Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 diesel ( E61 530d ) huono tyhjäkäynti, INPA jne. // VIKA SELVISI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #16
    Tässä tilanteessa kun suuttimien vaihto ei muuttanut kuvauksesi mukaan tilannetta oikeastaan mihinkään suuntaan, niin puristuspaineita katsoisin seuraavaksi. Toteutuksessa imusarja pois edestä ja hehkun reikään käypäinen adapteri ja dieselmoottoreille tarkoitettu puristuspainemittari. Ennen mittaustapahtumaa otat suuttimilta liittimet irti ja sitten annat startin pyörittää muutaman kierroksen ja seuraat mitä mittari kertoo tilanteesta. Imusarjan tiivisteet on hyvä uusia samalla, mikäli alkuperäiset. Siinä samalla vaihtaa myös uudet hehkut näppärästi ellei tiedossa milloin edellisen kerran vaihdettu. Näissä koneissa vaihtamisen riemua on muutaman vuoden välein yleensä luvassa. Ja jos tarvetta hehkuille ohjainyksikön kanssa, niin minulta löytyisi orggis Beru-setti ylimääräisenä. Yyveellä tarvittaessa tarkemmin.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5266
      • Pirkkala

      #17
      Biltemassa myydään dieseliin sopivaa puristuspainemittarisettiä.

      Taitaa se tosin maksaa jotakin.

      Tavallinen bensakoneeseen tarkoitettu ei yleensä käy koska dieselin puristuspaine on liian suuri
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • 4cyl turbo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2020
        • 112
        • Vantaa

        #18
        Tämäkin asia lopulta ratkesi. Tarpeettomiakin askeleita tuli tehtyä, laitan tähän muutaman lessons -learned. Ehkä se auttaa jotakuta, jos googlen tai muun kautta myöhemmin päätyy tähän ketjuun. Googlen kautta paljon itse tätä asiaa selvittelin, ja harmillisen moni internetin ketju päätyi siihen, että lopulta ketjuun vain jäi hiljaisuus, eikä ollut tietoa miten asia ratkesi, tai ratkesiko ollenkaan,

        Syy käyntihäiriöihin oli matalat puristuspaineet kaikissa sylintereissä, paitsi yhdessä. Ne puristuspaineet olisi voinut kirjatakin, mutta vedetään nyt ulkomuistista. Kylmällä moottorilla ja startilla pyöritettynä: 10bar, 12bar, 12 bar, 15 bar, 12 bar , 25 bar. Ne arvot kuulemma pitäisi olla 40bar , joten nämä arvot ovat selvästi poikkeavat ja selkeä syy miksi moottori käy tyhjäkäyntiä huonosti. Noin 1300 kierroksella käy moottori ihan ok, ja myös ylemmillä kierroksilla. Moottoritiellä kulkee kanssa hienosti.

        Mitä tuli tehtyä ( ja mitä en tekisi enää uudelleen - lessons learned):
        - selvittelin tosiaan syytä käyntihäiriöön vikakoodeista, netistä, yms. vaikka kuinka monta tuntia. Luin vikakoodeja uudestaan, ajoin autolla jne.
        - vaihdoin MAF:in toiseen toimivaan
        - selvittelin EGR -toimintaa, alipaineletkua irti jne.
        - hankin toisen EGR:n
        - hankin kunnostettuja suuttimia ja vaihdoin niistä 2 kpl - irroittamatta imusarjaa - oli haasteellinen
        - hankin käytettynä uudet polttoainepumput ja siihen liittyvät osat
        - syy miksi en tässä vaiheessa ollut puristuspaineita mitannut, jotenkin ajattelin se olisi vaikea toimenpide. En selvästi ajatellut asiaa, sekoitin tehtävää kai ohivuotojen mittaukseen - joka kuitenkin on eri toimenpide. Siinähän tarvitsee moottoria pyörittää käsin, sulkeakseen venttiilit, laittaa männät yläkuolokohtaan jne... mutta eihän se niin ole ... vaan puristuspaineiden mittaus on helppo:
        - kysyin kaverilta, voisiko hän tulla auttamaan puristuspaineiden mittauksessa, ja olisko tuoda mittaria Diesel- moottoria varten. Kyllä on, ja siinä on erilaisia sovittimia. Se sovitin mikä tarvitaan on hehkutulppaan, muistaakseni se on M10x1.0, mutta mm. Motonetin sivulta löytyy mikä se kierre on missäkin mallissa, varaosan kohdalta.
        - Kaveri sanoi, ota imusarja irti ja hehkutulpat pois, niin hän tulee luokseni. Sanoin selvä, soitan kun on irti.
        - Moottorin päällismuovit jne., ne lähtevät tottuneilla käsillä 10 minuutissa pois, eikä tarvitse edes sähkötyökaluja.
        - Imusarjan irroitus : Olin aiemmin katsonut tämän videon: https://www.youtube.com/watch?v=FLWMlv3cS3Y ... on tosi hyvä kuvaus mitä pitää tehdä ... toimii ainakin E61 530d
        -- Merkkasin oranssilla Tesa-teipillä varmuudeksi kaikki liittimet mitkä otin irti - ja numeroin ne järjestyksessä. Hidastaa vähän hommaa, tästä tulee 10min extraa kun pitää kirjoittaa kuulakynällä teippiin, ja niitä numeroita tulee suurinpiirtein 5-6 kpl. Mutta se oranssi Tesa on hyvä kasauksessa, näet sitten heti jos jossain näkyy oranssia väriä, että toi liitin pitää vielä laittaa kiinni.
        - Imusarja oli irti hitaasti tehden 30minuuttia koko homman aloituksesta (moottoritlan muovit paikoillaan), ja ensikertalaisena koin irroituksen todella helpoksi. Huomasin tiivisteet ovat kumisia ja tuoreen näköisiä, niitä ei tarvitsisi uusia. Olin kyllä ostanut uudet tiivisteetkin varalle, mutta nyt niille ei ollut tarvetta.
        - Hehkutulppien irroitus muistaakseni vaatii 10mm socket ns. pitkän hylsyn, onneksi sellainen oli työkalusarjassani. Hehkutulppien irroituksen tein tosi varovasti, ja siihen meni noin 15 minuuttia. Ilman varovaisuutta siihen ei kai menisi paria minuuttia enempää.
        --- Varovaisuudella tarkoitan, että niitä hehkutulppia ei kuulemma saisi katkaista sinne (iso työ sitten jos katkeaa..), ei saa käyttää isompaa työkalua kuin 1/4 -räikkäavain. Varmuudeksi napautin vasaralla muutaman kerran terävästi hehkutulppia... niin että laitoin siihen 10mm avaimen sijaan vähän pienemmän hylsyn, olisko ollut 9mm (ja nimenomaan pitkä hylsy) ...ja napautin sitä hylsyä tosiaan vasaralla pari kertaa terävästi, että se hehkutulppa irtoaisi.
        ---- Kiersin vielä hehkutulppia ns. edes-takaisin avaamalla, että kierre ei vaan menisi rikki... eli hieman auki, ja puolet takaisinpäin kiinni... ei lähde sitten rikkomaan kierrettä.
        - Puristuspaineiden mittauksesta:
        --- sehän menee niin , että
        ---- injektorien sähköliittimet otetaan irti (kuten joku sanoikin ketjussa)
        ---- puristuspainemittari - työkalu vaan kierretään hehkutulpan reikään, 1. sylinteriin vaikkapa ensin. Kaveri piti työkalun näyttöä, jonka näin ohjaamosta, pyöritin moottoria startilla, 3-4 sekuntia, kunnes mittari ei enää noussut. Sitten sama uudestaan toiselle sylinterille jne.

        Puristuspaineiden mittauksessa meni maksimissaan noin 10 minuuttia, ensimmäiset pari sylinteriä meni hitaammin kun nousin autosta pois aina kun yksi sylinteri oli mitattu. Ei olis tarvetta sille, anna kaverin vaan laittaa työkalu paikoilleen ja säästä jalkoja, turha sieltä kuskin penkiltä on nousta sylinterien testauksen välissä.

        Sellainen kannattaa huomioida, että avonaisista sylintereistä (hehkutulppien rei'istä ) tulee jotain diesel -sumuja tms., eli sen joka on pitelemässä sitä puristuspainemittaria ei kannata olla pyhävaatteissa. Tai jos on joku hoito / treffit sovittuna samalle illalle, niin kannattaa se hoito käydä ensin. Myös jos auto on sisällä tallissa, niin ... ehkä tekisin tuon ulkona, niinkuin teinkin. Mutta tosiaan jos joku on ensikertaa tekemässä, hyvä huomioida sieltä hehkutulppien rei'istä saattaa tulla ylimääräisiä aromeja kun moottoria pyörittää startilla.

        Jos olisin vähän paremmin suunnittellut homman tämän puristuspaineiden mittauksen, olis kuulemma ollut hyvä olla lisäksi ohivuotomittari + siihen sopiva liitin. Mulla on kyllä oma ohivuotomittari, mutta ei ole sopivaa liitintä. Mulle jäi vähän epäselväksi mihin / miten se ohivuotomittari käytetään, mutta samalla tuossa olisi voinut nopeasti tsekata mihin ne puristuspaineet katoavat, katoavatko männänrenkaiden välistä, imuventtiileistä, tai pakoventtiileistä. Nyt ei sitä sopivaa liitintä ollut, niin jäi toi pikkujuttu tekemättä.

        No mutta joo, tuli ne puristuspaineet tsekattua. Ei ollut niin mukava fiilis huonoista uutisista, harmitti ja mietitytti mitäköhän autolle pitäisi tehdä, joten jätin sen imusarjan samalle päivälle laittamatta takaisin. Laitoin imusarjat ja muovihilppeet kiinni vasta seuraavana päivänä, siinä vaiheessa ei enää tehnyt mieli herutella remppaa yhtään pidemmäksi, ei varmaan mennyt 10-15 minuuttia enempää kun kaikki oli takaisin paikoillaan ja auto ajokunnossa.

        Kokonaisuudessaan toi puristuspaineiden mittaus alusta loppuun, imusarjat irti, ja hilppeet takaisin paikoillaan on siis luokkaa 1h helppo juttu, tai 1.5h jos haluaa työvaiheiden kanssa nautiskella pidempään. Jatkossa tekisin sen kyllä melkein ensimmäisenä, jos on epätietoisuutta auton huonon tyhjäkäynnin syystä. Näin se ehkä sanottiinkin tällä foorumilla, mutta mulle toi puristuspaineiden mittaus kuulosti kovin vaikealta (mitä se ei ole).

        Seuraavat stepit auton suhteen on vielä vähän epäselviä. Kävin sillä yhden 200km reissun tekemässä. Koitan ajot kuitenkin pitää minimissään, ja liikkua muulla tavoin. Juuri nyt mulla ei ole itselläni aikaa eikä halua alkaa korjaamaan, eikä etsimään vaihtomoottoria, eikä edes sen enempää ajatella asiaa. Voi olla auto menee osiksi, tai jos joku haluaa sen kokonaisena. Vielä bemmi ainakin liikkuu omin voimin (vaikka ei tyhjäkäyntiä käy hyvin), niin olis ehkä helpompi tarkistaa miten muu auto toimii tai osat toimivat. Voi myös olla että intoutuisin vaihdattamaan (ulkoistamaan jonkun vaihtamaan toisen moottorin), mutta se tuntuu tässä vaiheessa mulle kovin monimutkaiselta, eikä sen polun suunnittelu juuri nyt tunnu mukavalta.

        Kiitos kaikille avusta auton diagnosoinnissa!
















        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 594
          • Uusimaa

          #19
          M57 puristussuhde on 1:16 - 1:18 niin ei siellä pitäisi olla enempää kuin 18 bar maksimissaan.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5266
            • Pirkkala

            #20
            Ilma lämpenee rajusti noilla puristuksilla joten kyllä se nostaa sitä reilusti
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 609
              • Espoon haja-asutus

              #21
              40 bar tuskin pitää tulla. Sanoisin, että tuollainen suuruusluokka 25-30 bar on kunnossa olevan dieselkoneen lukemia. On kyllä alhaisia lukemia ja yllättävän monesta sylinteristä, mutta vaikealta se koneen käynnistys kuulostikin.

              E

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 713

                #22
                Originally posted by ErkkiE View Post
                40 bar tuskin pitää tulla. Sanoisin, että tuollainen suuruusluokka 25-30 bar on kunnossa olevan dieselkoneen lukemia. On kyllä alhaisia lukemia ja yllättävän monesta sylinteristä, mutta vaikealta se koneen käynnistys kuulostikin.

                E
                M47 joskus mittasin 25bar joka pytystä.

                Comment

                • 4cyl turbo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2020
                  • 112
                  • Vantaa

                  #23
                  Kiitos vastauksista. Ajattelin asiaa hetken, ehkä tämän Bemmin aika ei vielä koittanut, tehdä tiliä maanpäällisestä matkasta. Melkein kuussa ja vielä puoleen väliin takaisinhan tämä jo on maata kiertänyt, mutta vielä tekisi mieli nähdä lisää



                  Toivoisin siis jos joku vois myös laittaa sen moottorin paikoilleen, mutta en tiedä olisiko se mahdollista.
                  2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎