Alipainevaraaja. Kerää alipainetta talteen niin takapöntön läppää voidaan liikuttaa vaikka imusarjasta ei juuri samalla hetkellä löytyisikään alipainetta. Siis 12, 13, ja 15 sekä osittain myös 16 on jatkuvasti alipaineessa heti kun pönttö on kerran saatu täyteen. 13 sisäänmenossa on todennäköisesti sisäänrakennettuna takaiskuventtiili joka pitää paineet sisällä. Toimii jopa turbo-autoissa kun niissäkin on edes aina silloin tällöin negatiivinen paine imusarjassa.
Vastaavia paljon isompia pönttöjä löytyy monista vanhemmista Mersuista ja monista muistakin autoista. Joissakin paineella hoidetaan paljonkin asioita. Esim. cruisen ohjaus, ilmastoinnin läppien liikuttelu, keskuslukitus jne. Taitaa Pullman 600 Mesessä penkitkin liikkua noin mutta jos oikein muistan niin niissä on erillinen alipainepumppu painetta tuottamassa.
Comment