Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jakopään/vanoksen ketjun raksattaa - huolto Oulun alueella?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • otto
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 51

    Jakopään/vanoksen ketjun raksattaa - huolto Oulun alueella?

    noniin, vajaa 260tkm mittarissa ja vanoksen / jakopään ketjun kotelon kohdilta
    kuuluu jostain ketjumaista raksatusta, eli jotain on siellä kulahtanut.

    Kone käy ja vetää muuten hyvin, mutta tuo raksatus on voimistunut pikku hiljaa ja on nyt aika voimakasta.

    Kone on e46 330i 2001

    mutta mistäs tuon oikein tietää mistä ketjusta tms. tuo on nyt kyse?
    realoem.comista katselin räjäytyskuvia niin siellä on lower timing chain joka tietääkseni on tuo jakopäänketju?? ja upper timing belt on taas jotenkin kiinni vanoksessa, vai olenko täysin väärillä jäljillä?

    marmoritiskiltä kysyin ja pelkkä työaika olisi 10h
    Tonterilla varmaan onnistuu myös, onko kenelläkään kokemuksia?

    Toisaalta tuo tarkka syy pitäisi saada selville vaan ei huvittaisi viedä korjaamolle viideksi tunniksi ihmeteltäväksi josta pelkästään veloitetaan satoja euroja.

    Muilla vastaavasta kokemuksia uudemmilla moteilla?
  • otto
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 51

    #2
    up...

    Comment

    • RedBullet
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2007
      • 256
      • Anttola

      #3
      Kerros vähän tarkemmin...

      Raksattaako koko ajan vai pelkästään tietyllä kierrosalueellaa?

      Vai sillon kun painat kaasua ja päästät kierrokset alas??
      No coffee breaks... No weekends... No sick days...

      "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

      Comment

      • otto
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 51

        #4
        Originally posted by RedBullet View Post
        Kerros vähän tarkemmin...

        Raksattaako koko ajan vai pelkästään tietyllä kierrosalueellaa?

        Vai sillon kun painat kaasua ja päästät kierrokset alas??
        koko ajan, seuraa kierroksia. Ääni ei ole satunnainen tai esim. dieselin nakutusta tms., aivan kuin ketju tms. laahaisi johonkin?

        Imusarjaan on vaihdettu aikaisemmin se tyhjäkäynnin säätömoottori, joten siitä viallisesta läpästä tuo ääni ei voi johtua.

        Ääni tulee juuri sieltä vanoksen kohdilta tai sen alta.




        Tuossa kuvassa näkyy kaksi ketjua, ylempi lienee se vanoksen ketju? Ja tuo alempi on tietääkseni jakopään ketju? Eli upper ja lower timing chain.

        Jos vika on pelkässä laahaimessa tai ketjun kiristimessä niin joutuuko siinä myös samalla säätämään venttiilien ajoitukset?

        Comment

        • otto
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 51

          #5
          joo-o, kävin Tonterilla kysymässä ja siellä eivät kuulleet koneesta mukamas mitään ylimääräistä ääntä vaikka pelti oli auki ja kone käynnissä
          Liekkö kuulo jo mennyt siellä huonoksi, mutta selvä raksatus/rahina tuosta kuuluu.

          Pitänee ottaa video nokialaisella ja laittaa tubeen ihmeteltäväksi.....

          Comment

          • RedBullet
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 256
            • Anttola

            #6
            Nyt heitän mutua, mutta mun mielestä venttiilejä ei ole pakko säätää jos ketju tai laahain on mennyt. :think Viisaammat korjatkoon.

            Hiukankin löysällä oleva ketju saattaa aiheuttaa ton äänen. Vika voi siis korjaantua pelkän kiristimen vaihdolla, niin kuin useimmiten S50B30/S50B32 moteissa. Sun tapauksesta en mene takuuseen...

            Ja noista huoltopaikoista saa jos jonkinlaista diagnoosia. Minulle sanottiin yhdestä paikasta, että koko vanos on hajalla, ja toisessa sanottiin että kone on täysin ehjä. Ja vika tosiaan kiristimessä. Mutta vaikea sitä on korvakuulolla ennustaa.

            Ole sitten tarkkana kun päätät, että minne viet laitettavaksi. Ihan vaan siksi, että ei tulis ikäviä ylläreitä. Siis jos isompaa remppaa tulee.
            No coffee breaks... No weekends... No sick days...

            "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

            Comment

            • otto
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 51

              #7
              Kävin yksi päivä tässä marmoritiskillä kyselemässä kyseisiä varaosahintoja, keskustelu meni suunnilleen näin...

              otto: paljonko maksaa osat x,y ja z e46 330i moottoriin
              varaosayyjä: et sää semmosia tarvi!
              otto: .... ? paljonko ne nyt siis maksaa?
              varaosamyyjä: mitä sää semmosilla teet, et sää niitä tarvi
              otto: no pitäs nyt vaan saada tietää niiden osien hintoja
              ...
              ...
              ..

              että semmoista palvelua merkkiliikkeessä

              Jos tuon kiristimen (kiristimet?) vaihdattaa niin missähän tuo kannattaa Oulun alueella teetättää? Suht. luotettava paikka saisi kuitenkin olla, jos sattuu jotain vahinkoa tuossa tapahtumaan niin ei mene älyttömäksi tappeluksi liikkeen kanssa.

              Ja noista huoltopaikoista saa jos jonkinlaista diagnoosia. Minulle sanottiin yhdestä paikasta, että koko vanos on hajalla, ja toisessa sanottiin että kone on täysin ehjä.
              nii-inpä, aikoinaan oli tyhjäkäyntimoottorin läppä hajoamispisteessä ja piti ihmeellistä resonoivaa ääntä imusarjasta. Tonterilla vaan sanoivat pikadiagnoosin jälkeen, että kunnossa on, aja vain menemään .....

              Comment

              • otto
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 51

                #8
                nonnih, pienen tauon jälkeen....

                löytyi tuubista jonkin muun lähettämä video näköjään samanlaisesta ongelmasta, ääni kuulostaa hyvinkin samanlaiselta "rätinältä" tai ikään kuin "ketjun laahaukselta".




                Osaako kukaan sanoa tuon ääninäytteen perusteella mitään? Siis kone toimii ihan normaalisti mutta tuo ääni pikku hiljaa kasvaa ja kasvaa?


                Itse arvuuttelin että ketju löystynyt tai vähintäänkin ketjunkiristin vaihdettava. Mutta tähän sanoivat huollossa että pitäisi venttiilien ajoitukset säätää uudestaan (=kallista) jos koko ketjun vaihtaa

                Comment

                • otto
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 51

                  #9
                  tässä toinen, joskin huonompilaatuinen




                  EDIT: lisäys vielä, kylmänä käynnistettäessä tuo räksätys on hädin tuskin edes kuultavissa, heti kun kone on vähänkin lämmennyt tuo ääni ilmenee?

                  Comment

                  • Belfast81
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 204
                    • SOUMI

                    #10
                    kauheelta toi ainakin kuulostaa. pitäsköhän huoltofirman äijän ny ennemmin tarkistaa korvansa kuin sun. Kyl mä sinuna veisin ton takas sinne huoltoäijälle ja kysy sen kolleegaa kuuntelemaan...
                    Vw Passat "power diesel" 1.9tdi

                    Comment

                    • RedBullet
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2007
                      • 256
                      • Anttola

                      #11
                      Venynyt ketju päräyttää jakopäässä jonkin verran.
                      Toi eka linkki kuulosti mun korvaan aika pahalta...

                      Veikkaisin kyl sitä ketjua sun tapauksessa. Ja ton linkin bemusta on tainnut mennä jo muutakin. :think
                      No coffee breaks... No weekends... No sick days...

                      "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

                      Comment

                      • Antza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2143
                        • Espoo

                        #12
                        Mikäli on kyseessä ZHP videon kaltainen rallatus, on ääni täysin normaali, TU-vanoskoneen "ominaisuus" vanoksen muuttaessa ajoitusta kierrosluvun myötä. Ei paljon auta kiristelyt tai vanoksen vaihtelut. Ei muuta kuin kovaa ajoa!
                        Current rides:
                        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                        Previous rides:
                        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                        Comment

                        • otto
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 51

                          #13
                          hmm, jos tuo ääni on normaali niin mistä se on ilmeentynyt n. 1v sitten?

                          Toisaalta persdynon perusteella tehot ja väännöt on tallella ja löpöäkin syö melkein mitä tehdas lupaa.

                          Viduddaa vaan kun näkee muiden vieläkin vanhempia e36 esim. 328 malleja joissa kutonen kehrää kuin silkkipytty ja oma motti räksättää

                          Comment

                          • otto
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 51

                            #14
                            jaah, no jos kerran merkkihuollossa ja kahdessa toisessa huollossa eivät löytäneet mitään niin ei kait tuossa sitten mitään ole, hyvä niin

                            Comment

                            • Alhimiq
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 194
                              • Helsinki

                              #15
                              Oletkos korjannut tuon rallatuksen tai oletko löytänyt sille jotain tiettyä konkreettista syytä? Itelläni 320i e46 -99 kuuluu myös rallattava ääni noin 1500-2000 kierroksen kohdalla. Varsin hyvin tuo kuuluu, kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle kakkosvaihteella, kun ajelee kotipihalta tielle. siinä sopivasti kiekat on 1500-2000.

                              xzxz
                              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎