Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 TDS touring outo "sivuääni"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lerabo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 55
    • Lahti

    525 TDS touring outo "sivuääni"

    Elikkäs tuntuis kuuluvan enempi auton ala, kuin yläkerran puolelta. Sellanen tyhjäkäynnillä n. 0,5-1,0 s välein kuuluva enemmänkin naputuksen omainen ääni, kun kolina. Millasta ääntä toi kaksoisvp pitää vai millanen vp -92 tds:ssä on? Autossa toimimaton ilmastointi(syystä ei tietoa) Keskuslukossa se perinteinen toisella yrityksellä kaikki kiinni, muuten repsikan takaovi jää auki.Pääsulake vai takakontin lukon jumitus(ei liiku mihinkään suuntaan) Ja vielä asian vierestä... Onko potikka punttauksilla hyviä/huonoja kokemuksia/vaikutuksia?
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    [QUOTE=lerabo;1371630]Elikkäs tuntuis kuuluvan enempi auton ala, kuin yläkerran puolelta. Sellanen tyhjäkäynnillä n. 0,5-1,0 s välein kuuluva enemmänkin naputuksen omainen ääni, kun kolina.

    Voisi ola vaikka nokkaketju..ja suutinkin pitää rikkinäisenä naputusta.Mekaaniset äänet voi paikallistaa vaikka pitkällä ruuvimeisselillä jossa kova kahva,ei kun koneen kylkeen toinen pää ja korva toiseen päähän,tai sit käy ostaan vaikka motonetista kuulokkeet sitä varten
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • kalyytik
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 77
      • Espoo

      #3
      M51 tds naputtaa säännöllisen epäsäännöllisesti

      Originally posted by lerabo View Post
      Elikkäs tuntuis kuuluvan enempi auton ala, kuin yläkerran puolelta. Sellanen tyhjäkäynnillä n. 0,5-1,0 s välein kuuluva enemmänkin naputuksen omainen ääni, kun kolina.
      Kuuluuko se suurinpiirtein 0,7 sekunnin välein tyhjäkäynnillä (mitä se nyt on jotain 700 rpm tyhjäkäynnillä) ja suhteessa taajemmin, kun nostaa kierroksia? Mulla kuuluu semmonen epäsäännöllinen naputus joka on välillä kuitenkin aika säännöllinen Ja sit se vielä tuntuis laukkaavan sillä tavalla, että vaikka joka neljäs napsahdus on vähän voimakkaampi kuin välissä olevat kolme. Ja tuntuis, että kun nostaa kierrokset jonnekin 1500 tienoille, niin erottaa äänen parhaiten.

      Mulla toi alko noin vuosi sitten kun kävin polttaa karstoja kaasu pohjassa maantiellä ennen katsastukseen liittyvää päästömittausta. Jotain jännää siellä moottorissa tapahtu. Ajan vain kerran vuodessa yli 4000 rpm - ennen päästömittausta. 1998 325tds M51.
      2005 530d(A) touring
      ex: 1998 325tds touring

      Comment

      • make_wt
        BTCF Member
        • Oct 2006
        • 1314
        • Yka

        #4
        Kaksoismassa pyörä ääntää varsinki silloin jos tyhjäkäynti kierrokset on tippuneet alle vakion. Se tietenki edellyttää sitä että massapyörässä on jotain vikaa:think

        Mutta laitappas tarkempia tietoja autosta mm. ajetut km mahdolliset remontit mitä on tehty tai mitä tiedät siihen tehdyn ym.
        E61 530d M-Sport LCI

        HJ61

        ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 924
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Näistä sivuäänistä sen verran että omassa kans kuuluu semmonen ylimääränen naputus tyhjäkäynnillä(muuten sitä ei kuule). On kuulunut auton aina minulla ollessa(about 45tkm) eikä ole koskaan miksikään muuttunut. Olen diagnisoinut sen omalla kohdalla 5. pytyn kohdalle yläkertaan tuolla puukeppi korvaan tyylillä.
          Ääni on samantapainen kuin ruiskuennakko olisi liian aikaisella. Omat arvailut että se kuuluu joko suuttimesta, venttinnostimista tai kannen halkeamasta 5. pytyn kohdalla(mikä saattaa viime aikaisten kokemusten takia olla mahdollistakin). Oikeastaan mahdotonta sekin että yhdessä pytyssä olisi ennakko aikaisemmalla, mutta voiko ruiskutusmäärä olla jostain syystä suurempi kuin pitäisi? ehkä.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • kalyytik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 77
            • Espoo

            #6
            Perustiedot

            Originally posted by make_wt View Post
            Mutta laitappas tarkempia tietoja autosta mm. ajetut km mahdolliset remontit mitä on tehty tai mitä tiedät siihen tehdyn ym.
            Laitan tässä nyt ensin perusfaktat pöytään:
            • Kilometrit: 215 000
            • Moottori: 1998 M51 M51D25
            • Moottoriöljy: Viimeiset 40 000km Motox täyssynteettinen BMW-longlife -98, sitä ennen Castrol
            • Tiedetyt moottoriin liittyvät remontit:
              öljypohja vaihdettu tuntemattomasta syystä 2003
              kytkin ja joku siihen liittyvä laakeri vaihdettu 2003
              hehkutulpat uusittu 2003
              vesipumppu ja termostaatti vaihdettu 2003
              lohkolämmitin asennettu 2006
              apulaitehihna ja kiristimen varsi vaihdettu 2007
              ilmastoinnin kompuran hihna vaihdettu 2007
            2005 530d(A) touring
            ex: 1998 325tds touring

            Comment

            • kalyytik
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 77
              • Espoo

              #7
              Ääninäyte

              Tässä vielä sokeri pohjalla eli ääninäyte siitä kalkatuksesta. Miltäs kuulostaa? Kierrokset käy korkeimmillaan noin 3000rpm:ssä. Tuo kalke kuuluu aika harvaan, mutta sen taajuus on suoraan verrannollinen moottorin nopeuteen.

              http://elmeri.net/~elmeri/1998_M51D25.mp3
              2005 530d(A) touring
              ex: 1998 325tds touring

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 924
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                onpa mielenkiintoisen kuuloinen. Luulin että ääni ois hiukka erilainen. (jos nyt kuulin tästä läppäristä kaiken tarpeellisen).

                erottaako tuosta äänestä sen suuntaa. Eli miltä suunnalta kuuluu. Hieman sen kuuloinen ääni että kuuluisko jostain apulaitteesta. Hankala miettiä mistä moottorin sisältä tommonen ääni vois kuulua silleen että se ei muutu kilometrien myötä tai häviä.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by kalyytik View Post
                  Tässä vielä sokeri pohjalla eli ääninäyte siitä kalkatuksesta. Miltäs kuulostaa? Kierrokset käy korkeimmillaan noin 3000rpm:ssä. Tuo kalke kuuluu aika harvaan, mutta sen taajuus on suoraan verrannollinen moottorin nopeuteen.

                  http://elmeri.net/~elmeri/1998_M51D25.mp3
                  ompa erikoinen että noin harvakseltaan kalahtaa.. nokkaketjussa jokin vekki ja kolauttaa aina kiristintä? kaukaa haettua.. kannataa ottaa remmit irti ja koittaa että kalkattaako vieläkin..

                  edit: jos ei ole vika apulaitteissa niin ota venakopan kansi pois jos siel olis keinuvipuissa tai jossakin vikaa vaikkakin pitäisi olla korkeampi taajuus kolinalla jos vika olisi siellä
                  Last edited by peto2; 08-05-2009, 02:06.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    #10
                    Kuuntelin ja katselin ääninäytettä Audacityllä.

                    Alusta jossa kone käy tyhjäkäyntiä hetken, voi havannoida että outo ääni tulee joka kuudennen palotapahtuman/pakopulssin kohdalla, toisin sanoen kerran nokka-akselin kierroksella.

                    Mihin tämä sitten viittaa, on paha sanoa. Pakoventtilin nostin, suutin, joku muu?
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • kalyytik
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Espoo

                      #11
                      kalahtaa 3,33 kertaa niin usein kuin nokka-akseli pyörähtää

                      Originally posted by kalevik View Post
                      Kuuntelin ja katselin ääninäytettä Audacityllä.

                      Alusta jossa kone käy tyhjäkäyntiä hetken, voi havannoida että outo ääni tulee joka kuudennen palotapahtuman/pakopulssin kohdalla, toisin sanoen kerran nokka-akselin kierroksella.
                      No mäkin otin Audacityn käsiin ja aloin vatvaamaan sun kommentin perusteella. Miten päädyit tuohon, että kerran joka kuudennen palon välein? Mun mielestä tyhjäkäynnillä toi kalahdus kuuluu 0,57 sekunnin välein. Silloin moottori pyörii noin 700rpm joka tarkoittaa nokka-akselin pyörähdystä (kaikkien neljän tahdin läpikäyntiä) 350 kertaa minuutissa eli 0,17 sekunnin välein. Jotenkin mun korva ei täsmää tuohon venttiili-teoriaan.. 0,57 sek ja 0,17 sek suhde on 3,33. Toisaalta kaikki apulaitteethan taitaa pyöriä nopeammin kuin kampiakseli, että sekään ei oikein anna itsestäänselvää kandidaattia vialle.

                      Tässä vielä toinen näyte konepelti auki: http://elmeri.net/~elmeri/1998_M51D25_hood_up.mp3

                      Hmm. tuli muuten just mieleen, että olenkohan kokeillu tota ollenkaan kytkin pohjassa Onkohan vaihdelaatikossa (manuaali) jotain akselia tommosella 3,33 välityksellä...
                      2005 530d(A) touring
                      ex: 1998 325tds touring

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        #12
                        Päädyin siten että kuuntelin ainoastaan ensimmäistä sekuntia, jolloin ääni kuuluu mielestäni kolme kertaa.

                        Katselin sitten tuota pätkää Audacityllä, ja totesin joka kuudennen palotapahtuman "äänikuvan" muista poikkeavaksi.

                        Katselin nyt tuota ekaa näytettä uudelleen, ja eihän päätelmässäni todellakaan ole mitään järkeä.

                        Mutta ei tämä äänen analysointi turhaa ole, kyllä sillä keinoin on joskus vikakin löydetty ;-)
                        Last edited by kalevik; 08-05-2009, 22:08.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • xela
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 141
                          • Tampere

                          #13
                          Kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin oma autoni taannoin. Tuolloin ääni hävisi jakopäärempan jälkeen. Mielestäni ääni ei ole niin säännöllinen, että voisi olla paloääni. Lisäksi ääni on enemmän rasahtava kuin naputus, mikä viittaa jakoketjuun. Jos on mahdollista saada auto testeriin jolla näkee reaaliajassa ruiskutusennakon niin sillä pystyy myös tarkistamaan jos ketjussa on jotain häikkää. Syöttöpumpusta kun irroittaa syöttöennakon solenoidin johdon, niin ennakon pitäisi pysyä vakiona, jos näin ei käy jakoketjussa todennäköisesti vikaa.

                          Comment

                          • kalyytik
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 77
                            • Espoo

                            #14
                            Ei hemmetti

                            Originally posted by xela View Post
                            Kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin oma autoni taannoin. Tuolloin ääni hävisi jakopäärempan jälkeen.
                            Aargh. Pitänee ostaa toinen auto jota käyttää sinä aikana kun tähän vaihdetaan ketjut. Veikkaan, että mulla menee pitkään ennen kuin saan homman aikaiseksi Enkä edes tiedä tarviinko kaikennäköisiä erikoistyökaluja. Tai sit maksan itseni kipeeks jollekin Laakkoselle. Täytyy vaan toivoa ettei jakopää paukahda lopullisesti katsastuksen pakokaasumittauksessa.
                            2005 530d(A) touring
                            ex: 1998 325tds touring

                            Comment

                            • Alpina E34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1122
                              • Masku

                              #15
                              Aika jännä ääni. On kuitenkin suht epäsäännöllinen ja voimakkuus vaihtelee.

                              Millainen alipainepumppu näissä on? Mitäs jos se on kaputt?
                              E34 Lenz 536ds -89

                              E34 osille tarve:
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                              Originally posted by T3
                              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎