e36 malleissa. kokemuksia? kulutuksia?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
millainen bmw:n 1.7 diesel
Collapse
X
-
Ei omia kokemuksia, mutta mitä täältä olen lukenut niin taitaa olla hiukka laiska. Itsellä 525 TDS , jota samaa moottoria ollut siis myös 3-sarjassa. Tuo 143hv versio ihan riittävä 5-sarjassakin, joten 3 varmaan ois sillä ihan kivan pirteä. Moottorista on olemassa myös kesympi 115hv versio.
Lisäksi itsellä kuva, että se 1,7l diesel on melko harvinainen, jolloin ainakin varaosapuoli saattaa olla hiukka ongelmallisempaa. Kulutuspuolella syö varmaan noita tehokkaampia vähempi kaupungissa, mutta maantiellä en usko isoa eroa olevan. 5-sarjassa tuo isompi moottori syö matkassa sen 6,5l (manuaali)BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
-
-
No ko.automallin omistajat vois kertoa hieman tarkempaa tietoa, mutta tarkastellaan asiaa TM:n autotaulukon pohjalta.
Vuosimalliin 96 ilmoitettu seuraavia lukemia. Kulutus 90/120/kaup
318tds sedan 4,4/5,8/7,6
318tds touring 4,5/6,1/7,8
325tds touring 5,0/6,6/8,9
525 tds sedan 5,1/6,8/8,9
Tuossa 525 tds:ssä sama kone kuin minulla, mutta korimalli sedan ja E39, kun mulla on E34 touring, jossa kulutus luultavasti pari desiä suurempi. Minulla kulutus 90% 110km/h nopeudella maantietä+10% taajamaa on ollut koko kesän 6,7-6,8l/100km. Tosin edellisenä kesänä vakiokokoisilla(kapeilla) renkailla pääsin 6,4-6,5l/100km.
Samalla logiikalla tuo 318tds voisi pelkässä maantieajossa mennä lähelle sitä 5,0l/100km. Käytännössä varmaan 5-5,5l/100km olettaen, että kone oikeissa säädöissä.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostNo ko.automallin omistajat vois kertoa hieman tarkempaa tietoa, mutta tarkastellaan asiaa TM:n autotaulukon pohjalta.
Vuosimalliin 96 ilmoitettu seuraavia lukemia. Kulutus 90/120/kaup
318tds sedan 4,4/5,8/7,6
318tds touring 4,5/6,1/7,8
325tds touring 5,0/6,6/8,9
525 tds sedan 5,1/6,8/8,9
Tuossa 525 tds:ssä sama kone kuin minulla, mutta korimalli sedan ja E39, kun mulla on E34 touring, jossa kulutus luultavasti pari desiä suurempi. Minulla kulutus 90% 110km/h nopeudella maantietä+10% taajamaa on ollut koko kesän 6,7-6,8l/100km. Tosin edellisenä kesänä vakiokokoisilla(kapeilla) renkailla pääsin 6,4-6,5l/100km.
Samalla logiikalla tuo 318tds voisi pelkässä maantieajossa mennä lähelle sitä 5,0l/100km. Käytännössä varmaan 5-5,5l/100km olettaen, että kone oikeissa säädöissä.
noniin, kiittiNykyisin mennään X3 E83
Comment
-
-
Itsellä oli myös tuollainen 318tds. Vakiona saattoi päästä noin 6 litran kulutukseen sellaisella seka-ajolla, pääosa kuitenkin matka-ajoa. Tältä foorumilta ostin sitten semmosen halpalastun ja sen jälkeen kyllä meno muuttui kovasti, kulutuksen pysyessä aikalailla samoissa (ehkä jopa vähemmällä, jos malttoi ajaa ihan nätisti). Autolla oli ajettu 230tkm.
Eli, vakiona kunnon nuhapumppumutta tuo lastu kyllä paransi pirssiä älyttömästi, alaväännöt lisääntyivät todella paljon. Lastu todella yksinkertainen asentaa, boxi auki ja sieltä vaihtaa kaksi piiriä uusiin.
e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige
Comment
-
-
Morjes
Kannattaa harkita myös 325 tds:ää ja lastuttaa se tavoitteena kulutuksen optimointi...eli auto tarvii lastuttaa teho dynamometrissä vääntöä on kumiskii erilailla kuin 318 tds:ssä Normi 325 tds manuaalilla kuluttaa sekalaisessa ajossa 6,5-7.0 siitä saa varmasti n. litran pois 100km:lle. Toki se vaikuttaa hiukan tehoon ja vääntöön laskevasti.. mut ei kauheesti.
Comment
-
-
Tuolla nelipyttysellä kulutuslukemat alkaa jatkuvasti viitosella. Henkeä pidätellen voisi jopa päästä alle viiden matka-ajossa. Itellä vajaan 80tkm:n keskikulutus on ollut 5.7l tuntumassa. Oikeen raskaalla kaasujalalla voi mennä 6l.
6-pyttynen on selvästi janoisempi (1-2l/100km).
Tuo nelimukinen on lyhennetty versio 6-pyttysestä, joten suuri osa osista passaa keskenään. Jakopään kunto kannattaa kuunnella tarkasti. Itellä alkoi pitämään pikkuhiljaa voimistuvaa rohinaa. Remontti maksoi merkkiliikkeessä 1300e. Samalla korjautui pitkähkö startti lämpöisenä.
Tehoa 1.7 koneessa on minulle ollut täysin riittävästi, ohitukset sujuu ripeästi, kunhan vain kone on kunnossa. Olen kokeillut toista samanlaista ja siinä oli joku vika, kun ei kulkenut niin mihinkään.
Mulla on jouten tuo -96 tourinki jos kiinnostaa. On hienossa kunnossa ja hintakin on kohillaan.
Comment
-
-
Jos tuo 4-pyttynen on yhtään peritynyt tuosta 6-pyttysestä niin voin sanoa että auton toiminta on ainakin minusta harvinaisen herkkää dieseliksi. Pienillä säädöillä auto voi muuttua niin paljon ettei enää ajossa samaksi uskoisi.
Muuttujina lähinnä ruiskupumpun staattinen ajoitus(asento lohkon kyljessä),nokkaketjujen kuluneisuus ja ruiskupumpun alemman kannen sijainti.
Tuota Pumpun kannen sijaitia ei tietenkään ole tarkoitettu säädettäväksi, mutta varsinkin vanhemmiten pumpun kuluessa sen säätö voi olla tarpeellista.
Ja jos joku sanoo että Bemarin dieselit huonoja lähtemään käymään niin vika johtuu lähes satavarmasti venyneistä nokkaketjuista, minkä vuoksi ajoitukset missä sattuuBMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Ensimmäinen oire ajoituksista yleensä on hieman pitkä käyntiinlähtö varsinkin lämpimänä. Ruiskupumpun ajoitus siis hieman myöhällä. Ajossa asiaa ei välttämättä käynnistä havaitse koska tietokone korjaa ajoitusta tietyissä rajoissa auton ollessa käynnissä.
Mielestäni kuluneet ketjut on havaittavissa ainakin jotenkin seuraavalla toimenpiteellä.
Auto käy tyhjäkäyntiä. höräytä kaasua hieman ja löysää. Jos kierrokset laskevat tyhjäkäynnille siten että käy ensin esim. 500 ja nousee siitä sitten normaaliksi. muutenkin nopeissa kaasun painalluksissa tuntuu ylimääräistä rykimistä ja pientä viivettä.
No tuo kierrosten alempana käynti ei ole varma toteamiskonsti, mutta jos autolla ajettu lähemmäs 300tkm, niin ainakin kutosissa ketjut on varmasti venyny.
Tuo tyhjäkäynti kertoo muutenkin paljon pumpun toiminnasta. Auto ei saisi olla sellainen että kun kaasua ed. mainitulla tavalla höräyttää ja löysää tippuvat kiekat heti tyhjäkäynnille.Pitäisi olla pieni hidastus about noin 1000-1300 rpm alaspäin. eli kun kierrokset laskevat niin menevät tuosta rajasta tyhjäkäynnille hidastetusti.
Tähän vaikuttaa radikaalisti se pumpun kannen asento. Ja muistutuksena sen kannen säätäminen tapahtuu millin kymmenyksien alueella!
Ehkä pahin oire on epätasainen tyhjäkäynti, eli humputtaa. Tässä tapauksessa pumpun kantta on säädetty(liikaa syöttöä) hitusen liikaa tai sitten pumppu on vaihtokunnossa. Liikaa säädetty pumpun kansi ilmenee kaasun yliterävänä reagointina ja tehontunteena(kaasu pohjassa, mustaa savua tulee kivasti). Tämä on korjattavissa kannen siirrolla, mikäli pumppu ei ihan lopussa ole. Sen sijaan jos auto tuntuu normaalilta (tai hieman laiskalta) ja tyhjäkäynti seilaa, niin voi olla pumpun vaihto edessä(1€€€).
Omaan autooni olen vaihtanut jakoketjut, säätänyt pumpun ajoituksen ja räplännyt pumpun kannen kanssa monta tovia. Auto on alkutilanteeseen nähden kuin toiselta planeetalta. Enkä ole säätänyt syöttöjä pumpun kannella kovin isolle. Esim. Katsastuksen savutustestissä arvo 1,4 kun sallittu lienee 3,0.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment