Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turvakaarien teko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kapanos
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1394
    • Kirkkonummen Westend

    Turvakaarien teko

    En topiikkia löytänyt serachilla. mutta jos sellainen on niin linkkiä vain

    Joten, olis turvakaarien teon aika.. tosin ei bemmiin vaan talvi vessaan, 2105 ladaan

    Kysynkin ensin täällä jos tietoa löytyy, eli mites kun kilvelliseen peliin alkaa itse tekemään kaaria niin mitä pitää ottaa huomioon että leimalla ei tule sanottavaa? +


    myös putken paksuudesta ja materiaalista saa antaa vinkkiä ym kaikkea muuta asiaan kuuluvaa tietoa..
    E30 M50tic -90
    E34 M5 -90
    E91 325d M-sport -07
    Ford F100 -53 LS edition
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Kapanos View Post
    En topiikkia löytänyt serachilla. mutta jos sellainen on niin linkkiä vain

    Joten, olis turvakaarien teon aika.. tosin ei bemmiin vaan talvi vessaan, 2105 ladaan

    Kysynkin ensin täällä jos tietoa löytyy, eli mites kun kilvelliseen peliin alkaa itse tekemään kaaria niin mitä pitää ottaa huomioon että leimalla ei tule sanottavaa? +


    myös putken paksuudesta ja materiaalista saa antaa vinkkiä ym kaikkea muuta asiaan kuuluvaa tietoa..

    Ainakin pääkaarien paksuus olis hyvä olla luokkaa 45mm x 3,5mm
    Terästä, CroMoa tjsp materiaaliks.
    Saumatonta putkea tottakai.

    Kaaret kannattaa tehdä niin että kuskin eikä apparin pää mene lähelläkään pääkaarta eli mahdollisimman ylös ja reunaan putki.
    Mitään terävää eikä kulmia saa olla sillain että niistä olis kuskille vaaraa.

    Itellä on pehmusteet pääkaaressa, penkkien takana yläpoikkiputkessa ja B pilarin pystyputkessa.

    Ei pääse pää kolisemaan missään tilanteessa kaariin vaan pehmuste ottaa vastaan.
    Toisaalta mulla on penkit aika helvetin alhaalla ja noi pistevyöt aina kireellä, joten ollaan jo aika worst case - scenariossa jos pää alkaa kolisemaan kaariin.

    Pehmusteeksi kannattaa laittaa katuautoon jotain Ei-FIA kamaa.
    FIA:n hyväksymät on kypärää varten tarkoitettu eli sattuu todnäk aivan saatanasti kun pään lyö siihen.
    KLIK
    Tuo kama on ihan pätevää katuautoon.


    nimim.
    Ei ongelmia leimalla

    Comment

    • Camo
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1662
      • Lahti

      #3
      Jatketaan tähän vähän OT:täkin. Tarviiko noita kaaria siis mitenkään muutoskatsasta tms. Eli merkitäänkö niitä otteeseen?

      Entäpä jos vakiopenkit vaihtaa kuppeihin ja vyöt 4 tai 6 pistevöihin? Noi ilmeisesti täytyy muutoskatsastaa ja jotain prosentteja vissiin tulee vaiko..?
      Current:
      Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
      DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


      Previous:
      Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
      E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
      Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
      E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Camo View Post
        Jatketaan tähän vähän OT:täkin. Tarviiko noita kaaria siis mitenkään muutoskatsasta tms. Eli merkitäänkö niitä otteeseen?

        Entäpä jos vakiopenkit vaihtaa kuppeihin ja vyöt 4 tai 6 pistevöihin? Noi ilmeisesti täytyy muutoskatsastaa ja jotain prosentteja vissiin tulee vaiko..?

        Tarvii muutoskatsastaa.

        Turvakaarista ja vöistä tulee maininta otteeseen.
        Penkeistä ei tuu mainintaa mutta prosentteja tulee.

        Itellä lukee otteessa näin:
        "ajoneuvo varustettu suojakaarilla ja kuusipistevöillä"

        Comment

        • Haukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1366
          • Valkeala

          #5
          Kannattaa nähdä vaivaa siinä jotta saa kaaret sulavasti mahdollisimman hyvin menemään auton muotojen mukaisesti, ettei tule suurempia rakoja mihkään.

          Taivutatko itse kaaret?

          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

          Comment

          • Kapanos
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1394
            • Kirkkonummen Westend

            #6
            Originally posted by Haukkis View Post
            Kannattaa nähdä vaivaa siinä jotta saa kaaret sulavasti mahdollisimman hyvin menemään auton muotojen mukaisesti, ettei tule suurempia rakoja mihkään.

            Taivutatko itse kaaret?
            Pyrin taivuttamaan kaaret itse, tuollaisella halpis vääntimellä.. Melko vähän pitää taitoksia tosin tehdä.. ajatus olisi tehdä mahdollisimman yksin kertaiset...
            E30 M50tic -90
            E34 M5 -90
            E91 325d M-sport -07
            Ford F100 -53 LS edition

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Kysy joltain kaarien tekijältä niitä valmiiksi taivutettuna jos sulla ei ole se taivuttelu ihan tuttua touhua.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • Kapanos
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1394
                • Kirkkonummen Westend

                #8
                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Kysy joltain kaarien tekijältä niitä valmiiksi taivutettuna jos sulla ei ole se taivuttelu ihan tuttua touhua.
                mutta se on taas sitten se hinta ei tollaseen muutaman sadan euron vehkeeseen, joka on vielä vakio pannulla niin jaksa panostaa.. ja olispahan ainakin tekemisen iloa.

                Mistähän kannattaa tuota putkea lähteä hakemaan? PK seudulta siis
                E30 M50tic -90
                E34 M5 -90
                E91 325d M-sport -07
                Ford F100 -53 LS edition

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Originally posted by Kapanos View Post
                  mutta se on taas sitten se hinta ei tollaseen muutaman sadan euron vehkeeseen, joka on vielä vakio pannulla niin jaksa panostaa.. ja olispahan ainakin tekemisen iloa.

                  Mistähän kannattaa tuota putkea lähteä hakemaan? PK seudulta siis
                  Onninen on aina varma valinta ja vatun kallis Kysy kuitenkin vaikka K-raudasta tai ihan mista vaan rautoja myyvästa putiikista. 18m saa menemään tavaraa tavallisiin turvakaariin jos ei pahemmin töpeksi.
                  Se putki maksaa kuitenkin senverran että melkein samalla rahalla saat valmiiksi taivutetut esim. Luuppalalta...sitte ne suorat osat pätkit ite ostamastasi tavarasta. Siinä taivutuksessa nimittäin ne mokat tulee ja putkea menee...
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Millään halvalla vehkeellä ei kannata lähteä itse vääntelemään mitään.

                    Osta jostain (esim. Luuppalalta) valmiiksi taivutetut putket. Jos hintaa on vähän enemmän lähtökohtaisesti, niin saatat säästää sen hukkapätkissä jo takaisin.

                    Toisekseen jos ei ole kauheesti kokemusta / vehkeitä CrMo:n hitsaamisesta, niin sekin kannattaa unohtaa.
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2049
                      • Riihimäki

                      #11
                      Tee kaaret noudattaen AKK:n sääntökirjaa tai jätä tekemättä. Tuolta kun lukee niin ei tarvii ihmetellä ja arvailla.



                      Jos haluat säästää materiaalissa tee jokamiesluokan sääntöjen mukaan. Ne sallii saumallisen putken käytön.

                      Comment

                      • Kilpuri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 831
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by racing02 View Post
                        Tee kaaret noudattaen AKK:n sääntökirjaa tai jätä tekemättä. Tuolta kun lukee niin ei tarvii ihmetellä ja arvailla.



                        Jos haluat säästää materiaalissa tee jokamiesluokan sääntöjen mukaan. Ne sallii saumallisen putken käytön.

                        http://www.autourheilu.fi/attachemen...0-11-49175.pdf
                        Täysin samaa mieltä.

                        Tee peruskehikko saumallisesta (vaikka sitten hieman tukevammasta) ja mieti mitkä lisätuet ovat merkityksellisiä käyttösi kannalta.

                        Jos hinku itse vääntää, niin saumallisen hintakin on hieman hukkaystävällisempää. Silti kumminkin suosittelisin pajaa missä putket istuvat laakista/taitoksista tulee nätit.
                        Now: 525xd -09
                        Ex: 330d -07
                        Ex: 328i -96

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎