMW 535D Touring -06
      Lincoln Navigator -06
      VW LT35 - 99

      EX: MB 300TE 4-Matik
      EX: BMW 318 touring -90
      ex: BMW 750 -88
      ex: Ford Escort -84

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        #4
        Miks helvetissä noita vitun vinosilmien virityksiä pitää bemariin tunkea?
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #5
          Originally posted by Bimmer750 View Post
          Tuli tuossa kavereiden kanssa jutusteltua, että miten saisi E30 koppaiseen vm90 koppaan (vähäpäästöinen) lisää tehoa. Kaveri ehdotti muun muassa Toyotan 1JZ-GTE tai 2JZ-GTE myllyä. Näissä Japanin moottoreissa on kuitenkin liianpaljon tehoa kilvitykseen.

          Miten on saako tuollaista pataa E30 papereihin esim kuristamalla ilman kalliita päästömittauksia?
          Sinne pellin alle menee mikä tahansa tehdas-ahdettu kone joka on peräisin saman ikäisestä tai uudemmasta vähäpäästöisestä autosta.

          Kuristaa ei saa, tehot sen mukaan mitä oli tehtaalta lähtiessä.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • m-n
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 155
            • uusimaa

            #6
            Originally posted by Peltsii View Post
            Miks helvetissä noita vitun vinosilmien virityksiä pitää bemariin tunkea?

            siksi että kestäisi ottaa vähän tehoakin
            E39 530d -99

            Comment

            • Yltti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2792
              • Kuopio suamen texas

              #7
              Originally posted by m-n View Post
              siksi että kestäisi ottaa vähän tehoakin
              Ostaa tojotan ja ottaa siitä tehoa. Ei osta bemaria eikä Varsinkaan istuta siihen toyotan konetta.Oikea voima tulee ns.vapaasti hengittävistä!!!
              1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
              F10 525d Xdrive comfort sitte
              Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
              www.rotator.fi

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                #8
                Originally posted by r.w. View Post

                Kuristaa ei saa, tehot sen mukaan mitä oli tehtaalta lähtiessä.
                Missä näin todetaan, lähde?

                Comment

                • 2.3i-16
                  Newbiemmer
                  • Sep 2008
                  • 20

                  #9
                  Originally posted by Yltti View Post
                  Ostaa tojotan ja ottaa siitä tehoa. Ei osta bemaria eikä Varsinkaan istuta siihen toyotan konetta.Oikea voima tulee ns.vapaasti hengittävistä!!!
                  No itse olen sitä mieltä, että oikea voima tulee ahdetuista, mutta makuasioitahan nämä.

                  Eikö helpompi vaihtoehto, jos kestävää ja helpostisaatavaa turbokonetta haetaan olisi saabin B234E/R?

                  Siis 9000:sen 2.3T motti, johon saat turbon, suuttimet ja putkiston vaihtamalla sekä ohjelmoimalla itse moottorinohjauksen (sitä varten on freeware-ohjelma) luokkaa 400hp niin että kestää? Nokat kun lisää em. komboon, luonne muuttuu ja mennään yli 500. Vakioalakertakin kestää.

                  Pärjäisi varmasti alle puolella jaappaninkoneen budjetista. Plussana ketjujakopää (en tosin toyotoista tiedä onko niissäkin)

                  Comment

                  • m-n
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 155
                    • uusimaa

                    #10
                    Originally posted by 2.3i-16 View Post
                    No itse olen sitä mieltä, että oikea voima tulee ahdetuista, mutta makuasioitahan nämä.

                    Eikö helpompi vaihtoehto, jos kestävää ja helpostisaatavaa turbokonetta haetaan olisi saabin B234E/R?

                    Siis 9000:sen 2.3T motti, johon saat turbon, suuttimet ja putkiston vaihtamalla sekä ohjelmoimalla itse moottorinohjauksen (sitä varten on freeware-ohjelma) luokkaa 400hp niin että kestää? Nokat kun lisää em. komboon, luonne muuttuu ja mennään yli 500. Vakioalakertakin kestää.

                    Pärjäisi varmasti alle puolella jaappaninkoneen budjetista. Plussana ketjujakopää (en tosin toyotoista tiedä onko niissäkin)
                    sitten olis etuvetoinen bwm vai ei kyllä on kovasti harkinnassa koneen valinta kun sais selvyyden millä opin ton 1jz sais leimaan e30 tilavuuden ja painon pitäs mennä mutta muut?


                    ja ei vaparilla saa tehoa jos ei halua laittaa 100k€ koneeseen
                    n.2,5k€ saa tekniikkan+laatikon :think
                    E39 530d -99

                    Comment

                    • Tonppa1
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2006
                      • 142
                      • Hki

                      #11
                      Originally posted by m-n View Post
                      sitten olis etuvetoinen bwm vai ei kyllä on kovasti harkinnassa koneen valinta kun sais selvyyden millä opin ton 1jz sais leimaan e30 tilavuuden ja painon pitäs mennä mutta muut?


                      ja ei vaparilla saa tehoa jos ei halua laittaa 100k€ koneeseen
                      n.2,5k€ saa tekniikkan+laatikon :think
                      Noihin saappaan koneisiin käy melkein kaikkiin Ooppelin takaveto- Getracit.
                      E46 320dAT -02

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Mikäs siinä bemun koneessa muka on niin "pielessä" ettei se kestä? Vai onko vika siinä ettei koneesta saa avaamatta vakio moottorinohjauksella 500hp?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Bimmer750
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2007
                          • 100
                          • Ulvila

                          #13
                          tässä on pikemmin noitten päästömittauksista kyse, eli bemun turbomyllyjä ei kovin halvalla saa ainakaan vielä
                          Nyt:
                          BMW 535D Touring -06
                          Lincoln Navigator -06
                          VW LT35 - 99

                          EX: MB 300TE 4-Matik
                          EX: BMW 318 touring -90
                          ex: BMW 750 -88
                          ex: Ford Escort -84

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Se on totta, mutta vähäpäästöisyys periaatteessa vaatii että kaikki päästöihin vaikuttavat komponentit pysyvät muuttumattomana. Siinä sitten sovitat vaikkapa pakoputkea ja vakio pakosarjaa jostain dingeldongel etuvetoisen moottorista pellin alle. Aina löytyy asema jossa ei tarvitse, mutta jos sille linjalle lähdetään, löytyy varmaan asema joka ei bemun koneestakaan sitä turboa löydä.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Bimmer750
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 100
                              • Ulvila

                              #15
                              Onko kellään TIETOA mikä estäisi vähäpäästöisen kuristamisen? Tarvitsisin todisteita jos niitä on.
                              Nyt:
                              BMW 535D Touring -06
                              Lincoln Navigator -06
                              VW LT35 - 99

                              EX: MB 300TE 4-Matik
                              EX: BMW 318 touring -90
                              ex: BMW 750 -88
                              ex: Ford Escort -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎