Announcement

Collapse
No announcement yet.

millainen bmw:n 1.7 diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    millainen bmw:n 1.7 diesel

    e36 malleissa. kokemuksia? kulutuksia?
    Nykyisin mennään X3 E83
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 926
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Ei omia kokemuksia, mutta mitä täältä olen lukenut niin taitaa olla hiukka laiska. Itsellä 525 TDS , jota samaa moottoria ollut siis myös 3-sarjassa. Tuo 143hv versio ihan riittävä 5-sarjassakin, joten 3 varmaan ois sillä ihan kivan pirteä. Moottorista on olemassa myös kesympi 115hv versio.

    Lisäksi itsellä kuva, että se 1,7l diesel on melko harvinainen, jolloin ainakin varaosapuoli saattaa olla hiukka ongelmallisempaa. Kulutuspuolella syö varmaan noita tehokkaampia vähempi kaupungissa, mutta maantiellä en usko isoa eroa olevan. 5-sarjassa tuo isompi moottori syö matkassa sen 6,5l (manuaali)
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • jarci
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 783
      • Sawo

      #3
      lähinnä tuota kulutusta mietin, onkohan mahdollistakaan päästä 5l/100 tuolla moottorilla. tehoja tässä nyt ei haetakkaan. tuo 66kw on riittävä kyllä.
      Nykyisin mennään X3 E83

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 926
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        No ko.automallin omistajat vois kertoa hieman tarkempaa tietoa, mutta tarkastellaan asiaa TM:n autotaulukon pohjalta.
        Vuosimalliin 96 ilmoitettu seuraavia lukemia. Kulutus 90/120/kaup

        318tds sedan 4,4/5,8/7,6
        318tds touring 4,5/6,1/7,8
        325tds touring 5,0/6,6/8,9

        525 tds sedan 5,1/6,8/8,9

        Tuossa 525 tds:ssä sama kone kuin minulla, mutta korimalli sedan ja E39, kun mulla on E34 touring, jossa kulutus luultavasti pari desiä suurempi. Minulla kulutus 90% 110km/h nopeudella maantietä+10% taajamaa on ollut koko kesän 6,7-6,8l/100km. Tosin edellisenä kesänä vakiokokoisilla(kapeilla) renkailla pääsin 6,4-6,5l/100km.
        Samalla logiikalla tuo 318tds voisi pelkässä maantieajossa mennä lähelle sitä 5,0l/100km. Käytännössä varmaan 5-5,5l/100km olettaen, että kone oikeissa säädöissä.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • jarci
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 783
          • Sawo

          #5
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          No ko.automallin omistajat vois kertoa hieman tarkempaa tietoa, mutta tarkastellaan asiaa TM:n autotaulukon pohjalta.
          Vuosimalliin 96 ilmoitettu seuraavia lukemia. Kulutus 90/120/kaup

          318tds sedan 4,4/5,8/7,6
          318tds touring 4,5/6,1/7,8
          325tds touring 5,0/6,6/8,9

          525 tds sedan 5,1/6,8/8,9

          Tuossa 525 tds:ssä sama kone kuin minulla, mutta korimalli sedan ja E39, kun mulla on E34 touring, jossa kulutus luultavasti pari desiä suurempi. Minulla kulutus 90% 110km/h nopeudella maantietä+10% taajamaa on ollut koko kesän 6,7-6,8l/100km. Tosin edellisenä kesänä vakiokokoisilla(kapeilla) renkailla pääsin 6,4-6,5l/100km.
          Samalla logiikalla tuo 318tds voisi pelkässä maantieajossa mennä lähelle sitä 5,0l/100km. Käytännössä varmaan 5-5,5l/100km olettaen, että kone oikeissa säädöissä.

          noniin, kiitti
          Nykyisin mennään X3 E83

          Comment

          • kole
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 506
            • Joensuu

            #6
            Mulla oli vähän aikaa 318tds touring ja ajettu puol miljoonaa niin en päässy juurikaan alle 7l kulutuksen, nykyisellä 320d:llä kulutus pyörii 6l paikkeilla (noin vertailun vuoks).

            Comment

            • joni_wt
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 3627
              • Yka

              #7
              Itsellä oli myös tuollainen 318tds. Vakiona saattoi päästä noin 6 litran kulutukseen sellaisella seka-ajolla, pääosa kuitenkin matka-ajoa. Tältä foorumilta ostin sitten semmosen halpalastun ja sen jälkeen kyllä meno muuttui kovasti, kulutuksen pysyessä aikalailla samoissa (ehkä jopa vähemmällä, jos malttoi ajaa ihan nätisti). Autolla oli ajettu 230tkm.

              Eli, vakiona kunnon nuhapumppu mutta tuo lastu kyllä paransi pirssiä älyttömästi, alaväännöt lisääntyivät todella paljon. Lastu todella yksinkertainen asentaa, boxi auki ja sieltä vaihtaa kaksi piiriä uusiin.
              e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

              Comment

              • 6power
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 254
                • Tampere

                #8
                Morjes

                Kannattaa harkita myös 325 tds:ää ja lastuttaa se tavoitteena kulutuksen optimointi...eli auto tarvii lastuttaa teho dynamometrissä vääntöä on kumiskii erilailla kuin 318 tds:ssä Normi 325 tds manuaalilla kuluttaa sekalaisessa ajossa 6,5-7.0 siitä saa varmasti n. litran pois 100km:lle. Toki se vaikuttaa hiukan tehoon ja vääntöön laskevasti.. mut ei kauheesti.

                Comment

                • BNM
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 70

                  #9
                  Mulla touringi on vienyt 5.8-6l/100km. Ei tunnu kauheesti muuttuvan ajo sitten kaupungissa tai maantiellä.

                  Comment

                  • saastuttaja
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 139

                    #10
                    Tuolla nelipyttysellä kulutuslukemat alkaa jatkuvasti viitosella. Henkeä pidätellen voisi jopa päästä alle viiden matka-ajossa. Itellä vajaan 80tkm:n keskikulutus on ollut 5.7l tuntumassa. Oikeen raskaalla kaasujalalla voi mennä 6l.

                    6-pyttynen on selvästi janoisempi (1-2l/100km).

                    Tuo nelimukinen on lyhennetty versio 6-pyttysestä, joten suuri osa osista passaa keskenään. Jakopään kunto kannattaa kuunnella tarkasti. Itellä alkoi pitämään pikkuhiljaa voimistuvaa rohinaa. Remontti maksoi merkkiliikkeessä 1300e. Samalla korjautui pitkähkö startti lämpöisenä.

                    Tehoa 1.7 koneessa on minulle ollut täysin riittävästi, ohitukset sujuu ripeästi, kunhan vain kone on kunnossa. Olen kokeillut toista samanlaista ja siinä oli joku vika, kun ei kulkenut niin mihinkään.

                    Mulla on jouten tuo -96 tourinki jos kiinnostaa. On hienossa kunnossa ja hintakin on kohillaan.

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 926
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Jos tuo 4-pyttynen on yhtään peritynyt tuosta 6-pyttysestä niin voin sanoa että auton toiminta on ainakin minusta harvinaisen herkkää dieseliksi. Pienillä säädöillä auto voi muuttua niin paljon ettei enää ajossa samaksi uskoisi.
                      Muuttujina lähinnä ruiskupumpun staattinen ajoitus(asento lohkon kyljessä),nokkaketjujen kuluneisuus ja ruiskupumpun alemman kannen sijainti.

                      Tuota Pumpun kannen sijaitia ei tietenkään ole tarkoitettu säädettäväksi, mutta varsinkin vanhemmiten pumpun kuluessa sen säätö voi olla tarpeellista.
                      Ja jos joku sanoo että Bemarin dieselit huonoja lähtemään käymään niin vika johtuu lähes satavarmasti venyneistä nokkaketjuista, minkä vuoksi ajoitukset missä sattuu
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • jarci
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 783
                        • Sawo

                        #12
                        näkeekös tuota ajoitusta ja venynyttä nokkaketjua mitenkää pääällisinpuolin. ajattelin mennä autoa kattoo.. ja ois ihan hyvä tietää jotain..
                        Nykyisin mennään X3 E83

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 926
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Ensimmäinen oire ajoituksista yleensä on hieman pitkä käyntiinlähtö varsinkin lämpimänä. Ruiskupumpun ajoitus siis hieman myöhällä. Ajossa asiaa ei välttämättä käynnistä havaitse koska tietokone korjaa ajoitusta tietyissä rajoissa auton ollessa käynnissä.

                          Mielestäni kuluneet ketjut on havaittavissa ainakin jotenkin seuraavalla toimenpiteellä.
                          Auto käy tyhjäkäyntiä. höräytä kaasua hieman ja löysää. Jos kierrokset laskevat tyhjäkäynnille siten että käy ensin esim. 500 ja nousee siitä sitten normaaliksi. muutenkin nopeissa kaasun painalluksissa tuntuu ylimääräistä rykimistä ja pientä viivettä.
                          No tuo kierrosten alempana käynti ei ole varma toteamiskonsti, mutta jos autolla ajettu lähemmäs 300tkm, niin ainakin kutosissa ketjut on varmasti venyny.

                          Tuo tyhjäkäynti kertoo muutenkin paljon pumpun toiminnasta. Auto ei saisi olla sellainen että kun kaasua ed. mainitulla tavalla höräyttää ja löysää tippuvat kiekat heti tyhjäkäynnille.Pitäisi olla pieni hidastus about noin 1000-1300 rpm alaspäin. eli kun kierrokset laskevat niin menevät tuosta rajasta tyhjäkäynnille hidastetusti.
                          Tähän vaikuttaa radikaalisti se pumpun kannen asento. Ja muistutuksena sen kannen säätäminen tapahtuu millin kymmenyksien alueella!

                          Ehkä pahin oire on epätasainen tyhjäkäynti, eli humputtaa. Tässä tapauksessa pumpun kantta on säädetty(liikaa syöttöä) hitusen liikaa tai sitten pumppu on vaihtokunnossa. Liikaa säädetty pumpun kansi ilmenee kaasun yliterävänä reagointina ja tehontunteena(kaasu pohjassa, mustaa savua tulee kivasti). Tämä on korjattavissa kannen siirrolla, mikäli pumppu ei ihan lopussa ole. Sen sijaan jos auto tuntuu normaalilta (tai hieman laiskalta) ja tyhjäkäynti seilaa, niin voi olla pumpun vaihto edessä(1€€€).

                          Omaan autooni olen vaihtanut jakoketjut, säätänyt pumpun ajoituksen ja räplännyt pumpun kannen kanssa monta tovia. Auto on alkutilanteeseen nähden kuin toiselta planeetalta. Enkä ole säätänyt syöttöjä pumpun kannella kovin isolle. Esim. Katsastuksen savutustestissä arvo 1,4 kun sallittu lienee 3,0.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎